Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kapitał społeczny i zaufanie

Pojęcie kapitału społecznegokapitał społecznykapitału społecznego jest powszechnie używane w socjologii i innych naukach społecznych. Jak wiele innych, jest to pojęcie wieloznaczne. Zanim zaczęto się nim posługiwać na gruncie nauk społecznych, socjologowie szukali odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki powodują, że ludzie współpracują ze sobą, i jaki rodzaj współdziałania podtrzymuje istniejący ład społeczny. Teoretycy kapitału społecznego widzieli ten problem inaczej. Interesowało ich to, w jaki sposób jednostki i grupy społeczne, konstruując sieć powiązań z innymi aktorami społecznymi, pomnażają swoje zasoby pozwalające im zająć określone miejsce w strukturach społecznych, politycznych i ekonomicznych społeczeństwa. Poza tym wspólnym podejściem do problemu wiele ich różniło w zakresie samego definiowania kapitału. Dla jednych jest to dobro indywidualne (prywatne), dla innych społeczne (publiczne).

Kapitał społeczny: mój czy nasz, dobry czy zły?

bg‑azure

Kapitał inwestycyjny może pozostawać w twoich rękach lub być własnością organizacji albo wspólnoty. Czy tak samo można rozumieć kapitał społeczny? Czy w ogóle „społeczny” może charakteryzować jednostkę?

R3J96oKQ5JTa61
Pierre Bourdieu (1930–2002) – francuski antropolog, socjolog i filozof.
Źródło: domena publiczna.

Swoistej odpowiedzi udzielił Pierre Bourdieu. Jego zdaniem jednostki różnią się od siebie habitusamihabitushabitusami determinowanymi warunkami ich społecznej egzystencji. Habitusy to wykształcone przekonania, dyspozycje trwale organizujące praktykę społeczną jednostek (efekt uspołecznienia jednostek). Sytuacje społeczne, w jakich znajduje się podmiot, są rodzajem gry toczonej między uczestnikami życia społecznego w polu. PolepolePole jest rozumiane jako sieć obiektywnych relacji między pozycjami. Przedmiotem rywalizacji jest miejsce w strukturze tak zdefiniowanego pola, możliwość włączania lub wykluczania z pola podmiotów i ustalanie reguł gry toczonej w polu. Przykładem może być pole muzyki popowej tworzone przez kompozytorów, wykonawców, krytyków muzycznych oraz producentów i nadawców. W tak rozumianym polu ustalana jest pozycja twórców, wykonawców i innych uczestników. Wypracowywane są kryteria oceny artystycznych wytworów. Rywalizacja między podmiotami jest możliwa dzięki posiadanym przez nie zasobom, które w toku gry mogą być uruchamiane jako kapitały. Przez kapitał społeczny Bourdieu rozumiał:

Pierre Bourdieu Zaproszenie do socjologii refleksyjnej

Kapitał społeczny jest natomiast sumą zasobów, aktualnych i potencjalnych, które należą się jednostce lub grupie z tytułu posiadania trwałej, mniej lub bardziej zinstytucjonalizowanej sieci relacji, znajomości, uznania wzajemnego. To znaczy, jest sumą kapitałów i władzy, które sieć taka może zmobilizować.

cytat1 Źródło: Pierre Bourdieu, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, red. Loic Wacqant, Warszawa 2001, s. 104–105.

Kapitał społeczny definiuje zatem zasoby indywidualne, ale są one powiązane z innymi zasobami. Biorą udział zaspokajaniu potrzeb jednostek, ale ten proces ma charakter społeczny: jednostki konfrontują się w nim ze sobą nawzajem.

bg‑azure

Kapitał finansowy można różnie spożytkować – dobrze albo źle, roztropnie lub nierozsądnie. Czy podobnie jest z kapitałem społecznym? Czy rację ma Bourdieu, dla którego jednostka, wykorzystując własny kapitał przy zaspokajaniu potrzeb, może to zrobić kosztem zbiorowości?

R17Flb7I3jbCi1
James S. Coleman (1926–1995) – amerykański socjolog.
Źródło: Lidia Luengo, licencja: CC BY-SA 4.0.

