Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwiązując złożone zadania z kombinatoryki, musimy być bardzo uważni. Nie możemy polegać na powtarzających się algorytmach. Trzeba dobrze zrozumieć opisaną w zadaniu sytuację i dobrać odpowiednią strategię. Prześledźmy sposoby rozwiązywania tego typu zadań na kilku przykładach.

Przykład 1

Na loterię fantową przygotowano 27 ponumerowanych losów, wśród których jest 5 pustych. Z pudełka, w którym te wszystkie losy zostały umieszczone wybieramy jednocześnie 3 sztuki.

Zauważmy, że wynikiem tego losowania jest 3elementowa kombinacja ze zbioruk‑elementowa kombinacja zbioru n‑elementowegoelementowa kombinacja ze zbioru 27–elementowego, a więc wszystkich wyników tego losowania jest 273=27!3!·24!=27·26·253·2·1=2925.

Zauważmy też, że jeżeli w wylosowanej grupie 3 losów ma być dokładnie k losów wygrywających, gdzie 0k3, to jest w niej jednocześnie 3-k losów pustych.

Ponieważ:

  • 22 losy wygrywające, więc wszystkich możliwych wyborów k spośród nich jest tyle, ile jest k–elementowych kombinacji ze zbioru 22–elementowego,

  • jest 5 losów pustych, więc wszystkich możliwych wyborów 3-k spośród nich jest tyle, ile jest 3-k–elementowych kombinacji ze zbioru 5–elementowego.

Wykorzystując te spostrzeżenia oraz regułę mnożeniareguła mnożeniaregułę mnożenia, dostajemy stąd, następujące wnioski:

  1. wszystkich możliwości otrzymania w omawianym losowaniu samych losów wygrywających (wtedy k=3) jest 223·50=22!3!·19!·1=22·21·203·2·1=1540,

  2. wszystkich możliwości otrzymania wówczas dokładnie k=2 losów wygrywających (wtedy wraz z nimi jest wśród wylosowanych 1 los pusty) jest 222·51=22!2!·20!·5!1!·4!=22·212·1·5=1155,

  3. wszystkich możliwości otrzymania dokładnie jednego losu wygrywającego (k=1; wtedy wraz z nim wśród wylosowanych są 2 losy puste) jest 221·52=22!1!·21!·5!2!·3!=22·5·42·1=220,

  4. w przypadku k=0 obliczymy wszystkie możliwości otrzymania w tym losowaniu samych losów pustych – jest ich 220·53=1·5!3!·2!=5·42·1=10.

Ponieważ cztery wyżej wymienione przypadki są rozłączne i jednocześnie opisują wszystkie możliwe wyniki omawianego losowania, więc zachodzi następująca równość:

273=223·50+222·51+221·52+220·53,

którą – wobec obliczeń przeprowadzonych powyżej – łatwo można zweryfikować.

Uwaga! Jeśli rozpatrzymy loterię, w której jest n+k losów, z czego n jest wygrywających, to – rozumując podobnie jak w powyższym przykładzie – stwierdzimy, że liczba wszystkich możliwości wylosowania spośród nichliczba wszystkich k‑elementowych kombinacji zbioru n‑elementowegomożliwości wylosowania spośród nich m losów może być zapisana na dwa sposoby:

  • jako n+km

  • lub w rozbiciu na rozłączne przypadki, zależne od liczby wylosowanych losów wygrywających, jako suma nm·k0+nm-1·k1++n0·km.

Stąd wniosek, że dla dowolnych nieujemnych liczb całkowitych nk oraz m prawdziwa jest równość (nazywana tożsamością Cauchy'ego lub tożsamością/splotem Vandermonde'a)

n+km=i=0mnm-i·ki.

Przykład 2

Ze zbioru 1,2,3,,22 dwudziestu dwóch początkowych dodatnich liczb całkowitych losujemy jednocześnie pięć liczb. Obliczymy, ile jest wszystkich możliwości wylosowania takich pięciu liczb, których:

  1. iloczyn jest parzysty,

  2. suma jest nieparzysta.

