Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasze przekonania o przeszłości powinny znacząco oddziaływać na nasze polityczne i społeczne teraz. Tak przynajmniej mogłoby się wydawać. Mogłoby, gdyż w tej kwestii zderzają się ze sobą dwie wyraźne wizje, dla których coraz trudniej znaleźć jakiekolwiek punkty wspólne. Dla pierwszej bowiem przeszłość stanowi rodzaj ciężaru, który nie pozwala żyć dniem dzisiejszym. Jest formą poczucia winy, konfliktu wewnętrznego, grzechu, który nie daje spać i z którym trzeba sobie jak najszybciej poradzić, by zacząć żyć życiem pełnym i wewnętrznie wolnym. Dla drugiej przeszłość (czy też pamięć o niej) jest integralną częścią naszej tożsamości. Musi być więc wydobyta, przeżyta i scalona, gdyż tylko w ten sposób można z siebie uczynić kogoś, kto nabędzie prawdziwie ludzkie właściwości. Poniższy tekst jest jednym z głosów tego sporu, a Marek A. Cichocki – jednym z najaktywniejszych autorów tej debaty.

Artykuł został opublikowany w „Rzeczpospolitej” 14 grudnia 2004 r.

RQaBfBjm2GcrP1
Marek A. Cichocki
Źródło: teologiapolityczna.pl, tylko do użytku edukacyjnego.

Marek A. Cichocki jest politologiem, socjologiem i filozofem. Specjalizuje się w stosunkach polsko‑niemieckich oraz integracji europejskiej. Profesor w Collegium Civitas. Autor publikacji na temat stosunków międzynarodowych, historii myśli politycznej, historii Europy. Redaktor naczelny pisma „Nowa Europa. Przegląd Natoliński” oraz współtwórca rocznika filozoficznego „Teologia Polityczna”. W 2007 r. polski negocjator traktatu lizbońskiego UE.

Polecenie 1

Przeczytaj tekst publicystycznypublicystykapublicystyczny. Spróbuj uchwycić znaczenie całego tekstu, jego najistotniejszych myśli, odpowiadając na pytania:

bg‑cyan
  • Przedstaw w zarysie prezentowany w artykule problem. Co jest jego osią, motywem przewodnim?

  • Wyróżnij strony sporu. Za czym opowiada się jedna, a za czym druga strona?

  • Z czego według autora wynika opisana sytuacja?

  • Jak oceniasz stanowisko samego autora?

  • Jaka jest struktura tekstu? Jak jest podzielony prezentowany temat?

  • Jaka jest relacja między tytułami paragrafów a ich treścią? Na ile oceniasz ich zgodność?

  • Jaką funkcję może pełnić każdy z tych tytułów?

  • Wskaż, czy tekst dotyczy jednej kwestii, czy też zarysowuje kilka problemów. Jeśli tak, to jakie?

  • Postaraj się zrozumieć znaczenie poszczególnych obrazów, myśli, stwierdzeń. Spróbuj je wyselekcjonować.

R1Goi49nTllPe1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

publicystyka
publicystyka

(z łac. publicus – powszechny, społeczny) wypowiedzi na aktualne tematy, np. społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne; przedstawia poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub prowokacyjnym