Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teorie inteligencji

Liczne badania naukowe potwierdzają jednak, że istnieje wiele rodzajów inteligencji. Poniżej scharakteryzowane zostaną najważniejsze teorie inteligencji.

Inteligencja wieloraka Gardnera

Howard Gardner sformułował kolejną wpływową teorię inteligencji, wskazującą na istnienie siedmiu podstawowych jej form:

R1R3BusDuTQVx
Inteligencja językowa Zdolność biegłego posługiwania się językiem (np. u dziennikarzy i wykładowców)., Inteligencja logiczno-matematyczna Obejmuje zdolności matematyczne i logiczne (np. u naukowców)., Inteligencja przestrzenna Zdolność tworzenia umysłowych modeli przestrzeni świata zewnętrznego i operowania nimi w umyśle (np. u architektów)., Inteligencja muzyczna Zdolność „czucia” i komponowania muzyki (np. u muzyków)., Inteligencja cielesno-kinestetyczna Zdolność rozwiązywania problemów i tworzenia produktów angażujących ciało (np. u gimnastyków i tancerzy)., Inteligencja interpersonalna Zdolność rozumienia innych ludzi i współdziałania z nimi (np. u nauczycieli, psychologów)., Inteligencja intrapersonalna Zdolność tworzenia adekwatnego modelu siebie i obserwacji własnych emocji (np. u duchownych).
RIi52gmMHptWS1
Howard Gardner
Źródło: Interaction-Design, licencja: CC BY-SA 2.0.

Gardner sugerował istnienie jeszcze innych typów – inteligencji przyrodniczej i egzystencjalnej. Wyróżnione przez niego rodzaje inteligencji składają się na zespół współgrających z sobą zdolności. Każdy z nich umożliwia rozwiązywanie problemów określonego typu. Przyczyną powstania tej teorii były obserwacje behawioralne i neurologiczne, które skłoniły Gardnera do sformułowania teorii wielu rodzajów inteligencji, z których każdy ma swoje źródło w innym rejonie układu nerwowego.

Triarchiczna teoria Sternberga

Alternatywną teorię wielu inteligencji sformułował Robert Sternberg, który pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji. Postulował on trójskładnikową strukturę inteligencji, na którą składa się:

R1PMJi7xlgPy6
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Według Sternberga tym, co mierzą testy inteligencji, jest inteligencja składnikowa. Jednak to wskaźniki inteligencji kontekstualnej (praktycznej) pozwalają lepiej przewidzieć powodzenie w realizacji zadań zawodowych. Poziom tej drugiej inteligencji nie pozwala na przewidzenie osiągnięć akademickich. Także inteligencja doświadczeniowa (twórcza) jest czymś innym od ilorazu inteligencji, jednak warunkiem znajdowania innowacyjnych rozwiązań problemów jest posiadanie w miarę wysokiego ilorazu inteligencji.

Inteligencja emocjonalna

Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi. Pojęcie inteligencji emocjonalnejinteligencja emocjonalnainteligencji emocjonalnej wprowadzili Peter Salovey i John Mayer, a rozpowszechnił je Daniel Goleman.

Goleman wyodrębnił pięć kompetencji składowych:

RXHifM09U5Fzr1
Daniel Goleman
Źródło: World Economic Forum, licencja: CC BY-SA 2.0.
  • samoświadomość, rozumianą jako wiedzę o odczuwanych emocjach i umiejętność wykorzystania tych emocji w procesach decyzyjnych;

  • samoregulację, czyli panowanie nad emocjami, tak aby ułatwiały one wykonywanie bieżących zadań;

  • motywację, czyli umiejętność kierowania się swoimi preferencjami w wyznaczaniu celów i dążeń, przejmowanie inicjatywy, podejmowanie wysiłków mimo porażek;

  • empatię, definiowaną jako wyczuwanie uczuć innych ludzi i umiejętność percepcji sytuacji z punktu widzenia innych osób;

  • umiejętności społeczne, czyli umiejętność panowania nad emocjami w kontaktach z innymi ludźmi, rozpoznawania sytuacji społecznych oraz sieci powiązań międzyludzkich.

Pojęcie inteligencji emocjonalnej powstało jako odzew na zapotrzebowanie psychologów dotyczące innych niż zdolności akademickie, bardziej trafnych wyznaczników sukcesu życiowego.

Teorie czynnikowe

Wielu badaczy zakładało, że na inteligencję składa się nie jeden, lecz wiele rodzajów zdolności umysłowych. Według różnych ujęć liczba możliwych czynników wchodzących w skład inteligencji wahała się od jednego do stu! Trzy najważniejsze teorie tego nurtu – koncepcje Spearmana, ThurstonaCattella – scharakteryzowano poniżej.

