Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szwajcaria

R3zg7YJnxDB7l1
Obraz przedstawia krajobraz. Główną część obrazu zajmuje widok jeziora. Jest ono od lewej do prawej strony otoczone wysokimi zboczami górskimi. Na pierwszym planie widoczny jest wysoki brzeg. Stoją i siedzą na nim grupki ludzi. W pobliżu tego miejsca rosną dwa wysokie drzewa. Za wysokim zboczem rozciągają się zabudowania mieszkalne. Widoczny jest niewielki, ceglany most.
William Turner, Widok na Jezioro Genewskie od strony Montreux (ok. 1810)
Źródło: domena publiczna.

W grudniu 1832 roku Juliusz Słowacki (1809‒1849) opuścił Paryż, główne miejsce pobytu Wielkiej EmigracjiWielka EmigracjaWielkiej Emigracji, i wyjechał do Szwajcarii. Zamieszkał wówczas na przedmieściach Genewy nad Jeziorem Lemańskim, które wywarło na nim duże wrażenie.

W jednym z listów do matki, Salomei Bécu, wspomniał:

Juliusz Słowacki Listy do matki

Patrząc na jezioro, napisałem kilka lirycznych kawałków, które malują stan mojego umysłu przez te kilka miesięcy.

q1 Źródło: Juliusz Słowacki, Listy do matki, [w:] Dzieła, t. 13, red. Julian Krzyżanowski, Wrocław 1952, s. 258.

To wtedy powstały takie wiersze, jak: Przeklęstwo, Rozłączenie, Stokrótki, Chmury, Ostatnie wspomnienie Laury, a także poemat W Szwajcarii. Wszystkie te utwory są świadectwem romantycznego przeżywania oraz poczucia osamotnienia, które coraz częściej towarzyszyło Słowackiemu.

Ważnym wydarzeniem w życiu poety była również dwutygodniowa wycieczka w Alpy. Słowacki odbył ją w towarzystwie zaprzyjaźnionej rodziny Wodzińskich, która w latach trzydziestych XIX wieku podróżowała po Włoszech, Szwajcarii i Niemczech. Dom Wodzińskich w Genewie był w tym czasie schronieniem i centrum spotkań wielu Polaków przebywających na emigracji. Na prośbę piętnastoletniej wówczas Marii WodzińskiejMaria WodzińskaMarii Wodzińskiej, Juliusz Słowacki wpisał do jej sztambuchasztambuchsztambucha wiersz [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…].

Jacek Brzozowski, Zbigniew Przychodniak Wstęp

Bardzo poważnie i nie bez ironii wobec adresatki potraktował Słowacki prośbę Wodzińskiej: dał jej mistrzowski wiersz, arcydzieło odległe od grzecznościowej poezji sztambuchowej.

q2 Źródło: Zbigniew Przychodniak, Jacek Brzozowski, Wstęp, [w:] Juliusz Słowacki, Wiersze, Wrocław 2013, s. 24.
Wielka Emigracja
Maria Wodzińska

Pejzaż górski

RUHE2uUViLjYd1
Obraz przedstawia krajobraz górski. Wśród skał, głazów i górskich zboczy wiedzie ścieżka. Idą nią dwaj mężczyźni. Pierwszy z nich, będący wyżej, wspiera się na lasce. Minął właśnie drewniany most, pod którym płynie górski potok. Mężczyzna idący za nim dochodzi właśnie do mostku.  Niesie duży plecak. Po lewej stronie od ścieżki, którą podążają mężczyźni widoczne są strome skały. Pełno na nich wiatrołomów. Nieopodal, na wysokich zboczach gór rosną duże świerki.
Franz Schütz, Szwajcarski krajobraz górski (ok. 1751‒1781)
Źródło: domena publiczna.

W trakcie dwutygodniowej wycieczki po Alpach Juliusz Słowacki miał możliwość kontemplacji natury, co ożywiło i wzbogaciło jego poetycką wyobraźnię. Towarzyszące mu przemyślenia wpłynęły na jego dalszą twórczość i spowodowały, że Słowacki zaczął wykorzystywać nowe środki artystycznego wyrazu. W epoce romantyzmu ważne były bowiem relacje między człowiekiem a naturą. Zgodnie z romantyczną teorią naturocentryzmunaturocentryzmnaturocentryzmu przyroda przestała być jedynie tłem dla rozgrywających się wydarzeń. Zaczęto ją traktować jako osobny, obdarzony zdolnością odczuwania byt. Rozwinął się również panteizmpanteizmpanteizm, czyli doktryna historiozoficznahistoriozofiahistoriozoficzna, zgodnie z którą wierzono, że natura, a nawet cały wszechświat jest uosobieniem Boga.

Alina Kowalczykowa Pejzaż romantyczny

Przyroda przemienia się w jakiś odrębny, groźny, tajemniczo uduchowiony byt; staje się osobliwym partnerem zafascynowanego nią człowieka, napełnia go lękiem i kusi nadzieją poznania. […] Pojąć naturę mogą tylko ci, którzy zaufają intuicji, posiądą umiejętność głębokiej kontemplacji i – przede wszystkim – nawiążą z naturą kontakt bezpośredni, a więc w jakiś sposób przypominający komunikację mistyczną. To wyraz romantycznej postawy wobec natury, którą badacze określają jako «naturocentryczną». Natura została wyposażona w samoistną postać egzystencji, żyła własnym, tajemniczym życiem.

q3 Źródło: Alina Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982, s. 38–39.

Słownik

anafora
anafora

(gr. anaphorá – podniesienie) – celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku następujących po sobie części danej wypowiedzi

inwersja
inwersja

(łac. inversio – odwrócenie) – przestawnia; szyk polegający na celowym przestawieniu wyrazów, które pozostają w zależności składniowej

historiozofia
historiozofia

(gr. historía – badanie, informacja, opowiadanie + sophía –  mądrość) – filozofia historii, filozofia dziejów dotycząca rozważań nad przebiegiem procesu dziejowego oraz sensem dziejów

naturocentryzm
naturocentryzm

(łac. natura – przyroda + centrum – środek) – pogląd rozwinięty w epoce romantyzmu; stawianie natury w centrum zainteresowania poetów i artystów, traktowanie przyrody jako potęgi, obdarzonego duszą, żywego i tajemniczego bytu

panteizm
panteizm

(gr. pán wszystko + theós – Bóg) – doktryna filozoficzna, zgodnie z którą Bóg jest tożsamy ze światem, istnieje wewnątrz niego, a nie ponad nim lub obok niego; popularna w epoce romantyzmu

paralelizm składniowy
paralelizm składniowy

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie; parállēlos – równoległy) – składniowy środek stylistyczny polegający na podobieństwie składniowym kilku analogicznych segmentów utworu literackiego

psychizacja krajobrazu
psychizacja krajobrazu

(łac. psyche - dusza) zabieg artystyczny służący ukazaniu stanu duszy postaci; stany psychiczne zostają przeniesione na naturę

sztambuch
sztambuch

(niem. das Stammbuch, łac. album amicorum) – pamiętnik niedużych rozmiarów składający się z pojedynczych, związanych z sobą kartek przeznaczonych do wpisywania tekstów (wierszy, dedykacji) lub rysowania szkiców przez właściciela notatnika, znajomych, przyjaciół lub rodzinę; sztambuchy były szczególnie popularne w epoce romantyzmu