Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sądowa kontrola prawa

W okresie powojennym, aby zabezpieczyć ustawy konstytucyjne wprowadzające ochronę praw mniejszości przed chwilowymi działaniami partii rządzącej i w ten sposób chronić państwo prawa, postanowiono wprowadzić do systemów politycznych sądy konstytucyjne. Ich celem miała być ochrona praw fundamentalnych, zawartych w umowach międzynarodowych i konstytucjach państw demokratycznych.

We współczesnych państwach demokratycznych władza sądownicza, czyli trzecia władza, ma jasno określone zadania. Głównym jest kontrola działań legislatywy i egzekutywy w demokratycznym państwie prawa. Obszary kontrolowane przez władzę sądowniczą w państwie demokratycznym przedstawia poniższy schemat. Wskazuje on na funkcje różnych organów władzy sądowniczej, Sądu Najwyższego i sądów powszechnych, które mają prawo tzw. kontroli bezpośredniej.

R1BJJmUPFxmCf
Grafika interaktywna przedstawia schemat kołowy. W jego centrum znajduje się hasło: polityczne funkcje władzy sądowniczej. Wokół tego hasła umieszczonych jest sześć punktów. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Uznanie działalności partii politycznej za zagrażającą (lub nie) demokratycznemu porządkowi politycznemu, co może prowadzić do jej delegalizacji. 2. Uznanie działalności publicznej w poprzednim systemie za umożliwiającą lub uniemożliwiającą pełnienie funkcji publicznych w ramach systemu demokratycznego, co może spowodować wykluczenie pewnej grupy obywateli z kręgów elity władzy. 3. Uznanie wyborów za ważne lub nieważne. 4. Uznanie działań administracji państwowej za nienaruszające lub naruszające wolności i prawa obywatelskie. 5. Uznanie decyzji politycznych za zgodne lub niezgodne z konstytucją, co przesądza o ich dalszych losach. 6. Uznanie funkcjonariusza publicznego za winnego lub niewinnego naruszenia prawa, co pociąga za sobą możność kontynuowania bądź zakończenia kariery politycznej.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Inną, równie ważną funkcję w państwach demokratycznych pełnią sądy konstytucyjne. Trybunał Konstytucyjny w Polsce rozpoczął swoją działalność w roku 1987. Początkowo, przed uchwaleniem Konstytucji RP, jego orzeczenia nie były ostateczne. W okresie schyłkowego PRL‑u obowiązywała zasada, że posłowie reprezentujący suwerena mają głos ostateczny. Po uchwaleniu konstytucji zostały wprowadzone przepisy przejściowe. Sejm mógł w dalszym ciągu większością 23 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów odrzucić orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności ustaw, które zostały uchwalone przed uchwaleniem Konstytucji RP. Zasada ta obowiązywała do roku 1999, ale dotyczyła tylko ustaw uchwalonych przed wejściem w życie Konstytucji RP.

bg‑azure

Uzasadnij konieczność istnienia sądowej kontroli prawa we współczesnych państwach demokratycznych. Odwołaj się do doświadczeń historycznych.

Po uchwaleniu Konstytucji RP w 1997 roku Trybunał Konstytucyjny stał się jednym z najważniejszych organów kontroli prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z poniższym schematem konstytucyjność prawa mogą kontrolować organy wewnątrzparlamentarne, których zadaniem jest niedopuszczenie do uchwalenia niezgodnych z konstytucją ustaw, lub systemy pozaparlamentarne, które kontrolują już ustanowione prawo. Systemy pozaparlamentarne mają na celu ochronę praw fundamentalnych w sytuacji nadużywania przez większość parlamentarną swojej liczebnej przewagi.

