Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Arthur Schopenhauer

DekadenckidekadentyzmDekadencki nastrój panujący pośród elit kulturalnych przełomu XIX i XX wieku skłaniał do intensywnych poszukiwań dróg ucieczki od atmosfery zwątpienia i melancholiimelancholiamelancholii. Za jeden z najpewniejszych sposobów przełamania nędzy istnienia uznawano sztukę. Poparcie dla swoich poglądów moderniści znaleźli w pismach Arthura Schopenhauera (1788–1860) – filozofa doby romantyzmu, którego pisma pozostawały szerzej nieznane aż do schyłku wieku.

R3IlVAtY1ifAB
Szkic Johanna Schäfera przedstawiający Arthura Schopenhauera, 1859.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Schopenhauer wychodził z założenia, że człowiekowi niezmiennie towarzyszy cierpienie i związane z nim poczucie braku. Stan ten trwa nieprzerwanie i chociaż ludzie usiłują zaspokoić swoje potrzeby, ich działania są z góry skazane na niepowodzenie. Szczęście jest bowiem nieosiągalne, a jedynym celem człowieka powinno być złagodzenie doznawanego bólu. Do tych poglądów będą się później odwoływać twórcy przełomu XIX i XX wieku, między innymi Kazimierz Przerwa‑Tetmajer.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Credo

Jutro?… Nie wierzę, aby lepiej było
i nie zazdroszczę już tej wiary – dzieciom…
Po co się łudzić? Wydarte stuleciom
posępne, smutne, zimne doświadczenie
złudzeniom wszelkim na czole wyryło:
„Śmierć i nicestwo!”… zabiło złudzenie… […]

1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Credo, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 149.

W swoim najważniejszym dziele Świat jako wola i przedstawienie (1819) Schopenhauer wyraził przekonanie, że podstawą świata jest wola – bezrozumny, nienasycony popęd. Rozumność człowieka polega natomiast na racjonalnymracjonalizmracjonalnym dobieraniu środków do jego zaspokojenia. Filozof uważał, że tylko religia, filozofia i sztuka pozwalają zapomnieć o cierpieniu, a wszelkie inne sposoby należy uznać za bezsensowne. Inspirując się buddyzmem, filozof zachęcał do wyzbycia się wszelkich pragnień w celu osiągnięcia wewnętrznego spokoju. Młodopolanie (między innymi Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i Stanisław Przybyszewski) przejęli od niemieckiego myśliciela pragnienie wyzwolenia z bólu i wejścia w stan nirwanynirwananirwany.

Friedrich Nietzsche

Prawdziwej światopoglądowej rewolucji dokonał niemiecki filozof Friedrich Nietzsche (1844–1900), głosząc, że prawda jest czymś subiektywnym. Według niego już samo sformułowanie jakiejś prawdy deformuje rzeczywistość, ponieważ uogólnia złożoność istoty świata. Podobną postawę Nietzsche przyjmował wobec kategorii dobra i zła. W dziele Poza dobrem i złem (1866) uznał je za względne – niemożliwe do obiektywnego ustalenia.

RmpaW57D8gdVX
Friedrich Nietzsche, fotografia z 1899 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nietzsche zasłynął radykalną krytyką obowiązującej powszechnie moralności. Stwierdził, że każdy kieruje się w życiu takimi zasadami, jakie są mu potrzebne i odpowiadają jego uczuciom i afektom. Moderniści widzieli w nim piewcę indywidualizmuindywidualizmindywidualizmu. Nietzsche piętnował takie wartości, jak altruizmaltruizmaltruizm czy miłosierdzie, uznając je za przejaw „moralności niewolników”, właściwej ludziom słabym, którym troska o siebie nawzajem jest potrzebna do przetrwania. Przeciwstawiał ją „moralności panów”, w myśl której osoby ponadprzeciętne mogą być całkowicie niezależne od odgórnych nakazów. Koncepcje te zyskały oddźwięk na gruncie literatury. Do największych propagatorów myśli Nietzschego w Polsce należał Leopold Staff, tłumacz dzieł niemieckiego filozofa i autor tomu Sny o potędze, w którym znalazł się między innymi wiersz Bogowie zmarli:

Leopold Staff Bogowie zmarli

Moc zbudziła w nim butę i dumny gniew wraży,
Iż nie ścierpiał nad sobą dłoni bóstw ciemięskiej.
Wchodzi w świątynię, w sile swej potęgi męskiej,
By tych, co nad nim władną, postrącać z ołtarzy.

