Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stratyfikacja społeczna

Różnice pomiędzy ludźmi od zawsze stanowiły przedmiot zainteresowania zarówno nauk teoretycznych, takich jak filozofia, jak i nauk empirycznych, takich jak socjologia czy antropologia kulturowa. Dla filozofii polityki pytania o różnice społeczne są fundamentem refleksji dotyczącej idealnego ustroju państwowego czy też zasad dobrego współżycia.

RSxPmXuTvugVK
Co prawda refleksja nad społeczeństwem od zawsze towarzyszyła filozofii, ale to socjologia, która wyłoniła się z filozofii w XIX wieku, zaczęła to robić w sposób systematyczny.
Źródło: domena publiczna.

Socjologicznym pojęciem służącym do opisu różnic społecznych jest stratyfikacjastratyfikacja społecznastratyfikacja. Co istotne, mowa tu o różnicach społecznych, nie indywidualnych. Dla badaczy różnice pomiędzy konkretnymi jednostkami nie są aż tak istotne. Istotne są różnice powtarzalne, pomiędzy grupami ludzi. Na przykład: dla socjologa nie będzie istotne, że Franek ma mniejsze kieszonkowe niż Kasia. Będzie go jednak zastanawiać, jakimi zasobami finansowymi dysponują różne, dające się obiektywnie wyodrębnić grupy społeczne.

Pojęcie stratyfikacji oznacza, że społeczeństwo nie jest jednolite, ale składa się z warstw, czyli różnych poziomów. Oznacza to również, że warstwy te znajdują się w różnych pozycji względem siebie: niektóre są nadrzędne, inne podporządkowane. Samo istnienie różnic nie jest zatem wystarczające, by mówić o stratyfikacji społecznej. Istnieniu różnic musi towarzyszyć wartościowanie. Stratyfikacja związana jest zatem z pewnym systemem hierarchii: niektóre grupy są bardziej cenione, inne mniej.

Na czym zbudowana jest ta hierarchia? Socjologowie wskazują, że chodzi o dostęp do dóbr czyli środków, które są potrzebne do zaspokajania ludzkich potrzeb. Dobra te mogą być materialne – przykładem jest dostęp do pieniędzy. Mogą być też niematerialne, tak jak władza i prestiż. Władza oznacza posiadanie wpływu na innych ludzi, prestiż – posiadanie uznania, szacunek, bycie ocenianym dobrze przez innych ludzi.

RStJw2PjkiUx2
Prestiż (z fr. urok, czar) to jedno z kryteriów stratyfikacji społecznej. Jego przejawem jest posiadanie ekskluzywnych dóbr, to znaczy takich, których zdobycie nie jest łatwe – ze względu na ich koszt lub dostępność. Właścicielem ekskluzywnych dóbr mogą być zatem jedynie te grupy społeczne, które posiadają odpowiednie zasoby materialne lub znajomości pozwalające ich zdobycie. Posiadanie tych dóbr staje się zatem symbolem wyższej pozycji społecznej.
Źródło: domena publiczna.

Czy różnice społeczne są sprawiedliwe?

Fakt istnienia różnic społecznych nasuwa kilka pytań filozoficznych. Jednym z nich może być pytanie o genezę różnic. Czy zawsze ludzkie społeczności dzieliły się na warstwy? Jeżeli tak, czy oznacza to, że stratyfikacja jest zjawiskiem naturalnym, które powinniśmy zaakceptować? Może nierówności powstały z jakiegoś konkretnego powodu, co oznacza, że któregoś dnia mogą po prostu zniknąć?

Według Platona taki ustrój jest jak najbardziej pożądany – odpowiada on prawdzie. Inny filozof, omawiany w dalszej części materiału, Karol Marks, twierdził z kolei, że nierówności są wynikiem panowania jednej warstwy nad inną. Warstwy te nazywał klasami. Marks uważał, że nierówności nie są ani konieczne, ani pożądane – postulował powstanie ustroju, który by je znosił.

