Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Baudelaire – poeta „młodopolski”

Tadeusz Boy-Żeleński w szkicu pt. Baudelaire, poeta krakowski, tak opisuje swoje spotkanie z twórczością francuskiego poety:

Tadeusz Żeleński (Boy) Baudelaire, poeta krakowski

Jak Wyspiański widział Hamleta w krużgankach wawelskich, tak Baudelaire w dżdżystą, jesienną noc snuje mi się po śródmieściu Krakowa, może Rynkiem, może gdzieś ulicą Św. Marka… Poznałem go bardzo wcześnie. Wcześnie… jak na mój wiek, nie jego, bo do Krakowa doszedł gdzieś około r. 1890. Długa droga dla poety, który umarł w r. 1867 […]. Kiedym go poznał, miałem lat kilkanaście. Znalazłem go na biurku młodego poety Kazimierza Tetmajera, którego byłem wówczas giermkiem. Uderzył mnie tytuł Les Fleurs du mal [Kwiaty zła], tajemniczo odpowiadający memu ówczesnemu stanowi ducha.

boy1 Źródło: Tadeusz Żeleński (Boy), Baudelaire, poeta krakowski, [w:] tegoż, Mity i zgrzyty, wybór J. Gondowicz, Warszawa 2016, s. 61.
RqUvW1t7wbQch
Charles Pierre Baudelaire (1821–1867) – gdy miał 6 lat, stracił ojca, a matka wkrótce ponownie wyszła za mąż za oficera, z którym przyszły poeta będzie później w konflikcie. Studiował niesystematycznie prawo, prowadząc swobodne życie paryskiego utracjusza. Pieniądze ze spadku po ojcu trwonił na obrazy, meble i drogich krawców. Przyjął formę życia dandysa – estety i eleganta, lansującego własny, wyrafinowany i starannie przemyślany styl. Burzliwy związek z Mulatką Jeanne Duval, aktorką podrzędnych paryskich teatrzyków, która stała się adresatką wielu jego wierszy miłosnych, był przyczyną poważnych konfliktów poety z rodziną. Wkrótce popadł w biedę, z której nie podniósł się już do końca życia. Przez ostatnie lata cierpiał z powodu stanów depresyjnych i postępującej choroby wenerycznej. Fascynowała go twórczość autora Opowieści niesamowitych, amerykańskiego poety i pisarza Edgara Allana Poego, w którym Baudelaire odnalazł pokrewną duszę i z którym połączyły go podobne poglądy na sztukę. Jeszcze przed wydaniem Kwiatów zła napisał pierwszy ważny esej na temat jego twórczości, tłumaczył też utwory Poego. W swoich artykułach i szkicach wykazywał także wielkie zainteresowanie współczesnym malarstwem francuskim. Przyjaźnił się z artystami, m.in. Gustawem CourbertemÉdouardem Manetem. Nowatorskie poglądy poety wywarły duży wpływ na sztukę jego czasu.
Źródło: domena publiczna.

Młodzi artyści odnajdywali w wierszach z tomu Kwiaty zła to, czego brakowało im w dziełach starszego pokolenia twórców. W mrocznych wierszach francuskiego poety rozpoznawali kształt swych własnych niepokojów. Połączyło ich podobne poczucie beznadziei, świadomość absurdu ludzkiego istnienia i chęć ucieczki przed światem. Modny we Francji w latach 70. i 80., a w Polsce w latach 90. XIX w. dekadentyzmdekadentyzmdekadentyzm znajdował w dziele Baudelaire’a bardzo sugestywny wyraz. Teoretyczne podstawy dekadentyzmu sformułował jako pierwszy właśnie Baudelaire w swoich szkicach o twórczości Edgara Allana Poego (1857), a następnie poeta parnasistaparnasizmparnasista Théophile Gautier w przedmowie do najsłynniejszego, trzeciego wydania Kwiatów zła z 1868 r. W kręgu młodych poetów francuskich właśnie to wydanie otoczone było kultem. Już  tytuł tomu poezji Baudelaire’a jest kwintesencją dekadenckiej wyobraźni, a podjęte w nim tematy, takie jak melancholia, choroba, grzech, zło, pustka czy śmierć, należą do najbardziej charakterystycznych w literaturze dekadenckiej.

