Przeczytaj
Warto przeczytać
Istnieje pewna szczególna klasa wielkości fizycznych – wielkości wektorowe. Do ich opisu nie wystarczy podać ich wartości, należy jeszcze uwzględnić kierunek i zwrot. Jak więc wykonywać działania na tych wielkościach?
Możemy wykonywać działania mnożenia na wektorach, jednak jest to bardziej skomplikowane niż w przypadku liczb (skalarów). Istnieją trzy działania, przypominające mnożenie wektorów:
– iloczyn skalarny dwóch wektorów – jego wynikiem jest zawsze skalar,
– mnożenie wektora przez skalar – jego wynikiem jest zawsze wektor.
– iloczyn wektorowy dwóch wektorów – jego wynikiem jest zawsze wektor,
Należy pamiętać, że ostatnie z nich jest w pewnym sensie wyjątkowe i ma dość egzotyczne własności, mimo użycia terminu „iloczyn”. Jego kierunek jest prostopadły do płaszczyzny wyznaczonej przez mnożone wektory, a jego zwrot jest umowny (!). Co więcej: iloczyn wektorowy ma własność antyprzemienności, tj. dla dowolnych dwóch wektorów i mamy
skąd wynika, że iloczyn wektorowy wektora ze sobą jest wektorem zerowym. Bodaj jedyną intuicyjną własnością tego „iloczynu” jest własność rozdzielności względem dodawania. Więcej informacji znajdziesz w e‑materiale „Iloczyn wektorowy”.
Ogólnie rzecz biorąc, mnożenie nie jest dobrze określonym działaniem w zbiorze wektorów, tj. działanie przypisujące parze wektorów wektor wymaga wprowadzenia na przestrzeni wektorowej pewnej dodatkowej struktury. Zbiór takich obiektów tworzy algebrę.
W niniejszym e‑materiale omówimy iloczyn wektora przez liczbę oraz iloczyn skalarny wektorów.
Mnożenie wektora przez liczbę
Zacznijmy od mnożenia wektora przez liczbę. Wynikiem takiego działania jest zawsze wektor. Dla wektora i liczby zapisujemy to działanie następująco:
Zwrot wektora jest taki sam, jak wektora , jeśli . Jeśli , wtedy zwroty i są przeciwne. Długość wektora wynosi
Mnożenie wektora przez skalar możemy również opisać w języku współrzędnych. Zapiszmy wektor jako
Jeśli i , to
Zatem współrzędne wyniku są iloczynem liczby, przez którą mnożymy wektor, i jego odpowiednich współrzędnych; są to już znane z lekcji matematyki iloczyny liczb, w ogólności rzeczywistych.
Ze szczególnym przypadkiem mamy do czynienia, gdy mnożymy wektor przez -1; w wyniku otrzymujemy wektor przeciwny do danego. Mnożąc dowolny wektor przez , dostajemy wektor zerowy, (o współrzędnych ).
Dzielenie wektora przez liczbę definiujemy w sposób w tym sensie „naturalny”, że stosujemy definicję dzielenia liczb. Dzielenie to mnożenie przez odwrotność, o ile ta odwrotność istnieje, tj. o ile nie usiłujemy dzielić przez zero.
Przykładem zastosowania operacji mnożenia wektora przez skalar jest zapis drugiej zasady dynamiki, która mówi, że jeśli na ciało o masie działa wypadkowa siła , to ciało porusza się z przyspieszeniem proporcjonalnym do działającej siły, a jego długość jest odwrotnie proporcjonalna do masy ciała,
Przyspieszenie ma zwrot i kierunek taki, jak działająca na ciało siła. Odwrotność masy jest oczywiście dodatnią wielkością skalarną.
Siła i przyspieszenie to jeden z wielu przykładów par wielkości wektorowych związanych ze sobą operacją mnożenia przez liczbę. Inny przykład to definicje pędupędu oraz natężenia pola elektrostatycznego.natężenia pola elektrostatycznego.
Pęd ciałaPęd ciała to iloczyn masy tego ciała przez jego prędkość,
Ponieważ prędkość ciała jest wielkością wektorową, pędpęd, który jest wynikiem mnożenia tego wektora przez masę, również musi być wektorem.
Mówimy, że w przestrzeni istnieje pole elektrostatyczne, jeśli na umieszczone w tej przestrzeni ciała naładowane działają siły elektrostatyczne.
Natężeniem pola elektrostatycznegoNatężeniem pola elektrostatycznego w danym punkcie przestrzeni nazywamy iloraz wektora siły elektrostatycznej działającej na umieszczony w tym punkcie ładunek próbny przez wartość tego ładunku,
Ponieważ siła elektrostatyczna jest wielkością wektorową, to natężenie polanatężenie pola, które jest wynikiem dzielenia wektora przez skalar, również musi być wektorem.
