Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Porozbiorowa rzeczywistość

W wyniku drugiego rozbioru Rzeczpospolita utraciła łącznie 307 tys. kmIndeks górny 2 i 4 mln obywateli. Po 1793 r. należało do niej 215 tys. kmIndeks górny 2 zamieszkanych przez ok 4 mln osób. Na terenie państwa pozostały co prawda największe miasta, takie jak Warszawa, Kraków, Lublin i Wilno, oraz dobrze rozwinięte Zagłębie StaropolskieZagłębie StaropolskieZagłębie Staropolskie, jednak bilans strat był katastrofalny. Zaborcy zabrali Rzeczpospolitej więcej, niż jej zostawili, czyniąc ją państwem kadłubowympaństwo kadłubowepaństwem kadłubowym, zaledwie skrawkiem swojej wcześniejszej wersji. Prusy przyłączyły Wielkopolskę, w której ulokowane były liczne manufaktury wyrobów wełnianych, lnianych i jedwabnych, oraz ważny w handlu międzynarodowym port w Gdańsku. Rosja z kolei wchłonęła rozległe i żyzne tereny rolne na Ukrainie. Wraz z utratą terytorium zmniejszyły się wpływy do budżetu, co miało skutkować w przyszłości m.in. cięciami w wydatkach na obronność.

RWw7rlaWJV2Tq1
Podział administracyjny Rzeczpospolitej Obojga Narodów po 1793 r.
Jakie skutki gospodarcze przyniósł II rozbiór Rzeczpospolitej? Co znaczyła utrata dostępu do Bałtyku oraz żyznych ziem na wschodzie?
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przymierze z Rosją

W dniu 16 października 1793 r. Rzeczpospolita zawarła przymierze z Rosją, niemal całkowicie tracąc suwerennośćsuwerennośćsuwerenność na rzecz Petersburga. Rosja uzyskała prawo do wprowadzenia wojska w granice Rzeczpospolitej i zakładania dla niego magazynów na całym jej terytorium, a w wypadku wspólnie prowadzonej wojny to generał rosyjski miał dowodzić połączoną armią obu państw. Bez zgody Petersburga Polacy nie mogli zawierać żadnych umów międzynarodowych ani wprowadzić zmian ustrojowych. Odtąd o polskiej polityce zagranicznej i wewnętrznej mieli decydować Katarzyna II i jej następcy, a rzeczywistą władzę w Polsce zaczęli sprawować dyplomaci rosyjscy.

R1QTRvoMQInnD
Józef Maria Grassi, Jakob Sievers, między 1790 a 1795 r. Głównym zadaniem rosyjskiego ambasadora w Rzeczpospolitej Jakoba Sieversa (1731–1808) było w 1793 r. doprowadzenie do zatwierdzenia traktatów rozbiorowych przez sejm w Grodnie. Aby wypełnić płynące z Petersburga instrukcje, zastraszał posłów, niektórych aresztował, a innych przekupywał. Gdy szlachta wstrzymywała się przed zatwierdzeniem traktatu z Prusami, ambasador „przekonał ją”, otaczając zamek w Grodnie oddziałem rosyjskich żołnierzy. Jakimi wartościami kierował się Sievers w swoich działaniach?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Prawo, które nie zdążyło wejść w życie

Ostatnim zadaniem posłów w Grodnie było określenie nowego ustroju. Główni autorzy ustawodawstwaustawodawstwoustawodawstwa sejmu grodzieńskiego, Fryderyk Moszyński i Kazimierz Raczyński, wierzyli, że pomimo uzależnienia Polski od Rosji uda się stworzyć sprawnie funkcjonujące państwo. Posłowie w pierwszej kolejności anulowali wszystkie postanowienia Sejmu Wielkiego i Konstytucji 3 maja, przy czym zachowali trójpodział władzy, a nowa ustawa o miastach powtórzyła część zasad wprowadzonych w kwietniu 1791 r. Ustawodawcy zależało na rozwoju handlu i rzemiosła, dlatego umożliwił największym miastom wysyłanie reprezentacji na sejmy, aby brały one udział w dyskusjach na temat gospodarki. Mieszczanie zachowali nietykalność osobistą – nie mogli zostać uwięzieni bez wyroku sądowego. Z drugiej strony sejm zakazał szlachcie przyjmowania obywatelstwa miejskiego i zajmowania się handlem.