Boy w bardzo osobisty i samokrytyczny sposób skomentował  pojęcie i przyczyny popularności dekadentyzmu jako postawy:

Tadeusz Żeleński (Boy) Baudelaire, poeta krakowski

D e k a d e n t y z m: podnieść własną beznadziejność do wyżyn idei, stworzyć z niej zakon to jedyne, co pozostawało. Nikt nie wyobrazi sobie, ile zimnej desperacji, ile nienawiści do siebie i pogardy dla ludzi, ile gryzącej autoironii, zakisłych głupkowatych marzeń, bezradności dziecinnej, ile smutku zbierało się w młodych duszach w tym maleńkim światku odgrodzonym od świata wysokimi murami. I dla niejednego przyjacielem, powiernikiem, przewodnikiem stał się wówczas – Baudelaire.

boy1 Źródło: Tadeusz Żeleński (Boy), Baudelaire, poeta krakowski, [w:] tegoż, Mity i zgrzyty, wybór J. Gondowicz, Warszawa 2016, s. 61.

Nastrój jego wierszy doskonale odpowiadał krakowskiemu klimatowi nudy i beznadziei, jaki ogarniał młodych ludzi żyjących w poczuciu braku perspektyw w niebogatym prowincjonalnym mieście, które w warunkach niewoli narodowej pielęgnowało jedynie legendę swej wielkiej, królewskiej przeszłości. Podobną melancholię, tęsknotę, smutek, zniechęcenie odnaleźli później w wierszach swego rówieśnika – Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, takich jak: Przeżytym, Nie wierzę w nic, Fałsz, zawiść…, Widokiem ludzi przerażony co dnia…Któż nam powróci… i oczywiście sztandarowy Koniec wieku XIX).

Rvyc9P0QDiox7
Gustave Courbet, Człowiek oszalały ze strachu, 1843–1844
Źródło: domena publiczna.

Najważniejsze dzieło Baudelaire’a rozwijało się i zmieniało wraz z nim. Kwiaty zła (pierwsze wydanie w 1857 r., drugie, rozszerzone – w 1861) były stopniowo rozbudowywane i uzupełniane. Tom został starannie podzielony na tytułowane cykle (Spleenspleen, splinSpleenIdeał, Obrazki paryskie, Wino, Śmierć), a całość otwiera swoista przedmowa poetycka, jaką jest wiersz Do czytelnika. Poeta zwraca się w nim do odbiorcy z apostrofą: Obłudny czytelniku! Mój bliźni! Mój bracie! (przeł. Jan Opęchowski), a więc niejako wciąga odbiorcę w krainę trujących „kwiatów” swojej poezji.

Wyjątkową rolę wśród wierszy Baudelaire’a odegrały Oddźwięki (w innych tłumaczeniach Odpowiedniki) – sonet będący zalążkiem teorii symbolizmusymbolizmsymbolizmu (manifest symbolizmu autorstwa Jeana Moréasa opublikowany został w roku 1886, a więc prawie 20 lat po śmierci poety). Wiersz rozpoczyna stwierdzenie o symbolicznym charakterze całej natury jako jednej, żywej świątyni, o znakach‑sygnałach wysyłanych przez nią do człowieka:

Charles Baudelaire Oddźwięki

Natura jest świątynią, kędy słupy żywe 
Niepojęte nam słowa wymawiają czasem. 
Człowiek wśród nich przechodzi jak symbolów lasem, 
One mu zaś spojrzenia rzucają życzliwe.

M150_1 Źródło: Charles Baudelaire, Oddźwięki, [w:] Charles Baudelaire, Symboliści francuscy (od Baudelaire’a do Valéry’ego), oprac. Mieczysław Jatrun, tłum. Antoni Lange, wybór Mieczysław Jatrun, Wrocław 1965, s. 20–21.

