Dioda dwukolorowa Zdarzają się sytuacje, gdy potrzebujemy zastosować dwie diody LED, ale nie ma na nie miejsca. Najlepszym rozwiązaniem takiego problemu jest dioda dwukolorowa. Zazwyczaj wygląda ona jak ta pokazana na zdjęciu, a jej symbol elektryczny zależy od wariantu diody, co widać na przedstawionym poniżej schemacie.
R5gRFyunjMLya Zdjęcie przedstawia diodę dwukolorową składającą się z żarówki oraz z trzech nóżek. Od lewej: pierwsza nóżka jest najkrótsza, druga jest najdłuższa, a trzecia jest średniej długości.
Dioda dwukolorowa
Ruyrsdr9NU6sw Ilustracja przedstawia trzy symbole elektryczne różnych wariantów diody dwukolorowej ustawione obok siebie. Od lewej mamy diodę D1 samodzielną. Symbol składa się z koła, w którym znajdują się obok siebie dwa równoboczne trójkąty narysowane w ten sposób, że ich podstawy są na górze. Przez wierzchołki obu trójkątów przechodzą krótkie poziome odcinki o długości podstawy tych trójkątów. Odcinki są równoległe do podstaw. Przez koło przechodzą dwie równoległe linie pionowe przechodzące także przez wierzchołki obu trójkątów znajdujących się wewnątrz koła. Część linii nad kołem po lewo podpisana jest cyfrą jeden, część drugiej linii nad kołem, tej po prawo, opisana jest cyfrą 2, część linii znajdująca się pod kołem po lewo opisana jest cyfrą 3, a część drugiej linii, tej po lewo opisana jest cyfrą 4. Przy cyfrze trzy znajdują się dwie ukośne równoległe strzałki z grotami skierowanymi w prawo w dół od koła. Dioda druga D2 ze wspólną katodą WK składa się również z koła i dwóch wpisanych w nie trójkątów z odcinkami przechodzącymi przez wierzchołki trójkątów. Tutaj jednak mamy inaczej biegnące linie przechodzące przez koło. Linia pierwsza przechodzi od góry przez lewy trójkąt i jego wierzchołek, linia opatrzona cyfrą trzy przechodzi równolegle do pierwszej przez prawy trójkąt. Obie linie łączą się linią poziomą wewnątrz koła poniżej trójkątów. Ze środka poziomego połączenia biegnie w dół linia opatrzona cyfrą 2. W miejscu zetknięcia się linii poziomej łączącej i pionowej 2 znajduje się zamalowany punkt. Tutaj też narysowano strzałki, znajdują się one przy linii pierwszej i mają groty skierowane w lewo w górę na zewnątrz koła. Dioda trzecia D3 ze wspólną anodą WA ma niemal taki sam symbol jak dioda D2 z tą jedynie różnicą, że trójkąty wewnątrz koła skierowane są wierzchołkiem do góry, a podstawą do dołu.
Symbol elektryczny różnych wariantów diody dwukolorowej
Warianty widoczne na schemacie wskazują, z jakimi typami diod dwukolorowych możemy się spotkać. Tak więc rozróżniamy diody:
samodzielne,
ze wspólną katodą – WK,
ze wspólną anodą – WA.
Dioda dwukolorowa – ćwiczenie Co nam będzie potrzebne:
przewody połączeniowe męsko‑męskie,
Arduino Uno,
2 x rezystor 220 Ω omega
dioda LED dwukolorowa – WK,
kabel USB typu A‑B do podłączenia do komputera.
Układ budujemy zgodnie z następującym schematem:
RTrqjTZ7Cdk58 Ilustracja przedstawia schemat XA1 Arduino Uno. Moduł Arduino jest przedstawiony w postaci pionowo ustawionego prostokąta. Wzdłuż jego dłuższych, pionowych boków, znajdują się pogrupowane wejścia, które opiszemy. Lewy bok od góry: Serial: 1. D0_RX0, 2. D1_TX0, odstęp, I2C: 1. SCL, 2. SDA, odstęp, Analogue: 1. A5, 2. A4, 3. A3, 4. A2, 5. A1, 6. A0, 7. AREF, odstęp, Power: 1. GND, 2. GND, 3. GND, 4. 3.3 V, 5. 5 V, 6. VIN. Prawa strona modułu od góry: GPIO: 1. D2_INT1, 2. D3_INT1, 3. D4, 4. D5, 5. D6, 6. D7, 7. D8, 8. D9, 9. D10_CS, 10. D11, 11. D12, 12. D13, odstęp, SPI: 1. SPI_MISO, 2. SPI_MOSI, 3. SPI_SCK, 4. SPI_5 V, 5. SPI_GND, 6. SPI_RESET, odstęp, Misc.: 1. RESET, 2 IOREF. Połączenie z diodą D1 ze wspólną katodą WK połączona jest linią 2 biegnącą w dolnej części rysunku z najwyżej położoną masą GND. Od lewego trójkąta diody biegnie linia pionowa 1, na której powyżej kola narysowano długi pionowy prostokąt oznaczający rezystor R1 220R i połączono tą linię z wejściem 9. Od prawego trójkąta diody biegnie linia pionowa 2, na której powyżej kola narysowano długi pionowy prostokąt oznaczający rezystor R2 220R i połączono tą linię z wejściem 8.
