Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konstytucja RP wskazuje podmioty, które są uprawnione do wystąpienia z inicjatywą ustawodawczą.

RTLo4KLe81Vjh1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Inicjatywa ustawodawcza
    • Elementy należące do kategorii Inicjatywa ustawodawcza
    • Nazwa kategorii: Prezydent RP
    • Nazwa kategorii: Rada Ministrów
    • Nazwa kategorii: senat
    • Nazwa kategorii: posłowie
      • Elementy należące do kategorii posłowie
      • Nazwa kategorii: grupa przynajmniej 15 posłów
      • Nazwa kategorii: komisja sejmowa
      • Koniec elementów należących do kategorii posłowie
    • Nazwa kategorii: grupa 100 tys. obywateli
    • Koniec elementów należących do kategorii Inicjatywa ustawodawcza

W zależności od tego, który z tych podmiotów wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, projekt ustawy określany jest jako odpowiednio prezydencki, rządowy, senacki, poselski lub obywatelski (obywatelska inicjatywa ustawodawcza lub tzw. inicjatywa ludowa).

W dwóch przypadkach prawo inicjatywy ustawodawczej ulega ograniczeniu. Dotyczy to ustaw o wyjątkowo dużym znaczeniu dla funkcjonowania państwa - projektu ustawy budżetowejustawa budżetowaustawy budżetowej oraz projektu ustawy o zmianie konstytucji. W przypadku projektu ustawy budżetowej oraz ustaw, które bezpośrednio wyznaczają sytuację finansów państwowych, mamy do czynienia z tzw. monopolem inicjatywy ustawodawczejmonopol inicjatywy ustawodawczejmonopolem inicjatywy ustawodawczej przysługującym Radzie Ministrów. Oznacza to, że tylko rząd może wnioskować o uchwalenie takich ustaw. Projekt ustawy zmieniającej konstytucję natomiast przedłożyć mogą wyłącznie:

  • co najmniej ⅕ ustawowej liczby posłów;

  • senat;

  • Prezydent RP.

Projekt może dotyczyć nowelizacji istniejącej ustawy, czyli proponować zmiany w istniejącej ustawie lub stanowić propozycję uchwalenia zupełnie nowej ustawy w kwestii dotychczas nieregulowanej. Sposób postępowania z wniesionym do laski marszałkowskiej projektem, czyli procedurę legislacyjną (ustawodawczą), określa Konstytucja RP i Regulamin Sejmu RP.

Projekt ustawy w formie pisemnej składa się na ręce marszałka sejmu, który zarządza jego drukowanie i doręczenie posłom. Jednego problemu może dotyczyć wiele projektów, dlatego każdy wniesiony projekt otrzymuje indywidualny numer druku sejmowego. Wnioskodawca powinien wskazać swojego przedstawiciela, czyli osobę, którą upoważnia do reprezentowania go w pracach nad projektem ustawy, a także dołączyć uzasadnienie projektu.

W uzasadnieniu wnioskodawca:

RL7fo3gWRlcdV1
Zdjęcie przedstawia pustą salę posiedzeń sejmu. Ławy ułożone rzędami, pną się w górę sali. Opisano: 1. Wyjaśnia potrzebę i cel wydania ustawy., 2. Przedstawia rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana., 3. Wykazuje różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym., 4. Przedstawia przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne., 5. Wskazuje źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego., 6. Przedstawia założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych., 7. Zawiera oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem unijnym.
Ławy rządowe w sali posiedzeń sejmu
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli uzasadnienie dołączone do projektu ustawy nie spełnia tych wymogów, marszałek sejmu może zwrócić go wnioskodawcy.

Oprócz uzasadnienia, rządowe projekty ustaw powinny zostać wcześniej poddane konsultacjom społecznymkonsultacje społecznekonsultacjom społecznym. Pozostałe, zwłaszcza poselskie projekty ustaw, w stosunku do których konsultacji nie przeprowadzono, do konsultacji społecznych kieruje marszałek sejmu, jeżeli jest to wymagane w odrębnych ustawach.

Projekty, co do których istnieje wątpliwość, czy nie są sprzeczne z prawem, w tym z prawem Unii Europejskiej lub z podstawowymi zasadami techniki prawodawczej, marszałek sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium SejmuPrezydium SejmuPrezydium Sejmu, może skierować celem wyrażenia opinii do Komisji UstawodawczejKomisja UstawodawczaKomisji Ustawodawczej. Komisja może większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy członków Komisji zaopiniować projekt jako niedopuszczalny. Projektowi zaopiniowanemu jako niedopuszczalny marszałek sejmu może nie nadać dalszego biegu.

Słownik

ustawa budżetowa
ustawa budżetowa

akt prawny będący podstawą gospodarki finansowej państwa w danym roku budżetowym

konsultacje społeczne
konsultacje społeczne

forma dialogu, którą prowadzą organy władzy z obywatelami, by zasięgnąć ich opinii na temat różnych istotnych kwestii

Komisja Ustawodawcza
Komisja Ustawodawcza

stała komisja sejmowa zajmująca się m.in. problematyką legislacji i spójności prawa oraz współdziałaniem w organizowaniu procesu ustawodawczego i zapewnieniem jego prawidłowości

monopol inicjatywy ustawodawczej
monopol inicjatywy ustawodawczej

prawo wyłączności wnioskowania ustawy zmieniającej konstytucję lub projektu budżetu, jakie przysługuje Radzie Ministrów

Prezydium Sejmu
Prezydium Sejmu

naczelny organ kierowniczy Sejmu; w skład Prezydium Sejmu wchodzi marszałek sejmu wraz z wicemarszałkami