Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Duży kraj, rozbudowana administracja

Przełom XIV i XV w. przyniósł zasadnicze zmiany w położeniu geopolitycznym państwa polskiego. Po zawarciu układów w Krewie i przyłączeniu Pomorza Gdańskiego oba połączone unią państwa zajmowały ogromny obszar o powierzchni ponad 800 tys. kmIndeks górny 2, stając się jednym z najrozleglejszych władztw ówczesnej Europy. W związku z Litwą to Polska była państwem mniejszym i bardziej jednolitym, ale i tak zarząd nią na poziomie lokalnym wymagał rozbudowy aparatu administracyjnego.

Ro80IcidyfJRG1
Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie w 1466 r.
Wymień tereny, które zostały przyłączone do państwa polskiego lub pozostały względem niego w stosunku lennym (nie uwzględniaj Wielkiego Księstwa Litewskiego).
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Hoodinski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W XV w. terytorium państwa polskiego dzieliło się na dwie prowincje: małopolską i wielkopolską. Te z kolei dzieliły się na województwa, które swoją genezą nawiązywały do średniowiecznych podziałów na księstwa dzielnicowe i w praktycznie niezmienionej postaci przetrwały do końca Rzeczypospolitej.

Rg1LdjYRRGtXe
Pieczęć Kazimierza Jagiellończyka, służyła ona do pieczętowania dokumentów wychodzących z królewskiej kancelarii. Wokół postaci króla znajdują się herby ziem, nad którymi panował. Zwróć uwagę na inne sposoby wyeksponowania osoby króla, jakie zastosowano na pieczęci. Jakie herby znajdują się nad postacią króla i co one symbolizują?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W skład województw wchodziły tzw. ziemie lub powiaty. Te ostatnie zaczęły stopniowo zastępować kasztelaniekasztelaniakasztelanie. Urząd kasztelana utrzymał się wyłącznie w województwie krakowskim, gdzie był on najwyższym. Na czele każdego z województw stał wojewoda, ale pozostałe urzędy różniły się między województwami. Urzędy lokalne wywodziły się w większości z urzędów doby rozbicia dzielnicowegorozbicie dzielnicowerozbicia dzielnicowego. W XV w. zmienił się tylko ich charakter i z instrumentów władzy książęcej przekształcały się w ogniwa samorządu szlacheckiego.

Namiestnik władcy

W XIV w. zastosowano dodatkowo podział na starostwastarostwostarostwa. Urząd starosty został wprowadzony przez Wacława II, a jego powstanie wiązało się z procesem jednoczenia kraju i potrzebą kontrolowania sytuacji na prowincji. W rękach starosty pozostawał zarząd terytorialny kraju oraz reprezentowanie władzy królewskiej w terenie. Starostowie byli powoływani przez władcę spośród osób zaufanych i nie musieli pochodzić z ziemi, w której mieli sprawować swoją funkcję, jak to było w przypadku innych dostojeństw. Zakres kompetencji starostów był bardzo szeroki. Mogli zwoływać pospolite ruszeniepospolite ruszeniepospolite ruszenie w razie niebezpieczeństwa oraz posiadali władzę sądowniczą. Do kompetencji starostów należało poza tym egzekwowanie wyroków sądowych oraz administracja królewszczyzn. Na tym tle dochodziło do wielu nadużyć. Starostowie nieraz przywłaszczali sobie dochody, a nawet całe dobra królewskie. Ze względu na swoje rozległe kompetencje starostowie byli obiektem ciągłych ataków ze strony szlachty, obawiającej się nadużyć na tym stanowisku. W konsekwencji władza starostów zaczęła słabnąć w XV w., choć nadal stanowili oni w terenie ważne narzędzie w rękach monarchy.

Kto i dlaczego zostawał urzędnikiem?

Nie każdy mógł zostać urzędnikiem. Obostrzenia związane z obsadą urzędów nie dotyczyły wykształcenia. Większość urzędników prowincjonalnych nie miała zbyt pogłębionej wiedzy prawniczej, wystarczało ogólne obycie w sprawach publicznych.

