Przeczytaj
Starotestamentowa Księga Hioba jest wypełniona dialogami i przemowami. Ze względu na strukturę fabuły porównuje się ją do dramatu, w którym wydarzenia rozgrywają się przede wszystkim w warstwie słownej. Najpierw Bóg i szatan rozmawiają o tytułowej postaci i zakładają się o to, jak postąpi Hiob, gdy zostanie mu odebrane szczęście. Później dysputędysputę prowadzi Hiob z żoną namawiającą go, by zbuntował się wobec Stwórcy, który tak ciężko doświadcza nie tylko jej męża, ale też ją samą. Następnie trzej przyjaciele Hioba wdają się z nim w polemikę na temat przyczyn nieszczęść, które na niego spadły: oni twierdzą, że musiał popełnić jakieś grzechy, on natomiast odrzuca te sugestie. W końcu dochodzi do wymiany zdań między Hiobem a młodym Elihu, opowiadającym o potędze Boga, a ostatecznie przemawia też sam Bóg do wciąż mu wiernego człowieka.
Przypomnienie warstwy fabularnej wskazuje na to, jak ważne w Księdze Hioba są rozmowy między poszczególnymi bohaterami.
Księga Hioba. WstępDyskusje Hioba z przyjaciółmi, mowy Elihu i mowy Boga formą swoją przypominają mowy sądowe.
Pojawiają się oskarżenia i wywody zawierające argumenty przeciwne. Padają więc setki słów, które mają pomóc w zrozumieniu, co i dlaczego się stało. Ostatecznie Hiob kładzie palec na ustach – wie, że już niczego nie powinien mówić.
Właśnie takiego, prawie nic niemówiącego Hioba, przedstawiła w poemacie Drugie szczęście Hioba Anna Kamieńska. Na czym polega tytułowe „drugie szczęście”, mówią w wierszach należących do tego poematu przede wszystkim pozostali bohaterowie.
Anny Kamieńskiej pytania stawiane HiobowiHiob w poemacie Kamieńskiej to prawdziwe wyzwanie, które nie daje spokoju gapiom. Przychodzą więc do niego, by go pytać i prowokować, zmuszać do odpowiedzi na przeróżne tematy, szkalować, obrażać a nawet podjudzać. Przychodzą do Hioba, jak przychodzili do Chrystusa: uczeni i mędrkowie, pochlebcy i kusiciele, przychodzi też młodzieniec a nawet kobieta lekkich obyczajów. Przybywają w grupie i w pojedynkę. Przychodzą. Pytają. Nękają. A Hiob, nie zważając na nic, robi swoje: milczy lub mamrocze pod nosem „Panie, Panie”... […] Oto, dalej, wybiega na scenę niespokojny młodzieniec [...], który chce wymusić na Hiobie, by ten został jego nauczycielem i mistrzem. Domaga się, by odpowiedział na jego egzystencjalne pytania dotyczące upływu czasu, przemijania i śmierci.
Słownik
„ty” liryczne, do którego skierowana jest wypowiedź podmiotu lirycznego; adresatem może być pojedyncza osoba, grupa osób, pojęcie
dyskusja na poważny temat
(ang. essay, fr. essai – próba) gatunek literacko‑publicystyczny, w którym autor prezentuje swoje subiektywne odczucia w stosunku do wybranego tematu
(łac. inter – między, locutor – rozmówca) dyskutant
utwór poetycki; także: twórca utworów poetyckich
liryka inwokacyjna, w której podmiot liryczny występuje w pierwszej osobie gramatycznej, a jego wypowiedź jest nastawiona na adresata, którym może być konkretna osoba lub audytorium, ale także pojęcie lub zjawisko
„ja” liryczne; występująca w utworze lirycznym fikcyjna osoba wypowiadająca w monologu swoje przeżycia lub poglądy
sytuacja nadawcza w utworze, wynikająca ze sposobu mówienia podmiotu lirycznego, określająca usytuowanie tego podmiotu w świecie przedstawionym i wpływająca na kształt monologu lirycznego