Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Doświadczenie 1

Postaraj się o sznur od bielizny o długości około 2 m. Jeden jego koniec unieruchom, przywiązując go do gwoździa w ścianie lub nogi od stołu. Drugi koniec trzymaj w ręku (Rys. 1.).

  1. Poruszając rytmicznie ręką z niewielką amplitudą postaraj się wzbudzić drganie sznura, w którym wychylenia będą miały charakter przedstawiony na rysunku 2a.

  2. Postaraj się wzbudzić drgania z rysunku 2b.

  3. Na koniec spróbuj wzbudzić drgania z rysunku 2c.

Czy potrafisz wytworzyć jeszcze następne drgania tego rodzaju?

R17bufMCwDbLD
Rys. 1. Schemat doświadczenia 1
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RoCpqcEOfWNSX
Rys. 2. Wychylenia sznura dla różnych częstotliwości własnych. Jest ona najmniejsza dla zaburzenia 2a, a coraz większa dla zaburzeń 2b i 2c
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Możesz zaobserwować, że wzbudzenie każdego z proponowanych zaburzeń wymaga poruszania końcem węża ze ściśle określoną częstotliwością. Taką częstotliwość nazywamy częstotliwością własną układu. Jest ona najmniejsza dla zaburzenia 2a, a coraz większa dla zaburzeń 2b i 2c. Sytuacja jest trochę zbliżona do pobudzania do ruchu huśtawki (czyli wahadła). Jeżeli chce się wywołać jej ruch, trzeba działać na nią siłą periodyczną o częstotliwości własnej drgań wahadła. Istotna różnica polega na tym, że wahadło (dla małych wychyleń) ma jedną częstotliwość własną, a nasz układ – wiele takich częstotliwości.

Aby wzbudzać drgania o coraz bardziej skomplikowanym kształcie należy działać z coraz większą częstotliwością. Częstotliwość odpowiadającą sytuacji przedstawionej na rysunku 2a nazywamy częstotliwością podstawową lub pierwszą harmoniczną, natomiast te pozostałe częstotliwości nazywamy wyższymi harmonicznymi, rysunek 2b – drugą harmoniczną itd.

R1Plpa94OESC8
Rys. 3. Zależność od czasu wychylenia z Rys. 2c.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Zależność od czasu wychylenia z rysunku 2c. przedstawia nieruchomy Rys. 3., symbol T oznacza okres drgań. Na naszym drgającym sznurze wyróżniamy dwa rodzaje punktów charakterystycznych:

  1. Takie, w których sznur wcale się nie wychyla – nazywamy je węzłamiWęzełwęzłami, na rysunku oznaczone zostały literą W. Węzłami są oczywiście nieruchome końce sznura.

  2. StrzałkaStrzałkaTakie, w których wychylenia sznura maja największą amplitudę – nazywamy je strzałkamiStrzałkastrzałkami, na rysunku oznaczone zostały literą S.

Odległości pomiędzy sąsiednimi węzłami i strzałkami w naszym przypadku są jednakowe.

Numer wyższej harmonicznej informuje nas, ile strzałek fali stojącej występuje w niej.

Fala stojącaFala stojącaFale stojące

Omówione wyżej zaburzenia sznura nazywamy falami stojącymiFala stojącafalami stojącymi. Są one oczywiście różne od fal biegnących – w których miejsca zerowe i miejsca maksymalnego wychylenia przesuwają się ruchem jednostajnym z określona prędkością fali v. Zwróć jednak uwagę, że podobnie jak dla harmonicznych fal biegnących:

  • dla ustalonej chwili t mamy do czynienia z sinusoidalną zależnością wychylenia od położenia x;

  • dla ustalonego położenia x mamy do czynienia z sinusoidalną zależnością wychylenia od czasu t.

Przyjmuje się, że długość fali fal stojących λ jest odległością pomiędzy węzłami – ale nie najbliższymi, a drugimi z kolei (Rys. 3.). Odpowiada to jednemu okresowi sinusoidy.

Omawiane fale stojące są falami poprzecznymi. Podobne fale powstają na strunach instrumentów muzycznych, takich jak gitara, skrzypce czy fortepian.

Stojące fale podłużne

Mogą istnieć także stojące fale podłużne. Przesunięcia wybranych warstw ośrodka przedstawia dla nich Rys. 4. Zwróć uwagę: w okolicy węzła przesunięć – na przykład w środku rysunku – następują periodyczne zgęszczenia (tu dla t=T/4) i rozrzedzenia (dla t=3T/4) ośrodka.

RYmRLTvjQWzf0
Rys. 4. Przesunięcia wybranych warstw ośrodka dla stojącej fali podłużnej
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Tego typu fale stojące powstają na przykład w powietrzu, wypełniającym piszczałkowe instrumenty muzyczne, takie jak flet prosty. Są w nim generowane przez wiry, które powstają przy dmuchaniu w instrument na ostrej krawędzi ustnika.

Słowniczek

Fala stojąca
Fala stojąca

(ang.: standing wave) - fala powstała z interferencji dwóch identycznych fal poruszających się w przeciwnych kierunkach. Można na niej wyróżnić węzły oraz strzałki.

Węzeł
Węzeł

(ang.: node) - miejsce o zerowej amplitudzie fali w ośrodku, w którym rozchodzi się fala stojąca.

Strzałka
Strzałka

(ang.: antinode) - miejsce o maksymalnej amplitudzie fali w ośrodku, w którym rozchodzi się fala stojąca.