Baudelaire stworzył nowy język poetycki, którego uczyli się od niego i który potem doskonalili moderniści. Tak popularna w poezji młodopolskiej synestezjasynestezjasynestezja – zjawisko polegające na wzajemnej odpowiedniości wrażeń odbieranych przez różne zmysły – to właśnie pomysł autora Kwiatów zła. Tak zwane barwne słyszenie nabiera w omawianym wierszu znaczenia drogi prowadzącej do mistycznych tajemnic.

Charles Baudelaire Oddźwięki

Jak oddalone echa, wiążące się w chóry,
Tak sobie w tajemniczej, głębokiej jedności
– Wielkiej jako otchłanie nocy i światłości –
Odpowiadają dźwięki, wonie i kolory.

M150_1 Źródło: Charles Baudelaire, Oddźwięki, [w:] Charles Baudelaire, Symboliści francuscy (od Baudelaire’a do Valéry’ego), oprac. Mieczysław Jatrun, tłum. Antoni Lange, wybór Mieczysław Jatrun, Wrocław 1965, s. 20–21.
R1LeWSSiB3JaH1
Gustave Courbet, Desperat, autoportret, 1843
Źródło: domena publiczna.

Istotna jest tu zasada powszechnych powinowactw – koncepcja XVIII‑wiecznego szwedzkiego mistyka Emanuela Swedenborga, którego dzieła były znane we Francji w kręgu romantycznych autorów. Znał ją też dobrze Juliusz Słowacki i inni polscy romantycy. Zapomniana w epoce pozytywizmu, powróciła dzięki francuskiemu poecie.

Zasada twórczości, która stanowi cel sam w sobie – najważniejsze może z haseł nowej, modernistycznej sztuki – również znalazła swój wyraz w stwierdzeniu Baudelaire’a:

Charles Baudelaire Teofil Gautier

Poezja nie ma innego celu poza samą sobą, […] żaden wiersz nie będzie tak wielki, tak szlachetny, tak naprawdę godny imienia poezji jak ten, który został napisany wyłącznie dla przyjemności napisania wiersza.

bau Źródło: Charles Baudelaire, Teofil Gautier, [w:] tegoż, Sztuka romantyczna, tłum. A. Kijowski, Gdańsk 2003, s. 120.

Piękno jako cel sam w sobie, brak zobowiązań moralnych i więzi łączących artystę (i każdego człowieka, który zaakceptuje taki styl życia) ze społeczeństwem, to temat pełnej niedopowiedzeń prozy poetyckiej pt. Cudzoziemiec z tomu Paryski spleen, która zainspirowała polskich autorów do pisania poematów prozą.

Charles Baudelaire Cudzoziemiec

– Kogo kochasz najbardziej, powiedz, zagadkowy człowieku, ojca, matkę, siostrę, brata?
– Nie mam ojca ani matki, siostry ani brata. [...]
– Co kochasz więc, niezwykły cudzoziemcze?
– Kocham obłoki... płynące obłoki... tam... tam... cudowne obłoki!

M150_2 Źródło: Charles Baudelaire, Cudzoziemiec, [w:] tegoż, Paryski spleen. Poematy prozą, tłum. J. Guze, s. 7.

Prócz czystego piękna Baudelaire wprowadził też do swojej twórczości elementy brzydoty, które miały wywoływać szok estetyczny i moralny. Przykładem może być słynna Padlina – ale, jak podkreślał jeden z późniejszych tłumaczy, Bogdan Wydżga – nie trzeba przeceniać znaczenia tego jednego, szokującego wiersza ani sądzić, że jest najbardziej charakterystyczny dla całej twórczości Baudelaire'a.

RSyPwyi88cygL1
Edouard Manet, Samobójstwo, 1877–1881
Źródło: domena publiczna.

Wielkie wrażenie na czytelnikach wywierały erotyki Baudelaire’a, zaskakując śmiałym wówczas, sensualnym sposobem opisywania uczuć i emocji. W wierszu Leta, który w czasach jego twórcy został skonfiskowany, ponieważ zarzucono mu niemoralność, miłość i śmierć przenikają się nawzajem. Miłość przypomina rzekę zapomnienia – Letę:

Charles Baudelaire Leta

Otchłanie łóżka twojego jedynie
Mogą pochłonąć mój lęk i westchnienia,
W twych ustach jest potęga zapomnienia,
Przez pocałunki twoje Leta płynie.

