Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Na jadący po poziomej drodze samochód działa wiele sił. Możemy jednak spróbować przedstawić je w uproszczonej postaci, wprowadzając siłę ciągu silnika Fc, powodującą ruch samochodu oraz wypadkową siłę oporów ruchu Fo, która ten ruch utrudnia. Wypadkową siłę oporu tworzą m.in. siła oporu powietrza oraz siła tarcia między kołami a podłożem. Na samochód działa też siła ciężkości Q, równoważona przez siłę reakcji podłoża R.  Wszystkie siły działające na poruszający się samochód przedstawiliśmy na Rys. 1.

R11fg2lE4445k
Rys. 1. Siły działające na samochód w trakcie jego ruchu
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/lamborghini-samoch%c3%b3d-sportowy-194484/ [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.

Parametrem, który zazwyczaj interesuje nas bardziej od siły ciągu silnika, jest jego moc. Zwróć uwagę na tabele parametrów różnych samochodów – podają one maksymalną moc silnika, nie siłę ciągu silnika. Przykładową tabelę przedstawiliśmy poniżej.

Tabela 1. Tabela parametrów samochodu Audi Q3 wraz z informacją o maksymalnej mocy (dane ze strony Autokult.pl)

AUDI Q3 SPORTBACK 45 TFSI QUATTRO S TRONIC (2020)

Pojemność silnika

1984 cmIndeks górny 3

Rodzaj paliwa

Benzyna

Moc maksymalna

230 KMkoń mechanicznyKM

Moment maksymalny

350 Nm przy 1500–4400 obr./min.

Pojemność bagażnika

530 l

OSIĄGI

Parametry techniczne

Katalogowo

Pomiar własny

Przyspieszenie 0–100 km/h

6,5 s

-

Prędkość maksymalna

250 km/h

-

Zużycie paliwa (średnie)

9,1 — 8,6 l/100 km

11 l/100 km

Tabela zawiera parametry samochodu Audi Q3 wraz z informacją o maksymalnej mocy. Wszystkie dane zaczerpnięto ze strony Autokult.pl. Dotyczą one AUDI Q3 w wersji SPORTBACK 45 TFSI QUATTRO S TRONIC z 2020 roku. Pojemność silnika w tym modelu to 1984 centymetry sześcienne, rodzaj paliwa benzyna, a moc maksymalna 230 koni mechanicznych. Moment maksymalny wynosi 350 niutonometrów przy 1500 do 4400 obrotach na minutę. Samochód posiada bagażnik o pojemności 530 litrów. Jeśli zaś chodzi o jego osiągi, to przedstawiają się one w sposób następujący. Katalogowo, przyspieszenie od 0 do 100 kilometrów na godzinę wynosi 6,5 sekundy, natomiast prędkość maksymalna 250 kilometrów na godzinę. Dodajmy, że średnie zużycie paliwa to 9,1 do 8,61 litra na 100 kilometrów. Jednak w wyniku pomiaru własnego wykazano zużycie paliwa na poziomie 11 litrów na 100 kilometrów.

Mówiąc o mocy, często wprowadza się dwa rodzaje tej wielkości fizycznej – moc średnią Pśr oraz moc chwilową Pch. Moc średnia Pśr zdefiniowana jest jako stosunek pracy wykonanej przez dane ciało, do czasu jej wykonywania.

Pśr= Δ W Δ t.

Podczas wyznaczania mocy średniej analizujemy większe przedziały czasu. W sytuacji, gdy moc danego ciała zmienia się w czasie, wyznaczenie mocy średniej może dać nam niepełny obraz sytuacji. Aby precyzyjnie określić, jaka jest moc danego ciała w bardzo krótkiej chwili czasu, możemy wyznaczyć moc chwilową Pch. Z definicji, jest ona równa:

Pch= lim Δ t0 Δ W Δ t.

Matematycznie, powyższe wyrażenie oznacza, że moc chwilowa jest pochodną pracy po czasie. Jak wyznaczyć moc silnika samochodowego, znając siłę ciągu przez niego wytwarzaną? Zajmiemy się tym w poniższych przykładach.

