Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej na temat Arystotelesa przeczytasz w materiałach:

Biografia

Arystotelesa słusznie zalicza się do najbardziej znanych uczniów Platona. Przez kilkanaście stuleci uchodził za wielki autorytet nie tylko w filozofii, ale także w wielu dziedzinach wiedzy.

R1CWRfLGXPvgE1
Ilustracja interaktywna przedstawia starszego, łysiejącego i brodatego mężczyznę w obszernej todze. Mężczyzna siedzi przy sekretarzyku i zapisuje coś w księdze piórem gęsim. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Obraz przedstawia dwóch mężczyzn. Mężczyzna po lewej stronie jest starszy, mówi coś, unosząc do góry prawą dłoń z wskazującym palcem. Młodszy mężczyzna, po prawej stronie patrzy na rozmówcę, trzyma dłoń wyciągniętą przed siebie. Obaj mężczyźni są ubrani w długie, obszerne szaty. Są pochłonięci rozmową.Platon i Arystoteles. Fragment fresku Rafaela Santi Szkoła Ateńska
Licencja: domena publiczna


Urodził się w 384 r. p.n.e. w Stagirze, mieście położonym w północnej Grecji, na Półwyspie Trackim. W 367 r. p.n.e. Arystoteles przeniósł się do Aten i w wieku 17 lat wstąpił do Akademii Platońskiej. Przebywał w niej kolejnych 20 lat, z biegiem czasu stając się wybitnym uczniem, potem badaczem i nauczycielem. Początkowo znajdował się pod silnym wpływem Platona i jego nauki, ale z czasem usamodzielnił się intelektualnie., 2. Zdjęcie przedstawia fragment mozaiki. Widnieje na niej mężczyzna w starożytnej zbroi, jadący na karym koniu.Aleksander na Bucefale podczas bitwy pod Issos (333 r. p.n.e.). Fragment tzw. mozaiki Aleksandra z Domu Fauna w Pompejach.
Licencja: domena publiczna


Po śmierci Platona opuścił Akademię i udał się do Assos w Azji Mniejszej, na zaproszenie tamtejszego władcy, Hermiasza. Potem przeniósł się na krótko do Mitylene na wyspie Lesbos, a w roku 342 p.n.e. Filip Macedoński zaproponował mu funkcję nauczyciela Aleksandra, później zwanego Wielkim, liczącego wtedy 15 lub 16 lat. Arystoteles przyjął propozycję, zaznajamiając przyszłego króla głównie z literaturą, historią i geografią. Edukacja została zakończona, gdy Aleksander w 366 r. p.n.e. wstąpił na macedoński tron. Dalsze losy wychowanka wskazują na to, że niezbyt brał sobie do serca nauki swojego nauczyciela., 3. Fresk przedstawia grupę mężczyzn w tunikach. Mężczyźni są w różnym wieku. Niektórzy stoją, inni siedzą. Wszyscy są pochłonięci rozmową. Fresk przedstawiający Szkołę Arystotelesa autorstwa Gustava Adolpha Spangenberga
Licencja: domena publiczna


Arystoteles, przekonawszy się, że jego uczeń nie spełni pokładanych w nim nadziei na to, by stać się pokojowym władcą wszystkich państw helleńskich, powrócił do Aten i bez reszty oddał się pracy naukowej. Nieopodal świątyni Apollina Likejosa założył szkołę, nazwaną Likejon (od miejsca jej powstania). Szkoła była swego rodzaju instytutem badań naukowych, poświęconych zagadnieniom humanistycznym i przyrodoznawczym, których celem było zebranie możliwie całościowej wiedzy o świecie. Badania prowadziły wyspecjalizowane zespoły naukowców. Do dyspozycji mieli oni sale wykładowe, bibliotekę, zbiory materiałów i pomocy naukowych. Likejon nazywano też niekiedy Peripatos, a nauczycieli i uczniów perypatetykami, być może dlatego, że mieli oni w zwyczaju słuchać wykładów i pobierać nauki w trakcie spacerów (greckie peripatein znaczy bowiem "przechadzać się")., 4. Obraz przedstawia starszego mężczyznę w ciemnym stroju i kapeluszu. Mężczyzna stoi przed popiersiem zrobionym z marmuru. To popiersie starszego, brodatego mężczyzny. Rembrandt, Arystoteles z popiersiem Homera., 1653.
Licencja: domena publiczna


Arystoteles był kierownikiem szkoły aż do roku 323 p.n.e., czyli do nagłej śmierci Aleksandra Wielkiego, kiedy to w Atenach zapanowały nastroje antymacedońskie. Filozof, posądzany o sympatie promacedońskie, a w końcu oskarżony podobnie jak Anaksagoras i Sokrates o bezbożność, musiał opuścić Ateny. Przeniósł się do Chalkis na wyspie Eubei i tam zmarł po kilku miesiącach w 322 r. p.n.e., w wieku 63 lat.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Najważniejsze dzieła

