Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Historia powstania psychoanalizy

Psychoanaliza jest koncepcją ludzkiej psychiki sformułowaną przez Sigmunda Freuda (1856‑1939). Wywodzi się ona ze stosowanej przez tego austriackiego lekarza metody terapeutycznej polegającej na mówieniu. Samo opowiadanie o własnym życiu łagodzi według Freuda objawy zaburzeń psychicznych, których doświadczają pacjenci. Terapeuta wyjaśnia im natomiast to, czego sami w swojej opowieści nie rozumieją – jej nieuświadomiony sens.

RP9Zg7pA6mg5N
Zaburzenia psychiczne są według Freuda nieświadomą manifestacją konfliktów toczących się w psychice człowieka. W prowadzonej przez pacjenta opowieści o życiu, psychoanalityk możne odnaleźć ich przyczynę.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozoficzne znaczenie psychoanalizy

Jako metoda terapeutyczna, psychoanaliza była pierwotnie częścią medycyny. Na początku XX wieku Freud zbudował na jej podstawie koncepcję ludzkiej psychiki. W ten sposób psychoanaliza stała się częścią psychologiipsychologiapsychologii, czyli dyscypliny naukowej, która wyodrębniła się w XIX wieku z filozofii.

Słowo „psychika” – przedmiot badań psychologii – wywodzi się z greckiego słowa psyche oznaczającego „duszę”. Jako pierwszy użył go w tym sensie Sokrates (469‑399 p.n.e.), który rozumiał je jako swego rodzaju ośrodek moralny rządzący działaniem człowieka.

RIumlrltAZHkl
Jacques-Louis David, Śmierć Sokratesa, 1787
Sokrates uważał, że działanie człowieka opiera się na rozumie – poznaniu obiektywnych wartości moralnych. Przeciwstawiał się zwłaszcza poglądowi głoszonemu przez niektórych sofistów, zgodnie z którym człowiek kieruje się w swoim działaniu tylko egoistycznie pojętym interesem.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Naukę o duszy rozwinął Platon (427‑347 p.n.e.). Przypisał jej funkcję biologiczną oraz psychologiczną:

R1YWr9NbZ3Vm91
Schemat blokowy przedstawia funkcje duszy według Platona. Od tego hasła odchodzą dwa bloki: 1. Dusza jest czynnikiem życia w przyrodzie, który ożywia martwą materię. 2. Dusza jest rozumem, który poznaje rzeczywistość i kieruje zachowaniem człowieka.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXAwvhwwJFW7m
Platon wyróżniał trzy części duszy, które przedstawiał za pomocą alegorii rydwanu. Czarny koń to pożądliwość, która ciągnie człowieka ku przyjemnościom zmysłowym. Biały – popędliwość, która pcha człowieka ku wzniosłym czynom. Aby w duszy panowała harmonia – sprawiedliwość – oba konie muszą być trzymane w ryzach przez woźnicę, którym jest rozum.
Źródło: Ilustracja autorstwa Władysława Witwickiego, 1922, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ciało czyni człowieka częścią przyrody, lecz dusza rozumna stawia go poza nią – ani działanie, ani poznanie nie są przez nią uwarunkowane. W dziedzinie moralności rozum ogranicza naturalne skłonności człowieka – popędy i namiętności. Zdolność poznania oraz panowania nad naturalnymi pobudkami odróżniają człowieka od całego świata przyrody, dlatego też taki pogląd na ludzką naturę nazywany jest antynaturalistycznymantynaturalizmantynaturalistycznym.

Freud: naturalistyczna koncepcja człowieka i kultury

R1Hjjkcak28B31
Aleksander Kokular, Edyp i Antygona,
1825-1828
Jednym z podstawowych zakazów, które kultura narzuca człowiekowi jest zakaz kazirodztwa. Pożądanie do rodzica płci przeciwnej, które podczas rozwoju dziecka zostaje wyparte do nieświadomości, Freud nazwał kompleksem Edypa. Edyp był mitycznym królem Teb, który zabił swojego ojca i poślubił matkę, będąc przez cały czas nieświadomy, że są oni jego rodzicami. Gdy dowiedział się prawdy, z rozpaczy wyłupił sobie oczy i udał się na wygnanie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tymczasem według Freuda, życiem psychicznym człowieka rządzi libido, czyli popęd, energia seksualna, która domaga się natychmiastowego i nieustannego zaspokojenia. Jest to oczywiście niemożliwe – kultura, moralność, religia i życie społeczne narzucają energii seksualnej pewne ograniczenia – zakazy.

Dlatego też ludzka psychika kieruje się zasadą przyjemności – utrzymuje energię seksualną na możliwie najniższym poziomie, ponieważ niezaspokojenie wynikające z zakazów prowadziłoby do przykrości. Jednym z podstawowych mechanizmów ograniczenia energii seksualnej jest sublimacjasublimacjasublimacja. Polega ona na przeniesieniu libido na nieerotyczny
(i społecznie akceptowalny) obiekt pożądania, np. na dzieło sztuki.

Źródłem działalności artystycznej jest zatem niezaspokojone libido, a funkcją – wygaszenie nadmiernego popędu seksualnego. Freud był przekonany, że nie tylko sztukę, ale w ogóle całą kulturę, religię i życie społeczne można wyjaśnić, uznając za jej źródło zasadę przyjemności.