Przykład 1: Samochód jadący ze stałą prędkością

Spróbujmy najpierw powiązać moc dostarczaną przez silnik z jego siłą ciągu, dla samochodu jadącego po poziomej drodze ze stałą prędkością, jeśli siła ciągu silnika wynosi Fc, a samochód przejeżdża drogę s. Droga s jest równa przemieszczeniu samochodu Δ r. Oznacza to, że praca wykonana przez silnik wynosi:

W=Fcs.

Gdy samochód porusza się ruchem jednostajnym, przebyta przez niego droga wynosi s=vt, gdzie v jest wartością prędkości samochodu, a t – czasem ruchu. Ostatecznie, praca silnika samochodu wynosi:

W=Fcvt.

Aby wyznaczyć moc silnika, skorzystajmy z definicji mocy:

P=WtP=Fcvtt=Fcv.

Oznacza to, że dla jadącego ze stałą prędkością samochodu, moc silnika jest proporcjonalna do jego prędkości. W tym przypadku moc średnia i chwilowa są sobie równe, gdyż prędkość samochodu jest ustalona. Sytuacja ta ma miejsce, gdy siła ciągu silnika Fc jest równoważona przez wypadkową siłę oporu Fo. Spróbujmy teraz przeanalizować nieco trudniejsze zagadnienia.

Przykład 2: Moc silnika dla przyspieszającego samochodu

Rozważmy następującą sytuację: poruszający się z początkową prędkością v0 samochód zbliżał się skrzyżowania. Kierowca zauważył, że na sygnalizatorze nad jego jezdnią światło jest zielone, więc postanowił nieco przyspieszyć, aby zdążyć przejechać przez skrzyżowanie przed ponowną zmianą światła na czerwone. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, samochód zaczął poruszać się ruchem jednostajnie przyspieszonym, z przyspieszeniem równym a. Ile będzie wynosić średnia moc silnika samochodu w łącznym czasie tr, niezbędnym do przejechania skrzyżowania? Jaka będzie chwilowa moc silnika? Masa samochodu wynosi m, a wartość siły ciągu silnika podczas przyspieszania była stała i wynosiła Fc.

Rozwiązanie

W pierwszej kolejności wyznaczmy pracę wykonaną przez silnik. Droga, którą samochód przebył w czasie tr wynosi:

s=v0tr+12atr2.

Droga ta jest równa przemieszczeniu samochodu. Praca wykonana przez silnik wynosi zatem:

W=Fcs=Fc(v0tr+12atr2).

Aby wyznaczyć średnią moc, należy podzielić pracę przez całkowity czas, w jakim była ona wykonywana:

Pśr=Wtr=Fc(v0+12atr).

Zwróć uwagę na wyrażenie w nawiasie. Możemy przekształcić je w następujący sposób:

v0+12atr=v0+12 Δ v=v0+12(vk-v0)=12(vk+v0)=vśr,

gdzie jako Δ v=atr wyraziliśmy przyrost prędkości samochodu pod wpływem przyspieszenia działającego w czasie tr. Z kolei przez vk oznaczyliśmy końcową prędkość pojazdu po tym czasie. Po przekształceniach, po prawej stronie równania otrzymaliśmy wartość średniej prędkości podczas ruchu przyspieszonego. Oznacza to, że średnią moc możemy również wyznaczyć mnożąc siłę ciągu przez wartość prędkości średniej:

Pśr=Fcvśr

Jest to identyczny wynik do otrzymanego w poprzednim przykładzie.