Wykonanie połączeń na płytce stykowej
Podłącz kabel USB do Arduino Uno i umieść diodę LED w płytce stykowej.
R6gBuElgDxPiA Zdjęcie przedstawia moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, dwa rezystory, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki cztery przewody.
Podłącz katodę LED do GND.
R8meQ8nXTwrr8 Zdjęcie przedstawia moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, dwa rezystory, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody.
Umieść rezystory w płytce stykowej, po jednym do anody.
R1aD7UgQZ0Y3W Zdjęcie przedstawia moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody. Dwa rezystory wpięto w płytkę stykową w taki sposób, że jedna nóżka każdego rezystora jest w tym samym wierszu, co zewnętrzne nóżki diody, a druga nóżka każdego rezystora jest wpięta „na zewnątrz” nóżek diody.
Podłącz rezystory do płytki Arduino.
R1MUgvaV8ywO9 Zdjęcie przedstawia moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody. Dwa rezystory wpięto w płytkę stykową w taki sposób, że jedna nóżka każdego rezystora jest w tym samym wierszu, co zewnętrzne nóżki diody, a druga nóżka każdego rezystora jest wpięta „na zewnątrz” nóżek diody. Dwoma przewodami połączono nóżki diody z modułem Arduino. Pierwszy przewód wpięty jest w płytce w tym samym wierszu, co nóżka rezystora i nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D10. Drugi przewód wpięty jest w wierszu, w którym drugi rezystor ma nóżkę poza wierszem, w którym jest wpięta trzecia nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D9.
Układ jest gotowy - możemy zatem przejść do napisania programu.
Pisanie programu Otwieramy i zapisujemy nowy sketch w Arduino IDE .
W funkcji setup ()
określamy tryb pracy pinów analogowy GPIO pinów numer 8 i numer 9 – to piny sterujące LED jako wyjście GPIO wyjście .
Linia 1. pinMode otwórz nawias okrągły 8 przecinek OUTPUT zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 2. pinMode otwórz nawias okrągły 9 przecinek OUTPUT zamknij nawias okrągły średnik.
pinMode (8,OUTPUT);
pinMode (9,OUTPUT);
W pętli głównej rozpisujemy algorytm naszego programu:
– zapalamy diodę 1:
Linia 1. digitalWrite otwórz nawias okrągły 8 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
digitalWrite (8,HIGH);
– czekamy 500 ms:
Linia 1. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
delay (500);
– zapalamy diodę 2:
Linia 1. digitalWrite otwórz nawias okrągły 9 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
digitalWrite (9,HIGH);
– czekamy 500 ms:
Linia 1. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
delay (500);
– gasimy diodę 1:
Linia 1. digitalWrite otwórz nawias okrągły 8 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
digitalWrite (8,LOW);
– czekamy 500 ms:
Linia 1. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
delay (500);
– gasimy diodę 2:
Linia 1. digitalWrite otwórz nawias okrągły 9 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
digitalWrite (9,LOW);
– czekamy 500 ms:
Linia 1. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
delay (500);
Gotowy program wygląda następująco:
Linia 1. void setup otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. pinMode otwórz nawias okrągły 8 przecinek OUTPUT zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. pinMode otwórz nawias okrągły 9 przecinek OUTPUT zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 4. zamknij nawias klamrowy.
Linia 6. void loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 7. digitalWrite otwórz nawias okrągły 8 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 8. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 9. digitalWrite otwórz nawias okrągły 9 przecinek HIGH zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 10. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 11. digitalWrite otwórz nawias okrągły 8 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 12. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 13. digitalWrite otwórz nawias okrągły 9 przecinek LOW zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 14. delay otwórz nawias okrągły 500 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 15. zamknij nawias klamrowy.
void setup() {
pinMode (8,OUTPUT);
pinMode (9,OUTPUT);
}
void loop() {
digitalWrite (8,HIGH);
delay (500);
digitalWrite (9,HIGH);
delay (500);
digitalWrite (8,LOW);
delay (500);
digitalWrite (9,LOW);
delay (500);
}
Wgrywamy program i sprawdzamy jego działanie.