Najbardziej znanej odpowiedzi udzielił na to pytanie Robert Putnam, rozwijając koncepcję Jamesa Samuela Colemana. Coleman twierdził, że jednostki nie mają wpływu na wielkość i jakość kapitału społecznego. Nie jest on bowiem dobrem prywatnym, jak u Bourdieu, a dobrem publicznym, które może być wykorzystane, spożytkowane przez jednostkę w jej aktywności w różnych wymiarach życia społecznego. Formami kapitału społecznego są: zobowiązania; oczekiwania; potencjał informacyjny; normy i sankcje.

Najpełniej formy te ujawniają się w strukturach społecznych o gęstej sieci relacji między uczestnikami (np. w rodzinie, społeczności lokalnej o wspólnotowym charakterze). Jeśli grupy podzielają wspólny system wartości, norm i reguł działania, a od ich przestrzegania zależy status grupy we wspólnocie, to tym bardziej skłonne są do kooperacji, wspólnego działania z innymi grupami funkcjonującymi w tej wspólnocie.

ROAWaXuFaoDG81
Robert Putnam (ur. 1941) – amerykański socjolog i politolog.
Źródło: Ambasada USA w Jerozolimie, licencja: CC BY-ND 2.0.

Putnam twierdził, że kapitał społeczny jest wytworem wspólnoty politycznej. Tworzący ją obywatele, którzy wyróżniają się cnotami takimi jak: solidarność, zaufanie, tolerancja, poszanowanie dobra wspólnego, dzięki zaangażowaniu potrafią formułować i osiągać wspólne cele. Zdaniem Putnama możliwe i konieczne jest uzgadnianie indywidualnych interesów z celami wspólnoty politycznej. Dzięki temu cele indywidualne nie stoją w sprzeczności z dobrem ogółu. Podstawowymi składowymi kapitału społecznego są zaufanie i normy wzajemności.

Zaufanie

Związane z oczekiwaniem co do przyszłych działań innych ludzi. Nie jest oczywiste, czy zaufanie zwiększa zasoby społecznego kapitału, czy też istniejący kapitał społeczny zwiększa poziom zaufania w społeczeństwie. Ale oczywiste jest współwystępowanie pewnych jakościowych cech w społeczeństwie. Dzięki temu można odróżnić kulturę zaufaniakultura zaufaniakulturę zaufania występującą w jednych społeczeństwach i kulturę nieufnościkultura nieufności i cynizmukulturę nieufności występującą w innych. Zaufanie podtrzymywane jest przez normy odwzajemniania zrównoważonego i uogólnionego.

Normy wzajemności

Podtrzymują zaufanie. Występują normy odwzajemniania zrównoważonego (wymiana dóbr tej samej wartości z natychmiastowym rewanżem) i uogólnionego. To drugie jest przeciwieństwem pierwszego. Odwzajemnianie zrównoważone oznacza wymianę dóbr tej samej wartości. Natomiast odwzajemnianie uogólnione wiąże się z ciągłą wymianą dóbr, niezwiązaną z bezpośrednim rewanżem. Wymiana taka jest zatem niezrównoważona, ale opiera się na wzajemnym przeświadczeniu, że wyświadczone teraz usługi będą wynagrodzone w przyszłości.

Kapitał społeczny: dwa komponenty i trzy typy

Niezależnie od konkretnych podejść teoretycznych można wyróżnić dwa główne komponenty kapitału społecznego.

RTJ1rcTd1EGrs1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: kapitał społecznyElementy należące do kategorii kapitał społecznyNazwa kategorii: Sieć komunikacji i uczestnictwa (albo inaczej mówiąc: sieć powiązań).Nazwa kategorii: Wartości i normy podzielane przez uczestników życia zbiorowego warunkujące współpracę oraz możliwość korzystania przez jednostki z zasobów.Koniec elementów należących do kategorii kapitał społeczny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie koncepcji Roberta Putnama (uzupełnionej przez Michaela Woolcocka) można wyróżnić trzy typy kapitału społecznego:

RupnAKTj4i9Zr
Kapitał spajający (inaczej: wiążący) Łączy ludzi silnymi więziami społecznymi o zabarwieniu emocjonalnym. Wyklucza z relacji podmioty pozostające poza daną grupą społeczną. Może mieć negatywne konsekwencje dla zbiorowości społecznej, nie dlatego, że jest ze swej natury konserwatywny i ograniczający indywidualność członków takich grup, ile z tego powodu, że może dotyczyć grup o charakterze przestępczym. Kapitał brudny występuje w grupach łamiących obowiązujące reguły moralne, prawne, społeczne., Kapitał pomostowy Powiązania między jednostkami i grupami są pozbawione emocjonalnych aspektów, mają najczęściej charakter instrumentalny, rzeczowy. Kapitał pomostowy jest środkiem międzygrupowej socjalizacji i komunikacji oraz środkiem efektywnego działania na rzecz dobra wspólnego w zbiorowościach terytorialnych: wsiach, miastach, regionach. Występuje w zbiorowościach o strukturze złożonej z grup pierwotnych, pomiędzy rodzinami, grupami sąsiedzkimi i kręgami towarzyskimi., Kapitał łączący Odnosi się do pionowych powiązań pomiędzy jednostkami i grupami społecznymi. Jest to kapitał, którym dysponuje jednostka lub grupa z racji powiązań z osobami lub grupami zajmującymi wyższe pozycje w hierarchicznych strukturach społeczeństwa: w gospodarce, w systemie instytucjonalnym państwa, w systemie politycznym itp.
R1QMCsfdkkK511
Zastanów się, czy w strukturach o charakterze mafijnym też występuje kapitał społeczny, a jeśli tak, to jak się ma do kapitałów społecznych innych grup.
Źródło: domena publiczna.

Pomiar kapitału społecznego

Kapitałem społecznym interesują się obecnie zarówno naukowcy, jak i praktycy. Wszystkie jego koncepcje odwołują się do wspólnych korzeni teoretycznych wypracowanych przez socjologów, ale nie ma jednego standardu pomiarowego. Sposób rozumienia kapitału społecznego ujawnia się w tym, jak badacze i instytucje mierzą jego poziom w społeczeństwie.

Sposoby są zróżnicowane: od prostych (bazujących na kilku pytaniach) do bardzo złożonych (kilkadziesiąt pytań i skomplikowana statystyka).

bg‑azure

Kwestionariusz pytań do badania poziomu kapitału społecznego. Zastosowano w nim przykładowe pytania jako wskaźniki (odnoszące się do sytuacji życiowych badanych osób) wymiarów kapitału w społeczeństwach (koncepcja wymiarów według Banku Światowego).

bg‑gray1

Pytanie 1. Ilu osobom spoza rodziny zwierzyłbyś się ze swoich kłopotów w szkole lub problemów osobistych? Podaj przybliżoną liczbę takich osób.1Pytanie 1. Ilu osobom spoza rodziny zwierzyłbyś się ze swoich kłopotów w szkole lub problemów osobistych? Podaj przybliżoną liczbę takich osób.

1

LICZBA OSÓB: …

bg‑gray1

Pytanie 2. Co myślisz o zaufaniu do innych ludzi – czy można im ufać czy też nie? Wybierz jedną z podanych odpowiedzi.2Pytanie 2. Co myślisz o zaufaniu do innych ludzi – czy można im ufać czy też nie? Wybierz jedną z podanych odpowiedzi.

2
  1. Zdecydowanie można ufać innym ludziom.

  2. Raczej można ufać innym ludziom.

  3. W kontaktach z ludźmi należy zachować ostrożność.

  4. Raczej nie można ufać innym ludziom.

  5. Zdecydowanie nie można ufać innym ludziom.

bg‑gray1

Pytanie 3. Czy wykonałeś w ciągu ostatnich 6 miesięcy jedną z poniższych czynności?3Pytanie 3. Czy wykonałeś w ciągu ostatnich 6 miesięcy jedną z poniższych czynności?

