Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Kiedy wpiszesz w wyszukiwarce internetowej słowo „pomiar”, to WikipediaWikipediaWikipedia powie Ci że:

Pomiarwedług współczesnej fizyki proces oddziaływania przyrządu pomiarowego z badanym obiektem, zachodzący w czasie i przestrzeni, którego wynikiem jest uzyskanie informacji o własnościach obiektu.

Rzeczywiście, aby zmierzyć długość biurka możemy przyłożyć do niego taśmę mierniczą i odczytać wynik (Rys. 1.). Aby zmierzyć temperaturę wody w szklance, możemy do szklanki włożyć termometr (np. alkoholowy). Aby zmierzyć oporność opornika, możemy przyłożyć do niego końcówki przewodów od omomierza. Aby zmierzyć czas spadania ciała, możemy włączyć i wyłączyć stoper na początku i końcu ruchu itp.

RsD0KBBwxlxXc
Rys. 1. Różne przyrządy pomiarowe wykorzystywane w szkolnym laboratorium fizycznym.

szystkie te czynności to nic innego jak „proces oddziaływania przyrządu pomiarowego z badanym obiektem”. Dokładnie tak samo jest z naszym wzrokiem. Abym mógł zauważyć leżącą na stole książkę, światło musi się od niej odbić, trafić do mojego oka i spowodować powstanie impulsu, który następnie wywoła odpowiednią reakcję w mózgu. Jeśli jednak mam być niewidzialnym, światło musi przeze mnie przenikać bez jakiegokolwiek oddziaływania: załamania, odbicia, czy pochłonięcia. Wtedy jednak żaden impuls w moim oku się nie pojawi, żadnej reakcji w mózgu nie będzie. Innymi słowy - nic nie zobaczę.

Oddziaływanie przyrządu pomiarowego z badanym obiektem, wykorzystywane w celu wykonania pomiaru, może być różne. Do pomiaru temperatury niekoniecznie trzeba używać klasycznego termometru. Można użyć termopary, w której powstaje siła elektromotoryczna na złączach dwóch metali, może to być pirometr wykorzystujący promieniowanie cieplne badanego obiektu, może być stop metali o różnym współczynniku rozszerzalności. W pomiarach czasu znacznie lepszym od stopera jest pomiar elektroniczny, a w pomiarach długości coraz częściej wykorzystuje się cyfrowe mierniki laserowe. Nie zmienia to jednak faktu, że w każdym pomiarze mamy do czynienia z oddziaływaniem mierzonego obiektu i układu pomiarowego. Gdyby takiego oddziaływania nie było - bylibyśmy „ślepi”. To dlatego, z fizycznego punktu widzenia, peleryny i czapki niewidki to nawet nie jest science fiction, tylko zwykłe bajki.

Wszystko, co powiedzieliśmy dotychczas, nie jest jednak jeszcze pełną definicją pomiaru. Jest raczej określeniem procesu pomiarowego, a więc takiego procesu fizycznego, w wyniku którego uzyskuje się określoną informację o badanym obiekcie, a raczej o określonej wielkości (zwykle jednej z wielu) charakteryzującej ten obiekt. Przykładem obiektu możesz być Ty, a wielkością charakteryzującą Cię – Twoja waga lub wzrost. Są to wielkości, którym możemy przypisać wartości liczbowe. Nazywamy je wielkościami mierzalnymi, w odróżnieniu od charakteryzujących Cię również wielkości niemierzalnych, jak na przykład Twoje zainteresowania, uczucia, czy chwilowy nastrój. Wielkości mierzalne nazywamy także wielkościami fizycznymi.

Z Wikipedii możesz się również dowidzieć, że:

Pomiar jest to zespół czynności wykonywanych w celu ustalenia miary określonej wielkości fizycznej lub umownej, jako iloczynu jednostki miary oraz liczby określającej wartość liczbową tej wielkości, inaczej mówiąc porównywanie wartości danej wielkości z jednostką miary tej wielkości.

