Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza nowych idei

Ideologie, które w XIX w. z różnym skutkiem próbowano wprowadzić w życie, odwoływały się do przeszłości, a w dojrzałej formie funkcjonowały już u schyłku osiemnastego stulecia. Głównym motorem ich rozwoju były zmiany wprowadzone podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej i czasów napoleońskich. Dlatego też liberalizm kojarzony był głównie z „wolnością” i „postępem” a konserwatyzm ze starym, przedrewolucyjnym ładem i reprezentującymi go, niechętnymi zmianom, politykami.

Emanuel Rostworowski Historia Powszechna. Wiek XVIII

„Ostatnie dziesięciolecia XVIII wieku przyniosły wielki wzrost ilościowy literatury ekonomicznej i politycznej, które to dwie dziedziny były, jak zawsze, ściśle ze sobą związane. Kierunek różnych doktryn ekonomicznych zależał nie tylko od zróżnicowanego poziomu gospodarki krajów europejskich, lecz również od struktur politycznych i miejsca zajmowanego przez autorów pism ekonomicznych w społeczeństwie.
Tam, gdzie ekonomiści byli ściśle związani z administracją państwową, a więc przede wszystkim w Niemczech i monarchii habsburskiej, nauka ekonomii zachowała charakter interwencyjnej techniki zarządzania, skoncentrowanej wokół problemu dochodów skarbu państwa, czyli panującego. Kultywowano tu więc tradycje merkantylizmumerkantylizmmerkantylizmu i kameralizmu, którego najwybitniejszym przedstawicielem był w owym czasie wiedeński profesor i biurokrata żydowskiego pochodzenia, Joseph von Sonnenfelds (1732‑1817). Kameralizm nie stał w miejscu; w coraz większym stopniu łączył z polityką gospodarczą politykę społeczną (zwłaszcza w zakresie reform stosunków agrarnych), zawsze jednak pozostawał bardziej administracyjną praktyką niż ekonomiczną teorią”

Historia Powszechna Źródło: Emanuel Rostworowski, Historia Powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 2000, s. 940–941.
RLqFmXN1qzGL0
Edmund Burke. Brytyjczyk, uważany za czołowego ideologa konserwatyzmu. Sprzeciwiał się rewolucjom - uważał, że zniszczyły one ład, który zbudowało wiele pokoleń.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego konserwatyści uważają, iż należy postępować według tradycyjnych obyczajów i zgodnie z przyjętymi konwencjami?Jakie zagrożenie przynosi według nich przerwanie ciągłości zasad regulujących życie ludzi?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kameralizm, a w szczególności merkantylizm, o którym wspomina Emanuel Rostworowski w „Historii powszechnej XVIII w.”, jako część systemu poglądów ekonomiczno‑politycznych w naukowym ujęciu rozpropagowany został szeroko w 1776 r. przez Adama SmithaAdam SmithAdama Smitha. Smith wywiódł go z łacińskiego słowa „mercari”, oznaczającego „handlować”, „prowadzić handel”. Zwolennicy merkantylizmu opowiadali się za silną władzą scentralizowanego państwa i można określić ich mianem konserwatystówKonserwatyzmkonserwatystów. Krytycy merkantylizmu i kameralizmu – tacy jak Adam Smith – ukształtowali natomiast myśl liberalną, której gospodarcza teoria rozwinęła się w Anglii i Francji w umysłach ludzi, którzy pozostawali raczej poza aparatem administracji państwowej. Dlatego też zarysowały się różnice między tymi ideologiamiIdeologiaideologiami.

Adam Smith

Rozkwit liberalizmuLiberalizmliberalizmu i konserwatyzmu w XIX wieku oraz różnice między nimi

R4UzL8wdjyWMR1
François-René de Chateaubriand. Francuski pisarz, polityk i dyplomata. Autor „Szkicu o rewolucjach” z 1797 roku. Książka dała mu rozgłos i wprowadziła na konserwatywne salony. W 1802 roku napisał dzieło „Geniusz chrześcijaństwa”, które odbiło się głośnym echem wśród części społeczeństwa znudzonego i rozczarowanego filozoficznymi teoriami oświecenia.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W poglądach głoszonych przez przedstawicieli nowych ideologii można zauważyć różnice dotyczące jednostki, jej pozycji w społeczeństwie oraz wizji państwa. W liberalizmie kluczową kwestią są idee indywidualizmu oraz wolności, które stanowią nadrzędne wartości. Przedstawiciele liberalizmu zwracali uwagę na prawa przysługujące jednostce wynikające z tych właśnie idei. Wolność to dla nich podstawa funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. Klasyczni przedstawiciele liberalizmu twierdzili, iż wolność słowa, swoboda wyrażania myśli, możliwość zrzeszania się to nienaruszalne prawa przysługujące człowiekowi. Głosili prawo do własności i wolność gospodarczą. Wolność miała być zagwarantowana przez nienaruszalne prawo własności, równość prawno‑polityczną jednostek, prawo równych szans w podejmowaniu działalności ekonomicznej, wolność wyznania, myśli i wypowiedzi.

