Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUR3oizmlBu91
Nagranie dźwiękowe Wolność podstawą moralności.

Wolność podstawą moralności

Pytania o to, co możemy wiedzieć, i o to, co powinniśmy czynić, wskazują na dwie różne dziedziny dociekań.

Pierwsze z pytań dotyczy obszaru nauki i rozumu teoretycznego, drugie zaś odnosi się do sfery moralności i działania (etyki), podlegającej rozumowi praktycznemu (stąd główne dzieło, w którym Kant przedstawia swoją koncepcję etyczną, nosi tytuł Krytyka praktycznego rozumu).

Pytania te, choć dotyczą dwóch różnych planów ludzkiego życia, pozostają ze sobą w ścisłym związku. Punktem wyjścia rozważań etycznych Kanta jest problem lokujący się w obszarze wiedzy: filozof zwraca uwagę na oczywisty fakt, że człowiek jest częścią przyrody. Stwarza to poważny problem, bowiem w przyrodzie rządzą ściśle deterministyczne prawa. Jeżeli prawa te w taki sam sposób kierują życiem ludzi, to wszelka moralnośćmoralnośćmoralność jest niemożliwa, ponieważ moralność musi opierać się na wolnym wyborze.

Ważne!

Autonomia moralna jest niezbędnym postulatem przestrzegania prawa moralnego, który realizuje uniwersalne wartości moralne i prowadzi ostatecznie do osiągnięcia moralnej doskonałości.

R1YWNKNs10oML1
Adriaen van Utrecht, Martwa natura: dziczyzna, warzywa, owoce, kakadu, 1650
Innymi słowy: jeżeli ktoś popełnił jakiś czyn, bo go do tego zdeterminowały ślepe prawa przyrody, to jego postępku nie można oceniać w kategoriach moralnych: osądzać, czy był dobry, czy zły. W przyrodzie nie ma miejsca na etykę. Dlatego, jeżeli w ogóle chcemy podjąć się odpowiedzi na pytania: "co powinniśmy czynić", "czym jest dobro", należy najpierw dowieść, że człowiek jest wolny. Kant ściśle wiąże wolność z rozumnością. Jego myślenie można streścić mniej więcej w taki sposób: człowiek jako istota rozumna jest wyposażony w wolę, tzn. chce urzeczywistniać różne zamierzenia.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wola – inaczej niż w przypadku istot nierozumnych, którymi kieruje konieczność (prawa przyrody) – stanowi przyczynę działania człowieka i wiąże się z dokonywaniem przez niego wyborów. To właśnie wolność pozwala woli działać niezależnie od zewnętrznych przyczyn, umożliwia wolny wybór i, co za tym idzie, osąd moralny. Dzięki wolności ludzie są odpowiedzialni za swoje czyny, a ich postępki zyskują wartość etyczną: mogą być oceniane jako dobre bądź złe.

Immanuel Kant Uzasadnienie metafizyki moralności

Wola jest rodzajem przyczynowości istot żyjących, o ile są rozumne, a wolność byłaby tą własnością tej przyczynowości, dzięki której może ona działać niezależnie od obcych skłaniających ją przyczyn: tak jak przyrodzona konieczność jest [tą] właściwością przyczynowości wszystkich istot bezrozumnych, że do działania skłania je wpływ obcych przyczyn.

cyt1 Źródło: Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg.

Kant doszedł do przekonania, że nie można dowieść, iż człowiek jest wolny. Jednak żeby moralność była możliwa, musimy przyjąć takie założenie. Jest ono zasadne, gdyż jako podmiot moralny człowiek nie jest częścią świata fenomenówfenomenfenomenów (konstruowanego przez umysł świata zjawisk, w którym panuje konieczność), lecz świata noumenównoumennoumenów (o świecie tym nic nie wiemy, dlatego możemy założyć, że nie rządzą nim ściśle deterministyczne prawa) – człowiek rozpatrywany jest tu jako umysł, który konstruuje świat zjawisk i który może być przez to wolny, chociaż nie mamy tej pewności.