Rozwiązanie

  1. Każdy wynik losowania 5 liczb spośród 22 jest pięcioelementową kombinacją ze zbioru 22–elementowego, zatem wszystkich wyników takiego doświadczenia jest 225. Iloczyn tak wylosowanych liczb może być albo parzysty, albo nieparzysty. W tym drugim przypadku każda z wylosowanych liczb musi być nieparzysta, a skoro wśród losowanych liczb jest 11 liczb nieparzystych, to takich możliwości jest 115.

    Zatem jest 225-115=22·21·20·19·185·4·3·2·1-11·10·9·8·75·4·3·2·1=26334-462=25872 wszystkich możliwości wylosowania takich pięciu liczb, których iloczyn jest parzysty.

    Uwaga! Ponieważ rozpatrywany iloczyn jest parzysty wtedy i tylko wtedy, gdy co najmniej jeden z jego czynników jest parzysty, więc rozwiązanie można było przeprowadzić analizując cztery rozłączne przypadki ze względu na dodatnią liczbę czynników parzystych. W efekcie otrzymalibyśmy wówczas, że wszystkich możliwości jest

    114·111+113·112+112·113+111·114+

    +115·110=330·11+165·55+55·165+11·330+462·1=

    =3630+9075+9075+3630+462=25872.

    Zauważmy, że oba sposoby rozwiązania łączy zależność, którą otrzymamy przyjmując w podanej powyżej tożsamości Cauchy'ego n=k=11 oraz m=5:

    11+115=i=05115-i·11i.

    Wynika z niej równość

    225-115·110=i=15115-i·11i,

    w której po obu stronach w symboliczny sposób zapisana jest liczba 25872, będąca odpowiedzią na pytanie zadane w poleceniu.

  2. Ponieważ suma pięciu wylosowanych liczb jest nieparzysta wtedy i tylko wtedy, gdy jest wśród nich nieparzysta liczba składników nieparzystych, więc należy rozpatrzyć następujące trzy rozłączne przypadki:

    1. wśród wylosowanych liczb jest jedna nieparzysta (zatem wraz z nią są cztery liczby parzyste); takich możliwości jest 111·114,

    2. wśród wylosowanych liczb są trzy nieparzyste (zatem wraz z nimi są dwie liczby parzyste); takich możliwości jest 113·112,

    3. wszystkie wylosowane liczby są nieparzyste; takich możliwości jest 115.

    Wynika stąd, że liczba wszystkich możliwości wylosowania takich pięciu liczb, których suma jest nieparzysta jest równa
    111·114+113·112+115=3630+9075+462=13167.

    Uwaga! Pomysł na rozwiązanie można było przeprowadzić również zgodnie z poniższymi obliczeniami:

    225-110·115+112·113+114·111==26334-462+3630+9075=13167.

    Natomiast zamieniając w wylosowanej piątce liczb każdą wylosowaną liczbę l na liczbę 23-l znajdziemy podstawę do skorzystania z reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności. A z tego wynika, że szukaną liczbę możliwych wyników możemy również zapisać jako

    12·225=12·26334=13167.

Przykład 3

Grupa 12 chłopców wybrała się na pięciodniową wycieczkę. Kiedy dotarli na pierwszy nocleg okazało się, że mają do dyspozycji 3 pokoje czteroosobowe. Kwaterując się na drugi nocleg mieli do dyspozycji 4 pokoje trzyosobowe. Kiedy przybyli na trzeci nocleg okazało się, że mają do dyspozycji jeden pokój pięcioosobowy, jeden czteroosobowy i jeden trzyosobowy. Natomiast gdy przybyli na czwarty nocleg okazało się, że mają do dyspozycji jeden pokój siedmioosobowy, jeden trzyosobowy i jeden dwuosobowy.

