Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nowa Fala to grupa poetycka działająca w Polsce pod koniec lat 60. i do połowy lat 70. XX wieku. W związku z faktem, że za przeżycie generacyjne tej formacji uznaje się Marzec 1968, czyli kryzys polityczny, który wiązał się z brutalnie tłumionymi protestami studentów, nazywa się ich niekiedy Pokoleniem 68. Do najważniejszych przedstawicieli pokolenia należeli Stanisław Barańczak, Julian Kornhauser, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki i Ewa Lipska.

Bożena Tokarz Poetyka Nowej Fali

Autorzy Świata nie przedstawionego [Julian Kornhauser i Adam Zagajewski – czołowi przedstawiciele Nowej Fali] proponują poetykę „mówienia wprost”, którą określają: 1) koncepcja ciągłości kultury i brak determinant cywilizacyjnych, 2) autonomia dzieła literackiego, 3) modyfikacja jego specyfiki przez włączenie języka potocznego, 4) zachowanie równowagi między tradycją a teraźniejszością, 5) realizm, 6) ekspresjonizm i stronniczość — jako strategia, 7) prostota, 8) ironia, 9) metaforyczna reinterpretacjareinterpretacjareinterpretacja świata, 10) konfrontacja symbolu z konkretem. Zasadniczym celem tych autorów jest ingerencja w rzeczywistość i jej przemiana. Założeniem programu Barańczaka jest: 1) myślenie dialektycznedialektycznedialektyczne, wyrażone preferowanymi środkami artystycznymi (oksymoron, paradoks, antyteza, metafora), 2) odrzucenie postawy poety‑kreatora, 3) kultura rozumiana dialektycznie. Jego książka (również druga: Etyka i poetyka) ma wyraźne przesłanie etyczne. Głoszoną nieufność wobec świata i własnej poezji rozumie autor jako warunek wszelkiej twórczości i dowód na posiadanie własnego systemu wartości, konfrontowanego z rzeczywistością. W wyniku tej konfrontacji ujawniają się sprzeczności. Jej płaszczyzną powinien stać się również wiersz. Teza etyczna o potrzebie prawdy i konieczności burzenia konwencji jako fałszu stała się siłą nośną Nieufnych i zadufanychnieufniNieufnych i zadufanych, problemem podjętym z pasją. Z takim samym przekonaniem tworzyli wszyscy poeci Nowej Fali, jak i twórcy Nowej Sztuki.

cyt1 Źródło: Bożena Tokarz, Poetyka Nowej Fali, Katowice 1990, s. 141–142.
nieufni
reinterpretacja
dialektyczne

Świat nie przedstawiony Adama Zagajewskigo i Juliana Kornhausera

Jednymi z najważniejszych teoretyków Nowej Fali byli Adam Zagajewski i Julian Kornhauser – autorzy książki Świat nie przedstawiony wydanej w 1974 roku. Twórcy w swym estetycznym programie kładą nacisk na konkret i realizm. Literatura miała mieć żywy, niezapośredniczony kontakt z rzeczywistością, miała być tworzona w ścisłym związku ze współczesnością. Zagajewski i Kornhauser występowali przeciw ukazywaniu świata za pomocą alegorii i symbolu. Sprzeciwiali się mityzacji rzeczywistości i opisywania jej przy użyciu metafory. Domagali się rzetelnej i szczegółowej analizy tego, co człowiekowi – uwikłanemu w kwestie społeczne i polityczne – najbliższe.

Fundament poetyckiego programu Stanisława Barańczaka tworzą trzy książki – Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm w młodej poezji lat sześćdziesiątych z 1971 roku, Ironia i harmonia. Szkice o najnowszej literaturze polskiej oraz Etyka i poetyka, która ukazała się w 1979 roku w Paryżu (dwa lata później przygotowano edycję podziemną, czyli bez ingerencji cenzury).

Nieufni i zadufani

Jak pisze Barańczak:

Stanisław Barańczak Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm w literaturze lat sześćdziesiątych

Zasadnicza różnica między jednym a drugim typem literatury polega na tym, że przebieg myślowy w utworze wywodzącym się z prądu romantycznego ma charakter ambiwalentnyambiwalentnyambiwalentny czy nawet „poliwalentny”poliwalentny„poliwalentny” – podczas gdy tok myśli w utworze przynależnym do nurtu klasycznego jest z reguły jednorodny i jednotorowy. Gdy więc w utworze klasycystycznym natura tak podmiotu, jak i przedmiotu nie ulega wątpliwości, jest niezmienna i „oficjalna”, zaś cały utwór jest prostolinijnym i ufnym zdawaniem z tego sprawy – utwory typu romantycznego polegają na współistnieniu sprzeczności, na barokowej zasadzie coincidentiae oppositorumcoincidentia oppositorumcoincidentiae oppositorum. Romantyczna postawa nieufności jest propozycją pozytywną całej tej książki. Jest narzędziem – czy jak kto woli, bronią – z którym powinien podchodzić do świata współczesny poeta.