System kontroli konstytucyjności prawa

R1BueUvHOWnoF1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]systemy kontroli[br] konstytucyjności prawa[/]{color=#1F77B2}
    • Elementy należące do kategorii [bold]systemy kontroli[br] konstytucyjności prawa[/]
    • Nazwa kategorii: system[br] parlamentarny{value=38}{color=#06B184}
      • Elementy należące do kategorii system[br] parlamentarny
      • Nazwa kategorii: systemy kontroli[br] sprawowanej[br] przez parlament{value=35}
      • Nazwa kategorii: systemy kontroli[br] sprawowane[br] przez specjalne[br] organy[br] wewnątrzparlamentarne{value=35}
      • Koniec elementów należących do kategorii system[br] parlamentarny{value=38}{color=#06B184}
    • Nazwa kategorii: system[br] pozaparlamentarny{value=38}{color=#1A90AE}
      • Elementy należące do kategorii system[br] pozaparlamentarny
      • Nazwa kategorii: system kontroli[br] sprawowanej przez[br] głowę państwa{value=35}
      • Nazwa kategorii: system jurysdykcyjny{value=35}{color=#46B2C3}
        • Elementy należące do kategorii system jurysdykcyjny
        • Nazwa kategorii: system kontroli[br] sprawowanej przez[br] sądy powszechne{value=35}
        • Nazwa kategorii: system kontroli[br] sprawowanej przez[br] sądy konstytucyjne{value=35}
        • Koniec elementów należących do kategorii system jurysdykcyjny{value=35}{color=#46B2C3}
        Koniec elementów należących do kategorii system[br] pozaparlamentarny{value=38}{color=#1A90AE}
      Koniec elementów należących do kategorii [bold]systemy kontroli[br] konstytucyjności prawa[/]{color=#1F77B2}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.,, licencja: CC BY-SA 3.0.

Trybunał Konstytucyjny

Trybunał Konstytucyjny w Polsce wpisuje się w model pozaparlamentarny i jest przykładem sądu konstytucyjnego.

Skład

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku

Art. 194

  1. Trybunał Konstytucyjny składa się z 15 sędziów, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 lat spośród osób wyróżniających się wiedzą prawniczą. Ponowny wybór do składu Trybunału jest niedopuszczalny.

  2. Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego.

cytat2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 22.07.2020 r.].

Sposób powoływania sędziów Trybunału Konstytucyjnego powinien zapewnić ich niezależność od władzy ustawodawczej i wykonawczej. Dziewięcioletnia kadencja, czyli dłuższa niż dwie kadencje parlamentu, powinna gwarantować, że sędziowie Trybunału mogą być wybierani przez różne politycznie składy sejmu. Brak możliwości reelekcjireelekcjareelekcji jest gwarantem uniezależnienia sędziów Trybunału od decyzji legislatywy. Zgodnie z polską konstytucją sędziami Trybunału Konstytucyjnego powinni być wybierani najlepsi polscy prawnicy. Tradycją wyborów do Trybunału było powoływanie na jego sędziów profesorów prawa z najlepszych polskich uczelni. Również powoływanie prezesa i wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego jest, zgodnie z konstytucją, podkreśleniem niezależności tej instytucji. Personalnie kandydatów na te stanowiska proponuje Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Prezydent wybiera prezesa i wiceprezesa spośród trzech kandydatów, ale jest ograniczony w swoich decyzjach. Nie można także zapomnieć o odpowiedzialności sędziów. Tu również konstytucja gwarantuje im niezawisłość. Zgodnie z nią odpowiadają przed Zgromadzeniem Ogólnym Sędziów Trybunału Konstytucyjnego.

Odpowiedzialność

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku

Art. 196

Sędzia Trybunału Konstytucyjnego nie może być, bez uprzedniej zgody Trybunału Konstytucyjnego, pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Sędzia nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.

cytat2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 22.07.2020 r.].
bg‑azure

Zastanów się, jakie znaczenie dla obywatela ma niezależność sędziów Trybunału Konstytucyjnego.

Kompetencje

RicXE22JcodSE1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]kompetencje[br] Trybunału Konstytucyjnego[/]{color=#1F77B2}
    • Elementy należące do kategorii [bold]kompetencje[br] Trybunału Konstytucyjnego[/]
    • Nazwa kategorii: orzekanie o zgodności[br]norm prawnych[br]zawartych w aktach[br]prawnych wyższego[br]rzędu z normami[br]prawnymi[br]niższego rzędu{value=37}{color=#185D8B}
    • Nazwa kategorii: sygnalizacja luk[br]i uchybień w prawie{value=37}{color=#1A90AE}
    • Nazwa kategorii: rozstrzyganie sporów[br]kompetencyjnych[br]między centralnymi[br]konstytucyjnymi[br]organami państwowymi{value=37}{color=#07C593}
    • Nazwa kategorii: orzekanie o zgodności[br]z Konstytucją RP celów[br]lub działalności partii[br]politycznych{value=37}{color=#06B184}
    • Nazwa kategorii: rozstrzygnięcie w[br]przedmiocie stwierdzenia[br]przeszkody w sprawowaniu[br]urzędu przez[br]Prezydenta RP{value=37}{color=#14A8AA}
    • Nazwa kategorii: orzekanie w sprawie[br]skargi konstytucyjnej{value=37}{color=#46B2C3}
    • Koniec elementów należących do kategorii [bold]kompetencje[br] Trybunału Konstytucyjnego[/]{color=#1F77B2}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.,, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak można zauważyć powyżej, rola Trybunału Konstytucyjnego w Polsce jest związana z kontrolną funkcją społeczeństwa nad rządzącymi. Trybunał występuje w interesie obywateli, którzy przyjęli konstytucję w referendum. Jego zadaniem jest chronienie wartości konstytucyjnych przed działaniami większości rządzącej, która czasami może chcieć dla własnych celów politycznych „naginać konstytucję”. W dwudziestoleciu międzywojennym jedną z przyczyn kryzysu i demontażu demokracji w państwach europejskich był brak sądowej kontroli działań legislatywy i egzekutywy.