Czyny moralne i czyny legalne

R1CPvDLBFK9EW1
Monty Pythona, skecz Martwa papuga.
Kant podaje przykład, który to bardzo dobrze obrazuje. Jeżeli sklepikarz nie oszukuje swoich klientów, to jest to zgodne z prawem moralnym, bo oszukiwanie jest niemoralne. Jednak nie wiemy, czy czyn ten jest moralny, czy legalny. Wszystko bowiem zależy od motywacji sklepikarza. Jeżeli postąpił on tak, jak postąpił, ze strachu przed konsekwencjami prawnymi bądź ekonomicznymi w postaci utraty klientów, to jego czyn będzie tylko legalny − zdecydował się na niego nie z myślą o prawie moralnym, lecz ze strachu lub z chęci zysku. Jeżeli jednak sklepikarz ów nie oszukuje klientów wyłącznie ze względu na poszanowanie prawa moralnego, choć, dajmy na to, ma całkowitą pewność, że jego oszustwo się nie wyda, to jest to czyn moralny.
Źródło: Eduardo Unda-Sanzana, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Ważnym etycznym rozróżnieniem wprowadzonym przez Kanta jest podział na czyny moralne i czyny legalne. Różnica pomiędzy nimi jest prosta:

  • czyny moralne – to czyny zgodne z prawem moralnym i podejmowane ze względu na prawo moralne;

  • czyny legalne – czyny zgodne z prawem moralnym, ale podejmowane nie ze względu na prawo moralne, lecz np. lecz ze strachu lub z chęci zysku.

Konsekwencje koncepcji etycznej Kanta mogą się wydać paradoksalne. Okazuje się, że jeżeli niesiemy komuś pomoc, bo nam to sprawia przyjemność, to nasz czyn nie jest moralny, lecz legalny. Nie postępujemy z nakazu prawa moralnego, lecz pod wpływem skłonności. Do istoty moralności w ujęciu Kanta należy zatem samoprzezwyciężanie się w imię rozumu.

Jeżeli więc Matka Teresa niosła pomoc bliźnim w nadziei na późniejszą nagrodę w niebie, to jej czyny nie były moralne, lecz legalne. Jeśli zaś wyobrazimy sobie osobę typu Markiza de Sade, która, pokonawszy własne skłonności, bezinteresownie pomógł innemu człowiekowi, bo tak nakazuje rozum, to jego czyn, wyrastający z samoprzezwyciężenia się, będzie moralny.

Zdaniem Kanta człowiek stale doświadcza konfliktu pomiędzy rozumem a skłonnościami, dlatego też – żeby się rozwijać moralnie – nieustannie powinien dokonywać aktów samoprzezwyciężania się.

Ciekawostka

Radykalne zło natury ludzkiej

Kant przedstawia filozoficzną wykładnię biblijnej opowieści o grzechu pierworodnym. Interpretuje go jako pociąg do zła, który jest wrodzony wszystkim ludziom. Przez pociąg do zła rozumie stałą tendencję do tego, by kierować się raczej naturalnymi skłonnościami niż prawem moralnym. Wyróżnia on trzy stopnie zła:

  1. słabość moralną (kiedy jest dobra wola, ale brakuje podjęcia odpowiednich działań),

  2. nieczystość pobudek (kiedy pobudki są częściowo moralne, a częściowo nie, jak dążenie do korzyści czy przyjemności),

  3. złośliwość (celowe działanie podług złych maksymmaksymamaksym).

Słownik

etyka
etyka

(gr. ithikós — moralny, etyczny) dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne

moralność
moralność

ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie, grupie społecznej,  środowisku) w określonej epoce

fenomen
fenomen

(gr. phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje) wszelki fakt empiryczny, będący punktem wyjścia badań naukowych, w sensie węższym, określenie zjawiska fizycznego lub psychicznego, będącego przedmiotem postrzegania

noumen
noumen

(gr. nuomicronomicronύmuepsilonnuonu; rzecz wyobrażona; pomyślana; od nous – rozum, duch) w filozofii Kanta rzecz sama w sobie; rzeczywisty, choć niepoznawalny przedmiot istniejący na zewnątrz ludzkiej świadomości, przejawiający się poprzez zjawiska i jedynie w tej postaci dostępny poznaniu

maksyma
maksyma

(łac. sententia maxima — myśl najważniejsza) myśl zwięźle wyrażona, zawierająca jakąś zasadę postępowania