Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Transport wodny

RZWNx6CkJ665A1
Podział transportu wodnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑cyan

Transport morski

Znaczenie

Transport morski jest wykorzystywany głównie w międzynarodowym przewozie ładunków masowych niewymagających szybkiej dostawy. Wykonuje on zatem największą pracę przewozową spośród wszystkich rodzajów transportu. Według danych Net‑Cargo transport morski stanowi około 70% przewozów ładunków w handlu zagranicznym. Coraz mniejsze znaczenie mają przewozy pasażerskie oraz przewozy drobnicy i płodów rolnych. W międzynarodowych, a zwłaszcza międzykontynentalnych przewozach tych ostatnich ładunków zdecydowanie na pierwsze miejsce wysunął się transport lotniczy. Przyczyną zmian był znacznie dłuższy czas przewozu transportem morskim przy niewiele różniących się kosztach. Relatywnie duże znaczenie mają jedynie rejsy wycieczkowe oraz przeprawy promowe. Transport morski swoją ważną rolę w obrocie międzynarodowym zawdzięcza m.in. wzrostowi wielkości światowej produkcji, dużemu popytowi, ograniczeniu barier w tej dziedzinie gospodarki, rozwojowi przemysłu stoczniowego oraz nowym metodom transportu towarów - ruchowi wahadłowemu (statki w żadną ze stron nie płyną puste).

Główne szlaki żeglugowe na świecie:
  • Europa Zach. ↔ Ameryka Płn. (tzw. północnoatlantycki),

  • Zat. Perska ↔ Europa Zach. i Ameryka Płn. (dalekowschodni),

  • USA ↔ Japonia i Australia ↔ Japonia (pacyficzny),

  • Australia ↔ Europa Zach. i Afryka Płd. ↔ Europa Zach. (południowoatlantycki).

Porty morskie

Rozwój transportu morskiego możliwy jest dzięki portom morskim, w których następuje przeładunek i składowanie towarów.

RPi5FUuh1dzai
Wykres kolumnowy przedstawiający największe porty morskie na świecie według przeładunku (w milonach ton) w 2017 roku. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Port: Ningbo-Zhoushan
    • wielkość przeładunku w mln t: 1077.1
  • 2. zestaw danych:
    • Port: Szanghaj
    • wielkość przeładunku w mln t: 705.6
  • 3. zestaw danych:
    • Port: Singapur
    • wielkość przeładunku w mln t: 626.2
  • 4. zestaw danych:
    • Port: Suzhou
    • wielkość przeładunku w mln t: 607.7
  • 5. zestaw danych:
    • Port: Kanton
    • wielkość przeładunku w mln t: 566.2
  • 6. zestaw danych:
    • Port: Tangshan
    • wielkość przeładunku w mln t: 565.4
  • 7. zestaw danych:
    • Port: Qingdao
    • wielkość przeładunku w mln t: 508.0
  • 8. zestaw danych:
    • Port: Port Hedland
    • wielkość przeładunku w mln t: 505.3
  • 9. zestaw danych:
    • Port: Tiencin
    • wielkość przeładunku w mln t: 502.8
  • 10. zestaw danych:
    • Port: Rotterdam
    • wielkość przeładunku w mln t: 467.4
Największe porty morskie na świecie według przeładunku (w mln t) w 2017 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RTgCcv1QkwXay
Szanghaj - jeden z największych portów morskich na świecie
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
bg‑cyan

Wady i zalety transportu morskiego i śródlądowego

RbrEGCYr5rMuN1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Rodzaje portów morskich
    • Elementy należące do kategorii Rodzaje portów morskich
    • Nazwa kategorii: porty uniwersalne
      • Elementy należące do kategorii porty uniwersalne
      • Nazwa kategorii: mają zróżnicowaną strukturę (przeładunek surowców, płodów rolnych, wyrobów przemysłowych itd.)
      • Nazwa kategorii: np. Rotterdam, Hamburg, Antwerpia, Marsylia, Nowy Jork, Hongkong, Singapur
      • Koniec elementów należących do kategorii porty uniwersalne
    • Nazwa kategorii: porty wyspecjalizowane (przeładunek jednego rodzaju towaru)
      • Elementy należące do kategorii porty wyspecjalizowane (przeładunek jednego rodzaju towaru)
      • Nazwa kategorii: porty naftowe
        • Elementy należące do kategorii porty naftowe
        • Nazwa kategorii: np. Mina al-Ahmadi (Kuwejt), Ras Tanura (Arabia Saudyjska), Chark (Iran), Musajid (Katar), Abu Zabi i Dubaj (ZEA), Maracaibo i Amuay (Wenezuela), Tampico (Meksyk), Warri (Nigeria)
        • Koniec elementów należących do kategorii porty naftowe
      • Nazwa kategorii: porty węglowe
        • Elementy należące do kategorii porty węglowe
        • Nazwa kategorii: np. Newcastle (Australia), zespół Hampton Road (USA), Richards Bay (RPA)
        • Koniec elementów należących do kategorii porty węglowe
      • Nazwa kategorii: porty załadunku rud żelaza
        • Elementy należące do kategorii porty załadunku rud żelaza
        • Nazwa kategorii: np. Narwik (Norwegia), Lulea (Szwecja), Tubarao (Brazylia), Port Hedland (Australia), Sept-Îles(Kanada)
        • Koniec elementów należących do kategorii porty załadunku rud żelaza
      • Nazwa kategorii: porty załadunku żywności
        • Elementy należące do kategorii porty załadunku żywności
        • Nazwa kategorii: np. Santos (kawa i kakao, Brazylia), Thunder Bay (zboże, Kanada), Bordeaux (wino, Francja)
        • Koniec elementów należących do kategorii porty załadunku żywności
        Koniec elementów należących do kategorii porty wyspecjalizowane (przeładunek jednego rodzaju towaru)
      Koniec elementów należących do kategorii Rodzaje portów morskich
Ciekawostka

Według danych American Association of Port Authority za 2017 r. trzy największe pasażerskie porty morskieport morskiporty morskie na świecie (obsługujące największą liczbą pasażerów) znajdują się w USA - są to: Miami (5,0 mln), Canaveral (4,2 mln) i Everglades (3,8 mln). Na czwartym miejscu znajduje się Cozumel (Meksyk - 3,6 mln) i Nassau (Bahamy - 3,5 mln).

bg‑cyan

Główne drogi transportu morskiego

Do transportu różnych rodzajów ładunku używa się różnych typów statków: drobnicowcówdrobnicadrobnicowców, kontenerowców, masowcówtowary masowemasowców, tankowców (zbiornikowców), chemikaliowców, gazowców, chłodniowców czy samochodowców. Więcej informacji na temat rodzajów statków znajdziesz tutaj. W międzynarodowych przewozach drogą morską największe znaczenie mają surowce energetyczne (głównie ropa naftowa) i produkty ropopochodne. Stąd najważniejsze szlaki żeglugowe to te, które łączą kraje naftowe z Europą, Stanami Zjednoczonymi i Japonią:

  • północnoatlantycki (Europa Zachodnia - Ameryka Północna),

  • dalekowschodni (kraje naftowe - Europa Zachodnia i Ameryka Północna),

  • pacyficzny (USA - Japonia oraz Australia - Japonia),

  • południowoatlantycki (Australia - Europa Zachodnia oraz Ameryka Południowa - Europa Zachodnia).

R1VIcfR5ggEz81
Główne szlaki transportu morskiego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑cyan

Żegluga kabotażowa

Przewóz ładunków drogą morską wzdłuż wybrzeży między poszczególnymi portami nazywamy żeglugą kabotażową. Żegluga ta jest powszechna w krajach wyspiarskich oraz o bardzo dobrze rozwiniętej linii brzegowej, np. w Japonii, Chile, Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Australii, Filipinach, Wielkiej Brytanii czy Chinach. Mały kabotaż to żegluga między portami tego samego kraju po jednym morzu, a duży kabotaż - żegluga po wielu morzach.

Kraje „taniej bandery”

Największą morską flotą handlową dysponują kraje „taniej bandery” oraz kraje określane jako światowe potęgi gospodarcze. „Tanie bandery” to państwa, w których armatorzyarmatorarmatorzy z całego świata (zwłaszcza z państw wysoko rozwiniętych) chętnie rejestrują swoje statki. Wynika to z faktu, iż rejestracja statków w tych krajach wiąże się z niskimi podatkami i niewielkimi opłatami rejestracyjnymi, a kontrola stanu technicznego maszyn odbywa się tam w sposób pobieżny. Ponadto istnieje możliwość zatrudnienia obcokrajowców. Do krajów tych należą m.in. Panama, Liberia, Bahamy, Cypr i Malta.

RX8BB8iWaIdQe
Morskie floty handlowe o największym tonażu na podstawie bander w tys. GT w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Przeanalizuj poniższą tabelę, a następnie oceń udział taniej bandery w nośności statków w wybranych państwach.

R1NwwVpUg4Erh
(Uzupełnij).
RBDUe5bxtQufL1
Kraje z największym udziałem nośności statków na świecie w 2020 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kanały morskie

Wielkie znaczenie dla żeglugi światowej mają kanałykanałkanały morskie, zwłaszcza Kanał Sueski i Kanał Panamski. Skracają one drogę i czas przewozu towarów, dzięki czemu bardzo obniżają koszty transportu.

Więcej informacji o znaczeniu tych kanałów znajdziesz w audiobooku zawartym w tym e‑materiale.

RPtbK0q956wiZ1
Główne kanały morskie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDgiv8Z7KL0C21
Główne szlaki i kanały morskie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑cyan

Transport śródlądowy

Znaczenie

Transport wodny śródlądowy ma w światowych przewozach towarowych i pasażerskich zdecydowanie mniejsze znaczenie niż transport morski. Służy głównie do przewozu towarów masowych o dużej objętości, np. kruszyw, rud metali, drewna, węgla czy produktów rolnych i niewymagających szybkiego dostarczenia. Transport pasażerski, z uwagi na prędkość, ma mniejsze znaczenie - ogranicza się do przewozu turystów statkami wycieczkowymi (biała flotabiała flotabiała flota) i transportu lokalnego między brzegami rzek. Jego niewątpliwymi zaletami są natomiast: niski koszt przewozu (wykorzystywanie naturalnej siły rzeki), szczególna przydatność do transportu ładunków masowych oraz niewielki wpływ na środowisko przyrodnicze. Należy do najstarszych rodzajów transportu (np. Nil, Eufrat i Tygrys w czasach starożytnych), lecz nie odgrywa istotnej roli w skali światowej. Ma duże znaczenie na obszarach oddalonych od morza oraz o słabo rozwiniętym transporcie lądowym, np. na Syberii, w wilgotnych lasach równikowych czy w centralnej części Chin.

Rm1DnXzhurALx
Port w Montrealu – jeden z największych portów śródlądowych
Źródło: dostępny w internecie: https://www.flickr.com/photos/joekacher/2538102189/, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Główne drogi transportu śródlądowego

Czynnikami warunkującymi rozwój tego rodzaju transportu są m.in. duże przepływy wody w rzekach, małe wahania poziomu wód, mały spadek terenu, stała i niezlodzona sieć rzeczna czy brak obecności progów, wodospadów i innych przeszkód naturalnych. Najważniejsze systemy żeglugi śródlądowej na świecie obejmują rzeki (uregulowane) i jeziora połączone sztucznymi drogami (np. kanałami i sztucznymi zbiornikami) wraz ze śluzamiśluzaśluzami i pochylniami:

  • system Wielkich Jezior i Rzeki Świętego Wawrzyńca połączone są systemem kanałów z rzeką Missisipi oraz Zatoką Meksykańską;

  • system Amazonki i jej dopływów;

  • system rzek i kanałów Europy Zachodniej (obejmuje m.in. rzeki: Ren, Łabę, Dunaj, Rodan i Sekwanę) łączący się z prawie wszystkimi większymi rzekami Europy, a także portami morskimi nad Morzem Śródziemnym i Morzem Północnym;

  • system Wołgi połączonej z Donem, Dwiną i Newą;

  • system Dunaju i Renu (południowo- i zachodnioeuropejski) połączone kanałem Ren‑Men‑Dunaj;

  • system Jangcy i Wielki Kanał.

R1bJnGYE4Taf3
Barka w kanale Amsterdam–Ren
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Inne regiony świata dysponują systemami żeglugi śródlądowej o zdecydowanie mniejszym znaczeniu gospodarczym. Wśród nich na uwagę zasługują następujące systemy:

  • Ameryka Południowa: Amazonka i Parana;

  • Afryka: Nigr, Zambezi i Nil (tylko w odcinku ujściowym);

  • Azja: Ganges, Jangcy i Huang He.

Obecnie dokidokdoki portowe wraz z całą infrastrukturą są przekształcane w tereny usługowe (np. rozrywkowe, handlowe czy finansowe) i mieszkaniowe.

R1FV9k81ScmjZ
Londyńskie doki
Źródło: M. Pead, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
Więcej o drogach wodnych transportu śródlądowego przeczytasz tutaj.

Słownik

armator
armator

właściciel statku

biała flota
biała flota

statki pasażerskie przystosowane do żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej (sjp.pwn.pl)

dok
dok

miejsce w porcie do załadowywania i rozładowywania statków (sjp.pwn.pl)

drobnica
drobnica

drobne towary przewożone w skrzyniach, workach itp. (sjp.pwn.pl)

DWT (od ang. dead weight tone)
DWT (od ang. dead weight tone)

tona nośności całkowitej statku wodnego, czyli łączny ciężar zapasów własnych ładunku, jaki statek może przyjąć, aby nie przekroczyć dopuszczalnego zanurzenia

GT (do ang. gross tonnage)
GT (do ang. gross tonnage)

pojemność statku brutto, czyli wszystkich przestrzeni wewnątrz kadłuba i nadbudówek statku

kanał
kanał

przekop łączący rzeki, jeziora, morza rozdzielone lądem (sjp.pwn.pl)

port morski
port morski

obiekt gospodarczy posiadający odpowiednią infrastrukturę umożliwiającą cumowanie, rozładunek i załadunek towarów na statek oraz wejście i zejście z pokładu pasażerom; składa się z części wodnej (redy, doki, kanały, baseny) oraz lądowej (z placami składowymi i manewrowymi, magazynami i urządzeniami przeładunkowymi)

praca przewozowa
praca przewozowa

iloczyn wykonywanych przez środki transportu długości drogi (w kilometrach) oraz liczby przewiezionych osób (pasażerokilometry) lub masy transportowanych ładunków (tonokilometry)

reda
reda

obszar wodny przeznaczony dla statków oczekujących na wpłynięcie do portu (sjp.pwn.pl)

śluza
śluza

urządzenie umożliwiające przepływanie statków między zbiornikami o różnych poziomach wody (sjp.pwn.pl)

towary masowe
towary masowe

towary w formie cząstkowej, ziarnistej lub pyłowej, na przykład rudy metali, węgiel, drewno, piasek, zboża