Uruchom film, by zobaczyć prezentację działania programu:
Rnyh8KIjgqwqV Film nawiązujący do treści lekcji. Na filmie przedstawiony moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody. Dwa rezystory wpięto w płytkę stykową w taki sposób, że jedna nóżka każdego rezystora jest w tym samym wierszu, co zewnętrzne nóżki diody, a druga nóżka każdego rezystora jest wpięta „na zewnątrz” nóżek diody. Dwoma przewodami połączono nóżki diody z modułem Arduino. Pierwszy przewód wpięty jest w płytce w tym samym wierszu, co nóżka rezystora i nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D10. Drugi przewód wpięty jest w wierszu, w którym drugi rezystor ma nóżkę poza wierszem, w którym jest wpięta trzecia nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D9. Dioda świeci na zmianę na żółto i na czerwono.
Film nawiązujący do treści lekcji. Na filmie przedstawiony moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody. Dwa rezystory wpięto w płytkę stykową w taki sposób, że jedna nóżka każdego rezystora jest w tym samym wierszu, co zewnętrzne nóżki diody, a druga nóżka każdego rezystora jest wpięta „na zewnątrz” nóżek diody. Dwoma przewodami połączono nóżki diody z modułem Arduino. Pierwszy przewód wpięty jest w płytce w tym samym wierszu, co nóżka rezystora i nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D10. Drugi przewód wpięty jest w wierszu, w którym drugi rezystor ma nóżkę poza wierszem, w którym jest wpięta trzecia nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D9. Dioda świeci na zmianę na żółto i na czerwono.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rnyh8KIjgqwqV
Film nawiązujący do treści lekcji. Na filmie przedstawiony moduł Arduino z podłączonym do niego kablem USB, płytkę stykową, w którą wpięto diodę oraz leżące obok płytki przewody. Połączono moduł z płytką za pomocą przewodu wpiętego w module w 5 V i w płytce w tym samym wierszu, co środkowa nóżka diody. Dwa rezystory wpięto w płytkę stykową w taki sposób, że jedna nóżka każdego rezystora jest w tym samym wierszu, co zewnętrzne nóżki diody, a druga nóżka każdego rezystora jest wpięta „na zewnątrz” nóżek diody. Dwoma przewodami połączono nóżki diody z modułem Arduino. Pierwszy przewód wpięty jest w płytce w tym samym wierszu, co nóżka rezystora i nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D10. Drugi przewód wpięty jest w wierszu, w którym drugi rezystor ma nóżkę poza wierszem, w którym jest wpięta trzecia nóżka diody, a w module wpięty jest do pinu D9. Dioda świeci na zmianę na żółto i na czerwono.
Zróbmy symulację za pomocą środowiska Tinkercad
.
Zaloguj się na swoje konto na https://www.tinkercad.com/
Wariant 1
R1L3tUV28K4Sg Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się puste pole. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Dodaj do głównego okna symulatora płytkę stykową.
Re3VzH3GXPa41 Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Jako że w dostępnych komponentach nie ma dostępnej diody dwukolorowej, wykorzystamy do tego dwie zwykłe diody łącząc je wspólnie katodą.
RKINOTjpUT60V Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą, czyli przewodem biegnącym od wiersza, w którym znajduje się katoda diody czerwonej do wiersza, w którym znajduje się katoda diody niebieskiej. Od lewej: czerwoną i niebieską. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Do każdej anody diody dodaj rezystor o wartości 220 Ω omega
.
Rhot51x88urYm Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej, to znaczy, że nóżki rezystorów wpięte są w te same wiersze, w których wpięte są prawe nóżki diod. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Dodaj moduł Arduino Uno do okna symulacji.
RTb70XcUflLbk Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Podepnij katody diod LED do pinu GND
Arduino.
RJhAJbtUeJdrG Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino z pomocą przewodu wpiętego w płytkę stykową w tym samym wierszu, co lewy koniec przewodu łączącego katody diod. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Wolną nóżkę rezystora wpiętego w diodę czerwoną podepnij pod pin D8
.
RCsQ67IjQ1m0S Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Wolną nóżkę rezystora wpiętego w diodę niebieską podepnij pod pin D9
.
RVitjxAatbXod Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. W wierszu, w którym znajduje się drugi rezystor (czyli ten po prawej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D9 w module Arduino. Po prawo znajduje się pasek z następującymi ikonami: rezystor, dioda led, przycisk, potencjometr, kondensator, przełącznik suwakowy. Nad paskiem znajduje się również pole wyszukiwania. Pasek można przewijać.
