Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Witkacy

R19duXCDzrLji
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kobieta‑modliszka

R1awyOaEOhq6i
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Pani Akne jest ciężkostrawna
Źródło: domena publiczna.

Bohaterowie dramatów oraz powieści Witkacego są ukształtowani w powtarzalny sposób, według raz przyjętego przez autora wzorca. Szewcy to chronologicznie ostatnia sztuka teatralna artysty. Zawiera motywy, które pojawiały się wcześniej w niemal wszystkich jego utworach. Witkiewicz nieustannie powracał do tych samych osobowości, nadając im jedynie nowe imiona, a czasem rezygnując nawet z tego rozróżnienia. Postąpił tak między innymi z postacią Iriny Wsiewołodownej, która jest także bohaterką wydanej cztery lata wcześniej powieści Nienasycenie (1930).

Zarówno Irina z Szewców, jak i Irina z Nienasycenia wpisują się w stereotyp kobiety fatalnej. Motyw ten był popularny w epoce Młodej Polski, w której Witkacy wychowywał się i dorastał. Pisarz przesiąkł mizoginicznąmizoginizm, mizoginiamizoginiczną atmosferą panującą wśród męskich przedstawicieli cyganeriicyganeria (bohema)cyganerii artystycznej poprzedniego pokolenia. Lękali się oni pięknych kobiet, które uwodzą mężczyzn, aby zabawić się ich kosztem. Opisując je w swoich dziełach, często używali metafory modliszki. Irina z Szewców wprost odwołuje się do tego wyobrażenia:

Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy

KSIĘŻNA

Bezsilność pana, doktorze Scurvy, podnieca mnie do zupełnego wariactwa. Chciałabym, aby pan patrzył na to, kiedy ja – wie pan? – ten tego – tylko nie powiem z kim – jest taki cudny porucznik błękitnych huzarów życia, w dodatku ktoś z mojej klasy czy sfery, jest też pewien artysta… Niepewność pańska jest dla mnie rezerwuarem najwyuzdańszej, płciowej, samiczkowatej, bebechowato‑owadziej rozkoszy – chciałabym jak samice modliszki, które ku końcowi zjadają od głowy swoich partnerów, którzy mimo to nie przestają tego – wie pan, hehe!

1 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy, [w:] Dramaty, wybór Konstanty Puzyna, Warszawa 1983, s. 381.

Mizoginistyczna wizja kobiecości wiąże się z postrzeganiem postaci damskich przez pryzmat ich wyglądu. W spisie osób dramatu księżna jest określona jako „bardzo piękna szatynka, niezwykle miła i ponętna”. Witkacy podobnie opisywał bohaterki innych swoich dramatów: Ładna dzierlatka (Oni), Ślady wielkiej piękności i wielkiego powodzenia u samców (Nowe Wyzwolenie), Piękna jak aniołek, Dość ładna, ale wulgarna (Gyubal Wahazar). Artysta spoglądał jednak na problem mizoginii z ironią i dystansem. Nie przypisywał kobietom świadomej chęci szkodzenia mężczyznom, powtarzając w swoich tekstach stwierdzenie:

Stanisław Ignacy Witkiewicz 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta

Prawdziwa kobieta nie jest zła ani dobra, jest 
k o b i e t ą - to wystarcza, a winni są zawsze tylko i jedynie mężczyźni.

2 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta, oprac. Janusz Degler, Anna Micińska, Warszawa 2015, s. 51.

Kryzys męskości

Opisując w Szewcach świat w czasach rozkładu podstawowych wartości, Witkacy zwrócił uwagę na zmiany tradycyjnie pojmowanych ról płciowych. W dobie rozwoju technologii i postępującej mechanizacji życia mężczyźni nie potrafią podołać zadaniom, które się im przypisuje. Postrzegani dotychczas jako „płeć silniejsza”, stają się psychicznie słabi, niezdolni do podejmowania decyzji, do panowania nad swoimi popędami. Witkiewicz odwołuje się w dramacie do koncepcji matriarchatumatriarchat matriarchatu – społeczeństwa, w którym władzę sprawują kobiety:

Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy

KSIĘŻNA woła, mówiąc po rosyjsku „nieistowym” głosem

Oto wołam was „nieistowym”, jak mówią Rosjanie – polskiego słowa na to nie ma – głosem mych nad‑bebechów i krużganków ducha przeszłego i zatraconego, w tych bebechach wylęgłego: ukorzcie się przed symbolem wszechmatry – czyli raczej suprapanbabojarchatu! On wybuchnie lada chwila. Bo wy, mężczyźni, możecie zgnić nagle: zamienić się w kupkę płynnej zgnilizny [...]. Mężczyźni babieją – kobiety en masse mężczyźnieją. Przyjdzie czas, że może zaczniemy się dzielić jak komórki, w nieświadomości metafizycznej dziwności Bytu! Hura, hura, hura!