Ta miara, o której mowa wyżej, posiada dwa elementy: wartość liczbową oraz jednostkę miary. Pomiar umożliwia jej wyznaczenie. Wynik pomiaru wielkości fizycznej o symbolu X, ma postać iloczynu zmierzonej wartości liczbowej {X} pomnożonej przez jednostkę miary tej wielkości [X]:

X={x}[X],

np. d = 3,6 m, V = 1 dmIndeks górny 3 = 1 l, I = 5,4 A, U = 220 V. Proces pomiaru możemy więc rozpatrywać także jako porównanie wielkości mierzonego obiektu z wzorcem przyjętym za jednostkę. Wynik pomiaru określa, ile razy mierzony obiekt jest większy lub mniejszy od przyjętego wzorca.

Teraz możemy już napisać pełną definicję pomiaru.

Pomiar
Definicja: Pomiar

Pomiar to proces oddziaływania przyrządu pomiarowego z badanym obiektem. W wyniku tego oddziaływania wyznaczona zostaje wartość liczbowa danej wielkości fizycznej. Wartość wielkości jest iloczynem wyznaczonej wartości liczbowej i jednostki miary tej wielkości.

Dobry pomiar to taki, który przekazuje informację o wartości wielkości mierzonej, nie zmieniając przy tym tej wielkości. Nie wszystkie pomiary można przyprowadzić w taki sposób, by nie zmieniały wielkości, którą mierzymy. Na przykład: kiedy - w celu zmierzenia temperatury wody w szklance - do szklanki z gorącą wodą wkładamy termometr o temperaturze pokojowej, to temperatura wody nieco się zmniejszy, bo woda ogrzewa termometr. Pokazana przez termometr temperatura nie będzie więc już taka, jak temperatura wody przed włożeniem termometru do szklanki. Poprawnie wykonane pomiary powinna też charakteryzować powtarzalnośćPowtarzalność pomiarupowtarzalność, która określa, w jakim stopniu pomiar wykonany drugi raz i w tych samych warunkach daje ten sam wynik. Inną cechą dobrego pomiaru jest odtwarzalnośćOdtwarzalność pomiaruodtwarzalność, czyli stopień zgodności, kiedy pomiar tej samej wielkości wykonywany jest przez kogoś innego i innymi metodami.

Zasadą pomiaru jest zjawisko fizyczne stanowiące podstawę wykonania pomiaru.

Metodą pomiarową jest sposób uzyskania wartości liczbowej będącej wynikiem pomiaru. Wyróżnić tu można metody bezpośredniePomiar bezpośrednimetody bezpośrednie, w których wartość wielkości mierzonej uzyskuje się od razu w wyniku wykonania pomiaru. Bywa jednak, że uzyskanie tej wartości wymaga nie tylko wykonania pomiaru, ale także dodatkowych obliczeń. Czasami trzeba wykonać pomiary kilku wielkości i wykonać obliczenia, aby uzyskać wynik końcowy. Takie pomiary nazywamy pomiarami pośrednimiPomiar pośrednipomiarami pośrednimi. Dla przykładu pomiar gęstości wymaga zmierzenia masy i objętości, pomiar prędkości wymaga zmierzenia drogi przebytej w określonym czasie itd.

