Przeczytaj
Praworządność
Praworządność to pojęcie, które oznacza rządy prawa; stan, w którym prawo stoi ponad władzą. Można to rozumieć na dwa sposoby, tj. jako zasadę prawno‑ustrojową i konkretny stan faktyczny. Praworządność mieści w sobie takie idee, jak: równość, wolność sumienia, wyznania i poglądów oraz prawo do życia.
Praworządność formalna i materialna
Istnieją dwie koncepcje praworządności:
formalna – według której praworządne jest to państwo, które przestrzega ustanowionego prawa (obowiązywała np. w III Rzeszy czy PRL);
materialna – polegająca nie tylko na przestrzeganiu prawa, ale także kładąca nacisk na jego treść; zgodnie z praworządnością materialną prawodawcy powinni sięgać do prawa naturalnego lub Bożego; zgodnie z tą koncepcją prawo powinno być znane adresatom, być równe dla wszystkich, nie działać wstecz i nie zmieniać się często.
Praworządność w polskiej konstytucji
Idea praworządności jest potwierdzona w polskiej konstytucji.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 2
Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Idea ta przekłada się na każdą dziedzinę prawa i działa zawsze na korzyść obywatela.
Koncepcja L.L. Fullera
Jedną z najpopularniejszych definicji praworządności opracował L.L. Fuller. Nosi ona miano koncepcji wewnętrznej moralności prawa.
Zgodnie z tą koncepcją praworządność jest urzeczywistniona, gdy prawo:
jest dostatecznie ogólne, aby być bezstronne;
jest należycie ogłaszane (jest jawne);
nie działa wstecz;
jest jasne i łatwe do zinterpretowania;
unika sprzeczności norm;
jest względnie trwałe w czasie;
nie domaga się od adresatów rzeczy niemożliwych.
Jednocześnie z tymi warunkami działania urzędowe mają być zgodne z prawem.
Praworządność odnosi się do przestrzegania prawa przez państwo działające przez swoje organy. Adresowana jest do rządzących, w związku z czym funkcjonariusze publiczni swoje działania powinni opierać na obowiązującym prawie. Zasada praworządności odnosi się także do procesu stanowienia prawa.
Państwo prawa
Geneza państwa prawa ma długą historię, a szczególne miejsce w niej zajmuje dorobek myśli niemieckiej. Warto również wspomnieć, że już PlatonPlaton, ArystotelesArystoteles i CyceronCyceron uznawali pierwszeństwo prawa nad sprawowaniem władzy.
Pierwszy raz pojęcie państwo prawne
pojawia się w pracy J.W. Placidusa Rechtstaat z 1789 r. Kiedy w 1823 r. J. Christoph pisze o monarchii konstytucyjnej, określa ją jako dobro wspólne
, a R. von Mohl do katalogu cech państwa prawnego zalicza prawa i wolności obywatelskie, podmiotowość jednostki oraz kontrolę przestrzegania prawa.
Zgodnie z ukształtowanym w drugiej połowie XIX w. rozumieniem państwa prawa (F. von Stachla i O. Bahra) jego zawartość obejmuje m.in. prawa i obowiązki jednostki, które są określone w konstytucji i ustawach i zabezpieczone działaniem niezwisłych sądów.
W XX w. pojawia się współczesne rozumienie państwa prawa. Wprowadza ono instytucje i rozwiązania prawne zabezpieczające działanie organów państwowych. Pojawia się podmiot oceniający zgodność stanowionego prawa z konstytucją, którym jest sąd lub trybunał konstytucyjny. Pojęcie państwa prawa zostaje zawarte w niemieckiej konstytucji z 1949 roku (zasada Rechtstaat – republikańskiego, demokratycznego i socjalnego państwa prawnego).
Cechą charakterystyczną współczesnego systemu państwa prawnego jest określony układ stosunków między prawem, władzą i obywatelami. Wszyscy, zarówno obywatele, jaki i organy władzy publicznej, są zobowiązani do przestrzegania ustanowionego prawa. W państwie prawa ustanowione normy zapewniają porządek społeczny i polityczny. Są przyjmowane zgodnie z wolą większości, chociaż powinny uwzględniać poszanowanie praw jednostki.