Przejdźmy teraz do pisania kodu. W tym celu klikamy na przycisk Kod
, z listy rozwijanej wybieramy Tekst, potwierdzamy chęć zmiany widoku i czyścimy zawartość.
Przepisz kod, dopasuj widok okna i uruchom symulację.
RJAFP8JFwPUbm Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. W wierszu, w którym znajduje się drugi rezystor (czyli ten po prawej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D9 w module Arduino. Po prawo znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. }
Film z działania programu.
R14HR9k8ENwVQ Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. W wierszu, w którym znajduje się drugi rezystor (czyli ten po prawej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D9 w module Arduino. Po prawo znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiedni przycisk z paska menu. Po uruchomieniu dioda czerwona i niebieska świecą naprzemiennie.
Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. W wierszu, w którym znajduje się drugi rezystor (czyli ten po prawej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D9 w module Arduino. Po prawo znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiedni przycisk z paska menu. Po uruchomieniu dioda czerwona i niebieska świecą naprzemiennie.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R14HR9k8ENwVQ
Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto obok siebie dwie diody połączone wspólną katodą. Od lewej: czerwoną i niebieską. Prawe nóżki diod połączone są z rezystorami wpiętymi w środek płytki stykowej. W polu po prawej stronie od płytki stykowej znajduje się moduł Arduino, a po prawej stronie modułu znajduje się kabel USB. Diody podpięte są do pinu GND modułu Arduino. W wierszu, w którym znajduje się pierwszy rezystor (czyli ten po lewej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D8 w module Arduino. W wierszu, w którym znajduje się drugi rezystor (czyli ten po prawej stronie), wpięto przewód i podłączono go do pinu D9 w module Arduino. Po prawo znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiedni przycisk z paska menu. Po uruchomieniu dioda czerwona i niebieska świecą naprzemiennie.
Wariant 2
Zamiast pojedynczych diod LED, możemy użyć diody RGB z pominięciem podpięcia jednego koloru.
Dodaj do głównego okna symulatora płytkę stykową.
Rr0kA4MhISQf0 Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono płytkę stykową.
Do płytki dodaj diodę RGB.
RrzTEQ6xuH4uu Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB.
Do anod diody dla kolorów czerwonego i niebieskiego dodaj rezystory o wartości 220 Ω omega
.
RgimzBtygNnKg Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody.
Dodaj moduł Arduino Uno do okna symulacji.
RLYaRe5YPDX8i Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono arduino uno a obok płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody.
Podepnij katodę diody do pinu GND
Arduino.
R18NyHLNKJsbo Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono arduino uno a obok płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody. Z pinu GND arduino podłączono kabel do drugiej nóżki diody.
Wolną nóżkę rezystora wpiętego w kolor czerwony podepnij pod pin D8
.
Rhwe93xqYWge5 Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono arduino uno a obok płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody. Z pinu GND arduino podłączono kabel do drugiej nóżki diody. Z pinu 8 arduino podłączono kabel poprzez rezystor do pierwszej nóżki diody.
Wolną nóżkę rezystora wpiętego w kolor niebieski podepnij pod pin D9
.
RhcVe8BvnS93S Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono arduino uno a obok płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody. Z pinu GND arduino podłączono kabel do drugiej nóżki diody. Z pinu 8 arduino podłączono kabel poprzez rezystor do 1 nóżki diody. Z pinu 9 arduino podłączono kabel poprzez rezystor do 3 nóżki diody.
Przejdźmy teraz do pisania kodu. W tym celu klikamy na przycisk Kod
, z listy rozwijanej wybieramy Tekst
, potwierdzamy chęć zmiany widoku i czyścimy zawartość.
Przepisz kod, dopasuj widok okna i uruchom symulację.
R1eTWyTafsKfS Zdjęcie ekranu przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną Tinkercad . W obszarze roboczym umieszczono arduino uno a obok płytkę stykową, a na niej: LED 3 kolorowy RGB o 4 nóżkach. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów w taki sposób, że są one wpięte w te same wiersze, co anody. Z pinu GND arduino podłączono kabel do drugiej nóżki diody. Z pinu 8 arduino podłączono kabel poprzez rezystor do 1 nóżki diody. Z pinu 9 arduino podłączono kabel poprzez rezystor do 3 nóżki diody. Po prawej stronie otwarto kod projektu: void setup(){ pinMode(8, OUTPUT); pinMode(9, OUTPUT); } void loop(){ digitalWrite(8, HIGH); delay(500); digitalWrite(9, HIGH); delay(500); digitalWrite(8, HIGH); delay(500); digitalWrite(9, HIGH); delay(500); }
Film z działania programu.