Czy w wyniku pomiaru uzyskuje się informację, jaka jest rzeczywista wartość wielkości mierzonej? Odpowiedź na to pytanie brzmi – nie, bo rzeczywista wartość mierzonej wielkości, wyrażana liczbą rzeczywistą, jest wyznaczona w wyniku pomiaru z niepewnością pomiarowąNiepewność pomiaruniepewnością pomiarową określoną przez dokładność pomiaru. Choćbyś więc długość wyznaczał z dokładnością odpowiednio do: metra, milimetra, czy mikrona, to w dalszym ciągu nie wiesz, o ile części, odpowiednio: metra, milimetra, czy mikrona, się pomyliłeś. Różnicę pomiędzy wynikiem pomiaru, a prawdziwą wartością wielkości mierzonej nazywamy błędem pomiarowymBłąd pomiarubłędem pomiarowym. Błędy te spowodowane są różnorodnymi czynnikami, na przykład skończoną dokładnością przyrządów pomiarowych, warunkami pomiaru, błędami człowieka, przypadkowymi zakłóceniami, a także własnościami obiektu mierzonego. Zagadnienia związane z analizą możliwych źródeł błędów pomiarowych oraz związanych z nimi niepewności pomiarów są szczegółowo omawiane w wielu oddzielnych e‑materiałach.

Warto też zauważyć, że są jednak przypadki, kiedy wynik pomiaru jest bezbłędny. Ma to miejsce wtedy, kiedy mierzona wielkość może przyjmować tylko wartości wyrażane liczbami naturalnymi, np. liczba uczniów w klasie, czy pasażerów w autobusie. Mówimy wtedy, że zbiór możliwych wartości danej wielkości jest skończony. To właśnie dlatego w takich przypadkach używa się sformułowania „liczba”, a nie „ilość”, np. „w windzie jest duża liczba osób, więc mała jest ilość wolnego miejsca”.

Dla zainteresowanych

W matematyce rozróżnia się między zbiorami przeliczalnyminieprzeliczalnymi. W szczególności wszystkich liczb naturalnych jest nieskończenie wiele, ale jest to nieskończoność przeliczalna. Co być może zaskakujące, np. liczb parzystych jest „tyle samo”, co naturalnych. Tzn. jest to ta sama nieskończoność, a zaskoczenie bierze się z naturalnego odruchu widzenia problemu z użyciem skończonych podzbiorów N. O zbiorach mówi się, że są równoliczne, jeśli istnieje wzajemnie jednoznaczna funkcja z jednego zbioru na drugi. W przypadku liczb naturalnych i parzystych ma ona postać

Co jeszcze bardziej zaskakujące: liczb wymiernych jest „tyle samo”, co naturalnych. Stoi to w pozornej sprzeczności z faktem, że każdy przedział (różny od punktu) w zbiorze liczb wymiernych ma nieskończenie wiele elementów, bowiem między dowolne dwa elementy takiego przedziału, nieistotne, jak bliskie sobie, można wstawić trzeci. Gwarancja, że będzie on liczbą wymierną wynika z konstrukcji - wystarczy wziąć średnią arytmetyczną wyjściowych! Ale: istnieje wzajemnie jednoznaczne odwzorowanie z każdego takiego podzbioru na cały zbiór liczb wymiernych, a ten da się wzajemnie jednoznacznie odwzorować na zbiór liczb naturalnych.

W fizyce powinniśmy raczej operować terminami wielkość dyskretna oraz wielkość ciągła. Te pierwsze utożsamiamy z ciągami liczbowymi, tj. funkcjami liczb naturalnych w (na przykład) rzeczywiste. Przykładem niech będą poziomy energetyczne elektronów związanych w atomach. Wielkości ciągłe zależą od parametrów z R zazwyczaj w sposób ciągły i zmieniają się dowolnie mało w razie odpowiednio małej zmiany wielkości, od których zależą (np. położenia czy czasu).

Dla wielkości dyskretnych pomiar daje pozbawioną błędu wartość wtedy i tylko wtedy, gdy odwzorowanie z NR jest de facto odwzorowaniem z ograniczonego (więc skończonego) podzbioru N na ograniczony podzbiór N. W przeciwnym wypadku - choćby w przytoczonym przykładzie z elektronem w atomie - można jedynie zliczyć, ile jest takich wartości. Każda z nich natomiast mierzona będzie z błędem.

