Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑gray2

Badanie odczynu pH fenolu

Polecenie 1

W oparciu o poniższy schemat doświadczenia zapisz problem badawczy i wywnioskuj, jaki odczyn pH wykazuje fenol.

W oparciu o opis schematu doświadczenia zapisz problem badawczy i wywnioskuj, jaki odczyn pH wykazuje fenol.

Doświadczenie 1

Schemat doświadczenia:

RqIh1mIR023PM
Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza:Roztwór fenolu ulega dysocjacji elektrolitycznej. Potrzebny sprzęt i odczynniki: probówka; kilka kryształów fenolu; woda destylowana; uniwersalny papierek wskaźnikowy; palnik; bagietka; cylinder; łapa drewniana. Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Do probówki wprowadź około 3 cm3 wody destylowanej. Przy pomocy łapy drewnianej ogrzej zawartość probówki nad palnikiem. 2. Wrzuć kilka kryształów fenolu do probówki. Zamieszaj bagietką. 3. Wprowadź uniwersalny papierek wskaźnikowy do zawartości probówki. Obserwacje: Zanurzony w roztworze fenolu uniwersalny papierek wskaźnikowy zabarwił się na czerwony kolor. Wnioski: (Uzupełnij).

Reakcja chemiczna:

R1eqO0T613d9K
Schemat równania reakcji chemicznej benzenolu i wody.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Kwasowość fenolu

Fenol wykazuje właściwości kwasowe, ponieważ w wyniku procesu dysocjacji elektrolitycznejdysocjacja elektrolityczna (jonowa)dysocjacji elektrolitycznej powstaje anion fenolanowy i kation hydroniowy.

RbvvJ46I4ytVI
Kryształy fenolu
Źródło: Bartłomiej Bulicz, dostępny w internecie: pl.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem, a następnie podaj hipotezę oraz wnioski.

Zapoznaj się z opisem doświadczeniem, a następnie podaj hipotezę oraz wnioski.

Doświadczenie 2

Schemat doświadczenia:

RvXRuFiPW1cxu
Problem badawczy:Czy fenol jest mocniejszym kwasem niż kwas chlorowodorowy?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: około 1 g fenolu; woda destylowana; 20-procentowy roztwór wodorotlenku sodu; stężony roztwór kwasu chlorowodorowego (solnego); kolba Erlenmeyera; dwie pipety; łyżka; statyw na probówki; cylinder; bagietka; uniwersalny papierek wskaźnikowy. Instrukcja wykonania doświadczenia:1. Do kolby wprowadź około 3 cm3 wody oraz 1 g fenolu. Zamieszaj zawartość zlewki. 2. Dodawaj kroplami roztwór wodorotlenku sodu, aż do uzyskania klarownego roztworu. 3. Dodawaj kroplami stężonego roztworu kwasu chlorowodorowego, aż do uzyskania kwasowego odczynu. Obserwacje: Roztwór wodny fenolu jest mętny. Po dodaniu roztworu wodorotlenku sodu obserwujemy powstanie klarownego roztworu. Następnie, po dodaniu roztworu kwasu chlorowodorowego, obserwujemy ponowne zmętnienie roztworu. Wnioski: (Uzupełnij).
R15jj8al8Nx5E
Równanie reakcji pomiędzy fenolem a wodorotlenkiem sodu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Fenol jest słabszym kwasem niż kwas chlorowodorowy, ponieważ zostaje wyparty z jego roztworu soli.

R1d0hl7TRxaoU
Równanie reakcji pomiędzy fenolanem a kwasem chlorowodorowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Porównanie kwasowości fenolu na tle innych substancji

Wielkości, które pozwalają porównać kwasowość substancji, to:

  • stała dysocjacjistała dysocjacji (K)stała dysocjacjiKa, która jest wielkością charakterystyczną dla danego elektrolitu. Na przykład stałą dysocjacji fenolu można przedstawić następująco:

Ka=C6H5O-H3O+C6H5OH
  • pKa:

pKa=-logKa

Im większa wartość stałej dysocjacji (Ka), tym silniejsza kwasowość substancji. Im mniejsza wartość pKa, tym silniejsza kwasowość substancji.

Wzór substancji

Nazwa systematyczna substancji

Nazwa zwyczajowa substancji

Stała dysocjacji Ka lub Ka1Ka2

pKa

RjsJeUe3KxFpT
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Benzenol

Fenol

1·10-10

10

HCl

Kwas chlorowodorowy

Kwas solny

1·107

-7

HNO3

Kwas
azotowy(V)

-

25

-1,4

CO2·H2O

Należy pamiętać, że wzór nie jest wzorem hydratu, ale kwasu węglowego, który jest bardzo nietrwałym kwasem; dlatego przedstawiony został w taki sposób.