bar Źródło: Stanisław Barańczak, Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm w literaturze lat sześćdziesiątych, Wrocław 1971, s. 14–15.
ambiwalentny
poliwalentny

Barańczak nazywa swój program „romantyzmem dialektycznymromantyzm dialektycznyromantyzmem dialektycznym”, który ma demaskować sprzeczności zastanego porządku rzeczy, zastygłych rozwiązań. Domaga się krytycznego spojrzenia na poetę i poezję. Literaturę lat 60. określa mianem „piekła łatwizny” – minimalizmu, afirmacji. W literaturze tej wartością nadrzędną było poczucie bezpieczeństwa. Barańczak stawia tezę, że łatwizna jest przyczyną łatwowierności, powoduje odejście od nieufnego myślenia, które jest kluczem do programu autora Nieufnych i zadufanych. Nieufność ma obejmować przede wszystkim język jako całość – zarówno jako system, jak i pewną wizję świata. W swych szkicach krytycznoliterackich zawartych w zbiorze Barańczak wpisuje poetów lat 60. w pewne schematy, klasyfikując ich twórczość według sposobu ich ucieczki od społecznej odpowiedzialności. O twórcy tego okresu mówi: homo fugiens – człowiek uciekający „w coraz to nowe azyle, jakich dostarcza mu poezjacytw coraz to nowe azyle, jakich dostarcza mu poezja”. Nieufnych demaskatorów sytuujących się po stronie romantyzmu dialektycznego Barańczak stawia w opozycji do zadufanych – ufnych klasycystów.

cyt
romantyzm dialektyczny

Ironia i harmonia. Szkice o najnowszej literaturze polskiej

Dwa główne tematy książki Stanisława Barańczaka z 1973 roku to bunt oraz antynomieantynomiaantynomie. Autor ukazuje dwa rodzaje buntu – pasywny i aktywny. W modelu pasywnym bunt bardzo szybko się ustatecznia i wygasza, dochodząc do harmonii. W modelu aktywnym kluczową rolę odgrywa ironia „rozumiana nie jako wygodny dystans, ale jako umiejętność czynnego włączenia się w konflikty świata i ludzkiej świadomości oraz odnalezienia ich pozytywnej syntezysynrozumiana nie jako wygodny dystans, ale jako umiejętność czynnego włączenia się w konflikty świata i ludzkiej świadomości oraz odnalezienia ich pozytywnej syntezy”. Życie literackie tamtego okresu ukazuje Barańczak jako jałowe, rozdrobnione, skupione na mało ważnych tematach i potrzebujące odnowy. Widać tu pewne podobieństwo do treści przedstawianych w Nieufnych i zadufanych. Szczególnie ujawnia się to w zadaniach, jakie krytyk stawia przed literaturą:

syn
antynomia
Stanisław Barańczak Ironia i harmonia. Szkice o najnowszej literaturze polskiej

Musi zdawać sobie sprawę z czasu, w jakim egzystuje. Nie chodzi mi o pogoń za ulotnymi modami; idzie mi o to, że nie sposób mówić o epoce językiem o jedną co najmniej epokę spóźnionym w rozwoju. Konwencjonalna proza „realistyczna”, która wciąż jeszcze króluje w naszej literaturze, nie jest w stanie mówić nam prawdy o współczesności: nie jest w stanie nawet przy odwoływaniu się do najbardziej aktualnej tematyki. Tylko bowiem taka literatura, która potrafi własnymi, wewnętrznymi środkami bronić się przed kostnieniem i konwencjonalizacją, zdolna jest do nadążania za błyskawicznie rozwijającym się światem współczesnym.

bar1 Źródło: Stanisław Barańczak, Ironia i harmonia. Szkice o najnowszej literaturze polskiej, Warszawa 1973, s. 216.

Etyka i poetyka

Etyka i poetyka to książka wyjątkowa w krytycznoliterackim dorobku Barańczaka. Pierwsza wersja była gotowa w 1975 roku, jednak okoliczności polityczne uniemożliwiły jej wydanie. Barańczak był sygnatariuszem listu, w którym sprzeciwiano się zmianom w konstytucji, domagano się wolności słowa i przestrzegania praw obywatelskich. Ostatecznie książka została opublikowana w 1979 roku w Paryżu w Instytucie Literackim, w Bibliotece „Kultury”.

