Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Missa pagana (łac. msza pogańska) to poemat Edwarda Stachury, na który składa się jedenaście wierszy z lat 1971‑1977. Dzięki płycie grupy Stare Dobre Małżeństwo należy do najpopularniejszych utworów poety. Missa pagana to wielka pochwała wolności. Traktuje też o człowieku, naturze, braterstwie – są to tematy istotne w całej twórczości poety. Z wierszy składających się na Missa pagana można również wyczytać nastawienie antyurbanistyczne, znaleźć w nim topos homo viatortopos homo viatortopos homo viator oraz typowe dla Stachury refleksje antropologiczneantropologiaantropologicznekosmologicznekosmologiakosmologiczne.

R1D3VEc2X3EJl1
Zespół Stare Dobre Małżeństwo podczas koncertu
Źródło: Karolina Dominiczak, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Krzysztof Rutkowski Poeta jak Nikt

Stachura nie chciał, a nawet nie potrafił pisać standardowych życiorysów. Kiedy redaktorzy Ludowej Spółdzielni Wydawniczej zwrócili się do niego, aby ułożył kilka zdań o sobie, krótką notkę biograficzną [...], był prawdziwy kłopot. Po wymianie korespondencji i kilku nie przespanych nocach, powstały następujące słowa: „Zawsze odczuwałem jakąś niechęć [...] do spisywania życiorysu w formie najczęściej stosowanej i wymaganej, to jest personalno‑ewidencyjnej. [...]” Fakt nie da się pogodzić z procesem. To są dwie wielkie różnice – powiedziałby Stachura. Osobność poezji, którą realizował zarówno swym pisaniem, jak i życiem, polega na wytężonym i upartym drążeniu tego, co znajduje się pomiędzy faktami, tego, co nie daje się określić i sprecyzować do końca, co się  wydarza  w każdej chwili i w każdym miejscu. Literatura jest [...] żywą formą praktyki społecznej, to znaczy praktykowaniem życia, jego nierozłączną częścią. Nie chodzi tu oczywiście o literaturę zimującą na półkach w postaci kolekcji dzieł, po które sięga się czasami, by w wygodnym fotelu upajać się pięknem i dojrzałością stylu. Taka literatura bywa subtelna aż do mdłości. Chodzi o inną literaturę: poręczną i podręczną. Chodzi o nieustannie ponawiany proces wytwarzania literatury przesyconej powietrzem, wodą, „cudownymi manowcami”,  pisanie  będące szóstym zmysłem, czynnością równie naturalną, jak chodzenie, słyszenie, widzenie, spanie. Tak rozumiana literatura nie jest „przedstawianiem” życia, ale jego najistotniejszą częścią. [...] Literatura jest Tu‑życiem. Nabiera materii, staje się skuteczna. [...] Pojawił się oto najbardziej materialny i zarazem idealistyczny  projekt „poezji  czynnej” od czasów tajemniczego wyzwania rzuconego przez Mickiewicza literaturze i słowu pisanemu w ogólności. Realny problem polega jednak na tym, czy literatura w swych dotychczasowych stanach skupienia taki ciężar może udźwignąć. [...] Etyczne napięcie pisarstwa Stachury jest tym większe, im bardziej ukryte. Słowo wypowiedziane przez poetę powinno mieć większą siłę przebicia niż siła inercjiinercjainercji słów wypowiadanych niepotrzebnie lub wypowiadanych bezmyślnie. Słowo poety jest odpowiedzialne w tym sensie, że samo jest odpowiedzią i pytaniem jednocześnie. [...] Missa pagana (1978) i Fabula rasa (1979) zawierają i wyrażają to, co wydarzyło się w czasie [...] etapu pytania o możliwość i naturę „poezji czynnej”. Wszystkie założenia przyjmowane dotąd jako oczywiste, zostały poddane w wątpliwość. Słowo oraz jego literackie konstrukcje służą teraz wyłącznie jako narzędzia umożliwiające odpowiedź na pytanie, co Tu należy  robić, aby nie popaść w fałszywe sytuacje wyboru, z których każde wyjście jest pozorne.

1 Źródło: Krzysztof Rutkowski, Poeta jak Nikt, [w:] Edward Stachura, Wiersze, poematy, piosenki, przekłady, red. Z. Fedecki, Warszawa 1982, s. 5–21.
inercja

O autorze

Rzcg1hTWiKZNc1
Edward Stachura
Źródło: domena publiczna.

Edward Stachura urodził się w 1937 roku w Charvieu we Francji. Był polskim poetą, pieśniarzem, prozaikiem i tłumaczem. W 1948 roku jego rodzina przyjechała do Polski i osiedliła się w Łazieńcach. Edukację w polskiej szkole Edward rozpoczął jako jedenastolatek. Odstawał od rówieśników wyglądem i posługiwał się odmienną, często niepoprawną polszczyzną, co było przyczyną licznych konfliktów z kolegami. Gdy opanował język, okazało się, że jest bardzo zdolny, co pozwoliło mu na szybsze ukończenie szkoły i rozpoczęcie nauki w szkole średniej w Ciechocinku. W liceum zaczął pisać wiersze. Konflikt z ojcem i liczne wagary spowodowały, że szkołę średnią ukończył w Gdyni. Podczas pobytu w Trójmieście zaczął uczęszczać na spotkania literackie. Nie dostał się na studia malarskie i wrócił do rodzinnego domu.

Od 1956 roku w charakterze wolnego słuchacza brał udział w zajęciach na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracował tam w spółdzielni robotniczej i poznawał literackie środowisko miasta. Zaczął publikować swoje pierwsze wiersze. Rozpoczął studia romanistyczne na KUL‑u, a następnie przeniósł się na studia do Warszawy, gdzie poznawał środowisko literackie. Publikował m.in. w czasopiśmie „Twórczość”„Twórczość”„Twórczość”. Na podstawie własnych doświadczeń napisał powieść Siekierezada albo Zima leśnych ludzi, która stała się tekstem kultowym dla jego pokolenia. Pod koniec lat 60. i do połowy 70. wiele podróżował. Był w Jugosławii, Syrii, Norwegii, Szwajcarii, Francji, USA, Meksyku i Kanadzie. W 1979 roku po pierwszej próbie samobójczej Stachura leczył się w szpitalu psychiatrycznym. Cztery miesiące po niej nastąpiła druga, tym razem zakończona śmiercią poety.

Słownik

antropologia
antropologia

(gr. anthropos – człowiek, lógos – nauka) – interdyscyplinarna dziedzina nauki na pograniczu nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych. Bada m.in. społeczności pierwotne, ich wierzenia i rytuały, funkcjonowanie ludzi w społeczeństwie, a także znaczenie kultury w życiu człowieka, analizuje jej poszczególne elementy, takie jak wartości, zwyczaje, symbole, idee

topos homo viator
topos homo viator

(łac.) topos człowieka‑wędrowca, dla którego podróż staje się celem samym w sobie i nadaje życiu sens; stając się źródłem nowych doświadczeń, pozwala człowiekowi na ciągły rozwój; prototypem literackim toposu homo viator jest Odyseusz

kosmologia
kosmologia

(gr. kósmos – porządek, wszechświat + lógos – słowo, nauka) – zespół wyobrażeń o pochodzeniu, strukturze, istocie i końcu wszechświata, właściwy danej religii lub systemowi filozoficznemu

„Twórczość”