Czuł swą wielkość i wiedział, że sam sobie starczy
Być bogiem światowładnym, bo moc w duszy chował.
I posągi postrzaskał, obalił na pował –
Nie padł grom z twarzy bóstwa skamieniałej, starczej.

Bogi zmarły… Powraca ku drzwiom świętokradca
I lęk go zdjął, że kiedy otworzy wierzeje,
Ujrzy świat przerażony… bo tam skonał Władca!

Przestwór w rozpacznym szale zgrozy skamienieje!...
Rozchyla drzwi… otwiera oczy trwogą mętne…
Patrzy: Wszystko, jak było… zimne… obojętne…

2 Źródło: Leopold Staff, Bogowie zmarli, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1963, s. 6.

W książce Tako rzecze Zaratustra (1884) Nietzsche sformułował koncepcję nadczłowieka, czyli człowieka przyszłości – wolnego i silnego, który potrafi samodzielnie sterować swoim losem. Jest pozbawiony lęku, przekracza wszelkie ograniczenia i żyje pełnią życia. Taką drogą, zdaniem Nietzschego, mogą podążyć tylko jednostki wybitne, dlatego też w myśli filozofa można zauważyć silne akcenty antydemokratyczne: demokracja promuje ludzi przeciętnych, nie zaś wybitnych, którzy powinni stać poza prawem. Ze względu na te poglądy Nietzsche był uznawany za amoralistęamoralizmamoralistę.

Literaci bardzo często sięgali po dzieło Nietzschego Narodziny tragedii (1869), w którym filozof opisał dwa sposoby funkcjonowania człowieka w świecie. Pierwszą postawę nazwał apollińską (w nawiązaniu do Apolla, greckiego boga piękna) - charakteryzowała się umiłowaniem ładu i harmonii, dążeniem do doskonałości. Druga postawa, określona przez Nietzschego jako dionizyjska (od Dionizosa, greckiego boga płodności), oznaczała wewnętrzny niepokój oraz zerwanie z normami i konwencjami. Odtąd zaczęto interpretować poszczególne dzieła literackie jako wyrażające żywioł apolliński lub dionizyjski.

Henri Bergson

O ile SchopenhauerNietzsche zmienili wyobrażenia dotyczące uczuć i woli, o tyle Henri Bergson (1859–1941) naruszył podstawy myśli europejskiej: podważył wartość intelektu, na którym zbudowano całą nowożytną naukę. Francuski myśliciel uznał, że poznanie dokonuje się nie za sprawą rozumu, lecz dzięki intuicji. Intelekt pojmuje rzeczywistość tylko częściowo, nie jest w stanie objąć świata, który nieustannie się zmienia i nie pozwala się wtłoczyć w ramy pojęć. Intuicja stanowi natomiast pośrednią drogę poznania, pomiędzy instynktem a rozumem: z jednej strony jest częścią przyrody, więc pozwala ją poznać, z drugiej jest uświadomiona, dlatego umożliwia przyswojenie wiedzy. Ze względu na podkreślanie znaczenia intuicji filozofię Bergsona nazwano intuicjonizmemintuicjonizmintuicjonizmem.

R1fXB3Bn4ybS1
Henri Bergson, fotografia sprzed 1941 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ważną kategorią dla Bergsona był pęd życiowy, czyli élan vital – samorzutna, nieograniczona siła, która kieruje światem. Wszystko znajduje się więc w ciągłym ruchu i jest ze sobą powiązane. Ten pogląd Bergson przeciwstawiał determinizmowideterminizmdeterminizmowi – głoszącemu, że wszystkie ludzkie poczynania są uwarunkowane czynnikami zewnętrznymi i fizjologiczną naturą człowieka. Według francuskiego myśliciela tak rozumiany determinizm należy uznać tylko za abstrakcyjną konstrukcję intelektu: kiedy ktoś podejmuje decyzję, podejmuje ją jako nierozdzielną całość – nie jest zależny od instynktownych potrzeb, ponieważ są one jego własnymi potrzebami. Do tych poglądów Bergsona odwoływali się liczni twórcy przełomu wieków, między innymi Tadeusz Miciński w powieści Xiądz Faust (1913):

