Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

John Stuart MillThomas Hill Green jako twórcy idei państwa dobrobytu

John Mill był orędownikiem i sprzymierzeńcem klasy robotniczej. W jego filozofii indywidualność stoi w sprzeczności z postępującymi nurtami kolektywizmu. Mill stworzył ideę indywidualnego człowieka, który mógł wykorzystać wolność do bycia niezależnym i samowystarczalnym. Stosunek Milla do państwa, a zwłaszcza do rządów większości, był niechętny. Był zawiedziony, że socjalizm i troska o poprawę warunków klas robotniczych nie pociągnęły za sobą żadnych zasadniczych zmian w status quostatus‑quostatus quo. Indywidualizm i elitaryzm Milla przemawiały bardziej za mniejszością niż większością. W jego filozofii politycznej chodziło przede wszystkim o liberalizm życia publicznego, zakładający prawo do życia prywatnego. Wezwanie Milla do indywidualności myśli i działań nie kłóciło się z roszczeniami życia publicznego i form organizacji społecznej – uważał, że te ostatnie powinny zawsze pozostawiać jednostce pewien obszar autonomii i prywatności.

RpMlv9TnIN0cI
Mała fabryka towarów na Cashel StreetChristchurch: pracownicy firmy Christchurch Meat zajmują się krojeniem mięsa w kostkę i wyrabianiem kiełbas. 1905.
Źródło: https://christchurchcitylibraries.com/, tylko do użytku edukacyjnego.

Thomas Green starał się uzupełnić teorię Milla. Wolność, prawa i państwo miały być koncepcją wspólnego obywatelstwa, w którym wszyscy mogliby domagać się wspólnych praw ekonomicznych i politycznych i korzystać z nich. Wolność oznaczała pozytywną siłę robienia czegoś wartościowego. Powszechne dobro powinno być moralnym standardem praw, które powinny być podzielane przez prawo. Dla Greena państwo nie było wrogiem wolności, ale raczej ideałem, który powinien przynosić korzyści wszystkim. Green pozostawił swoje rozważania niedokończone. Mimo to ten pozornie odległy idealista, którego pasja do dobra wspólnego była dominującym motywem, nadal jest początkowym teoretykiem demokratycznego państwa opiekuńczego i pomysłów, jak państwo może rozwijać się przez działanie w służbie wszystkim.

Doktryna nowoczesnych państw dobrobytu

Koncepcja państwa dobrobytu ukształtowała się w pełni po II wojnie światowej (była głoszona zwłaszcza w latach 1970–1980).

R199pPFR04by21
Salvator Rosa , Alegoria fortuny, 1658‑1659.
Państwo dobrobytu powinno zapewniać kompromis między interesami pracodawców i pracowników, dbać o równowagę między wzrostem gospodarczym a ideałami sprawiedliwego podziału dóbr.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zakłada ona:
1) w sferze ekonomicznej — ingerencję państwa w życie gospodarczego, głównie w celu zapobiegania negatywnym zjawiskom społecznym, np. bezrobociu;
2) w sferze życia społecznego — rozszerzanie systemu świadczeń i usług socjalnych;
3) w sferze ustroju politycznego — demokrację.

Realizacja tych założeń ma umożliwić osiągnięcie powszechnego dobrobytu, przy zachowaniu prywatnej własności środków produkcji. Ingerencja państwa w gospodarkę ma na celu usunięcie zjawisk, wywołanych przez takie działania wolnorynkowe jak: wyzysk pracujących i nierówność szans. Efektem tych działań są wysokie podatki, będące cechą wspólną wszystkich państw dobrobytu, które mają umożliwić opiekuńcze funkcje państwa. Państwa dobrobytu dbają o tworzenie daleko idących planów gospodarczych. Rozwój gospodarczy jest jedną z najważniejszych kwesti i nie może być oparty jedynie na wolnym rynku. Elementem pobudzającym działalność gospodarczą jest interwencjonizm państwainterwencjonizm państwowyinterwencjonizm państwa, który nasila się w czasie kryzysu, by wspierać gospodarkę. Idee państwa dobrobytu mogą być realizowane przede wszystkim w krajach o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego. Są wynikiem kompromisu politycznego, który pozwala władzy reformować kapitalistyczną gospodarkę rynkową bez zniszczenia jej siły witalnej.

R1roHO9O6fBxs1
Otto von Bismarck, kanclerz Niemiec, stworzył pierwsze nowoczesne państwo opiekuńcze. Czerpał z tradycji programów socjalnych w Prusach i Saksonii, zapoczątkowanych już w latach czterdziestych XIX wieku. Bismarck wprowadził emerytury, ubezpieczenie wypadkowe i opiekę medyczną. Jego celem było zdobycie poparcia klasy robotniczej dla Cesarstwa Niemieckiego i zmniejszenie odpływu imigrantów do Stanów Zjednoczonych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pojęcie dobrobytu jest szeroko rozpowszechnione w filozofii politycznej. Przykładem może być utylitaryzmutylitaryzmutylitaryzm. Kluczową wartością w utylitaryzmie jest idea, zgodnie z którą dobrobyt społeczeństwa powinien być nadrzędnym celem polityki publicznej.  Dobrostan społeczeństwa jest wyraźnie związany z pojęciami takimi jak „potrzeby” lub „interesy”. Warto zauważyć, że dobrostan jest wynikiem przyjęcia utylitaryzmu zawartym w haśle: „jak najwięcej szczęścia dla jak największej liczby ludzi”.  Zatem użyteczność jako główna idea utylitaryzmu jest najważniejsza w procesie podejmowania decyzji i dla rozwoju działań publicznych.

Państwo dobrobytu uwzględniało zarówno zasady liberalizmu jak i postulaty charakterystyczne dla innych idei, chociażby personalizmu chrześcijańskiegopersonalizm chrześcijańskipersonalizmu chrześcijańskiego. Cechą szczególną tej doktryny była jej ponadnarodowość i ponadreligijność. Mimo tego, polityka państwa dobrobytu kłóciła się ze skrajnym libertarianizmem i doktryną socjalistyczną, mimo że była próbą znalezienia złotego środka i pogodzenia przeciwnych stanowisk.

Słownik

fiskalizm
fiskalizm

(łac. fiscus – koszyk lub skrzynka z wikliny służąca do przechowywania pieniędzy) termin opisujący aspekt polityki państwowej polegający na dążeniu do osiągnięcia jak największych wpływów do budżetu poprzez nakładanie obciążeń podatkowych

interwencjonizm państwowy
interwencjonizm państwowy

(łac. interventio; inter – między, ventio – przyjście) zwany również regulacjonizmem; forma stosunków społeczno‑gospodarczych pozwalająca na wpływ struktur państwowych na rozwój procesów rynkowych, w celu wspomagania słabszych podmiotów gospodarczych

państwo „stróża nocnego”
państwo „stróża nocnego”

państwo, którego rolą jest strzec zasad wolności gospodarowania i prywatnej własności, czyli zapewnić wewnętrzne i zewnętrzne bezpieczeństwo, gwarantując przy tym urzeczywistnienie wszystkich swobód obywatelskich

personalizm chrześcijański
personalizm chrześcijański

prąd w filozofii chrześcijańskiej, zakładający postawienie w centrum badań filozoficznych człowieka jako jednostki

status‑quo
status‑quo

(łac.) niezmienny stan rzeczy

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilis użyteczny) teoria filozoficzna podkreślająca działanie zdrowego rozsądku, kierunek etyki zapoczątkowany w XVIII wieku, według którego to, co jest pożyteczne, jest dobre, a miarą słuszności postępowania jest użyteczność skutków działania