Tytuł zapowiada tematykę książki, o której Krzysztof Biedrzycki pisał:

Krzysztof Biedrzycki Przedmowa

Etyka jest w poetyce, ona ją warunkuje, stanowi dla niej początek. Poetyka, a może nawet po‑etyka, wyrasta z etyki, jest ciągiem dalszym, jak Arystotelesowska meta‑fizyka następowała po fizyce, będąc przez nią wyznaczana.

bied Źródło: Krzysztof Biedrzycki, Przedmowa, [w:] Stanisław Barańczak, Etyka i poetyka, Kraków 2009, s. 15.

Poezji zostaje przypisana szczególna rola. W eseju programowym, umieszczonym w inicjalnej części książki, czytamy:

Stanisław Barańczak Zmieniony głos Settembriniego

Poezja przejmuje dzisiaj niektóre tradycyjne zadania humanistyki naukowej – te zwłaszcza, które polegają na przekazywaniu czytelnikom pewnych treści społecznie ważnych.

bar2 Źródło: Stanisław Barańczak, Zmieniony głos Settembriniego, [w:] tegoż, Etyka i poetyka, Kraków 2009, s. 36.

Autor Etyki i poetyki broni humanistyki i humanizmu. Staje po stronie wolności myślenia wobec autorytaryzmu. Mówi o tym sporze: „spór między humanizmem a zorganizowanym terrorem1spór między humanizmem a zorganizowanym terrorem”.

1

Za fundament etyki Barańczak przyjmuje drugiego człowieka – konkretnego, nie tego pisanego wielką literą, ogólnego. Pisarz widzi zło „w każdej sytuacji, która polega na naruszaniu czyjejś wolności, na zburzeniu czyjejś jednostkowej autonomii, na wkroczeniu przemocą w sferę cudzego ja2w każdej sytuacji, która polega na naruszaniu czyjejś wolności, na zburzeniu czyjejś jednostkowej autonomii, na wkroczeniu przemocą w sferę cudzego ja”. Poszukuje czegoś, co nazywa Etyką Bez Autorytetów. W poezji widzi sprzeciw wobec myślenia dogmatycznegodogmatycznydogmatycznego, formę opowiadającą się za konkretnym widzeniem rzeczywistości.

2

O autorze

Stanisław Barańczak urodził się w 1946 roku w Poznaniu. Był poetą, eseistą, tłumaczem związanym ze środowiskiem Nowej Fali. Ukończył filologię polską, doktoryzował się z twórczości Mirona Białoszewskiego i został zatrudniony jako pracownik naukowy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Debiutował w 1965 roku. W 1968 roku wydał pierwszy tomik wierszy Korekta twarzy. Od początku jego twórczość wpisywała się w poetykę nowofalową. W esejach Nieufni i zadufani (1971), Ironia i harmonia (1973), Etyka i poetyka (1979) sformułował poetykę grupy. W 1975 roku podpisał protest przeciwko zmianom w konstytucji (List 59List 59List 59), co skutkowało wzmożoną cenzurą nałożoną na jego dzieła. W 1977 został współredaktorem czasopisma „Zapis„Zapis”Zapis”, jednego z pierwszych periodyków podziemnych. Kolejne tomiki poety także ukazywały się w drugim obiegu. W 1981 roku Barańczak emigrował do Stanów Zjednoczonych i rozpoczął pracę na Uniwersytecie Harvarda na wydziale slawistyki. Zmarł w 2014.

Słownik

coincidentia oppositorum
coincidentia oppositorum

(łac. zbieżność przeciwieństw); w filozofii – zbieżność przeciwieństw — równoczesność rzeczy i zdarzeń przeciwnych

dogmatyczny
dogmatyczny

(gr. dógma – pogląd, mniemanie, postanowienie, dekret) – oparty na dogmacie, bezkrytyczny wobec przeżytych i nieaktualnych już form

etyka
etyka

(gr. tá ēthiká – traktat o obyczajach) – ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku; nauka o moralności

List 59
manifest literacki
mimetyzm
mimetyzm

(gr. mimesis – imitacja, podobieństwo) – naśladowanie rzeczywistości w sztuce i literaturze

poetyka
poetyka

(łac. poetica) – zespół formalnych środków charakterystycznych dla twórczości pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku, epoki

„Zapis”