Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obserwacje wyników gier losowych doprowadziły do formułowania pierwszych stwierdzeń i wniosków dotyczących szans wygranej. Odpowiedzią na interesujące graczy zjawiska, była definicja prawdopodobieństwa (zwana dzisiaj klasyczną), sformułowana przez osiemnastowiecznego francuskiego matematyka, fizyka, astronoma i geodetę Pierra Simona de Laplace’a. Definicja ta jest o tyle wygodniejsza od aksjomatycznej definicji prawdopodobieństwa, iż daje praktyczną wskazówkę, jak wyznaczyć prawdopodobieństwo danego zdarzenia.

Klasyczna definicja prawdopodobieństwa
Definicja: Klasyczna definicja prawdopodobieństwa

Niech Ω będzie skończonym zbiorem wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych jednakowo prawdopodobnych.

Prawdopodobieństwem zajścia zdarzenia AΩ nazywamy liczbę:

PA=A.

Z klasycznej definicji prawdopodobieństwa wynika więc, że prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia AΩ jest równe ilorazowi liczby zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniu A do liczby wszystkich zdarzeń elementarnych należących do zbioru Ω.

Definicja ta zakłada więc, że wszystkie zdarzenia elementarne wzajemnie się wykluczają, a ich wystąpienia są równie możliwe.

Podsumowując – w klasycznym schemacie obliczania prawdopodobieństwa zakłada się więc, że:

  • zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych jest zbiorem skończonym,

  • wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne.

Korzystając z tych założeń (nie powtarzając ich za każdym razem) będziemy rozwiązywać wszystkie zadania w tym materiale.

Pokażemy teraz zastosowanie klasycznej definicji prawdopodobieństwaklasyczna definicja prawdopodobieństwaklasycznej definicji prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń, na przykładzie losowania kart do gry.

Przed rozwiązywaniem zadań, kilka przydatnych wiadomości.

Zwykle talia do gry zawiera 52 karty w czterech kolorach: pik, kier, trefl, karo. W każdym z tych kolorów jest 13 kart.

RKdXScgXNio9H

Każdy z kolorów posiada dziewięć kart numerowanych od 2 do 10 oraz trzy figury: król, dama, walet oraz dodatkową kartę – as.

W pierwszych trzech przykładach losować będziemy tylko jedną kartę z talii.

Przykład 1

Z talii 52 kart losujemy jedną. Obliczymy prawdopodobieństwo, że wylosowana karta to figura.

Zdarzeniu F – wylosowana karta to figura, sprzyja 3·4=12 zdarzeń elementarnych (są trzy figury w każdym z czterech kolorów).

Liczba wszystkich zdarzeń elementarnych jest równa 52 (tyle jest kart w talii).

Korzystamy ze wzoru podanego w klasycznej definicji prawdopodobieństwaklasyczna definicja prawdopodobieństwaklasycznej definicji prawdopodobieństwa.

PF=1252=313

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo, że wylosowana karta to figura jest równe 313.

Przykład 2

Z talii 52 kart losujemy jedną. Obliczymy prawdopodobieństwo, że wylosowana karta nie jest ani treflem, ani damą.

Oznaczmy:
A – zdarzenie polegające na wylosowaniu karty, która nie jest ani treflem, ani damą.

Jeśli karta nie ma być treflem, to może być pikiem, kierem, karo – 3·13=39 możliwości.

Jednak wśród tych kart są trzy damy. Musimy je wykluczyć.

Zatem:

A=39-3=36

Możemy teraz obliczyć szukane prawdopodobieństwo.

PA=3652=913

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo, że wylosowana karta nie jest ani kierem, ani damą jest równe 913.

Przykład 3

Z talii 52 kart losujemy jedną. Obliczymy prawdopodobieństwo, że wylosowana karta jest kierem, karo lub dwójką.

Oznaczmy:
A – zdarzenie polegające na wylosowaniu karty, która jest kierem, karo lub dwójką.

Wylosowana karta może być kierem (13 możliwości) lub karo (13 możliwości), może być też dwójką (4 możliwości).

Wydaje się więc, że liczba zdarzeń sprzyjających wylosowaniu karty jest równa 13+13+4.

Jednak tak nie jest, bo są dwie dwójki, które w ten sposób liczone by były podwójnie – dwójka kier i dwójka karo.

Zatem:

A=13+13+4-2=28

Stąd:

PA=2852=713

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo, że wylosowana karta jest kierem, karo lub dwójką jest równe 713.

Teraz czas na trudniejsze przykłady.

Przykład 4

Z talii 52 kart losujemy ze zwracaniem trzy karty. Obliczymy jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosujemy kolejno dwójką, trójkę i czwórkę.

Oznaczmy:
A – zdarzenie polegające na wylosowaniu kolejno dwójki, trójki i czwórki.

Losujemy karty ze zwracaniem, więc za każdym razem losujemy jedną kartę z 52. Zgodnie z regułą mnożenia:

Ω=52·52·52=523

W talii są cztery dwójki, cztery trójki i cztery czwórki, zatem, rozumując w podobny sposób, jak przy wyznaczaniu mocy zdarzeń elementarnych, otrzymujemy:

A=444=43

Stąd:

PA=43523=1133=12197

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo, że wylosowane karty to dwójka, trójka i czwórka jest równe 12197.

Przykład 5

Z talii 52 kart wyciągamy dwie karty. Obliczymy jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosujemy dwa asy.

Oznaczmy:
A – zdarzenie polegające na wylosowaniu dwóch asów.

Losujemy dwie spośród 52 kart.

Zatem:

Ω=522=52!2!·50!=51·522=1326

Dwa asy losujemy spośród 4 znajdujących się w talii.

Stąd:

A=42=4!2!·2!=3·42=6

Obliczamy prawdopodobieństwo:

PA=61326=1221

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo wylosowania dwóch asów jest równe 1221.

Przykład 6

Potasowano talię kart i karty rozdano czterem graczom – każdemu po tyle samo. Obliczymy prawdopodobieństwo, że gracz z numerem 1 otrzymał trzy króle.

Oznaczmy:
K – zdarzenie polegające na otrzymaniu trzech króli.

Każdy z graczy otrzymał po 52:4=13 kart.

Zatem:

Ω=5213

Gracz z numerem 1 ma otrzymać trzy króle, więc powinien jeszcze otrzymać 13-3=10 kart, które nie są królami i które są losowane spośród 52-4=48 pozostałych kart.

Stąd:

K=43·4810

Obliczamy prawdopodobieństwo:

PK=43·48105213=85820825

Odpowiedź:

Prawdopodobieństwo otrzymania trzech króli przez gracza z numerem 1 jest równe 85820825.

Słownik

klasyczna definicja prawdopodobieństwa
klasyczna definicja prawdopodobieństwa

niech Ω będzie skończonym zbiorem wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych jednakowo prawdopodobnych; prawdopodobieństwem zajścia zdarzenia AΩ nazywamy liczbę

PA=A