Moc chwilowa Pch jest mocą samochodu wyznaczoną w bardzo małym przedziale czasu. Aby określić jej wartość, również możemy posłużyć się relacją opisującą zależność mocy od prędkości samochodu, wyprowadzoną w poprzednim przykładzie. Wtedy, do jej uzyskania przyjęliśmy, że samochód porusza się ze stałą prędkością. W naszym przypadku samochód przyspiesza. Nie jest to jednak problem – skoro moc chwilowa określona jest w bardzo krótkim odcinku czasu, to prędkość samochodu nie zdąży wtedy ulec większej zmianie. Im krótszy przedział czasu będziemy rozważać, tym mniej zmieni się prędkość samochodu i tym dokładniejszy wynik uzyskamy. Dla coraz krótszych przedziałów czasu, wartość prędkości będzie zbiegać do pewnej ustalonej wartości, którą nazywamy prędkością chwilową vch. Moc chwilowa wyniesie wtedy:

Pch=Fcvch

Samochód porusza się z przyspieszeniem, więc i jego chwilowa prędkość stale rośnie. Rośnie zatem również chwilowa moc silnika. Zgodnie z warunkami naszego zadania, chwilową prędkość samochodu można wyrazić jako:

vch=v(t)=v0+at.

Chwilowa moc będzie zatem równa:

Pch(t)=Fcv(t)=Fc(v0+at).

Komentarz fizyczny

W tym przykładzie przyjęliśmy, że przyspieszenie samochodu jest stałe – stałe zatem są: siła ciągu silnika oraz wypadkowa siła oporów ruchu. Założenie to nie jest w rzeczywistości prawdziwe, gdyż m.in. siła oporu powietrza zależy od bieżącej prędkości samochodu. Im większa jest prędkość samochodu, tym większa staje się siła oporu powietrza. Oznacza to, że przyspieszenie samochodu będzie malało, gdy będzie rosła jego prędkość (jeśli przyjmiemy, że siła ciągu silnika jest stała). Zagadnienie to można rozwiązać, nie jesteśmy jednak w stanie zrobić tego bez znajomości innego, bardziej zaawansowanego, narzędzia matematycznego – rachunku różniczkowego.

Komentarz matematyczny

Czym dokładnie jest prędkość chwilowa? Aby odpowiedzieć na to pytanie, rozważmy samochód poruszający się ze stałym przyspieszeniem a = 0,5 m/sIndeks górny 2. Załóżmy, że w chwili t = 0, prędkość samochodu wynosiła v0 = 10 m/s. Rozważmy teraz, jak zmieniać się będzie prędkość samochodu dla coraz mniejszych przedziałów Δ r:

Δ t

vk=v0+a Δ t

Δ v=vk-v0

4 s

12 m/s

2 m/s

1 s

10,5 m/s

0,5 m/s

0,1 s

10,05 m/s

0,05 m/s

0,01 s

10,005 m/s

0,005 m/s

0,001 s (1 ms)

10,0005 m/s

0,0005 m/s

0,0001 s (0,1 ms)

10,00005 m/s

0,00005 m/s

Widzimy, że gdy rozpatrujemy coraz mniejsze przedziały czasu, prędkość samochodu dąży do pewnej ustalonej wartości (tutaj: 10 m/s). Jest to wartość prędkości chwilowej, a związana jest z nią moc chwilowa.

Przykład 3: Samochód wjeżdżający pod górę

Podczas rajdu samochodowego w Dakarze, jeden z kierowców wybiera trasę w górę zbocza o średnim kącie nachylenia wynoszącym 7°. W samochodzie o masie m = 3 t, silnik zapewnia stałą siłę ciągu wynoszącą Fc = 5000 N. Wyznacz zależność chwilowej mocy silnika samochodu od czasu podczas jazdy pod górę, jeśli u dołu zbocza samochód spoczywał. Przyjmij, że siła oporów ruchu (tzn. wypadkowa sił: tarcia, oporu powietrza etc.) jest skierowana przeciwnie do kierunku ruchu i stanowi 40% wypadkowej siły działającej na samochód.

Dane:

Szukane:

masa samochodu m = 3 t = 3000 kg

kąt nachylenia zbocza α = 7°

siła ciągu silnika Fc = 5000 N

siła oporów ruchu stanowiąca 40% siły wypadkowej działającej na samochód: Fo=0,4Fw

przyspieszenie ziemskie: g = 9,81 m/sIndeks górny 2

chwilowa moc silnika Pch = ?

