Przeczytaj
Tadeusz Lubelski w książce Historia kina polskiego zwraca uwagę, iż przełożenie tekstu Mickiewicza na ekran stanowiło pewną pułapkę ze względu na otwartą budowę dramatu, niedokończenie, a także cztery części. Konwicki natomiast poszedł za tropem , który pisał tak:
DziełaObrzęd ludowy zwany Dziadami, święto zmarłych i wywoływania duchów, gromadząc na nowo głośne postacie dramatu, wiąże całą akcję w jedno, tajemnicza z osobowość przechodząca przez cały dramat daje mu pewną jednolitość.
Akcja filmu Konwickiego rozgrywa się w jedną noc od wieczora do rana, a „cała opowieść snuta w Lawie wynika z pamięci jednej postaci, owej Mickiewiczowskiej »tajemniczej osobowości przechodzącej przez cały dramat«”Indeks górny 11Indeks górny 11. Reżyser postanowił stworzyć tekst nie tylko oryginalny, ale przede wszystkim aktualny. Przyczynkiem do tego były słowa, które padają we wstępie do III części Dziadów:
DziełaPolska od pół wieku przedstawia widok z jednej strony tak ciągłego, niezmordowanego i nieubłaganego okrucieństwa tyranów, z drugiej tak nieograniczonego poświęcenia się ludu i tak uporczywej wytrwałości, jakich nie było przykładu od czasu prześladowania chrześcijaństwa.
Konwicki wyeksponował traumatyczne wydarzenia historii Polski, by jej cierpienie ująć w kategoriach uniwersalnych i jednocześnie zapytać siebie oraz widzów o ich sens. Alicja Helman, polska teoretyczka i historyczka filmu, nazwałaby Lawę „twórczą zdradą”, czyli odautorskim komentarzem reżysera do rzeczywistości.
O reżyserze
Tadeusz Konwicki urodził się w 1926 r. Był pisarzem, reżyserem i scenarzystą. W połowie lat 40, tuż po wojnie, Konwicki był dość gorliwym pisarzem socjalistycznym, należał do tzw. formacji „pryszczatych”. Jednak rozczarował się systemem i wówczas przyjął postawę opozycyjną – nie związał się już z żadną grupą. Stworzył cykl powieści egzystencjalnych: Sennik współczesny, Wniebowstąpienie oraz Kalendarz i klepsydra. Od połowy lat 70. utwory Konwickiego były publikowane w podziemiu. Szczególną rolę odegrały powieści antysystemowe, np.: Kompleks polski, Mała apokalipsa czy Rzeka podziemna, podziemne ptaki. Inne ważne książki tego autora to Kronika wypadków miłosnych i Bohiń. Tadeusz Konwicki był kierownikiem literackim zespołu filmowego Kadr. Przez całe życie zainicjował wiele projektów filmowych. Wyreżyserował takie filmy, jak: Ostatni dzień lata, Salto, Dolina Issy i Lawa. Zmarł w 2015 r.
Lawa – zarys fabuły
Tytuł filmu Tadeusza Konwickiego wprost nawiązuje do sceny Mickiewiczowskiego Salonu Warszawskiego, w której Piotr Wysocki wypowiada słowa:
Dziady. Część IIINasz naród jak lawa, z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi, plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.
Swoimi słowami Wysocki nawiązuje do dwóch postaw polskiego narodu wobec rosyjskiego zaborcy. Lawa zimna, twarda, sucha i plugawa to arystokracja, która przyjęła służalczą retorykę, by czerpać z tego osobiste korzyści. Wewnętrzny ogień to młodzi patrioci, którzy gotowi są walczyć o odzyskanie niepodległości.
Dzieło Konwickiego jest połączeniem Dziadów Adama Mickiewicza z komentarzem odreżyserskim na temat historii Polski, okresu wojny i czasów powojennych. Główny temat, który pojawia się w tekście, to problem teodyceiteodycei, znany już literaturze od czasów biblijnych. W filmie znajdziemy najważniejsze sceny cyklu dramatycznego romantycznego twórcy, takie jak np. Wielką Improwizację, scenę Salonu Warszawskiego czy sceny więzienne, w których Konrad śpiewa pieśń zemsty, mamy także historię pani Rollison i przepowiednię księdza Piotra. Oprócz tego w filmie pojawiają się sceny rozgrywające się na cmentarzu, znane z II części Dziadów. Do historii kinematografii polskiej przeszła scena Wielkiej Improwizacji, w której rolę młodego Konrada odgrywał jeszcze wtedy student warszawskiej PWST Artur Żmijewski, a dojrzałego Konrada (filozofa i mędrca) - jeden z najwybitniejszych polskich aktorów: Gustaw Holoubek.
Słownik
(łac. adaptatio – przystosowanie) przystosowanie czegoś do innego użytku niż było przeznaczone, np. utworu literackiego do wystawienia na scenie lub do sfilmowania
opracowanie tekstu literackiego w wersji filmowej
(gr. theós – bóg i díkē – sprawiedliwy, słuszny) koncepcja mająca na celu uzgodnienie sprzeczności między wiarą w dobroć i wszechmoc Bożą a istnieniem zła; jest to również dziedzina filozofii chrześcijańskiej, której przedmiotem jest rozumowe uzasadnienie poznawalności, istnienia i przymiotów Boga oraz Jego stosunku do świata
łączenie oddzielnych części filmu, audycji itp. w jedną, artystyczną, kompozycyjną całość