Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wśród kompetencji Prezydenta RP najczęściej wyróżnia się duże grupy uprawnień związane z jego relacją z władzą wykonawczą lub ustawodawczą, a także kompetencjami w obszarze polityki zagranicznej i bezpieczeństwa państwa. Nie mniej istotne są jednak także pozostałe jego kompetencje, które podzielić można na tzw. tradycyjne uprawnienia głowy państwa oraz kompetencje nominacyjnekompetencje nominacyjnekompetencje nominacyjne i kontrolne, które pozwalają zachować niezależność niektórych organów od Rady Ministrów.

R1RJ22XgYgqSv
1. Tradycyjne uprawnienia głowy państwa. Rozważając tradycyjne uprawnienia Prezydenta RP, warto uświadomić sobie, jakie prawa przysługiwały władcy królestwa w dawnych czasach. Łatwiej wtedy zrozumieć, dlaczego te kompetencje współcześnie również przypisuje się głowie państwa., 2. Nadawanie obywatelstwa. Podobnie jak dawniej to władca decydował, kto może żyć w jego królestwie i być jego poddanym, tak i dziś uprawnienie nadawania polskiego obywatelstwa przysługuje głowie państwa – Prezydentowi RP. Prezydent państwa wyraża również zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego. W tym przypadku widać ewolucję systemu politycznego i praw jednostki. W dzisiejszych państwach demokratycznych niemożliwe jest „wygnanie” obywatela, gdyż państwo nie jest już własnością władcy, a właśnie obywateli. Zgodnie z polską konstytucją obywatel polski nie może utracić obywatelstwa, chyba że sam się go zrzeknie. W takiej jednak sytuacji – analogicznie jak działo się w przypadku dawnego wygnania – to głowa państwa, czyli Prezydent RP jest właściwym podmiotem do przyjęcia takiej decyzji., 3. Ordery i odznaczenia. Kolejną kompetencją Prezydenta RP, której korzenie można odnaleźć w tradycji, jest nadawanie orderów i odznaczeń. Dawniej to również władca decydował, którego ze swoich poddanych chce wyróżnić lub szczególnie uhonorować. Prezydent RP może nadać łącznie sześć różnych orderów i dwadzieścia pięć odznaczeń, część z nich jednak wyłącznie w czasie wojny lub do pięciu lat po jej zakończeniu, a część tylko członkom sił zbrojnych.

Ordery i odznaczenia państwowe nadawane przez Prezydenta RP są najwyższym wyróżnieniem zasług cywilnych lub wojskowych w czasie pokoju lub wojny dla chwały Rzeczypospolitej Polskiej. Prezydent RP nadaje je z własnej inicjatywy lub na wniosek:
– ordery - Prezesa Rady Ministrów lub kapituł orderówkapituła orderukapituł orderów,
– odznaczenia - Prezesa Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów centralnych lub wojewodów.

R92PGhe5tm7Va1
Order Orła Białego
Źródło: domena publiczna.
R103bi7frPnVZ1
Order Odrodzenia Polski
Źródło: Wulfstan, licencja: CC BY-SA 4.0.

Najstarszym i najwyższym odznaczeniem państwowym RP nadawanym za znamienity zasługi cywilne i wojskowe dla pożytku Rzeczypospolitej Polskiej jest Order Orła Białego. Nadawany jest najwybitniejszym Polakom oraz najwyższym rangą przedstawicielom państw obcych.

Wśród odznaczonych orderem znaleźli się m.in. Jan Paweł II, Witold Lutosławski, Czesław Miłosz, Tadeusz Mazowiecki, Irena Sendlerowa, Vaclav Havel, Wisława Szymborska, królowa Elżbieta II czy Irena Kirszenstein‑Szewińska.

Ustanowiony w 1921 r. Order Odrodzenia Polski to, za Orderem Orła Białego, najwyższe cywilne wyróżnienie w naszym państwie. Nadawany jest za wybitne zasługi w służbie państwu i społeczeństwu, zwłaszcza w działalności publicznej podejmowanej z pożytkiem dla kraju, zasługi w umacnianiu jego suwerenności i obronności, dla gospodarki narodowej, służby publicznej, twórczość naukową, literacką i artystyczną, a także za wybitne zasługi dla rozwoju współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i narodami.

Wyróżnienie to otrzymali m.in. Leon Wyczółkowski, Lucjan Żeligowski, miasto Cieszyn, Uniwersytet Jagielloński, Władysław Frasyniuk, Zyta Gilowska czy Danuta Szaflarska.

RIR6jFTbEXCR81
Medal za Długoletnią Służbę
Źródło: Kancelaria Prezydenta RP, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednym z siedmiu cywilnych odznaczeń nadawanych przez Prezydenta RP jest Medal za Długoletnią Służbę. Ustanowione w 1938 r. odznaczenie jest nagrodą za wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej w służbie Ojczyzny. Medal taki mogą otrzymać na przykład nauczyciele, pracownicy służby zdrowia, naukowcy. Medal nadany może być po minimum 10 latach pracy zawodowej.