Na ile sposobów ta grupa chłopców mogła podzielić się w każdym przypadku stosownie do dostępnego zakwaterowania?

Rozwiązanie

Pierwszego dnia należało podzielić tę dwunastoosobową grupę następująco:

  • do pierwszego pokoju wybieramy 4 chłopców spośród wszystkich 12, co można zrobić na 124 sposobów,

  • do drugiego pokoju wybieramy 4 chłopców spośród pozostałych 8, co można zrobić na 84 sposobów,

  • w trzecim pokoju kwaterujemy 4 pozostałych chłopców.

Korzystając z reguły mnożeniareguła mnożeniareguły mnożenia, otrzymujemy więc, że wszystkich możliwych sposobów zakwaterowania było w tym przypadku

124·84=12!4!·8!·8!4!·4!=34650.

Podział drugiego dnia miał być z kolei taki:

  • do pierwszego pokoju wybieramy 3 chłopców spośród wszystkich 12, co można zrobić na 123 sposobów,

  • do drugiego pokoju wybieramy 3 chłopców spośród pozostałych 9, co można zrobić na 93 sposobów,

  • do trzeciego pokoju wybieramy 3 chłopców spośród pozostałych 6, co można zrobić na 63 sposobów,

  • w czwartym pokoju kwaterujemy 3 pozostałych chłopców.

Korzystając z reguły mnożeniareguła mnożeniareguły mnożenia, otrzymujemy więc, że wszystkich możliwych sposobów zakwaterowania było tym razem 123·93·63=12!3!·9!·9!3!·6!·6!3!·3!=369600.

Rozumując podobnie, jak w dwóch poprzednich przypadkach stwierdzimy, że:

  • trzeciego dnia wszystkich możliwych sposobów zakwaterowania tych 12 chłopców było

    125·74=12!5!·7!·7!4!·3!=27720,

  • czwartego dnia możliwych sposobów zakwaterowania tej grupy było

    127·53=12!7!·5!·5!3!·2!=7920.

Uwaga 1. Jeśli dane są dodatnia liczba całkowita n oraz k takich dodatnich liczb całkowitych n1,n2,,nk, że

n1+n2++nk=n,

to liczba wszystkich  podziałów zbioru]\pojecie‑ref={liczba wszystkich k‑elementowych kombinacji zbioru n‑elementowego} n–elementowego na rozłączne, oddzielnie identyfikowane podzbiory: pierwszy, który ma n1 elementów, drugi, który ma n2 elementów, itd. aż do k–tego podzbioru, który ma nk elementów, jest równa

nn1·n-n1n2··n-n1--nk-1nk=n!n1!·n2!··nk!.

Uwaga 2. Jeżeli przy podziale wymienionym powyżej podzbiory nie są oddzielnie identyfikowane, to należy zwrócić uwagę na to, aby nie zliczać wielokrotnie tych samych przypadków.

Nawiązując m.in. do podziałów omawianych w powyższym przykładzie obliczymy wtedy, że:

  • jest 124·843!=346506=5775 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na trzy rozłączne podzbiory 4–elementowe,

  • jest 123·93·634!=36960024=15400 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na cztery rozłączne podzbiory 3–elementowe,

  • jest 122·102·82·62·426!=10395 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na sześć rozłącznych podzbiorów dwuelementowych,

  • jest 125·74=27720 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na rozłączne podzbiory: 5–elementowy, 4–elementowy oraz 3–elementowy,

  • jest 127·53=7920 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na rozłączne podzbiory: 7–elementowy, 3–elementowy oraz 2–elementowy,

  • jest 123·932!=184802=9240 możliwości podziału zbioru 12–elementowego na rozłączne podzbiory: dwa 3–elementowe oraz podzbiór 6–elementowy.