Liberałowie propagowali przekonanie o nadrzędności jednostki wobec społeczeństwa. Według nich społeczeństwo składa się z autonomicznych jednostek. Rolą państwa, ma być zagwarantowanie bezpieczeństwa i porządku wewnętrznego. Liberałowie postulują zasadę podziału władzy, suwerenności narodu i gwarancje praw człowieka. Istotne znaczenie ma dla nich określenie przez prawo granic władzy państwowej. Klasyczni myśliciele liberalizmu głosili ideę państwa, które w jak najmniejszym stopniu ingeruje w wolność i ma ograniczony zakres uprawnień. Władze państwowe powinny czuwać nad przestrzeganiem prawa przez obywateli na zasadzie „stróża nocnego”„Nocny str󿔄stróża nocnego”. Liberałowie głosili także hasło leseferyzmuleseferyzmleseferyzmu. Pogląd ten przyznawał wolność jednostki w wymiarze społeczno‑ekonomicznym i sprzeciwiał się ingerencji państwa w życie gospodarcze. Jedynym regulatorem gospodarki powinna być cena. Przedstawiciele liberalizmu socjalnego natomiast opowiadali się za koncepcją państwa dobrobytu oraz dopuszczali możliwość nieznacznej interwencji państwa w działanie wolnego rynku.

R1ccq1tmWigYr
Pomnik Adama Smitha w Edynburgu. Smitha był autorem słynnego dzieła „O bogactwie narodów”, które uznaje się za biblię liberałów.Zastanów się, co może oznaczać głoszone przez Smitha hasło, że mechanizmy gospodarki powinna regulować „niewidzialna ręka rynku”?
Źródło: Stefan Schäfer, Lich, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Konserwatyści, odmiennie niż liberałowie postrzegali jednostkę, jej rolę oraz miejsce w społeczeństwie. Nawiązując do religii, wskazywali na słabość natury człowieka. Uważali, że człowiek nie jest doskonały.

R1ZO7UEze7WPX1
Alexis de Tocqueville. Autor dwutomowego dzieła „O demokracji w Ameryce”, które uważa się za najbardziej przenikliwą analizę demokratycznego społeczeństwa politycznego. Opisywał i analizował konflikt między wolnością i równością, badał pożytki płynące z samorządu i stowarzyszeń politycznych oraz relacje między państwem a Kościołami. Krytycznie oceniał niektóre aspekty demokracji, gdyż sądził, że ustrój demokratyczny może prowadzić do degradacji ludzkiej natury. Uważał, że demokrację, można i należy reformować. Za największą wartość demokratycznego społeczeństwa uznawał wolność. Zagrożenie dla niej stanowi tyrania większości.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dostrzegali skłonność ludzi do zła. Uzasadniało to konieczność istnienia silnej władzy i potrzebę odwoływania się do autorytetów wskazujących właściwy sposób postępowania. Podobnie jak liberałowie, konserwatyści za istotne uznawali prawo do własności prywatnej. Podkreślali i akceptowali zróżnicowany charakter społeczeństwa. Krytykowali natomiast typową dla liberalizmu nadrzędność jednostki wobec społeczeństwa i negowali ideę autonomii oraz rzekomą konieczność niezależności jednostki. Według przedstawicieli konserwatyzmu społeczeństwo ma złożoną hierarchiczną budowę i stanowi całość złożoną z różnorodnych grup i wspólnot, wśród których szczególną rolę w zachowaniu i utrwalaniu tradycyjnych wartości, kształtowaniu więzi czy wychowaniu człowieka odgrywa rodzina. Uważali, że jednostka, jako część społeczeństwa, powinna nie tylko realizować obowiązki wynikające z zajmowanej pozycji społecznej, ale także korzystać z przysługujących jej praw. Konserwatyści opowiadali się za koncepcją silnego państwa i od samego początku głosili zasadę rządów prawa. Celem państwa jest ochrona istniejącego ładu społecznego i nadzór nad rozwojem społeczeństwa. Konserwatyzm neguje gwałtowne zmiany, których następstwem może być rewolucja lub zniszczenie tradycyjnego porządku społecznego i tradycyjnych więzi. Porównując założenia liberalizmu i konserwatyzmu, należy zwrócić uwagę na odmienne wartości stanowiące podstawę głoszonych poglądów. W doktrynie liberalnej, która dzieli się na różne nurty, są nimi wolność i indywidualizm. Konserwatyzm za istotne uznaje tradycję, rodzinę, hierarchię. Różnice dotyczą także koncepcji jednostki, idei społeczeństwa czy wizji państwa. Pomimo tych różnic w rozważaniach współczesnych przedstawicieli obydwu doktryn można dostrzec pewne podobieństwa w odniesieniu do zasad ustrojowych i rozwiązań o charakterze gospodarczym.