Iloczyn skalarny dwóch wektorów
Działaniem, które możemy wykonywać na parach wektorów, ale którego wynikiem jest liczba, jest iloczyn skalarny. Aby odróżnić iloczyn skalarny od wektorowego, iloczyn skalarny wektorów oznaczamy stawiając kropkę między wektorami (tak jak w przypadku mnożenia wielkości skalarnych oraz skalarów przez wektory). W wielu tekstach znak ten się opuszcza.
Z definicji, jeśli , to liczba jest równa iloczynowi wartości obu wektorów oraz cosinusacosinusa kąta między nimi,
Okazuje się, że ten na pozór skomplikowany związek ma całkiem prostą postać w języku współrzędnych wektorów. Jeśli, jak poprzednio,
to
Jeśli się dobrze przyjrzeć powyższemu wyrażeniu, zauważymy, że nie zmienia ono wartości przy zmianie miejscami mnożonych czynników w obu składnikach. Również z parzystości cosinusa wynika, że iloczyn skalarny jest przemienny, czyli dla dowolnej pary wektorów .
Spójrzmy na przedstawione powyżej dwa sposoby wyrażania iloczynu skalarnego. Jeśli porównamy prawe strony wzorów wyrażających wartość c, otrzymamy
co dla niezerowych wektorów, po podzieleniu przez iloczyn ich długości, daje
Oznacza to, że jeżeli znamy współrzędne wektorów, to - stosując drugi ze wzorów na iloczyn skalarny - będziemy mogli znaleźć kąt między wektorami. Jako przykład weźmy wektory oraz z Rys. 2.
Ich długości to, odpowiednio, oraz , a iloczyn skalarny wynosi , zatem
Korzystając np. z kalkulatora online można znaleźć kąt, którego cosinus ma tę wartość. Wynosi on ok. radiana, czyli ok. . Uwaga: wynik ten nie zależy od punktów zaczepienia tych wektorów - tu dla czytelności kąta wybraliśmy wspólny dla obu punkt [1, 1].
Z faktu, że , wynika ważna własność: iloczyn skalarny wektorów prostopadłych wynosi zero. Oczywiście (w nieco mniej ciekawym przypadku) iloczyn skalarny wynosi zero, jeśli przynajmniej jeden z wektorów jest zerowy - wtedy pojęcie kierunku między wektorami nie ma sensu. Można też podać odwrotne wynikanie: jeśli , to albo (ew. ), albo któryś z wektorów jest zerowy.
Ostatnią ważną własność iloczynu skalarnego da się zauważyć biorąc za oba argumenty iloczynu ten sam wektor. Albo wykonując rachunek z użyciem współrzędnych, albo biorąc pod uwagę, że dla dowolnego niezerowego wektora kąt między nim a samym sobą jest zero, otrzymujemy
zatem iloczyn skalarny dowolnego wektora z tym samym wektorem jest kwadratem jego długości.
Przykładem zastosowania iloczynu skalarnego w fizyce jest praca. Praca jest zdefiniowana jako iloczyn skalarny wektora siły i wektora przesunięcia . Zatem
gdzie jest kątem między wektorem siły i wektorem przesunięcia.
Słowniczek
(ang.: momentum, linear momentum), ozn. – iloczyn masy ciała oraz jego prędkości:
Innym sposobem zapisu II zasady dynamiki (ogólniejszym niż podany wyżej - bo dopuszczającym zależną od czasu masę, jak np. w ruchu rakiety) jest stwierdzenie, że siła to zmiana pędu w czasie.
(ang.: electric field), ozn. . W danym punkcie przestrzeni - iloraz wektora siły elektrostatycznej działającej na umieszczony w tym punkcie ładunek próbny przez wartość tego ładunku:
(ang.: sine and cosine functions) Rozważmy trójkąt prostokątny, jak na rysunku poniżej.
Sinus kąta alfa to stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciw kąta alfa do długości przeciwprostokątnej:
Cosinus kąta alfa to stosunek długości przyprostokątnej leżącej przy kącie alfa do długości przeciwprostokątnej:
Z twierdzenia Pitagorasa wynika ważna tożsamość, zwana potocznie „jedynką trygonometryczną”, która jest spełniona dla każdej wartości kąta alfa:
(ang.: arccosine) – funkcja odwrotna do funkcji cosinus rozpatrywanej na przedziale (0,180°). W przedziale tym cosinus jest funkcją malejącą (zatem różnowartościową), wobec czego ma funkcję odwrotną, która jest określona na przedziale [-1,1]. Przykład: arccos(0,5)=60°.