Nominacje na urzędy wymagały dużej rozwagi ze strony władcy. Raz dokonawszy nominacji, nie mógł już jej cofnąć. Urzędy w Polsce były bowiem dożywotnie, a król mógł ewentualnie awansować urzędnika, nadając mu wyższą godność. Wszelkie dostojeństwa cieszyły się dużym prestiżem w lokalnych społecznościach i nigdy nie brakowało chętnych kandydatów, mimo że z czasem wiele urzędów miało już charakter czysto honorowy.

Urząd nie tylko dawał możliwość sprawowania realnej władzy w terenie, ale też wiązał się z dość wysokim – zwłaszcza w przypadku wyższych godności – uposażeniem w ziemie. Mianowanie na stanowiska było jednym ze sposobów zjednywania sobie przez króla popleczników i wynagradzania ich za wierną służbę i zasługi.

Od drugiej połowy XIV w. szlachta starała się zobowiązać króla do przestrzegania pewnych zasad przy dokonywaniu nominacji. Zasady te zostały uregulowane mocą przywilejówprzywilejprzywilejów szlacheckich.

RUGAG2f4Opki3
Przywilej koszycki z 1374 r. „Obiecujemy, że takich urzędów i dostojeństw, jak : województwa, kasztelanie, sędziostwa, podkomorstwa itd, które zwykle dożywotnio są udzielane, żadnym obcokrajowcom i przybyszom nie będziemy dawali, lecz tylko ziemianom tych ziem Królestwa, w których owe dostojeństwa lub urzędy się opróżnią. Nadto obiecujemy, że żadnego pana, rycerza lub szlachcica lub kogo innego, jakiekolwiek stanu będzie, postronnego przybysza, czyli cudzoziemca, starostą nie uczynimy, lecz tylko takiego, który w Koronie polskiej i z narodu polskiego się urodził, byleby nie pochodził w rodu książęcego”., Przywilej jedlneński z 1430 r. „Takowych zaś dostojeństw i urzędów, ilekroć wyjdą z posiadania, nie będziemy udzielać żadnemu człowiekowi obcemu, lecz tylko szlachcicowi zasłużonemu i dobrej używającemu sławy, a mieszkańcowi tej ziemi, w której takowe dostojeństwo zostanie opróżnione; to jest w ziemi krakowskiej krakowskiemu, w sandomierskiej sandomierskiemu, w Wielkiej Polsce wielkopolaninowi i tak dalej w innych ziemiach Królestwa Polskiego. Nie będziemy także na pomienione dostojeństwa tak duchowne, jako i świeckie nadawać żadnej osobie mianowania na przyszłość, czyli tak zwanej ekspektatywy”., Przywilej nieszawski z 1454 r. „Również przyrzekamy, że w ziemiach wielkopolskich nie mianujemy starostą żadnego wojewody ani kasztelana [zasada incompatibilitas]. Również przyrzekamy, że w powyższych ziemiach godności, kasztelanie i urzędy rozdzielać będziemy między osoby, wyróżniające się zasługą i wiekiem; aby zaś zamknąć drogę szemraniom, godności te nadawać będziemy tylko osobom osiedlonym i posiadającym dobra dziedziczne w tej ziemi, w której opróżni się urząd”.
Polecenie: Wymień trzy zasady, których na mocy przywilejów król musiał przestrzegać przy nominacji na urzędy ziemskie.
Źródło: Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 184‑185, 189, 192


Do kogo ze skargą?

Ważnym elementem administracji lokalnej było też sądownictwo. Miało ono charakter stanowy, co oznacza, że każdy stan miał odrębny sąd i obowiązywały go odrębne prawa. Dla stanu szlacheckiego najważniejszym organem sądowym były sądy ziemskiesąd ziemskisądy ziemskie. Każde województwo miało własny odrębny sąd rozpatrujący sprawy dotyczące szlachty osiadłej w danej ziemi lub powiecie. Prócz sądów ziemskich wymiar sprawiedliwości na poziomie lokalnym reprezentowany był przez sądy podkomorskiesąd podkomorskisądy podkomorskiesądy grodzkiesąd grodzkisądy grodzkie, którym przewodził starostastarostastarosta – jemu podlegały sprawy związane z popełnieniem przestępstw zagrożonych karą śmierci (tj. podpalenie, napad na dom szlachecki, rabunek na drodze publicznej, gwałt na szlachciance).