Gwarancją niezależności są również podmioty uprawnione do wystąpienia z wnioskiem do Trybunału. Należą do nich przedstawiciele wszystkich trzech władz.

RI2JVOo0hHhfN
Podmioty legitymizowane ogólnie
  • Marszałek Sejmu RP;
  • Marszałek Senatu RP;
  • 50 posłów;
  • 30 senatorów;
  • Prezydent RP;
  • Prezes Rady Ministrów;
  • Prokurator Generalny;
  • I Prezes Sądu Najwyższego;
  • Prezes NSA;
  • Prezes NIK;
  • Rzecznik Praw Obywatelskich.
, Podmioty legitymizowane szczególnie
  • Krajowa Rada Sądownictwa – w sprawie aktów prawnych dotyczących niezależności sądów i niezawisłości sędziów;
  • organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego;
  • ogólnokrajowe organizacje pracodawców i związki zawodowe;
  • kościoły i związki wyznaniowe.
bg‑azure

Wskaż przykłady spraw, z jakimi poszczególne podmioty mogą występować do Trybunału Konstytucyjnego.

Skład orzekający

Do Trybunału Konstytucyjnego trafiają sprawy o różnym znaczeniu. Mogą to być skargi konstytucyjneskarga konstytucyjnaskargi konstytucyjne, które mają znaczenie dla konkretnego obywatela, ale nie zawsze muszą nieść ze sobą skutki prawne wykorzystywane do interpretacji prawa. Innymi sprawami trafiającymi do Trybunału Konstytucyjnego mogą być wnioski o uznanie ustawy za niezgodną z konstytucją, które mają już znaczenie dla wszystkich.

Trybunał może orzekać w różnych składach.

1
Skład orzekający Trybunału Konstytucyjnego

Pełny skład

5 sędziów

3 sędziów

  • w sprawach sporów kompetencyjnych między centralnymi organami państwa;

  • o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu Prezydenta RP;

  • o zgodności z konstytucją celów i działalności partii politycznych;

  • o stwierdzeniu zgodności z konstytucją ustawy przed jej podpisaniem lub umowy międzynarodowej przed ratyfikacją;

  • w sprawach szczególnie zawiłych;

  • w sprawach zgodności ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych z konstytucją;

  • o zgodności ustaw z umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie;

  • o zgodności innych aktów normatywnych z konstytucją, umowami międzynarodowymi i ustawami;

  • w sprawach zażaleń na odmowę nadania biegu sprawie w przedmiocie kontroli norm prawnych oraz skarg konstytucyjnych;

  • w sprawach wyłączenia sędziego;

Działalność

Trybunał Konstytucyjny jest instytucją weryfikującą kompatybilność polskiego i międzynarodowego systemu prawnego.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku

Art. 188

Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach:

  1. zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją;

  2. zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie;

  3. zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe; z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami;

  4. zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych;

  5. skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1.

cytat2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 22.07.2020 r.].

W przypadku orzekania o zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją RP Trybunał Konstytucyjny może prowadzić kontrolę:

R1PL6qIKfV6Yv
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak wynika ze schematu, Trybunał Konstytucyjny może wydać orzeczenie zarówno po uchwaleniu ustawy czy zarejestrowaniu partii politycznej (kontrola następcza), jak i w trakcie trwania procedur (kontrola prewencyjna). Jeśli chodzi o proces ustawodawczy, tylko Prezydent RP ma prawo zgłoszenia swoich wątpliwości w zakresie zgodności procedowanego prawa z konstytucją oraz prawo kontroli prewencyjnej. Pozostałe uprawnione podmioty mogą wystąpić z wnioskiem o kontrolę następczą. Kontrola abstrakcyjnakontrola abstrakcyjnaKontrola abstrakcyjna dotyczy np. badania zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją RP. Kontrola konkretnakontrola konkretnaKontrola konkretna to wydawanie orzeczeń w sprawie sporów kompetencyjnych czy skarg konstytucyjnych.