R1CfrbUc1npWO Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1 – Wariant 2". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto diodę LED RGB mającą cztery nóżki. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów. Po prawej stronie płytki umieszczono moduł Arduino, a po prawo od modułu znajduje się kabel USB. Katodę połączono z masą GND modułu. Anodę od koloru czerwonego, czyli pierwszą od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D8 modułu. Anodę od koloru niebieskiego, czyli trzecią od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D9 modułu. W prawej części okna znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiednią opcję z menu. Po uruchomieniu, dioda zaczyna świecić naprzemiennie światłem czerwonym, fioletowym i niebieskim.
Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1 – Wariant 2". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto diodę LED RGB mającą cztery nóżki. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów. Po prawej stronie płytki umieszczono moduł Arduino, a po prawo od modułu znajduje się kabel USB. Katodę połączono z masą GND modułu. Anodę od koloru czerwonego, czyli pierwszą od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D8 modułu. Anodę od koloru niebieskiego, czyli trzecią od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D9 modułu. W prawej części okna znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiednią opcję z menu. Po uruchomieniu, dioda zaczyna świecić naprzemiennie światłem czerwonym, fioletowym i niebieskim.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1CfrbUc1npWO
Film dotyczący działania programu. Film przedstawia okno przeglądarki z otwartą stroną tinkercad. Pod adresem strony znajduje się pasek tytułowy "0940 Arduino – kółko i krzyżyk, część 1 – Wariant 2". Poniżej znajduje się pasek z opcjami. Po lewej paska znajdują się między innymi ikonka kosza, strzałki cofania i do przodu, po prawej stronie paska znajdują się następujące przyciski: Kod, Uruchom symulację, Eksportuj, Udostępnij, a pod nimi znajduje się wybrana opcja „Podstawowe” z listy „Komponenty”. Poniżej znajduje się pole, w którym umieszczono płytkę stykową. W płytkę wpięto diodę LED RGB mającą cztery nóżki. Do anod, czyli do nóżek od lewej: pierwszej i trzeciej podłączono rezystory 220 omów. Po prawej stronie płytki umieszczono moduł Arduino, a po prawo od modułu znajduje się kabel USB. Katodę połączono z masą GND modułu. Anodę od koloru czerwonego, czyli pierwszą od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D8 modułu. Anodę od koloru niebieskiego, czyli trzecią od lewej nóżkę diody połączono przewodem z pinem D9 modułu. W prawej części okna znajduje się pole z kodem zatytułowane Tekst. Kod jest następujący: 1. void setup() { 2. pinMode (8, OUTPUT); 3. pinMode (9, OUTPUT); 4. } 5. 6. void loop() { 7. digitalWrite (8, HIGH); 8. delay (500); 9. digitalWrite (9, HIGH); 10. delay (500); 11. digitalWrite (8, LOW); 12. delay (500); 13. digitalWrite (9, LOW); 14. delay (500); 15. } Osoba uruchamia program, klikając odpowiednią opcję z menu. Po uruchomieniu, dioda zaczyna świecić naprzemiennie światłem czerwonym, fioletowym i niebieskim.
Ciekawostka
Typ diody (wspólna anoda bądź katoda) możesz łatwo rozpoznać na podstawie struktury wewnątrz obudowy.
Ważne!
Większa elektroda w środku to katoda.
Słownik GPIO GPIO
General Purpose Input Output – wyjście/wejście ogólnego przeznaczenia
etykieta na schemacie etykieta na schemacie
jeden ze sposobów zapewnienia lepszej czytelności schematu elektrycznego; nie wykonujemy bezpośredniego połączenia między elementami, tylko stosujemy etykietę o danej nazwie; czytając schemat, punkty o tej samej nazwie należy traktować jako elektrycznie połączone
analogowy GPIO analogowy GPIO
pin, który w Arduino jest w stanie działać jako wejście analogowe; może zostać wykorzystany również jako pin cyfrowy, ale pin cyfrowy nie może być już pinem analogowym
funkcja random (min, max) funkcja random (min, max)
funkcja, która zwraca w swoim wyniku pseudolosową liczbę całkowitą z przedziału wyznaczonego przez pierwszy i drugi argument
drganie styków drganie styków
zjawisko powodujące wielokrotną krótką zmianę stanów przycisku mechanicznego przy jego wciśnięciu; program może każde z takich drgań zinterpretować jako wciśnięcie przycisku przez użytkownika