R14O3k0C9AiWA1
Ta satyryczna ilustracja z początku XX wieku miała przedstawiać piramidę kapitalizmu. Poszczególne warstwy zostały tu opisane następującymi dewizami: rządzimy wami (politycy), ogłupiamy was (kler), strzelamy do was (wojsko), jemy za was (burżuazja). Na samym dole znajduje się proletariat, któremu towarzyszą hasła: „pracujemy za wszystkich” i „karmimy wszystkich".
Źródło: domena publiczna.

Filozof mógłby w tym miejscu zadać pytanie o to, czy nierówności społeczne są sprawiedliwe. Odpowiedź zależy od przyjętej definicji sprawiedliwości. Jeżeli sprawiedliwość miałaby oznaczać „każdemu to samo”, to nierówność z definicji sprawiedliwą nie jest. Jeżeli zdefiniujemy jednak sprawiedliwość jako „każdemu według jego zasług”, to takie postawienie sprawy otwiera dyskusję na temat tego, czy i jakie zasługi ludzi uprzywilejowanych usprawiedliwiają ich wysoką pozycję społeczną. Odpowiedź negatywna na to pytanie byłaby uzasadnieniem dla daleko idących reform społecznych lub nawet rewolucji. Sprawiedliwość można też zdefiniować jako „każdemu według jego potrzeb”. To z kolei kazałoby się zastanowić, czy model danego społeczeństwa odpowiada potrzebom wszystkich warstw, czy jedynie wybranym.

Kwestię sprawiedliwości da się również rozważać pod kątem mobilności społecznej. Zgadzając się, że nierówności społeczne są faktem, można zapytać, czy możliwe jest przechodzenie pomiędzy warstwami, czyli awans społeczny. Inaczej mówiąc, da się zapytać, czy przedstawiciel warstwy niższej był w stanie stać się członkiem warstwy wyższej. Czy historia „od pucybuta do milionera” jest możliwa?

Odpowiedzią na nierówności społeczne może być idea egalitaryzmuegalitaryzmegalitaryzmu, według której należy stworzyć taki system polityczny, który będzie prowadził do całkowitej równości ludzi pod względem ekonomicznym, społecznym i politycznym. Równość często jest tu rozumiana jako równość szans, a nie równy podział dóbr. Miałoby to oznaczać, że każdy obywatel ma równe prawo do dobrej edukacji, dzięki której mógłby rozwinąć swoje kompetencje i awansować w drabinie społecznej. Idea egalitaryzmu jest bliska wszystkim lewicowym i socjaldemokratycznym ruchom politycznym.

R1UeJIXEnq5dU
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830
Hasłem Wielkiej Rewolucji Francuskiej było: Wolność, równość, braterstwo. Podobnie jak w przypadku innych zrywów społecznych, jej celem stało się obalenie istniejącego porządku społecznego. Porządek przedrewolucyjny zakładał bowiem ścisłą strukturę, od której zależał los jednostki. Rewolucja miała uwolnić jednostki, dzięki czemu wszyscy ludzie mogliby być równi względem siebie.
Źródło: domena publiczna.

Odpowiedzią na nierówności może być również postulat merytokracjimerytokracjamerytokracji, zgodnie z którym pozycja społeczna powinna być uzależniona od kompetencji i osiągnięć jednostek. Nierówności są zatem uzasadnione i akceptowalne, jeżeli wynikają z realnej pracy członków społeczeństwa.

Klasy społeczne dzisiaj

Teoria klas społecznychklasa społecznaklas społecznych zaproponowana przez Karola Marksa powstała w połowie XIX wieku. Obecnie uznawana jest już raczej za koncepcję historyczną, nieadekwatną do opisu współczesnej rzeczywistości. Samo zjawisko stratyfikacji społecznej jest jednak nadal jednym z podstawowych zagadnień nauk społecznych.