Przykład 4

Obliczymy, ile jest dwudziestocyfrowych liczb naturalnych, które spełniają następujące trzy warunki:

  • suma ich cyfr w zapisie dziesiętnym jest równa 7,

  • pierwsza cyfra jest nieparzysta,

  • wszystkie pozostałe cyfry są parzyste.

Rozwiązanie

Rozpatrujemy rozłączne przypadki ze względu na pierwszą cyfrę zapisu dziesiętnego szukanej liczby.

  1. Pierwszą cyfrą jest 1; mamy wtedy następujące rozłączne przypadki rozkładu pozostałych 19 cyfr:

    1. jest wśród nich jedna cyfra 6, a pozostałe cyfry to zera,

    2. jest wśród nich jedna cyfra 4, jedna cyfra 2, a pozostałe cyfry to zera,

    3. są wśród nich trzy cyfry 2, a pozostałe cyfry to zera.

  2. Pierwszą cyfrą jest 3; mamy wtedy następujące rozłączne przypadki rozkładu pozostałych 19 cyfr:

    1. jest wśród nich jedna cyfra 4, a pozostałe cyfry to zera,

    2. są wśród nich dwie cyfry 2, a pozostałe cyfry to zera,

    3. pierwszą cyfrą jest 5; wtedy jedną z pozostałych 19 cyfr jest 2, a pozostałe cyfry to zera,

    4. pierwszą cyfrą jest 7; wtedy każdą z pozostałych 19 cyfr jest 0.

Obliczamy, ile jest liczb spełniających warunki zadania w każdym z powyżej opisanych przypadków.

  1. Przypadek pierwszy:

    1. miejsce dla cyfry 6 wybierzemy na 191 sposobów, a pozostałe 18 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 19,

    2. miejsce dla cyfry 4 wybierzemy na 191 sposobów, miejsce dla cyfry 2 wybierzemy na 181 sposobów, a pozostałe 17 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 191·181=19·18=342,

    3. miejsca dla trzech cyfr 2 wybierzemy na 193 sposobów, a pozostałe 16 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 193=969.

  2. Przypadek drugi:

    1. miejsce dla cyfry 4 wybierzemy na 191 sposobów, a pozostałe 18 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 19,

    2. miejsca dla dwóch cyfr 2 wybierzemy na 192 sposobów, a pozostałe 17 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 192=171,

    3. miejsce dla cyfry 2 wybierzemy na 191 sposobów, a pozostałe 18 miejsc uzupełnimy zerami. Zatem wszystkich możliwości jest w tym przypadku 19,

    4. pozostaje nam uzupełnić 19 miejsc zerami, więc w tym przypadku jest 1 liczba spełniająca warunki zadania.

Oznacza to, że jest 19+342+969+19+171+19+1=1540 wszystkich dwudziestocyfrowych liczb naturalnych, które spełniają warunki zadania.

Słownik

k‑elementowa kombinacja zbioru n‑elementowego
k‑elementowa kombinacja zbioru n‑elementowego

każdy k–elementowy podzbiór zbioru n–elementowego, gdzie 0kn, nazywamy k–elementową kombinacją tego zbioru n–elementowego

liczba wszystkich k‑elementowych kombinacji zbioru n‑elementowego
liczba wszystkich k‑elementowych kombinacji zbioru n‑elementowego

liczba wszystkich k–elementowych kombinacji zbioru n–elementowego, gdzie 0kn, jest równa

nk=n!k!·n-k!=n·n-1··n-k+11·2··k

reguła mnożenia
reguła mnożenia

liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia polegającego na wykonaniu po kolei n czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z k1 sposobów, druga – na jeden z k2 sposobów, trzecia – na jeden z k3 sposobów i tak dalej do n–tej czynności, która może zakończyć się na jeden z kn sposobów, jest równa

k1·k2··kn

reguła równoliczności
reguła równoliczności

dwa zbiory AB są równoliczne (mają tyle samo elementów) jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy: każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A