Tadeusz Miciński Xiądz Faust

Teoria pochodzenia organizmów nabiera coraz więcej transcendentalności, wchodzi w sfery metazjawisk, to jest zjawisk nieuchwytnych dla doświadczenia. Żeby wyliczyć tylko parę nazwisk, wspomnę Fechnera, Wundta, Driescha, Bergsona, którzy z postępem wiedzy musieli przyjąć intuicyjną celowość w naturze; nie może ona być ściśle dowiedziona jak teza fizyczna, ale bez niej niepodobna wyrozumieć życia, które tworzy się wciąż improwizacyjnie z głębin, zaledwo w części dostępnych naszym badaniom.

3 Źródło: Tadeusz Miciński, Xiądz Faust, oprac. W. Gutowski, Kraków 2008, s. 166.

Filozofia Bergsona, podobnie jak myśl Nietzschego, również zawiera rys indywidualistyczny. Pojawia się w niej podział na dwa źródła moralności: społeczne (narzucone odgórnie) i indywidualne (powstałe z inicjatywy własnej człowieka). Jednostka zdeterminowana normami społecznymi jest zniewolona, a każdy, kto kieruje się niezależnością poglądów, jest wolny.

Myśl Bergsona była traktowana także jako antidotumantidotumantidotum na pesymistyczną refleksję o śmierci i cierpieniu. Francuski filozof dostrzegał tu istotną rolę religii. Nie miał jednak na myśli wiary będącej społecznym wytworem, lecz dynamiczną, indywidualną duchowość opartą na osobistym doświadczeniu transcendencjitranscendencjatranscendencji. Tylko taką religię uznawał za rozwijającą dla jednostki. Krytykował wiarę motywowaną filozofią, ponieważ rozumowe dowody na istnienie Boga nie są w stanie w nikim wzbudzić duchowości – to może się dokonać tylko za sprawą mistycznegomistycyzmmistycznego doświadczenia.

Słownik

amoralizm
amoralizm

(gr. a – przeciw + łac. moralis) pogląd etyczny odrzucający możliwość oceny czynów z punktu widzenia kryteriów moralnych

antidotum
antidotum

(gr. antidoton – dosł. przeciwdawka) środek zaradczy na coś

altruizm
altruizm

(łac. alter – drugi, inny) kierowanie się w swym postępowaniu dobrem innych, gotowość do poświęceń

cyganeria (bohema)
cyganeria (bohema)

określenie środowiska artystycznego charakteryzującego się niekonwencjonalnym stylem życia, pogardą dla obyczajowości ogółu społeczeństwa, spędzającego czas na tworzeniu sztuki oraz zabawach

dekadentyzm
dekadentyzm

(z franc. décadence – chylenie się ku upadkowi, łac. decadentia – schyłek) postawa, która ukształtowała się pod koniec XIX wieku, charakteryzująca się pesymistycznym podejściem do rzeczywistości, przekonaniem o zmierzchu kultury i poszukiwaniem sposobów na zapełnienie odczuwanej pustki; duży wpływ na rozwój dekadentyzmu miały filozofia Artura Schopenhauera oraz powieść Jorisa‑Karla Huysmansa Na wspak, nazywana przez jemu współczesnych „biblią dekadentyzmu”

determinizm
determinizm

(z łac. determinare – ograniczać, określać) pogląd zakładający, że egzystencja i działania człowieka są niezależne od wolnej woli, uwarunkowane czynnikami biologicznymi, środowiskowymi i historycznymi

gnoza
gnoza

(z gr. gnosis – wiedza, poznanie) rodzaj wiedzy uzyskanej z poznania opartego na intuicji i kontemplacji w odróżnieniu od wiedzy wynikającej z uczenia się i doświadczenia zmysłowego; pojęcie oznaczające wiedzę mającą pochodzić z pozaintelektualnej intuicji uzyskiwanej przez wewnętrzne oświecenie lub wtajemniczenie; według gnostyków gnoza zastępuje zarówno wiarę religijną, jak i naturalne poznanie ludzkie