Konstytucje sejmowe przywróciły nienaruszalne prawa kardynalneprawa kardynalneprawa kardynalne (oficjalnie uchwalone na sejmie w latach 1767‑1768), stanowiące fundamenty ustroju. Zagwarantowały przywileje szlacheckie i ponownie wprowadziły liberum veto w głosowaniach na sejmikach i sejmach, wolną elekcję, pacta conventapacta conventapacta conventa oraz prawo do wypowiedzenia posłuszeństwa królowi. Wróciła Rada Nieustająca, która – tak jak w latach 1775–1788 – miała pełnić funkcję rządu. Postanowienia sejmu grodzieńskiego ostatecznie nie weszły w życie, ponieważ krótko po zakończeniu obrad w kraju doszło do wybuchu powstania, a następnie do trzeciego, ostatniego rozbioru Polski.

Adaptacja i sprzeciw

Część elit politycznych pogodziła się z drugim rozbiorem. Majątki szlacheckie znalazły się pod obcym panowaniem i wiele rodzin osiadło w swoich dobrach, zajmując się sprawami życia codziennego. Aby zabezpieczyć swoje interesy, szlachta często próbowała układać się z lokalnymi urzędnikami państw zaborczych oraz zabiegała o względy na dworach. Całkiem inną postawę przyjęły te osoby, które popierały reformy Sejmu Wielkiego. Nie mogły pogodzić się z urzeczywistnieniem drugiego rozbioru i ładem wprowadzonym przez sejm grodzieński. Ta część szlachty popierała działalność przebywających na emigracji, głównie w Dreźnie i Lipsku, byłych liderów stronnictwa patriotycznego, którzy nawoływali do ogólnonarodowego powstania i szukali sojuszników dla sprawy polskiej za granicą. Polacy i Litwini podzielili się na entuzjastów zbrojnego oporu w celu odzyskania niepodległości oraz zwolenników pogodzenia się z rzeczywistością dla utrzymania resztek państwowości. Ci pierwsi tworzyli w kraju organizacje spiskowe (o poglądach umiarkowanych oraz bardziej radykalnych społecznie), które pozostawały w kontakcie z emigracją i szykowały ogólnonarodowe powstanie.

Słownik

konfederacja
konfederacja

(łac. confoederatio – związek) zawiązywana przez szlachtę w wyjątkowych sytuacjach, takich jak bezkrólewie lub kryzys państwowy; mogła być zwołana przeciwko królowi, ale ten mógł do niej również przystąpić; w organach konfederacji decyzje podejmowano większością głosów.

pacta conventa
pacta conventa

(z łac. układy umówione) zobowiązania króla elekta, które miał wypełnić w czasie swojego panowania; szlachta miała prawo wystąpienia przeciwko władcy, jeżeli ten nie wywiązywał się ze swoich obietnic

prawa kardynalne
prawa kardynalne

(od łac. cardinalis) podstawowe zasady ustroju państwa, których nie można było zmienić; zostały oficjalnie sformułowane i uchwalone podczas sejmu w latach 1767‑1768, uchylone następnie przez Sejm Czteroletni i ponownie przywrócone przez sejm grodzieński w 1793 r.

suwerenność
suwerenność

(z ang. sovereign – suweren(ny); fr. souverain – najwyższy; łac. super – nad; dodatkowo) niezależność w podejmowaniu decyzji

ustawodawstwo
ustawodawstwo

ogół ustaw, przepisów i uregulowań prawnych obowiązujących w danej dziedzinie życia w danym państwie

Zagłębie Staropolskie
Zagłębie Staropolskie

okręg przemysłowy w rejonie Gór Świętokrzyskich

państwo kadłubowe
państwo kadłubowe

(od słowa kadłub, daw. karłub, charłub - jako wydrążony pień) państwo okrojone, niekompletne, pomniejszone o jakieś tereny

Słowa kluczowe

drugi rozbiór Polski, sejm grodzieński (1793 r.), upadek Rzeczypospolitej

Bibliografia

Cegielski T., Kądziela Ł., Rozbiory Polski. 1772‑1793‑1795, Warszawa 1990.

Lord R.H., Drugi rozbiór Polski, Warszawa 1984.

Markiewicz M., Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2004.