Arystoteles pozostawił po sobie wiele pism, jednak nie wszystkie zachowały się do naszych czasów. Dzieła literacko wykończone i wydane za życia filozofa, prezentujące w znacznej mierze poglądy w duchu platonizmu, przechowały się we fragmentach (dialogi EudemosZachęta do filozofii — gr. Protreptikos). Drugą grupę pism stanowią różnego rodzaju materiały naukowe z zakresu biologii i historii oraz wyciągi z innych filozofii. Natomiast prawdopodobnie przetrwały wszystkie pisma będące zapisami wykładów filozofa w Likejonie, często bowiem sprawiają wrażenie niedopracowanych. Stanowią one tzw. Corpus Aristotelicum, który został uporządkowany i skatalogowany przez Andronikosa z Rodos. Tradycyjnie przyjmuje się podział na siedem grup:

1. pisma logiczne, którym potem nadano nazwę Organon (Narzędzie); przynależą do nich następujące traktaty:

  • Kategorie,

  • O wyrażaniu myśli (inna nazwa: Hermeneutyka),

  • Analityki pierwsze

  • Analityki wtóre,

  • Topiki,

  • O dowodach sofistycznych;

2. pisma z zakresu fizyki: 

  • Fizyka

  • O świecie

  • O niebie

  • Meteorologia

  • O powstawaniu i ginięciu;

3. pisma biologiczne: 

  • O rodzeniu się zwierząt

  • O ruchu zwierząt

  • Zoologia

  • O życiu i śmierci;

4. pisma psychologiczne:

  • O duszy,

  • O śnie i czuwaniu;

5. pisma dotyczące tzw. pierwszej filozofii, umieszczone przez Andronikosa z Rodos po fizyce i dlatego nazwane metafizyką (gr. ta meta ta physika — po fizyce):

  • złożona z różnych fragmentów Metafizyka;

6. pisma dotyczące tzw. filozofii praktycznej, etyki, polityki, ekonomii, teorii państwa i prawa: 

  • Etyka nikomachejska

  • Etyka eudemejska,

  • uchodząca za nieautentyczną Etyka wielka

  • Polityka

  • Ustrój polityczny Aten;

7. pisma z dziedziny retoryki i poetyki: 

  • Retoryka

  • Poetyka.

Nie wszystkie dzieła Arystotelesa były pismami filozoficznymi. Podobnie jak Platon, Arystoteles oddawał się sztuce literackiej (czego przykładem jest Poetyka, Retoryka, pisma biologiczne i psychologiczne).

Analogicznie do Platona Arystoteles twierdził, że filozofowanie zaczyna się od zdumienia. Arystoteles podkreślał, że nie da się odkrywać świata bez zadawania kolejnych pytań. Stąd umiłowanie obydwu filozofów do odkrywania różnych poziomów rzeczywistości w wielu dziedzinach. Obaj twierdzili, że to zadziwienie światem jest warunkiem przyjęcia postawy, jaką filozof zajmuje wobec tego, co go otacza. Polega ona na ciągłej gotowości do kwestionowania tego, co zostało wyuczone i uznane za słuszne, oczywiste czy naturalne.

Krytyka myśli Platona

R1HjmgB7QwIGc1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Arystoteles podjął krytykę Platona, będąc jeszcze jego studentem. Kontynuował ją, stojąc już na czele swojej, rywalizującej z Akademią, szkoły filozoficznej. Zapis tej krytyki znajduje się w Metafizyce. Osobiste doświadczenia przekonały Arystotelesa co do błędności teorii anamnezyanamnezaanamnezy Platona, która polegała na odkrywaniu  idealnego świata w trakcie przypominania. Stagiryta twierdził, że ludzie nie posiadają takiej ukrytej pamięci, a ich wiedza pochodzi z doświadczenia. Przywoływał fakt, że sofiści przekonywali niedoświadczonych słuchaczy niemal do każdej teorii. Arystoteles nauczał, że lepiej jest założyć, że umysł człowieka zapełnia się wiedzą w wyniku codziennych doświadczeń życiowych. Twierdził też, że należy uporządkować myśli i wykazać, które z nich są adekwatne do rzeczywistości. W tym celu postanowił stworzyć naukę o sposobach rozumowania – logikę.

R114hF0exYsib1
Na fresku Rafaela Santi, znajdującym się na ścianie sali Pałacu Watykańskiego, Platon wskazuje palcem ku niebu, odwołując się do transcendencji, a Arystoteles, wsparłszy jedną dłoń na księdze, drugą wskazuje na ziemię – immanentną sferę zjawisk. W ten symboliczny sposób malowidło przedstawia afirmację rzeczywistości widzialnej i zainteresowanie jej wyjaśnieniem.
Źródło: Rafael Santi, Platon i Arystoteles, 1509, fresk, domena publiczna.

Arystoteles szczególnie krytykował teorię idei, podważając od fundamentów całą metafizykę Platona. Nie próbował odrzucić istnienia rzeczywistości ponadzmysłowej i starał się dowieść, że gdyby taka rzeczywistość nie istniała, nie byłoby możliwości mówienia o metafizyce. Uznał jednak, że nie widzi zasadności istnienia idei jako doskonałych wzorców rzeczy materialnych. Podał w wątpliwość także najwyższą ideę Dobra, która dla Platona była zasadą wszelkiej rzeczywistości.