Z filozoficznego punktu widzenia, psychoanaliza jest naturalistycznąnaturalizmnaturalistyczną koncepcją człowieka oraz kultury. Panowanie nad naturalnymi popędami nie należy bowiem do natury człowieka, lecz jest jej obce - jego źródłem jest świat społeczny. Zaś kultura okazuje się wynikającą z konfliktu między popędem a społecznymi zakazami społecznie akceptowalną sferą tłumienia libido.

Idea nieświadomości

RXpKHam9lqy4q1
Frans Hals, Portret Kartezjusza, ok. 1649-1700
René Descartes (Kartezjusz) (1596-1650) zainicjował tradycję filozoficzną, w której podstawową własnością człowieka jest samoświadomość. Jest ona według niego najbardziej bezpośrednio danym przedmiotem poznania. Freud odrzuca ten pogląd, wskazując na istnienie w ludzkiej psychice sfery niedostępnej samopoznaniu – nieświadomości.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kluczową tezą psychoanalizy Freuda jest stwierdzenie, że człowiek nie jest w pełni świadomy swojego życia psychicznego. Jego społecznie nieakceptowane pragnienia, jak i sam mechanizm sublimacji, pozostają przed nim na co dzień ukryte – ich siedliskiem jest nieświadomość.

Ludzka psychika składa się według Freuda z trzech systemów. Świadomość zawiera wszystkie uświadomione treści naszego życia psychicznego – percepcje dotyczące zewnętrznej wobec nas rzeczywistości oraz racjonalne, zgodne ze społecznymi wymogami, zasady działania. Przedświadomość zawiera w sobie treści, które mogą zostać w danym momencie uświadomione, np. wspomnienia, wiedza. Tymczasem nieświadomość jest biologiczną sferą popędów. Jej treści są wypartewyparciewyparte – pomiędzy świadomością i przedświadomością z jednej strony, a nieświadomością z drugiej, znajduje się nieprzekraczalna granica, która sprawia, że żadne wyparte treści nie mogą się z niej wydostać.

W późniejszym okresie Freud przedstawił inny podział ludzkiej psychiki, który mniej więcej odpowiada poprzedniemu.

RU5mCQ8wnD5KC1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy. Jego głównym hasłem jest podział psychiki według Freuda. Wskazane są trzy elementy: 1. id (to), 2. ego (ja), superego (nad-ja). Opis punktów znajdujących się na schemacie.1. id (To) popędowy i nieosobowy biegun psychiki, rezerwuar libido, sfera niezorganizowanych i chaotycznych, ślepych popędów, 2. ego (Ja) obronny biegun psychiki, który pośredniczy w konflikcie idsuperego, 3. superego (Nad-Ja) uwewnętrznione ideały, normy oraz zakazy społeczne i kulturowe, które funkcjonują jako sumienie i sędzia psychiki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Życiem psychicznym człowieka rządzi konflikt między libido a uwewnętrznionymi zasadami życia społecznego. Niezależnie od tego, czy psychice udaje się zachować zasadę przyjemności, czy nie (występują wtedy zaburzenia psychiczne), popędowe treści manifestują się w świadomości jedynie pośrednio – np. pod postacią marzeń sennych lub w treści dzieł sztuki.

RlNKNJ0oMWzrj
Henri Rousseau, Sen, 1910
Według Freuda, w marzeniach sennych dochodziło do spełnienia nieświadomych życzeń, które pojawiały się w zmienionej, np. metaforycznej postaci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Antynaturalistyczna koncepcja człowieka rozumie go jako istotę, która panuje nad swoimi naturalnymi instynktami za pomocą rozumu. Natomiast według Freuda, natura człowieka ogranicza się do libido – czyli popędu seksualnego, zaś moralność oraz racjonalne zasady życia społecznego są obcym jej ograniczeniem, narzuconym przez kulturę i społeczeństwo.

Słownik

antynaturalizm
antynaturalizm

(łac. anti – przeciw; naturalis – naturalny) pogląd przeciwstawiający się naturalizmowi. Głosi on, że istnieje inna niż przyrodnicza rzeczywistość, zaś człowiek za sprawą swojej natury przekracza przyrodę

naturalizm
naturalizm

(łac. naturalis – naturalny) pogląd głoszący, że jedynym, co istnieje jest przyroda (nie ma nic, co istniałoby poza przyrodą), zaś człowiek jest jej częścią. Naturalizm traktuje życie społeczne, kulturę jako przejawy aktywności człowieka uwarunkowane przez jego biologiczną naturę

psychologia
psychologia

(gr. psyche – dusza; logos – słowo, nauka) nauka zajmująca się życiem psychicznym człowieka, która wyodrębniła się w XIX wieku z filozofii

sublimacja
sublimacja

(łac. sublimare – wznosić, wywyższać) w psychoanalizie psychiczny proces przeniesienia energii seksualnej z zakazanego przez normy społeczno‑kulturowe, na inny, nieerotyczny, społecznie akceptowalny obiekt

wyparcie
wyparcie

mechanizm obronny Ja (ego), które blokuje i spycha do id nieakceptowalne społecznie popędy, w celu zachowania stabilności ludzkiej psychiki. Za sprawą mechanizmów przeniesienia wyparte popędy znajdują po jakimś czasie drogę powrotu do świadomości