RKg6axtEdEi7Q1
Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie otrzymała między innymi para aktorska Hanna Zembrzuska i Jan Kobuszewski
Źródło: prezydent.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ciekawym odznaczeniem jest Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie, ustanowiony jako nagroda dla osób, które przeżyły 50 lat w jednym związku małżeńskim. Funkcjonuje od 1960 r. Dotychczas przyznano ponad milion takich odznaczeń. Otrzymała je na przykład para Jan Kobuszewski i Hanna Zembrzuska‑Kobuszewska.

Uprawnienia kontrolne i nominacyjne

Pozostały jeszcze uprawnienia Prezydenta RP, których nie można przyporządkować do żadnej ze wspomnianych grup:
– wnioskowanie o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę KontroliNajwyższa Izba KontroliNajwyższą Izbę Kontroli,
– wnioskowanie do Sejmu o powołanie Prezesa Narodowego Banku PolskiegoNarodowy Bank PolskiNarodowego Banku Polskiego,
– powoływanie członków Rady Polityki PieniężnejRada Polityki PieniężnejRady Polityki Pieniężnej oraz Krajowej Rady Radiofonii i TelewizjiKrajowa Rada Radiofonii i TelewizjiKrajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Czy coś je łączy?

  • W przypadku każdej z wymienionych instytucji (Najwyższej Izby Kontroli, Narodowego Banku Polskiego, RPP oraz KRRiT) dla poprawnego funkcjonowania konieczne jest zachowanie dużego stopnia niezależności od Rady Ministrów.

  • Najwyższa Izba Kontroli bada legalność, gospodarność, rzetelność i celowość działań administracji rządowej – Prezydent RP jako organ władzy wykonawczej ma prawo do badania poprawności działania tej administracji.

  • Narodowy Bank Polski winien prowadzić politykę monetarną opartą na długofalowych założeniach dotyczących m.in. bezpiecznego poziomu stóp procentowych pozwalającego realizować cel inflacyjny, nie zaś realizować doraźne cele gospodarcze rządu – dlatego też Rada Ministrów nie powinna uczestniczyć w wyborze jego prezesa, zadanie to konstytucja powierza Prezydentowi RP.

  • Podobne powody decydują o sposobie obsadzania stanowisk w Radzie Polityki Pieniężnej – trzech jej członków powołuje Prezydent RP, a pozostałych sześciu w równej liczbie obie izby polskiego parlamentu.

  • Stanie na straży wolności słowa czy prawa do informacji gwarantowanych przez niezależność mediów to zadanie, które Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji może realizować wyłącznie wtedy, gdy zapewni się jej skład uniezależniony od Rady Ministrów. Dlatego i w tym przypadku wybór członków powierzono Prezydentowi RP, Sejmowi i Senatowi.

Organ

Dlaczego powinien być niezależny od Rady Ministrów?

Kompetencja Prezydenta RP zwiększająca niezależność organu od rządu

Najwyższa Izba Kontroli

Kontroluje legalność, gospodarność, rzetelność i celowość działań podejmowanych przez administrację rządową.

Prezydent RP może wnioskować o przeprowadzenie kontroli przez NIK.

Narodowy Bank Polski

Zapewniają realizację długofalowych celów w polityce monetarnej, przede wszystkim kontrolują poziom inflacji.

Prezydent RP wnioskuje do Sejmu o powołanie prezesa NBP.

Rada Polityki Pieniężnej

Skład RPP: prezes NBP i 9 członków, po trzech wybieranych przez Sejm, Senat i właśnie Prezydenta RP.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Stoi na straży wolności słowa i prawa do informacji.

Dwóch z pięciu członków KRRiT wybiera Prezydent RP (pozostałych trzech - Sejm i Senat).

Słownik

kompetencje nominacyjne
kompetencje nominacyjne

uprawnienie do obsadzania wybranych stanowisk państwowych

Rada Polityki Pieniężnej
Rada Polityki Pieniężnej

organ decyzyjny Narodowego Banku Polskiego, którego zadaniem jest ustalanie założeń i realizacji polityki monetarnej państwa

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

konstytucyjny organ kontroli i ochrony prawa, którego zadaniem jest stanie na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji

Narodowy Bank Polski
Narodowy Bank Polski

polski bank centralny, którego celem jest utrzymywanie stabilnego poziomu cen oraz wspieranie polityki gospodarczej rządu, o ile nie ogranicza to celu kontroli inflacji

Najwyższa Izba Kontroli
Najwyższa Izba Kontroli

naczelny i niezależny organ kontroli państwowej z misją strażnika grosza publicznego

kapituła orderu
kapituła orderu

kolegium kawalerów orderu stojąca na straży jego honoru m.in. poprzez opiniowanie wniosków o jego nadanie