W tabeli przedstawiono dane i szukane. W pierwszej kolumnie mamy dane, a mianowicie masę samochodu małe m równą 3 tony, czyli 3000 kilogramów. Kąt nachylenia zbocza wynosi alfa równe 7 stopni. Siła ciągu silnika to duże F z indeksem c równe 5000 Niutonów. Siła oporów ruchu stanowiąca 40% siły wypadkowej działającej na samochód wynosi duże F z indeksem dolnym o równe 0,4 razy duże F z indeksem dolnym w. Jako ostatnią umieszczono informację o przyspieszeniu ziemskim g równym 9,81 metra na sekundę kwadrat. W kolumnie zatytułowanej szukane znajduje się napis chwilowa moc silnika duże P z indeksem dolnym c h równe znak zapytania.

Analiza zadania

Samochód będzie poruszał się w górę zbocza z pewnym przyspieszeniem, zależnym od działającej na niego wypadkowej siły. Wszystkie siły działające na samochód przedstawiliśmy na Rys. 2. Po wyznaczeniu przyspieszenia, będziemy w stanie określić, jak zmienia się prędkość samochodu w funkcji czasu i określić jego chwilową moc.

R1YU0p9ahwHCV
Rys. 2. Siły działające na samochód jadący w górę zbocza
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, dostępny w internecie: https://pixabay.com/de/photos/verkehr-stra%c3%9fe-road-fahrzeug-auto-4810189/ [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.

Na samochód działają: siła ciężkości Q, siła reakcji podłoża R, siła oporów ruchu Fo oraz siła ciągu silnika Fc. Przyspieszenie wywołane jest jedynie przez siły działające w kierunku ruchu, będą to: równoległa do zbocza składowa siła ciężkości Q, siła oporów ruchu Fo oraz siła ciągu silnika Fc.

Rozwiązanie

Wypadkowa siła działająca na samochód jest równa:

Fw=Fc-Fo-Q.

Wartość równoległej składowej siły ciężkości wynosi Q=mg sin α . Podstawiając dodatkowo do powyższego wzoru warunek pomiędzy siłą wypadkową, a siłą oporów ruchu, otrzymamy:

Fw=Fc-0,4Fw-mg sin α ,
1,4Fw=Fc-mg sin α ,
Fw=Fc-mg sin α 1,4.

Zgodnie z II zasadą dynamiki Newtona, siła wypadkowa powoduje ruch ciała z przyspieszeniem:

a=Fwm=Fc-mg sin α 1,4m.

Ponieważ prędkość początkowa samochodu była równa zeru, zależność prędkości od czasu ma postać:

v(t)=at=Fc-mg sin α 1,4mt.

Chwilowa moc wynosi zatem:

Pch(t)=Fcv(t)=FcFc-mg sin α 1,4mt,

czyli rośnie proporcjonalnie do czasu.

[Pch]=[NsN-kgms2kg=Nsms2=Js=W]

Przykładowo, po dwóch sekundach ruchu, moc silnika będzie równa:

Pch(2)=50002500030009,81sin71,430003365 W

Po czterech sekundach wyniesie ona z kolei:

Pch(4)6730 W

Chwilowa moc silnika rośnie z czasem, gdyż zwiększa się prędkość samochodu.

Słowniczek

Układ SI
Układ SI

(ang.: System of units of measurements), (fr.: Système international d'unités), polska pełna nazwa: Międzynarodowy Układ Jednostek Miar – znormalizowany układ jednostek miar zawierający siedem jednostek podstawowych, które od 20 maja 2019 roku określone są poprzez wartości uniwersalnych stałych fizycznych. Za pomocą jednostek podstawowych układu SI można tworzyć jednostki pochodne, tj. wykorzystywany przez nas w tym e‑materiale wat będący jednostką mocy.

Koń mechaniczny
Koń mechaniczny

(ang.: horsepower) - jednostka mocy stosowana do określenia mocy silnika samochodu. Nie wchodzi w skład jednostek układu SIukład SIukładu SI. Jeden koń mechaniczny (KM) jest równy ok. 735,5 W.