Kwas węglowy

-

5,4·10-2

5,4·10-5

1,27

4,27

HCOOH

Kwas metanowy

Kwas mrówkowy

1,8·10-4

3,75

CH3COOH

Kwas etanowy

Kwas octowy

1,8·10-5

4,75

Porównując wartości stałej dysocjacji powyższych substancji, możemy wywnioskować, że fenol jest bardzo słabym kwasem, słabszym nawet od kwasu węglowego, który określany jest jako jeden ze słabszych kwasów nieorganicznych.

R1AEKbQPScG47
Równania reakcji pomiędzy fenolem a kwasem węglowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wartość stałej dysocjacji fenolu jest mała, gdyż wynosi 1·10-10, co oznacza, że np. w roztworze o stężeniu 0,01 moldm3 jedna na 10000 cząsteczek fenolu ulega dysocjacji elektrolitycznej. Należy on do słabych elektrolitówsłaby elektrolitsłabych elektrolitów. Warto podkreślić, że jest mocniejszym kwasem niż alkohole, ponieważ – w przeciwieństwie do nich – ulega reakcji z wodorotlenkiem sodu.

RsZbJrANL6ZtK
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Stała dysocjacji fenolu jest większa od stałej dysocjacji kwasu mrówkowego., 2. Stała dysocjacji fenolu jest większa od stałej dysocjacji kwasu octowego., 3. Stała dysocjacji fenolu jest mniejsza od stałej dysocjacji kwasu azotowego(V).
RKO2Sz6iexZDm
Ćwiczenie 2
Zaznacz fałszywą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Kwas mrówkowy jest mocniejszym kwasem niż fenol, ponieważ wypiera go z jego soli., 2. Kwas azotowy(V) jest mocniejszym kwasem niż fenol, ponieważ wypiera go z jego soli., 3. Kwas chlorowodorowy jest mocniejszym kwasem niż fenol, ponieważ wypiera go z jego soli., 4. Kwas octowy jest słabszym kwasem niż fenol, ponieważ nie wypiera go z jego soli.
bg‑gray2

Przyczyna kwasowości fenolu

Właściwości kwasowe fenolu wynikają z obecności pierścienia aromatycznego w cząsteczce związku, który powoduje polaryzację wiązania między atomem tlenu a atomem wodoru w grupie hydroksylowej. Dochodzi do delokalizacji, czyli przemieszczenia ładunku ujemnego atomu tlenu na sąsiadujące atomy węgla w pierścieniu aromatycznym, co powoduje łatwiejsze oddanie protonu do cząsteczki fenolu. Skutkiem tego jest zwiększenie właściwości kwasowych fenolu i powstanie czterech możliwych struktur anionu fenolanowego. Ujemny ładunek może znajdować się na atomach węgla w pozycji 1,2- (orto) oraz 1,4- (para).

RfkgyAPTtOZIt
Struktury anionu fenolanowego
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Podsumowanie

  • Fenol ulega dysocjacji elektrolitycznej.

  • Fenol jest bardzo słabym kwasem. Jest słabszy nie tylko od niektórych kwasów organicznych (mrówkowego oraz octowego), ale także od kwasu węglowego, ponieważ zostaje wyparty z roztworu soli tych kwasów.

  • Właściwości kwasowe fenolu wynikają z obecności pierścienia aromatycznego.

Słownik

dysocjacja elektrolityczna (jonowa)
dysocjacja elektrolityczna (jonowa)

(łac. dissociātiō „rozdzielenie”) rozpad substancji na jony pod wpływem rozpuszczalnika (najczęściej wody)

słaby elektrolit
słaby elektrolit

(gr. ḗlektron „bursztyn”, lytós „rozpuszczalny”) substancja, która w małym stopniu dysocjuje, np. kwas octowy CH3COOH

stała dysocjacji (K)
stała dysocjacji (K)

stała równowagi chemicznej procesu dysocjacji, charakterystyczna dla danego elektrolitu; jej wartość jest bezwymiarowa

Bibliografia

Bobrański B, Chemia organiczna, Warszawa 1992.

Buczek I., Chrzanowski M., Dymara J., Persona A., Kowalik E., Kuśmierczyk K., Odrowąż E., Sobczak M., Sygniewicz J., Chemia. Rozszerzenie. Repetytorium matura, Warszawa 2014.

Czerwiński A., Czerwińska A., Jelińska‑Kazimierczuk M., Kuśmierczyk K., Chemia 2. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum, Warszawa 2003.

Danikiewicz W., Chemia. Związki organiczne. Podręcznik do liceów i techników. Zakres rozszerzony, Warszawa 2016.

Lautenschläger K. H., Schröter W., Wanninger A., Nowoczesne kompendium chemii, Warszawa 2007.

Majewski W., Mechanizmy reakcji chemicznych, Lublin 2012.

McMurry J., Chemia organiczna, tłum. H. Koroniak i in., t. 4, Warszawa 2003.

McMurry J., Chemia organiczna, tłum. H. Koroniak i in., t. 4, Warszawa 2004.

Pazdro K. M., Chemia Fundamenty. Podręcznik do liceów i techników. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.