3

CZYNNOŚCI

TAK

 NIE

 NIE DOTYCZY

Pomaganie jakiejś organizacji lokalnej jako wolontariusz

Uczestnictwo w lokalnej imprezie (np. festynie)

Pomaganie sąsiadom w zakupach lub innych drobnych sprawach; wyniesienie śmieci, przypilnowanie dziecka itp.

Działania na rzecz społeczności lokalnej: sąsiadów, „blokowiska”, dzielnicy

bg‑gray1

Pytanie 4. Wskaż usługi, których twoja rodzina potrzebuje, a z których nie może korzystać z powodu braku środków (czasu i/lub pieniędzy)?4Pytanie 4. Wskaż usługi, których twoja rodzina potrzebuje, a z których nie może korzystać z powodu braku środków (czasu i/lub pieniędzy)?

4

RODZAJ USŁUG

TAK

 NIE

 NIE MA TAKIEJ POTRZEBY

Komunikacja z innymi miejscowościami

Wyjścia do kina, teatru itp.

Usługi opiekuńcze nad niepełnosprawnymi

Usługi porządkowe (pranie, sprzątanie, naprawy)

bg‑gray1

Pytanie 5. Czy masz dostęp do:5Pytanie 5. Czy masz dostęp do:

5

RODZAJ USŁUG

TAK

 NIE

 NIE MA TAKIEJ POTRZEBY

Internetu

Telefonu

Telewizji

Radia

Prasy

Słownik

habitus
habitus

dyspozycje podmiotu nabyte w procesie socjalizacji i w toku życia jednostki, w części nieuświadamiane, którymi kieruje się podmiot w relacjami z innymi ludźmi i w sytuacjach problemowych

kapitał ludzki
kapitał ludzki

wiedza, umiejętności oraz inne właściwości podmiotu umożliwiające tworzenie osobistego, społecznego i ekonomicznego dobrostanu (źródło: Bank Światowy)

kapitał społeczny
kapitał społeczny

według Bourdieu jest zasobem jednostki osiągniętym dzięki trwałym relacjom z innymi jednostkami lub grupami, znajomościom i wzajemnym uznaniu; według Putnama jest cechą organizacji społeczeństwa: odnosi się do takich cech organizacji społeczeństwa, jak zaufanie, normy i powiązania, które mogą zwiększyć sprawność społeczeństwa, ułatwiając skoordynowane działania; kapitał społeczny w tym ujęciu nie jest dobrem prywatnym, ale publicznym; według Colemana jest specyficznym zasobem jednostek, tkwiącym w relacjach pomiędzy podmiotami, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie celów jednostkowych i grupowych

koszty transakcyjne
koszty transakcyjne

dodatkowe nakłady materialne i niematerialne, dzięki którym możliwa jest wymiana pomiędzy podmiotami

kultura zaufania
kultura zaufania

reguły (normy) obowiązujące w społeczeństwie, nakazujące ufność wobec innych i wywiązywanie się z podjętych zobowiązań

kultura nieufności i cynizmu
kultura nieufności i cynizmu

rozpowszechnione w społeczeństwie reguły przyzwalające na oszukiwanie innych, osiąganie i maksymalizowanie korzyści kosztem innych członków zbiorowości (społeczeństwa)

pole
pole

w koncepcji Bourdieu jest tworzone przez działających aktorów, grających w przestrzeni społecznej o zdefiniowanych granicach, którzy tworzą sieć relacji pomiędzy pozycjami zajmowanymi w polu

przestrzeń społeczna
przestrzeń społeczna

sieć relacji pomiędzy podmiotami w obrębie zbiorowości społecznych i pomiędzy zbiorowościami; dzięki analizie tych relacji możemy zdefiniować pozycję jednostek i grup społecznych w adekwatnie zdefiniowanej przestrzeni społecznej: zbiorowości terytorialnej, regionalnej czy społeczeństwie globalnym

zaufanie
zaufanie

przypisanie aktualnym i przyszłym działaniom innych ludzi uczciwych zamiarów, intencji

źródła zaufania społecznego
źródła zaufania społecznego

zdaniem Putnama to podzielane i podtrzymywane wartości i normy, w tym norma wzajemności oraz sieci obywatelskiego zaangażowania