Postępowanie przed TK wszczynane jest zawsze na wniosek, w wyniku pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej. Trybunał nigdy nie wszczyna postępowania z urzędu. Rozprawy są jawne. Jawność może być wyłączona ze względu na bezpieczeństwo państwa lub ochronę tajemnicy państwowej. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego są ostateczne. Oznacza to ich prawomocność formalną (niezaskarżalność) oraz materialną (niewzruszalność). Orzeczenia TK stwierdzające niezgodność aktu normatywnego lub normy prawnej powodują utratę mocy obowiązującej danego aktu bądź stosowanej normy. Akt niezgodny z konstytucją przestaje obowiązywać albo w momencie ogłoszenia orzeczenia lub w terminie określonym przez Trybunał. W przypadku ustaw nie może on przekroczyć 18 miesięcy od dnia ogłoszenia, w przypadku innych aktów prawnych – 12 miesięcy.

Obszary działań podejmowanych przez TK

Ry35nMtIv8bxZ
Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych Spór kompetencyjny powstaje, jeżeli co najmniej dwa konstytucyjne organy państwa uznały się za właściwe do rozstrzygnięcia tej samej sprawy albo gdy te organy uznały się za niewłaściwe do rozstrzygnięcia określonej sprawy.
Z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego może wystąpić: Prezydent RP, marszałek sejmu, marszałek senatu, Prezes Rady Ministrów, I Prezes Sądu Najwyższego, Prezes NSA, Prezes NIK., Orzekanie o zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych Trybunał Konstytucyjny orzeka w tej sprawie w dwóch sytuacjach:
  • na wniosek Sądu Okręgowego w Warszawie – jeżeli sąd dokonujący wpisu do ewidencji nabierze wątpliwości co do zgodności z Konstytucją RP celów lub zasad partii określonych w statucie. Orzeczenie TK o sprzeczności celów partii politycznej z konstytucją skutkuje odmową wpisu partii do ewidencji;
  • na wniosek podmiotów wymienionych w art. 191 Konstytucji RP – w przypadku gdy pojawią się wątpliwości co do zgodności z konstytucją celów i działań wpisanych do ewidencji partii politycznych.
Orzeczenie TK o sprzeczności celów partii politycznej z konstytucją skutkuje wykreśleniem z ewidencji partii., Orzekanie w sprawie skargi konstytucyjnej Skarga konstytucyjna umożliwia jednostce dostęp do sądu konstytucyjnego. Może ją wnieść każdy, którego wolności lub prawa konstytucyjne zostały naruszone. Obowiązuje przymus adwokacki. Może ją wnieść również osoba prawna w zakresie, w jakim jest podmiotem wolności i praw konstytucyjnych.

Uprawniony podmiot może wnieść skargę konstytucyjną do Trybunału w sprawie zgodności z konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego konstytucyjnych wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach.
bg‑azure

Znajdź przykłady działań Trybunału Konstytucyjnego w każdym z obszarów.

Słownik

kontrola abstrakcyjna
kontrola abstrakcyjna

kontrola aktu prawnego w oderwaniu od stanu faktycznego; następuje w sytuacji, kiedy Trybunał Konstytucyjny orzeka o zgodności ustaw z konstytucją lub ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi

kontrola konkretna
kontrola konkretna

następuje w sytuacji, kiedy Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawie skarg konstytucyjnych

reelekcja
reelekcja

ponowne wybranie kogoś na jakieś stanowisko lub urząd

skarga konstytucyjna
skarga konstytucyjna

środek prawny pozwalający osobie fizycznej bądź prawnej na zweryfikowanie ostatecznych rozstrzygnięć organów publicznych, które naruszają konstytucyjne prawa i wolności osoby występującej ze skargą; skarga konstytucyjna może być wniesiona tylko w wypadku wyczerpania toku instancyjnego, czyli gdy wykorzystamy już wszystkie środki odwoławcze

veto player
veto player

jest to instytucja osadzona w prawie państwowym, która może dokonać zatrzymania w zamian istniejącego status quo, czyli np. zablokować niezgodną z konstytucją zmianę prawa