Przeczytaj
Historia powstania psychoanalizy
Psychoanaliza jest koncepcją ludzkiej psychiki sformułowaną przez Sigmunda Freuda (1856‑1939). Wywodzi się ona ze stosowanej przez tego austriackiego lekarza metody terapeutycznej polegającej na mówieniu. Samo opowiadanie o własnym życiu łagodzi według Freuda objawy zaburzeń psychicznych, których doświadczają pacjenci. Terapeuta wyjaśnia im natomiast to, czego sami w swojej opowieści nie rozumieją – jej nieuświadomiony sens.
Filozoficzne znaczenie psychoanalizy
Jako metoda terapeutyczna, psychoanaliza była pierwotnie częścią medycyny. Na początku XX wieku Freud zbudował na jej podstawie koncepcję ludzkiej psychiki. W ten sposób psychoanaliza stała się częścią psychologiipsychologii, czyli dyscypliny naukowej, która wyodrębniła się w XIX wieku z filozofii.
Słowo „psychika” – przedmiot badań psychologii – wywodzi się z greckiego słowa psyche oznaczającego „duszę”. Jako pierwszy użył go w tym sensie Sokrates (469‑399 p.n.e.), który rozumiał je jako swego rodzaju ośrodek moralny rządzący działaniem człowieka.
Naukę o duszy rozwinął Platon (427‑347 p.n.e.). Przypisał jej funkcję biologiczną oraz psychologiczną:
Ciało czyni człowieka częścią przyrody, lecz dusza rozumna stawia go poza nią – ani działanie, ani poznanie nie są przez nią uwarunkowane. W dziedzinie moralności rozum ogranicza naturalne skłonności człowieka – popędy i namiętności. Zdolność poznania oraz panowania nad naturalnymi pobudkami odróżniają człowieka od całego świata przyrody, dlatego też taki pogląd na ludzką naturę nazywany jest antynaturalistycznymantynaturalistycznym.
Freud: naturalistyczna koncepcja człowieka i kultury
Tymczasem według Freuda, życiem psychicznym człowieka rządzi libido, czyli popęd, energia seksualna, która domaga się natychmiastowego i nieustannego zaspokojenia. Jest to oczywiście niemożliwe – kultura, moralność, religia i życie społeczne narzucają energii seksualnej pewne ograniczenia – zakazy.
Dlatego też ludzka psychika kieruje się zasadą przyjemności – utrzymuje energię seksualną na możliwie najniższym poziomie, ponieważ niezaspokojenie wynikające z zakazów prowadziłoby do przykrości. Jednym z podstawowych mechanizmów ograniczenia energii seksualnej jest sublimacjasublimacja. Polega ona na przeniesieniu libido na nieerotyczny
(i społecznie akceptowalny) obiekt pożądania, np. na dzieło sztuki.
Źródłem działalności artystycznej jest zatem niezaspokojone libido, a funkcją – wygaszenie nadmiernego popędu seksualnego. Freud był przekonany, że nie tylko sztukę, ale w ogóle całą kulturę, religię i życie społeczne można wyjaśnić, uznając za jej źródło zasadę przyjemności.
Z filozoficznego punktu widzenia, psychoanaliza jest naturalistycznąnaturalistyczną koncepcją człowieka oraz kultury. Panowanie nad naturalnymi popędami nie należy bowiem do natury człowieka, lecz jest jej obce - jego źródłem jest świat społeczny. Zaś kultura okazuje się wynikającą z konfliktu między popędem a społecznymi zakazami społecznie akceptowalną sferą tłumienia libido.
Idea nieświadomości
Kluczową tezą psychoanalizy Freuda jest stwierdzenie, że człowiek nie jest w pełni świadomy swojego życia psychicznego. Jego społecznie nieakceptowane pragnienia, jak i sam mechanizm sublimacji, pozostają przed nim na co dzień ukryte – ich siedliskiem jest nieświadomość.
Ludzka psychika składa się według Freuda z trzech systemów. Świadomość zawiera wszystkie uświadomione treści naszego życia psychicznego – percepcje dotyczące zewnętrznej wobec nas rzeczywistości oraz racjonalne, zgodne ze społecznymi wymogami, zasady działania. Przedświadomość zawiera w sobie treści, które mogą zostać w danym momencie uświadomione, np. wspomnienia, wiedza. Tymczasem nieświadomość jest biologiczną sferą popędów. Jej treści są wypartewyparte – pomiędzy świadomością i przedświadomością z jednej strony, a nieświadomością z drugiej, znajduje się nieprzekraczalna granica, która sprawia, że żadne wyparte treści nie mogą się z niej wydostać.
W późniejszym okresie Freud przedstawił inny podział ludzkiej psychiki, który mniej więcej odpowiada poprzedniemu.
Życiem psychicznym człowieka rządzi konflikt między libido a uwewnętrznionymi zasadami życia społecznego. Niezależnie od tego, czy psychice udaje się zachować zasadę przyjemności, czy nie (występują wtedy zaburzenia psychiczne), popędowe treści manifestują się w świadomości jedynie pośrednio – np. pod postacią marzeń sennych lub w treści dzieł sztuki.
Antynaturalistyczna koncepcja człowieka rozumie go jako istotę, która panuje nad swoimi naturalnymi instynktami za pomocą rozumu. Natomiast według Freuda, natura człowieka ogranicza się do libido – czyli popędu seksualnego, zaś moralność oraz racjonalne zasady życia społecznego są obcym jej ograniczeniem, narzuconym przez kulturę i społeczeństwo.
Słownik
(łac. anti – przeciw; naturalis – naturalny) pogląd przeciwstawiający się naturalizmowi. Głosi on, że istnieje inna niż przyrodnicza rzeczywistość, zaś człowiek za sprawą swojej natury przekracza przyrodę
(łac. naturalis – naturalny) pogląd głoszący, że jedynym, co istnieje jest przyroda (nie ma nic, co istniałoby poza przyrodą), zaś człowiek jest jej częścią. Naturalizm traktuje życie społeczne, kulturę jako przejawy aktywności człowieka uwarunkowane przez jego biologiczną naturę
(gr. psyche – dusza; logos – słowo, nauka) nauka zajmująca się życiem psychicznym człowieka, która wyodrębniła się w XIX wieku z filozofii
(łac. sublimare – wznosić, wywyższać) w psychoanalizie psychiczny proces przeniesienia energii seksualnej z zakazanego przez normy społeczno‑kulturowe, na inny, nieerotyczny, społecznie akceptowalny obiekt
mechanizm obronny Ja (ego), które blokuje i spycha do id nieakceptowalne społecznie popędy, w celu zachowania stabilności ludzkiej psychiki. Za sprawą mechanizmów przeniesienia wyparte popędy znajdują po jakimś czasie drogę powrotu do świadomości