RyIwPuQxHuMGM1
Ilustracja interaktywna przedstawia leżącą na blacie żarówkę. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Teoria Charlesa Spearmana. Charles Spearman. Zdjęcie przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna jest niemal łysy. Jego twarz jest pociągła. Mężczyzna ma gęste wąsy. Ubrany jest w garnitur, koszulę i krawat. domena publiczna. W 1904 roku Charles Spearman postawił tezę, że u podłoża wszystkich inteligentnych zachowań leży jeden wspólny czynnik – nazwał go czynnikiem g (od angielskiego słowa general – ogólny). Określał on szeroko rozumianą zdolność do rozumowania i rozwiązywania problemów, fundamentalną zdolność intelektualną odpowiedzialną za zachodzenie dodatnich korelacji między wynikami różnych testów inteligencji. Spearman zauważył, że ludzie, którzy zwykle dobrze radzą sobie w jednym rodzaju zadań angażujących inteligencję (np. rozwiązywanie zadań matematycznych), uzyskują także dobre wyniki w zadaniach innego rodzaju (np. porządkowanie obrazków w logiczny ciąg). Zauważył jednak, że nawet osoby najbardziej inteligentne w pewnych dziedzinach są lepsze niż w innych, stąd drugi czynnik składający się na inteligencję nazwał czynnikiem s (skrót od angielskiego słowa specific – specyficzny). Obejmuje on zdolności specjalne związane z wykonywaniem zadań wymagających określonych rodzajów przetwarzania informacji. Podczas wykonywania jakiegoś zadania człowiek wykorzystuje więc zarówno czynnik g, jak i specyficzne dla tego zadania zdolności, które obejmuje czynnik s. Różne zadania wymagają w różnym stopniu angażowania czynnika g i s, jednak zdaniem Spearmana wysokość ilorazu inteligencji jest warunkowana w największym stopniu czynnikiem g – fundamentalną zdolnością intelektualną., 2. Teoria Louisa Thurstone'a. Louis Thurstone. Zdjęcie przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna ma krótkie, rzadkie włosy. Jego nos jest duży, spiczasty. Mężczyzna ma małe, okrągłe, druciane okulary. Ubrany jest w garnitur, koszulę i krawat, domena publiczna. Amerykański psycholog Louis Thurstone, po wykonaniu analiz czynnikowych różnych testów badających inteligencję, znalazł jedynie ograniczone dowody na istnienie czynnika g. Analiza czynnikowa jest techniką statystyczną pozwalającą wykrywać, które elementy czy pozycje testu mierzą to samo. Na jej podstawie Thurstone odrzucił ideę pojedynczej generalnej zdolności na rzecz siedmiu pierwotnych zdolności umysłowych. Były to: rozumienie słów, płynność słowna, zdolności liczbowe, zdolności przestrzenne, zdolności rozumowania, pamięć i szybkość spostrzegania. Są one niezależne od siebie i nie mają u podstaw żadnych innych zdolności., 3. Teoria Raymonda Cattella. Raymond Cattell; Cattell family. Zdjęcie przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna jest niemal łysy. Jego twarz jest pociągła. Mężczyzna ma gęste wąsy i brodę hiszpankę. Ubrany jest w garnitur, koszulę i krawat, licencja: CC BY-SA 3.0. Szczególnie interesujące czynnikowe ujęcie inteligencji zaproponował Raymond Cattell. Postawił on hipotezę, że czynnik g należy rozdzielić na dwa bardziej specyficzne czynniki: inteligencję płynną (fluid intelligence) i skrystalizowaną (crystallized intelligence). Inteligencja płynna warunkowana jest fizjologiczną właściwością struktur nerwowych i zależy głównie od genów. Przenika ona („wpływa” – stąd fluid) wszelkie umysłowe czynności, a najbardziej ujawnia się w rozwiązywaniu zadań wymagających tworzenia nowych rozwiązań problemów, ujmowania stosunków między rzeczami czy elementami w testach niewerbalnych. Inteligencja skrystalizowana to „wynik doświadczenia i uczenia się, które nakładają się na inteligencję płynną. Dzięki kumulującemu się doświadczeniu zmienia się ona wraz z wiekiem (…). Swoją nazwę zawdzięcza temu, że traktowana jest jako końcowy produkt, który ukształtował się w wyniku doświadczenia. Przykładowo, dla wędkarza łowienie ryb to zespół rutynowych czynności – czynności te opierają się zatem na inteligencji skrystalizowanej. Gdyby jednak nie dysponował on potrzebnym sprzętem, musiałby stworzyć inny sposób łowienia – wtedy skorzystałby z inteligencji płynnej. Wraz z wiekiem słabnie inteligencja płynna, z kolei inteligencja skrystalizowana pozostaje często niezmienna – pozwala to na zachowanie umiejętności w dziedzinach, w których jesteśmy biegli.
*Źródło cytatu: J. Strelau, B. Zawadzki, Psychologia różnic indywidualnych, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, (red.) J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008, s. 823.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

inteligencja
inteligencja

zdolność do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia; zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach

inteligencja emocjonalna
inteligencja emocjonalna

kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób i zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób