Przeczytaj
Teorie inteligencji
Liczne badania naukowe potwierdzają jednak, że istnieje wiele rodzajów inteligencji. Poniżej scharakteryzowane zostaną najważniejsze teorie inteligencji.
Inteligencja wieloraka Gardnera
Howard Gardner sformułował kolejną wpływową teorię inteligencji, wskazującą na istnienie siedmiu podstawowych jej form:
Gardner sugerował istnienie jeszcze innych typów – inteligencji przyrodniczej i egzystencjalnej. Wyróżnione przez niego rodzaje inteligencji składają się na zespół współgrających z sobą zdolności. Każdy z nich umożliwia rozwiązywanie problemów określonego typu. Przyczyną powstania tej teorii były obserwacje behawioralne i neurologiczne, które skłoniły Gardnera do sformułowania teorii wielu rodzajów inteligencji, z których każdy ma swoje źródło w innym rejonie układu nerwowego.
Triarchiczna teoria Sternberga
Alternatywną teorię wielu inteligencji sformułował Robert Sternberg, który pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji. Postulował on trójskładnikową strukturę inteligencji, na którą składa się:
Według Sternberga tym, co mierzą testy inteligencji, jest inteligencja składnikowa. Jednak to wskaźniki inteligencji kontekstualnej (praktycznej) pozwalają lepiej przewidzieć powodzenie w realizacji zadań zawodowych. Poziom tej drugiej inteligencji nie pozwala na przewidzenie osiągnięć akademickich. Także inteligencja doświadczeniowa (twórcza) jest czymś innym od ilorazu inteligencji, jednak warunkiem znajdowania innowacyjnych rozwiązań problemów jest posiadanie w miarę wysokiego ilorazu inteligencji.
Inteligencja emocjonalna
Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi. Pojęcie inteligencji emocjonalnejinteligencji emocjonalnej wprowadzili Peter Salovey i John Mayer, a rozpowszechnił je Daniel Goleman.
Goleman wyodrębnił pięć kompetencji składowych:
samoświadomość, rozumianą jako wiedzę o odczuwanych emocjach i umiejętność wykorzystania tych emocji w procesach decyzyjnych;
samoregulację, czyli panowanie nad emocjami, tak aby ułatwiały one wykonywanie bieżących zadań;
motywację, czyli umiejętność kierowania się swoimi preferencjami w wyznaczaniu celów i dążeń, przejmowanie inicjatywy, podejmowanie wysiłków mimo porażek;
empatię, definiowaną jako wyczuwanie uczuć innych ludzi i umiejętność percepcji sytuacji z punktu widzenia innych osób;
umiejętności społeczne, czyli umiejętność panowania nad emocjami w kontaktach z innymi ludźmi, rozpoznawania sytuacji społecznych oraz sieci powiązań międzyludzkich.
Pojęcie inteligencji emocjonalnej powstało jako odzew na zapotrzebowanie psychologów dotyczące innych niż zdolności akademickie, bardziej trafnych wyznaczników sukcesu życiowego.
Teorie czynnikowe
Wielu badaczy zakładało, że na inteligencję składa się nie jeden, lecz wiele rodzajów zdolności umysłowych. Według różnych ujęć liczba możliwych czynników wchodzących w skład inteligencji wahała się od jednego do stu! Trzy najważniejsze teorie tego nurtu – koncepcje Spearmana, Thurstona i Cattella – scharakteryzowano poniżej.
Słownik
zdolność do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia; zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach
kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób i zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób