Przeczytaj
Antrakt
Reforma gregoriańskaReforma gregoriańska z XI w. odmieniła oblicze Kościoła i papiestwapapiestwa. Wpływ władzy świeckiej na obsadę godności biskupich został ograniczony. Królowie i książęta w zasadzie nie rościli już sobie praw do tytułu wikariuszy Chrystusowych i ingerowania w sprawy duchowe. Od tej pory następował wzrost znaczenia Stolicy Apostolskiej. Wcześniej papieże raczej nie brali udziału w rozstrzyganiu spraw poza rzymską prowincją kościelną, właściwie tylko wtedy, gdy ich o to poproszono. Od połowy XI w. Stolica Apostolska zaczęła odgrywać większą rolę w różnych częściach Europy. Papieże osobiście lub za pośrednictwem swoich legatówlegatów kierowali pracami synodówsynodów, dokonywali nominacji biskupich, organizowali wyprawy do Ziemi Świętej.
Boga się bójcie, czcijcie króla!
Indeks dolny Źródło: Biblia Tysiąclecia, 1 P, 2, 17. Indeks dolny koniecŹródło: Biblia Tysiąclecia, 1 P, 2, 17.
W drugiej połowie XI w. walka między papiestwem a cesarstwem nabrała innego charakteru: już nie chodziło o to, kto będzie mianował na godności kościelne, ale o to, kto będzie najważniejszy w Europie. Zarówno cesarz, jak i papież rościli sobie do tego prawa. Papieże odwoływali się do różnych teorii i idei, uzasadniając swoją wyższość nad cesarzami. Jedną z nich była teoria o dwóch mieczach, przekazanych przez Chrystusa św. Piotrowi. Jeden symbolizował władzę świecką, drugi duchowną. Na tej podstawie sformułowano wniosek o tym, że papież ma władzę nad sferą świecką i duchową, ale w normalnych warunkach koncentruje się tylko na tej drugiej. Do odnowienia sporu między cesarzem a papieżem doszło w 1157 r. na sejmie Rzeszy. Przybyły na niego legat papieski Roland (późniejszy papież Aleksander III) oświadczył, że korona cesarska stanowi beneficjumbeneficjum nadawane przez papieża, co oznacza, że to on ma prawo nią dysponować. W ten sposób został odnowiony spór o to, kto jest ważniejszy w świecie chrześcijańskim: papież czy cesarz.
Celem cesarza Fryderyka I Barbarossy było narzucenie Stolicy Apostolskiej politycznej dominacji. Pierwszym tego etapem była próba ograniczenia autonomii miast północnowłoskich i podporządkowania ich sobie.
Celem obrony swoich interesów miasta włoskie zawiązały Ligę LombardzkąLigę Lombardzką, popieraną przez Stolicę Apostolską. W jej skłąd wchodziły m.in. Mediolan, Cremona, Piacenza, Manta, Bolonia, Padwa, Werona, Lodi i Parma. Wojna zakończyła się klęską wojsk cesarskich w bitwie pod Legnano w 1176 r. i ukorzeniem się Fryderyka I Barbarossy przed papieżem Aleksandrem III. Ambicje cesarza zakończyły się porażką.
Nie rezygnując z planów ekspansji terytorialnej na Półwyspie Apenińskim, Fryderyk ożenił swojego syna Henryka z 12 lat od niego starszą księżniczką sycylijską Konstancją, w ten sposób zdobywając prawa do tronu sycylijskiego. Śmierć Fryderyka w 1190 r., a następnie krótkie panowanie jego syna i przejęcie władzy w 1197 r. przez małoletniego Fryderyka II sprzyjały wzrostowi pozycji papiestwa i zdystansowaniu cesarstwa w sporze o panowanie nad Europą.
Światło większe, które rządzi dniem
Indeks dolny Źródło: Uwspółcześniona Biblia Gdańska, Rdz. 1, 16. Indeks dolny koniecŹródło: Uwspółcześniona Biblia Gdańska, Rdz. 1, 16.
Apogeum władza papieska osiągnęła w czasie pontyfikatu Innocentego III (1198–1216). Uznawany był on za jednego z najwybitniejszych i najpotężniejszych papieży średniowiecza. Za jego panowania papież stał się najwyższym sędzią i ustawodawcą w Kościele, mający władzę nad wszystkimi biskupami. Nastąpiła rozbudowa organów władzy papieskiej – kurii rzymskiej, która zyskała rangę instytucji o charakterze centralnym.
Papież żył wśród przepychu i był otoczony ceremoniałem. Publicznie występował w tiarze, potrójnej koronie będącej symbolem jego władzy, oraz nosił purpurowe trzewiki, w tradycji rzymskiej i bizantyjskiej przysługujące cesarzom. W ten sposób nawiązywano do symboliki cesarskiej i podkreślano prestiż władzy papieskiej. Manifestacją potęgi papieża były soborysobory, jak np. IV Sobór Laterański z 1215 r., na które przybywali duchowni z całej Europy. Podejmowały one najważniejsze decyzje doktrynalne i duszpasterskie.
Papież rozciągnął swoją władzę polityczną nad państwami europejskimi, zmuszając ich władców do złożenia hołdu lennego. W Anglii Innocenty III poparł Jana bez Ziemi, walczącego z opozycją, który w zamian za to uznał się za lennika Stolicy Apostolskiej. Kraje, które uznały zwierzchnictwo papieża, płaciły specjalny podatek zwany świętopietrzemświętopietrzem. Wyrazem potęgi papiestwa było zorganizowanie IV wyprawy krzyżowej do Ziemi Świętej. Krzyżowcy jednak, zamiast walczyć z muzułmanami, wyruszyli do Konstantynopola, tak więc rezultatem wyprawy, która miała przynieść chwałę papiestwu, był spadek jego autorytetu. Nie przeszkodziło to zorganizowaniu kolejnej krucjatykrucjaty, tym razem przeciwko heretykomheretykom w Europie. Poprzez zwalczanie herezji albigenskiejalbigenskiej i ograniczenie praw Żydów papież dążył do zaprowadzenia w Europie jednolitej religii katolickiej. Innocenty III sam o sobie pisał, że jest mniej niż Bogiem, a więcej niż człowiekiem
. Po jego śmierci papieże nie mieli już tak wielkiej władzy, choć starali się kontynuować linię polityki Innocentego III. Katastrofa miała dopiero nadejść w następnym stuleciu.
Słownik
(katarzy, od gr. katharoi – czyści; albigensi – od głównego ośrodka w Albi we Francji) ruch religijny uznany przez Kościół katolicki za herezję, działający od XI do XIII w. głównie na południu Francji; albigensi występowali przeciwko hierarchii kościelnej i nawoływali do dobrowolnego ubóstwa
(z łac. beneficium – dobrodziejstwo) dobra ziemskie nadawane osobie za wykonywanie określonych świadczeń na rzecz osoby nadającej beneficjum
(łac. Constitutum Constantini lub Donatio Constantini) sfałszowany dokument, na mocy którego cesarz Konstantyn nadał Kościołowi i papieżowi liczne dobra i przywileje
(z łac. excommunicatio – poza wspólnotą, wyłączenie ze wspólnoty, pot. klątwa, wyklęcie) w Kościele chrześcijańskim jest to najwyższa kara, która polega na tym, że osoba nią obłożona zostaje wykluczona ze wspólnoty kościelnej, odmawia się jej także prawa do przyjmowania sakramentów
(z łac. haeresis od gr. hairesis – wybór) doktryna odrzucana przez Kościół katolicki jako błędna
umowa zawarta w Wormacji w 1122 r. między cesarzem Henrykiem V a papieżem Kalikstem II, kończąca spór o inwestyturę; na jej mocy cesarz stracił (poza cesarstwem) prawo do nominacji na godności kościelne, ale mógł wybranym duchownym nadawać beneficja (lenna)
wyprawa zbrojna, której celem jest nawracanie innowierców
reprezentant papieża oddelegowany do jakiegoś kraju celem prowadzenia tam polityki kościelnej
związek miast północnowłoskich zawarty w 1167 r. przeciwko cesarzowi niemieckiemu Fryderykowi Barbarossie, który dążył do zniesienia ich autonomii
(ojciec święty, łac. summus pontifex, od starożytnego pontifex maximus; wł. papa, gr. pappas) głowa Kościoła katolickiego, następca apostoła św. Piotra
zmiany w Kościele katolickim w XI–XII w., nazwę swą wzięła od imienia papieża Grzegorza VII (1073–1085); celem jej było podniesienie poziomu moralnego kleru oraz uniezależnienie władzy duchownej od świeckiej
zgromadzenie biskupów całego Kościoła pod przewodnictwem papieża celem uregulowania praw moralnych i prawd wiary
zebranie przedstawicieli duchowieństwa danej diecezji, prowincji lub kraju
(inaczej: denar św. Piotra) nazwa podatku wnoszonego na rzecz papiestwa przez kraje jemu podporządkowane z tytułu zwierzchnictwa lennego
Słowa kluczowe
sobór laterański, Innocenty III, Liga Lombardzka
Bibliografia
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, t. 1–10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.