R1Lgrd3lGH6ij
Sąd ziemski Stanisława Sarnickiego z dzieła Statuta i metryka przywilejów koronnych z 1594 r. Jakie wnioski odnośnie do temperatury powietrza podczas rozprawy można wyciągnąć na podstawie tej ilustracji? Zwróć uwagę na stroje sędziów.
Źródło: Wikipedia Commons, domena publiczna.

Sądownictwo wraz z hierarchią urzędów ziemskich i sejmikami ziemskimi, na których zapadały najważniejsze decyzje dotyczące danego okręgu, stanowiły ważne elementy szlacheckiego samorządu.

Słownik

rozbicie dzielnicowe
rozbicie dzielnicowe

okres w dziejach państwa polskiego trwający od 1138 r. do 1320 r., charakteryzował się decentralizacją władzy i podziałem na księstwa dzielnicowe; zakończył się wraz z koronacją Władysława Łokietka na króla

kasztelania
kasztelania

(od kasztelan, łac. castellanus - należący do zamku) w średniowiecznej Polsce jednostka podziału administracyjnego, na której czele stał kasztelan; kasztelania wchodziła w skład prowincji lub województwa; od XV w. zastąpiona powiatem

starosta
starosta

(od słów stary, starzec, od łac. capitaneus - jako naczelnik) początkowo - wśród plemion słowiańskich - naczelnik wspólnoty terytorialnej, od XIV w. urzędnik pełniący funkcję namiestnika danej prowincji czy ziemi, którego powoływał i odwoływał król

starostwo
starostwo

jednostka podziału administracyjnego w dawnej Polsce funkcjonująca od XIV w., na jej czele stał starosta

pospolite ruszenie
pospolite ruszenie

sposób prowadzenia działań wojennych polegający na powołaniu pod broń ludności danego państwa, zobowiązanej do takiego rodzaju służy; powszechny w średniowieczu

przywilej
przywilej

(łac. privilegium) szczególne uprawnienie, prawo korzystania ze szczególnych względów, dawn. ustawa przyznająca uprawnienia, uwalniająca od określonych ciężarów ogólnych

sąd ziemski
sąd ziemski

sąd przeznaczony do rozsądzania spraw szlacheckich w dawnej Rzeczpospolitej, funkcjonujący w każdej ziemi i województwie

sąd grodzki
sąd grodzki

sąd szlachecki w dawnej Rzeczypospolitej, któremu przewodził starosta, sądził z tytułu tzw. czterech artykułów grodzkich

sąd podkomorski
sąd podkomorski

sąd szlachecki w dawnej Rzeczypospolitej, właściwy dla szlachty osiadłej, ukształtowany w XIV w. i istniejący do rozbiorów

zasada incompatibilitas
zasada incompatibilitas

(łac. incompatibilitas – niepołączalność) zasada niełączenia dwóch funkcji publicznych, jej początek datuje się na czasy panowania Władysława Jagiełły, uregulowana przywilejami

sąd wiecowy
sąd wiecowy

sąd wyższy I Rzeczypospolitej, rozpatrujący sprawy z sądów grodzkich i ziemskich oraz sprawy ważniejsze, np. związane z dobrami publicznymi

Słowa kluczowe

polskie sądownictwo, urzędnicy, średniowiecze w Polsce, starostwa, przywileje szlacheckie, Polska w XIV–XV w.

Bibliografia

Długosz J., Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, wybór PWN, Kraków 2009.

Kamler M., Przemoc między szlachtą sieradzką w XVII wieku, wybór Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011.

Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.