R1UMPc4JeSQjZ
Karol Marks (1818−1883), niemiecki filozof, ekonomista i działacz rewolucyjny. Napis na kolumnie brzmi Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! – co było jednym z głównych postulatów politycznych filozofa. Pochodzi on z Manifestu Komunistycznego.
Źródło: domena publiczna.
RqhuWTbKAQSAJ1
Pierre Bourdieu (1930-2002 r.) – francuski socjolog i antropolog. Kluczowym pojęciem w jego teorii jest pojęcie przemocy symbolicznej. Polega, w uproszczeniu, na narzucaniu punktu widzenia grupy dominującej pozostałym grupom. W ten sposób pewien punkt widzenia staje się naturalny i oczywisty dla wszystkich. Przemoc symboliczna naturalnie wiąże się z pojęciem kapitału symbolicznego. Ten, kto ma tego rodzaju kapitał, posiada władzę, pozwalającą narzucać swój sposób postrzegania świata innym.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Warto wspomnieć o koncepcji Pierre'a Bourdieu, francuskiego socjologa i filozofa. Zwrócił on uwagę na to, że kapitałkapitałkapitał, czyli to, co można posiadać, ma różnorodny charakter. Oprócz kapitału ekonomicznego istnieje zatem kapitał społeczny, który zbudowany jest na społecznych relacjach umożliwiających człowiekowi rozwój i działanie. Osoba, która posiada wielu znajomych i której się ufa, jest w o wiele lepszej sytuacji niż osoba, która w danym środowisku jest anonimowa. Innym rodzajem kapitału jest kapitał kulturowy, czyli wiedza i kompetencje uczestniczenia w życiu kulturalnym. Odwołując się do przykładu, można pokazać, że zupełnie inną pozycję społeczną ma osoba z wyższym wykształceniem niż osoba, która żadnego wykształcenia nie ma. Najważniejszy jednak jest według Bourdieu kapitał symboliczny, który oznacza społeczny prestiż i uznanie. Osoba, która posiada taki kapitał, jest osobą, z której zdaniem i opinią liczą się inni.

Współcześnie żyjemy w społeczeństwie informacyjnym i pozycję wyznacza nasz stosunek do internetu i technologii informacyjnych. Niektórzy badacze wyróżniają więc klasę digitariatu, czyli osób będących na samym szczycie drabiny społecznej, Mają one możliwość aktywnego tworzenia i selekcjonowania informacji. Niżej w hierarchii znajduje się cogitariat, czyli grupa osób posiadających dostęp do internetu, ale korzystająca z jego zasobów w sposób bierny, tzn. są oni jedynie odbiorcami, nie zaś twórcami treści. Na samym dole drabiny społecznej znajduje się zaś proletariat – osoby zajmujące się pracą fizyczną, nieposiadające dostępu do internetu. Proletariat jest więc dotknięty zjawiskiem określanym jako wykluczenie cyfrowe.

Słownik

egalitaryzm
egalitaryzm

(fr. égalitairé – dążący do równości) pogląd polityczny, którego celem jest wprowadzenie sprawiedliwego ustroju społecznego polegającego na całkowitej równości ludzi pod względem politycznym, ekonomicznym i społecznym

ideologia
ideologia

tym terminem Marks określał fałszywą świadomość, która służyła do utrzymania status quo, czyli dominacji burżuazji nad proletariatem; ideologia tłumaczyła, że istniejące różnice społeczne są naturalne i niezmienne, podczas gdy zdaniem Marksa są one wynikiem dominacji jednej grupy i mogą ulec zmianie

kapitał
kapitał

termin, którym odnosi się do wszelkich trwałych zasobów ekonomicznych; może występować jako zasoby pieniężne, środki produkcji lub też zasoby intelektualne

klasa społeczna
klasa społeczna

termin określający grupę ludzi posiadającą podobne zasoby ekonomiczne lub społeczne; jest to podstawowa jednostka stratyfikacji społecznej

merytokracja
merytokracja

wizja społeczeństwa, w którym pozycja obywateli jest uzależniona tylko i wyłącznie od kich kompetencji i osiągnięć, a czynniki pozamerytoryczne, takie jak znajomości i powiązania, są ignorowane; merytokracja stanowi przeciwieństwo władzy budowanej w oparciu o członków rodziny (nepotyzm), klasy (oligarchia) czy narodowość (nacjonalizm).

stratyfikacja społeczna
stratyfikacja społeczna

w rozumieniu socjologów: nazywana inaczej „uwarstwieniem społecznym”; związana jest z analizą zjawisk społecznych występujących w wybranych warstwach społeczeństwa; z historii znamy cztery podstawowe systemy stratyfikacji społeczeństw ludzkich: niewolnictwo, system kastowy, system stanowy i system klasowy