ZAŁOŻENIA LIBERALIZMU i KONSERWATYZMU W ŹRÓDŁACH

LIBERALIZM

Jedynym celem usprawiedliwiającym ograniczenie przez ludzkość, indywidualnie lub zbiorowo, swobody działania jakiegokolwiek człowieka jest samoobrona, że jedynym celem, dla osiągnięcia którego ma się prawo sprawować władzę nad członkiem cywilizowanej społeczności wbrew jego woli, jest zapobieżenie krzywdzie innych [...] Wolność jest jedynym niezawodnym i stałym źródłem reform, ponieważ dzięki niej każda jednostka może się stać niezależnych ogniskiem postępu.

liberalizm Źródło: LIBERALIZM, [w:] John Stuart Mill, O wolności; Tytuł oryginału: On Liberty, oprac. Wydawnictwo Naukowe PWN, Londyn 1859.
KONSERWATYZM

Jedną z pierwszych i najgłówniejszych zasad uświęcających państwo i prawa jest zasada głosząca, że jego przejściowi właściciele i dożywotni dzierżawcy nie powinni działać tak, jakby byli jego wyłącznymi panami, niepomni na to, co otrzymali od przodków, i co winni są potomnym. Nie powinni sądzić, że mają prawo do wydziedziczania następców, ogołacania spuścizny, poprzez niszczenie wedle zachcianki całej pierwotnej tkanki ich społeczeństwa, bo postępując w ten sposób, ryzykują pozostawienie tym, którzy przyjdą po nich, ruiny, a nie mieszkalnej budowli, i uczą swych następców takiego lekceważenia ich dokonań, jakiego doświadczyły z ich strony instytucje przodków.

konserwatyzm Źródło: KONSERWATYZM, [w:] Edmund Burke, Rozważania o rewolucji we Francji, dynie, Oryginalnie pod tytułem "Reflections on the Revolution in France", oprac. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Londyn 1790.

Słownik

Merkantylizm
Merkantylizm

system poglądów ekonomiczno‑politycznych, który pojawił się we wczesnym okresie nowożytności. Wiązał się z poglądem, że posiadanie metali szlachetnych równa się bogactwu. Przyczynił się do dominacji w państwie bogacącej się warstwy kupieckiej oraz do utrzymania silnej władzy państwa terytorialnie scentralizowanego. Był to system charakterystyczny głównie dla państw zachodnioeuropejskich, które posiadały dostęp do morza oraz silną flotę np. Francji.

Konserwatyzm
Konserwatyzm

doktryna, która głosi hasłach obrony porządku społecznego oraz umacniania tradycyjnych wartości, takich jak: religia, naród, państwo, rodzina, hierarchia, autorytet. Konserwatyzm obroni starego porządku ze względu na przekonanie o ewolucyjnym, a nie rewolucyjnym charakterze zmian kulturowo‑politycznych. Konserwatyzm zrodził się na przełomie XVIII i XIX wieku jako próba przeciwstawienia się myśli oświecenia.

Liberalizm
Liberalizm

ideologia i kierunek polityczny, według którego wolność jest nadrzędną wartością, ma charakter indywidualistyczny. Przeciwstawia się uciskowi i łamaniu wolności jednostki. Do podstawowych wartości liberalnych zalicza się: wartości demokratyczne, prawa obywatelskie, własność prywatną i wolny rynek. Liberalizm powstał w epoce oświecenia, jako sprzeciw wobec absolutyzmu i instytucji feudalnych.

Ideologia
Ideologia

zbiór wartości, przekonań, idei i poglądów opisujących i oceniających rzeczywistość. Ideologia jest podstawą działań politycznych, ekonomicznych, etycznych, religijnych i artystycznych. Wyznacza zasady postępowania ruchów społecznych i partii politycznych.

„Nocny stróż”
„Nocny stróż”

pojęcie związane z ideologią liberalną dotyczące działania państwa, które powinno być ograniczone do roli nocnego stróża stojącego na straży fundamentalnych zasad wolności gospodarowania i prywatnej własności.

leseferyzm
leseferyzm

(franc. laissez faire → dajcie czynić) dawanie komuś swobody działania, nie przeszkadzanie, nie pouczanie i nie wtrącanie się

Słowa kluczowe

ideologia, konserwatyzm, liberalizm, wolność, tradycja, równość, elita, Adam Smith, Edmund BurkeEdmund BurkeEdmund Burke, religia, monarchia.

Edmund Burke

Bibliografia

J. Baszkiewicz, Władza, Wrocław 1999.

J. Buchan, Adam Smith. Życie i idee, Warszawa 2008.

W. Kwaśnicki, Historia myśli liberalnej. Wolność, własność, odpowiedzialność. Warszawa 2000.

E. Rostworowski, Wiek XVIII, Warszawa 2000.

R. Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Lublin 1984.

M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789‑1870, Warszawa 2001.

Leksykon politologii, pod red. A. Antoszewskiego i R. Herbuta, Wrocław 1996.