Jeśli istnieją wielkości fizyczne modelowane liczbami wymiernymi, to dla ograniczonego zakresu takiej wielkości intuicja podpowiada, żeby jednak użyć terminu ilość, skoro każdy (poza zdegenrerowanymi do punktu) przedział w zbiorze liczb wymiernych jest nieskończony.

Reszta - na kółku i olimpiadzie (a na pewno na studiach) matematycznych.

Podamy teraz przykład ciekawego pomiaru pośredniegoPomiar pośrednipomiaru pośredniego, w którym dla wyznaczenia danej wielkości mierzy się coś zupełnie innego. W fizyce jądrowej bardzo ważne jest wyznaczenie pędu cząstek produkowanych w reakcjach jądrowych. Nie tak łatwo jest jednak zmierzyć pęd cząstki, bowiem jest to iloczyn dwóch wielkości: prędkości i masy. Pomiar zarówno masy, która jest miliony razy mniejsza niż jedna milionowa milionowej części kilograma, jak i prędkości, która jest niewiele mniejsza od prędkości światła, to sprawa naprawdę trudna. Okazuje się jednak, że wcale nie trzeba mierzyć ani prędkości ani masy, by wyznaczyć pęd cząstki. Promień okręgu, po którym porusza się w polu magnetycznym cząstka posiadająca ładunek elektryczny, proporcjonalny jest do jej pędu. Mając zmierzony promień tego okręgu możemy wyznaczyć pęd cząstki bez znajomości jej masy i prędkości.

Jak to zrobić – pokazane jest na Rys. 2. Rysunek ten przedstawia fotografię śladów cząstek wyprodukowanych w zderzeniu dwóch protonów i zarejestrowanych w tzw. komorze pęcherzykowejKomora pęcherzykowakomorze pęcherzykowej.

RIDqDB5b6ukXA
Rys. 2. Ślady cząstek wyprodukowanych w zderzeniu dwóch protonów i zarejestrowanych w wodorowej komorze pęcherzykowej.

Wyraźnie widać, że te ślady to fragmenty okręgów. Mierząc współrzędne wielu punktów na okręgu można wyznaczyć jego promień. Potem wystarczy już tylko podstawić wyznaczoną wartość promienia do odpowiedniego wzoru, by wyznaczyć pęd cząstki.

Na zakończenie wróćmy do naszej czapki‑niewidki i przyjrzyjmy się poniższej fotografii (Rys. 3.).

R1d4ISBXnSlpL
Rys. 3. Ślady konwersji fotonów na pary (e+,e-), zarejestrowane w ksenonowej komorze pęcherzykowej.

Fotografia ta także została wykonana w komorze pęcherzykowej, gdzie w punkcie  miała miejsce reakcja jądrowa, w wyniku której wyemitowane zostały między innymi dwa fotony. Fotony te przebiegły odcinki , nie pozostawiając żadnych śladów. Ujawniły się dopiero w punktach , gdzie nastąpiła ich konwersja (zamiana) na dwie pary cząstek (e+,e-). Zjawisko to nosi nazwę kreacji par (e+,e-).

Nie martw się, że to wszystko jest dla Ciebie wielką egzotyką. (Nie musisz wchodzić w szczegóły związanej z tym fizyki, choć zapewniam Cię, że jest bardzo ciekawa.) Chcę zwrócić Twą uwagę tylko na jedno: Fotony nie pozostawiły śladów dlatego, że nie oddziaływały na tych odcinkach drogi z materią w komorze. Były jakby w pelerynach‑niewidkach. Ani same nie traciły energii, ani nie były widoczne dla otoczenia. W punktach  nastąpiło oddziaływanie przyrządu pomiarowego (tj. komory) z badanymi obiektami (tj. fotonami), w wyniku którego powstały inne cząstki (e+,e-), które oddziałując z komorą pozostawiły swe ślady czyniąc pomiar możliwym.

