Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cztery sposoby interpretacji dzieła

biblistycebiblistykabiblistyce już w średniowieczu ukształtowało się przekonanie, że Pismo Święte można odczytywać na czterech różnych poziomach. Podstawowym założeniem było przekonanie, że poza sensem dosłownym każdy werset biblijny zawiera także sens duchowy. W ten sposób wyróżniono sensy:

  • dosłowny, polegający na literalnym rozumieniu treści Biblii,

  • alegoryczny, dążący do odkrywania związków danego motywu z dziejami i nauczaniem Jezusa,

  • moralny (tropologiczny), koncentrujący się na wyjaśnieniu, jak postać biblijna lub wydarzenie można powiązać z życiem każdego człowieka,

  • anagogiczny (mistyczny), wskazujący na możliwość rozumienia postaci i wydarzeń biblijnych w kontekście życia pośmiertnego człowieka – jego zbawienia lub potępienia.

R1Cwo13I3sU6q
Eugène Delacroix, Barka Dantego, 1822 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przyjąwszy, że każde dzieło można odczytywać w sposób analogiczny do tego, jaki stosowano wobec Biblii, interpretatorzy utworów literackich poszukiwali w nich nie tylko znaczenia dosłownego, ale też głębszego, wyrażanego za pomocą symboli i alegorii.

SymbolsymbolSymbolalegoriaalegoriaalegoria

Przez wiele wieków traktowano pojęcia symbolalegoria jako synonimy. Dostrzegano pewne różnice między znaczeniem obu terminów, jednak ostateczne rozróżnienie nastąpiło dopiero w XIX w., głównie za sprawą twórców i teoretyków romantyzmu oraz Młodej Polski. Zasadniczym elementem łączącym zakres znaczeniowy symbolu i alegorii jest mówienie nie wprost, a za pomocą obrazów mających znaczenie przenośne, niewynikające bezpośrednio z ich treści. Podstawowa różnica wynika natomiast z jedno- lub wieloznaczności tych obrazów, a tym samym – z możliwości jednoznacznego albo uzależnionego od kontekstu ich pojmowania.

Alegoria

Alegoria to „motyw lub rozwinięty […] zespół motywów w utworze literackim lub dziele plastycznym, który poza znaczeniem dosłownym i bezpośrednio przedstawionym ma jeszcze inne, ukryte i domyślne, zwane alegorycznym. Powstaje ono na fundamencie znaczenia dosłownego, a łącząca je więź ma charakter w dużym stopniu konwencjonalny, opiera się na odpowiedniościach ustalonych przez tradycję literacką, kulturalną, religijną […]”.

stl1 Źródło: Alegoria, [w:] Słownik terminów literackich, red. T. Kostkiewiczowa, M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław 1988, s. 22.
Symbol

Symbol to „motyw lub zespół motywów […], który jest znakiem treści głęboko ukrytych i niejasnych, mający za zadanie kierować ku nim myśl czytelnika. Odbiór symbolu wymaga dwustopniowej interpretacji […]. Dwustopniowość taka łączy symbol z alegorią; zasadnicza różnica polega wszakże na tym, że w alegorii związek między zjawiskiem przedstawianym a ukrytym sensem jest konwencjonalnie ustalony, natomiast w symbolu ma on charakter jednorazowy i nieokreślony”.

stl2 Źródło: Symbol, [w:] Słownik terminów literackich, red. A. Okopień-Sławińska, M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, J. Sławiński, Wrocław 1988, s. 501.

Symbol i alegoria w Boskiej komedii Dantego

Dante przestawił w Boskiej komedii swą własną wędrówkę po piekle, czyśćcu i raju (niebie). Pisząc poemat, włoski twórca odwoływał się do tradycji, na którą składały się liczne dzieła wizyjne przedstawiające podróż w zaświaty. Do głównych różnic między Boską komedią a wspomnianymi utworami należy literacki charakter jej narracji. Autor Boskiej komedii stworzył dzieło o charakterze alegorycznym, nie próbując wywołać u odbiorcy wrażenia, że przemieszczanie się po stopniach (tarasach) czyśćca czy sferach rajskich odbywało się w rzeczywistości.

R133kcibjxFLX1
William-Adolphe Bouguereau, Dante i Wergiliusz w piekle (1850)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Symboliczna jest struktura zaświatów. Trzy krainy w zaświatach należy kojarzyć z Trójcą Święta (nie przypadkiem strofą, której użył Dante, jest tercynatercynatercyna). Każda z tych krain składa się z dziewięciu części, a więc z potrojonej trójki. Dziewięć kręgów piekła poprzedzonych jest przedpieklem, co w sumie daje liczbę dziesięć, określaną jako doskonałą. O piekle, czyśćcu i niebie autor opowiada w 33 pieśniach, a to z kolei łączy się z liczbą lat życia Jezusa. Jako symboliczną można również postrzegać formę piekła: Dante i Wergiliusz schodzą w dół, co należy rozumieć jako coraz bardziej natężone przenikanie w głąb dusz.

Alegoryczne znaczenie mają też poszczególne postaci, np. Wergiliusz uosabia rozumowe podejście do świata, św. Łucja (jedna z przewodniczek po czyśćcu) personifikuje łaskę Boga, natomiast ukochana Dantego, Beatrycze – objawienie.

RU6nzA94Wc4wV
William Blake, Beatrycze zwracająca się do Dantego, ok. 1824 roku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dzięki uwzględnieniu nieliteralnego pojmowania postaci czy przedmiotów przedstawionych w Boskiej komedii możliwe jest rozróżnienie czterech sensów tego dzieła. Wędrówka Dantego odczytywana dosłownie oznacza stan duszy po śmierci. Alegoryczne odczytanie wskazuje na człowieka, którego cnotliwość lub grzeszność sprawia, że zostaje potępiony, nagrodzony lub skierowany na określony czas do czyśćca. Sens tropologiczny należy odnieść do sytuacji Włoch, a nawet całego chrześcijaństwa w czasach Dantego: pogrążona w anarchii społeczność Europy poprzez odrzucenie niesprawiedliwości, przekupstwa i innych grzechów dozna oczyszczenia moralnego. Wykład anagogiczny uzmysławia, że dusza ludzka, pozbywszy się ograniczeń cielesnych, jest w stanie dotrzeć do największych tajemnic istnienia – potrafi osiągnąć poznanie Boga.

Dostrzeżona wielopoziomowość interpretacji Boskiej komedii w znacznym stopniu wynika z użycia przez jej autora symboli oraz alegorii.

Słowniczek

alegoria
alegoria

(gr. allēgorein – mówić obrazowo) – element świata przedstawionego w utworze literackim, mający obok znaczenia dosłownego dodatkowy sens, trwale związany z tym elementem

biblistyka
biblistyka

zespół dyscyplin naukowych, zajmujących się badaniem Biblii

symbol
symbol

(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy) – element świata przedstawionego w utworze literackim, mający obok znaczenia dosłownego dodatkowy sens naddany, wynikający z kontekstu

tercyna
tercyna

zwrotka złożona z trzech wersów, połączonych rymami o układzie: aba, bcb, cdc, ded itd.