Najważniejsze założenia odnoszące się do teorii państwa prawa koncentrują się na zbiorze zasad, zgodnie z którymi państwo prawa funkcjonuje, a mianowicie w państwie prawa:
istnieje trójpodział władzy: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej;
zgodność ustaw z konstytucją podlega kontroli;
wolności i prawa jednostki są gwarantowane w konstytucji;
władza sądownicza jest niezawisła;
prawa człowieka są przestrzegane;
obowiązuje zakaz retroakcjiretroakcji prawa;
obywatele nie mogą podlegać dyskryminacji; są równi wobec prawa;
obywatele mają prawo do niezależnego i bezstronnego sądu;
obywatele mają prawo do informacji publicznej;
władza kieruje się w swoich działaniach zasadą legalizmu.
Równocześnie w państwie prawa przy tworzeniu prawa obowiązują określone standardy postępowania, a mianowicie:
tworzone prawo powinno być zrozumiałe dla obywateli;
akt prawny powinien mieć podstawę prawną;
akt prawny powinien zawierać uzasadnienie jego powstania.
Spełnienie tych założeń pozwala każdemu obywatelowi sprawdzić, na ile państwo, w którym żyje, jest państwem praworządnym.
Organizacja i funkcjonowanie władzy sądowniczej
W polskim wymiarze sprawiedliwości funkcjonują sądy powszechne i szczególne, do których zaliczamy sądy wojskowe i administracyjne.
Sądami powszechnymi są sądy rejonowe, okręgowe i apelacyjne.
Sądy wojskowe są sądami karnymi, właściwymi w sprawach odpowiedzialności m.in. za przestępstwa i wykroczenia żołnierzy w czynnej służbie wojskowej i cywilnych pracowników wojska w sprawach związanych z pracą na rzecz wojska. Co do zasady, wojskowymi sądami pierwszej instancji są wojskowe sądy garnizonowe, a drugiej instancji – wojskowe sądy okręgowe.
Sąd Najwyższy jest organem nadzorczym wobec sądów powszechnych i wojskowych.
Sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej. Sądami administracyjnymi są wojewódzkie sądy administracyjne i Naczelny Sąd Administracyjny.
Konstytucja RP a sądownictwo
Najważniejsze zasady organizacji i funkcjonowania sądownictwa w Polsce są zawarte w Konstytucji RP. Należą do nich:
zasada instancyjności postępowania sądowego – postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne; w każdej sprawie sądowej powinna być możliwość odwołania się do sądu wyższej instancji;
zasada udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości – w niektórych sprawach (sądach) w składach orzekających powinni zasiadać nie tylko zawodowi sędziowie, ale również ławnicy, niebędący zawodowymi sędziami;
zasada jawności rozprawy sądowej – oznacza, że każdy zainteresowany może śledzić przebieg rozprawy sądowej; w pewnych okolicznościach zasada ta jest ograniczona, ale nie dotyczy to ogłoszenia wyroku, które zawsze jest jawne.
Sędziowie
Bardzo ważną rolę w systemie sądownictwa odgrywają sędziowie. W sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko konstytucji i ustawom (zasada niezawisłości sędziowskiej). Sędziowie są powoływani na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa przez Prezydenta RP.
Aby mogli optymalnie sprawować swój urząd, ustanowiono gwarancje formalne i merytoryczne niezawisłości sędziowskiej.
Do gwarancji formalnych niezawisłości sędziowskiej zaliczamy m.in.:
Gwarancją niezawisłości merytorycznej jest kierowanie się przez sędziego wyłącznie postanowieniami Konstytucji RP i ustaw. Dodatkowo sędzia w rozstrzyganiu danej sprawy może być zobowiązany do uwzględnienia wytycznych zawartych w orzeczeniu sądu wyższej instancji.
Słownik
żył w latach 384–322 p.n.e.; jeden z trzech – obok Sokratesa i Platona – najważniejszych filozofów starożytnej Grecji
żył w latach 106–43 p.n.e.; pisarz, mówca, polityk, dowódca wojskowy, filozof, prawnik i kapłan rzymski
działanie wstecz
żył w latach 424/423–348/347 p.n.e.; filozof grecki, Ateńczyk, twórca tradycji intelektualnej znanej jako platonizm