Tak, oddziaływanie przyrząd‑obiekt jest podstawą wykonania pomiaru. W omówionym przykładzie zasadą pomiaru było zjawisko konwersji fotonów i oddziaływanie z materią powstałych w wyniku konwersji cząstek. Zapytasz jednak, jakie było oddziaływanie w przypadku pomiaru długości stołu taśmą mierniczą. Takie, że poprzez przyłożenie taśmy do stołu przekazane zostały informacje, gdzie stół się zaczyna, a gdzie kończy. Gdyby stół był przykryty peleryną‑niewidką, żadnego pomiaru nie udałoby się wykonać.

Niech więc peleryną‑niewidką zabawia się Harry Potter, a my zajmijmy się prawdziwymi pomiarami.

Słowniczek

Błąd pomiaru
Błąd pomiaru

(ang. measurment error) - odstępstwo wyniku pomiaru od wartości prawdziwej mierzonej wielkości, której na ogół nie znamy.

Komora pęcherzykowa
Komora pęcherzykowa

(ang. bubble chamber) - urządzenie służące do obserwacji śladów cząstek elementarnych (promieniowania jonizującego) zaprojektowane w roku 1952 przez Donalda Glasera, za co został uhonorowany w 1960 Nagrodą Nobla w dziedzinie fizyki.

Niepewność pomiaru
Niepewność pomiaru

(ang. measurement uncertainty) – parametr związany z wynikiem pomiaru charakteryzujący rozrzut wartości, które można w uzasadniony sposób przypisać wielkości mierzonej. Niepewność wielkości fizycznej x oznacza się jako u(x).

Pomiar
Pomiar

(ang. measurement) – jest to proces oddziaływania przyrządu pomiarowego z badanym obiektem; w wyniku tego oddziaływania wyznaczona zostaje wartość liczbowa danej wielkości fizycznej.

Pomiar bezpośredni
Pomiar bezpośredni

(ang. direct measurment) to taki, który jest wykonywany przy użyciu jednego przyrządu dającego od razu gotowy wynik. Innymi słowy, podczas pomiarów bezpośrednich, wartość wielkości mierzonej uzyskuje się bezpośrednio, bez potrzeby wykonywania dodatkowych obliczeń. Przykładami takich pomiarów są: pomiar długości przy użyciu linijki, pomiar średnicy pręta przy użyciu suwmiarki, pomiar czasu przy użyciu stopera, czy pomiar napięcia przy użyciu woltomierza.

Pomiar pośredni
Pomiar pośredni

(ang. indirect measurment) polega na bezpośrednim zmierzeniu jednej lub kilku różnych wielkości fizycznych i obliczeniu wartości poszukiwanej wielkości na podstawie wzoru wiążącego wielkości mierzone bezpośrednio. Przykładami pomiarów pośrednich są: wyznaczenie pola powierzchni bocznej walca na podstawie pomiarów jego wysokości i  średnicy podstawy, wyznaczenie rezystancji na podstawie pomiaru natężenia prądu i napięcia, czy wyznaczenie wartości przyspieszenia ziemskiego na podstawie długości i okresu drgań wahadła matematycznego.

Odtwarzalność pomiaru
Odtwarzalność pomiaru

(ang. measurement reproducibility) – stopień zgodności z pomiarem tej samej wielkości, ale wykonywanym przez kogoś innego i innymi metodami.

Powtarzalność pomiaru
Powtarzalność pomiaru

(ang. measurement repeatability) – określa, w jakim stopniu pomiar wykonany drugi raz i w tych samych warunkach daje ten sam wynik.

Wynik pomiaru
Wynik pomiaru

(ang. meausurement result) – jest iloczynem wyznaczonej wartości liczbowej i jednostki miary tej wielkości.

Wielkości mierzalne
Wielkości mierzalne

(ang. measurable quantities) – są to wielkości, którym możemy przypisać wartości liczbowe.

Wikipedia
Wikipedia

(ang. wikipedia) – wolna encyklopedia, którą każdy może redagować (https://pl.wikipedia.org).