Arystoteles wydzielił trzy działy filozofii teoretycznej: metafizykę, matematykę i fizykę. Metafizykę uznał za najważniejszą z nich i najbardziej szlachetną. Zatem, podobnie jak Platon, dowodził istnienia rzeczywistości ponadzmysłowej, lecz rozumiał ją zupełnie inaczej niż jego mistrz.

RQio7S7debT68
Arystoteles odrzucił częściowo Platoński dualizm duszy i ciała. Twierdził, że forma nie może istnieć bez materii. Człowiek, jak każdy byt, składa się z materii i formy, a za formę człowieka uznał duszę.
Źródło: domena publiczna.

Stagiryta oparł swój system filozoficzny na założeniu, że każdy  byt materialny, w tym także zwierzęta i ludzie, powstaje wskutek entelechiientelechiaentelechii, czyli połączenia dwóch podstawowych przyczyn: materialnej, która stanowi składnik substancjisubstancjasubstancji – materięmateriamaterię, oraz formalnej, która nadaje budulcowi strukturę i istotęistotaistotę – formęformaformę. OntologiaontologiaOntologia Arystotelesa badała i  omawiała poszczególne właściwości bytu.

RDBRXWnqbbmgZ
Każdy byt materialny powstaje wskutek połączenia dwóch podstawowych przyczyn: materialnej oraz formalnej, która nadaje budulcowi strukturę i istotę.
Źródło: domena publiczna.

Idee Platona stanowią wyraźną granicę między Platońską a Arystotelesowską ontologiąontologiaontologią. Idea jest związana z tym, co jawi się umysłowi, wskazując na rzeczywistość ponadzmysłową. Platon był przekonany o niemożności poznania przedmiotów zmysłowych bez poznania idei.  Pojęciom, których używamy, odpowiadają co prawda przedmioty rzeczywiste, lecz istnieją one dzięki temu, że posiadają swoje idee, do których się odnoszą. W jego filozofii materia odgrywała drugorzędną rolę.

Arystoteles twierdził, żę formą żywych organizmów i tym, co odróżnia je od innych bytów, jest dusza, będąca aktemaktaktem. Człowiek jest złożeniem materii, czyli ciała, oraz formy, czyli duszy. Arystoteles w traktacie De anima stwierdził:

Arystoteles O duszy

Z tego jasno wynika, że dusza nie może odłączyć się od ciała, ani – przynajmniej – niektóre jej części, jeśli je posiada; akt bowiem niektórych części jest aktem ich samych. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, by niektóre części [duszy mogły się odłączyć od ciała].

du Źródło: Arystoteles, O duszy, Warszawa 1988.

Platon uważał duszę za esencję osoby, cząstkę, która decyduje o naszym zachowaniu. Uważał ją za bezcielesnego mieszkańca ludzkiego ciała. Stwierdzał nawet, że człowiek jest to dusza uwięziona w ciele. Według Arystotelesa dusza nie mogłaby istnieć samodzielnie. Dusza bez ciała nie miałaby materialnej podstawy istnienia. Zaś ciało bez duszy nie mogłoby zawierać natury i istoty człowieka.

Słownik

akt
akt

(łac. actus – czyn; gr. enérgeia, od gr. en-ergós – zajęty pracą) pojęcie metafizyki odnoszące się do pojęcia ruchu i przez analogię określające to, co jest związane z ruchem: dokonane, doskonałe, spełnione, jak również to, co jest celem lub źródłem ruchu; według Arystotelesa akt jest utożsamiany z istnieniem

anamneza
anamneza

(gr. anamnesis – przypominanie) sposób poznawania rzeczy przez przypominanie sobie o niej niezależnie od doświadczenia zmysłowego

entelechia
entelechia

(gr. entélechia – działanie) w metafizyce oznacza formę wewnątrz bytu, która jako akt kształtuje celowo materię, będącą możnością (potencją); w człowieku entelechia jest tożsama z duszą ożywiającą ciało

forma
forma

(łac. forma – kształt, model) aktywny czynnik kształtujący materię w daną rzecz

istota
istota

(łac. essentia – istota rzeczy, treść) to, co powoduje, że byt jest tym, czym jest; natura właściwa jakiejś rzeczy

materia
materia

(łac. mater – matka) czysta potencjalność, składnik substancji kształtowany przez formę

ontologia
ontologia

(gr. on óntos – będący, byt, óntos on rzeczywiście będący, istniejący; lógos – słowo, nauka, teoria) dziedzina filozofii zajmująca się teorią bytu w jego naturze powszechnej; termin niekiedy używany zamiennie z terminem metafizyka; Arystoteles posługiwał się terminem „filozofia pierwsza” na oznaczenie nauki, badającej pierwsze zasady wszystkiego, co istnieje

substancja
substancja

(łac. substantia – istota) byt samodzielny; to, co istnieje samo przez się, a nie jest atrybutem innej rzeczy