indywidualizm
indywidualizm

(z łac. individuum – coś niepodzielnego, jednostka) pogląd typowy dla kultury intelektualnej romantyzmu, przywiązujący najwyższą wagę moralną do wewnętrznego życia uczuciowego jednostki, także: poczucie niezależności i odrębności osobistej oraz dążenie do zachowania własnych poglądów

intuicjonizm
intuicjonizm

(z łac. intueri – wglądać, przeczuwać) kierunek filozoficzny w teorii poznania, według którego głównie lub jedynie wartościowym sposobem poznania jest intuicja, rozumiana jako niewyrażalny w języku akt bezpośredniego, ale nie zmysłowego obcowania z przedmiotem, pozwalający na przeżycie jego konkretnej, niepowtarzalnej natury, istoty, wewnętrznego sensu

mediumizm
mediumizm

(z łac. medius – środkowy, pośredni) teoria i praktyka związane z wywoływaniem zjawisk paranormalnych za pośrednictwem osób o specyficznych cechach, zwanych mediami

melancholia
melancholia

(gr. melancholia) stan głębokiego przygnębienia i apatii lub nastrój łagodnego smutku i głębokiej zadumy

mistycyzm
mistycyzm

(z gr. mystikos – tajemny) termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem

nirwana
nirwana

(sanskr. nirvāṇa) religijne pojęcie (obecne m.in. w buddyzmie i hinduizmie) oznaczające stan wyzwolenia z kręgu życia i narodzin, osiągnięcie najbardziej zaawansowanego poziomu duchowego, utożsamiane niekiedy z całkowitym zanikiem świadomości i rozpłynięciem się w pustce

okultyzm
okultyzm

(z łac. occulere – skrywać) „wiedza tajemna” o ukrytych dla zmysłów fizycznych i intelektu istotach, potencjalnościach i mocach istniejących w świecie duchowym, w kosmosie i w człowieku oraz o transracjonalnych zdolnościach człowieka umożliwiających mu poznawanie ich i opanowywanie; także praktyka ćwiczeniowo‑medytacyjna i magiczna oparta na tej wiedzy; jako synonim ezoteryki, nazwa „okultyzm” jest często używana w sensie pejoratywnym

pragmatyzm
pragmatyzm

(z gr. pragma – działanie, czyn) kierunek filozoficzny wywodzący się z angielskiego empiryzmu, ukształtowany pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych; główne zasady pragmatyzmu sformułował Charles Sanders Peirce; pragmatyzm został spopularyzowany przez Williama Jamesa; pragmatyzm koncentruje się zwłaszcza na teorii prawdy, teorii znaczenia oraz zagadnieniach metodologicznych; postuluje praktyczny sposób myślenia i działania oraz metody krytycznego rozsądku i nauk doświadczalnych; doświadczenie pojmuje jako proces przystosowawczego współoddziaływania organizmu i rzeczywistości; za kryterium prawdy uznaje użyteczność, uzależniając prawdziwość twierdzeń od ich praktycznych skutków

psychoanaliza
psychoanaliza

(z gr. psyche – duch, dusza i analysis – rozwiązanie, rozłożenie) kierunek psychologii głębi i metoda psychoterapii zainicjowane przez Sigmunda Freuda. Według jego klasycznej koncepcji aparat psychiczny człowieka składa się z trzech instancji: id (ono) – obejmujące całokształt nieświadomych pierwotnych popędów, jest podstawowym źródłem energii i kieruje się zasadą przyjemności; ego (ja, jaźń) – obejmujące wyuczone w toku indywidualnego rozwoju zdolności do orientacji w otoczeniu i świadomej regulacji zachowania; kieruje się zasadą rzeczywistości; superego (nadjaźń) – ukształtowane wskutek przyswojenia wymagań społecznych, norm moralnych i wzorów kulturowych, ma charakter irracjonalny

racjonalizm
racjonalizm

(z łac. ratio – rozum) postawa uznająca prymat nauki i rozumu nad uczuciami i wiarą

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens – przekraczający) istnienie poza granicami bytu lub poza granicami ludzkiego poznania