M150_3 Źródło: Charles Baudelaire, Leta, [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. M. Jastrun, wybór M. Leśniewska i J. Brzozowski, Kraków 1990, s. 393.

Śmiałość podejmowania tematyki miłosnej w wierszach młodopolskich poetów można z pewnością uznać za wpływ Baudelaire’a. Widać go w odważnych, pełnych zmysłowości erotykach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy nieco późniejszych utworach Bolesława Leśmiana.

Poeci przełomu wieków odnajdywali bliskie sobie nastroje także w warstwie filozoficznej Kwiatów zła. Sonet Baudelaire’a Otchłań zawiera bezpośredni dialog z tradycją wielkiej filozofii XVII w.:

Charles Baudelaire Otchłań

Pascal miał swoją otchłań, szła z nim nieprzerwanie.
Biada! Wszystko – przepaścią, czyn, żądza, marzenie,
Słowo! I nieraz czuję, gdy mi Przerażenie
Podnosi włos na głowie, jej wichru powianie.

ba Źródło: Charles Baudelaire, Otchłań, [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. M. Jastrun, wybór M. Leśniewska i J. Brzozowski, Kraków 1990, s. 367.

Baudelaire’owskiego bohatera dotyka podobny metafizyczny lęk jak ten, który pojawia się w Myślach Pascala, barokowego filozofa francuskiego. Człowiek jest według niego rozdarty między dwiema otchłaniami: Nieskończonością i Nicością.

R13JA4A9O3MLx1
Edouard Manet, Bar w Folies Bergere
Źródło: Irina, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Słownik

cyganeria (bohema)
cyganeria (bohema)

(fr. bohème) – określenie środowiska artystycznego charakteryzującego się niekonwencjonalnym stylem życia, pogardą dla obyczajowości ogółu społeczeństwa, spędzającego czas na tworzeniu sztuki oraz zabawach

dandyzm
dandyzm

(ang. dandy) – postawa przejawiająca się poprzez wyrafinowanie, dbałość o wygląd zewnętrzny i często kontrowersyjny styl życia; reprezentowana przez wielu artystów XIX wieku, m.in. Oskara Wilde’a, była przejawem buntu wobec wartości mieszczańskich

dekadentyzm
dekadentyzm

(fr. décadence – chylenie się ku upadkowi, łac. decadentia – schyłek) – postawa, która ukształtowała się pod koniec XIX wieku, charakteryzująca się pesymistycznym podejściem do rzeczywistości, przekonaniem o zmierzchu kultury i poszukiwaniem sposobów na zapełnienie odczuwanej pustki. Duży wpływ na rozwój dekadentyzmu miały filozofia Artura Schopenhauera oraz powieść Jorisa‑Karla Huysmansa Na wspak nazywana przez współczesnych biblią dekadentyzmu

parnasizm
parnasizm

nurt w poezji XIX wieku opierający się na kulcie piękna, harmonii stylu, unikający ekspresyjnych środków artystycznych. Parnasiści często sięgali po tematykę starożytną i mitologiczną, wyznawali hasło „sztuka dla sztuki”

spleen, splin
spleen, splin

(ang. spleen – śledziona) – ponury nastrój, stan apatyczny, odczucie nudy i bezsensu egzystencji

symbolizm
symbolizm

(gr. sigmaύmubetaomicronlambdaomicronnu, sýmbolon – symbol) – kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym

synestezja
synestezja

(gr. synaísthēsis – równoczesne postrzeganie) – środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu, np. srebrzystoturkusowa cisza

turpizm
turpizm

(łac. turpis – brzydki) – nurt w literaturze i sztuce, wyrażający się w szczególnym zainteresowaniu przedmiotami i zjawiskami nieestetycznymi, kult brzydoty