3 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy, [w:] Dramaty, oprac. Konstanty Puzyna, Warszawa 1983, s. 438–439.
R9UiookNerwYo
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Ireny Solskiej z mężczyzną
Źródło: domena publiczna

W 1908 roku dwudziestotrzyletni Witkacy poznał Irenę Solską. Starsza o osiem lat słynna młodopolska aktorka była żoną ówczesnego dyrektora Teatru Miejskiego w Krakowie, Ludwika Solskiego. Znajomość z Solską przerodziła się wkrótce w burzliwy romans trwający aż do 1912 roku. Gwiazda sceny stała się dla autora Szewców wzorem dla późniejszych „demonicznych kobiet” pojawiających się w jego dziełach. Związek z aktorką wprowadził go w stany depresyjne i zainspirował pierwszą powieść Witkacego: 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta, która nie ukazała się za jego życia m.in. ze względu na zakaz dawnej ukochanej (powieść została wydana drukiem dopiero w 1972 roku). Solska była też pierwowzorem Iriny Wsiewołodownej Ticoderoga z powieści Witkacego Nienasycenie (1930) oraz księżnej o tym samym imieniu z dramatu Szewcy.

Witkacy przedstawia napięcia pomiędzy księżną Iriną i pożądającym jej prokuratorem Scurvym w sposób groteskowygroteskagroteskowy. Stosuje wyraziste środki artystyczne, co zbliża twórczość artysty do ekspresjonizmuekspresjonizmekspresjonizmu. Badacze zwracają uwagę na nieprawdopodobieństwo zachowań osób dramatu. Bohaterowie postępują w sposób nieracjonalny, często przesadny – Witkiewiczowi nie zależy bowiem na realizmie wydarzeń. Za pomocą pozornie fantastycznych sytuacji przedstawia prawdę o procesach psychicznych zachodzących w człowieku. Napięcia pomiędzy księżną Iriną a prokuratorem Scurvym nie ilustrują zatem relacji damsko‑męskich w codziennym życiu, lecz żądze i obsesje obecne w życiu wewnętrznym.

Metafizyczny popęd

Opisów perypetii miłosnych w dziełach Witkacego nie należy traktować jako próby epatowania erotyzmem w celu wzburzenia lub zainteresowania czytelników. O sprawach intymnych artysta nigdy nie wspomina bez szerszego kontekstu, wysnuwając z perypetii miłosnych wnioski filozoficzne. Poddaje refleksji nienasycone, monstrualne pożądania doświadczane przez człowieka, wykraczające poza cielesne popędy. Witkiewicz uważa, że materialne potrzeby to tylko część ludzkich pragnień, gdyż ponad nimi istnieją również potrzeby „metafizyczne”. Nieumiarkowane namiętności osób dramatu nie są więc związane tylko z ich instynktem płciowym:

Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy

SCURVY

Coraz większy niepokój płciowy maluje się w ruchach moich skociałego pseudoburżuja. [...] Muszę skomleć, bobym inaczej pękł jak dziecinny balonik. O, Boże! – ach, za co? ach – ech – czyż nie wszystko jedno za co, byle się raz dorwać i zdechnąć potem natychmiast. Tak mi chrómno jak nigdy jeszcze! Irina, Irina – ty już jesteś tylko symbolem całego życia, więcej: istnieniem w metafizycznym znaczeniu! – czego nigdy nie rozumiałem [...].

4 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy, [w:] Dramaty, oprac. Konstanty Puzyna, Warszawa 1983, s. 436.

Witkiewicz opisuje w swych dziełach wynaturzone żądze cielesne, podobnie jak przedstawia zwyrodniałą sztukę i inne formy ludzkiej działalności. Według przekonań pisarza cywilizacja ludzka dochodzi do kresu – dawne wartości, takie jak religia, filozofia i twórczość artystyczna przeżyły się. Aby doświadczyć uczuć wyższych, jednostki uporczywie poszukują nowych doznań, w tym również miłosnych. Witkacy skupia się na ukazaniu prób nasycenia, uznając je za „ostatni podryg” ludzkiej wrażliwości przed epoką zupełnej mechanizacji życia.

R1ZVQkRqpO9Yp
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Neny Stachurskiej, 1930
Źródło: domena publiczna.

Słownik

cyganeria (bohema)
cyganeria (bohema)

określenie środowiska artystycznego charakteryzującego się niekonwencjonalnym stylem życia, pogardą dla obyczajowości ogółu społeczeństwa, spędzającego czas na tworzeniu sztuki oraz zabawach

ekspresjonizm
ekspresjonizm

(łac. expressio – wyraz, wyrażenie) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich. Skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną. Utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii

femme fatale
femme fatale

(fr. kobieta fatalna) – termin określający kobietę doprowadzającą mężczyznę do zguby, wykorzystującą swój urok lub pozycję społeczną do manipulowania nim; częsty motyw w sztuce modernizmu

groteska
groteska

(wł. grottesca) – estetyka oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego

matriarchat
matriarchat

(gr. matēr – matka, arche – władza, początek) – ustrój polityczny i społeczny, w którym władza sprawowana jest przez kobiety; pojęcie używane najczęściej w badaniach nad strukturą pierwotnych społeczeństw

mizoginizm, mizoginia
mizoginizm, mizoginia

(stgr. mĩsos – nienawiść, gynḗ – kobieta) – nienawiść, antypatia względem kobiet, przekonanie o tym, że płeć żeńska jest gorsza; zazwyczaj podszyte lękiem przed cielesnością kobiet lub traumatycznymi doświadczeniami doznanymi za ich sprawą

patriarchat
patriarchat

(gr. patriarkhēs) – ustrój polityczny i społeczny, w którym władza sprawowana jest przez mężczyzn