Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Totalitaryzm – dżuma XX wieku

TotalitaryzmtotalitaryzmTotalitaryzm to system rządów, w którym państwo kontroluje wszystkie dziedziny życia społecznego, dążąc do całkowitego podporządkowania sobie obywateli. Jednostka, stanowiąca niejako własność państwa, zostaje pozbawiona swobody myśli i wolności wyboru. Jest zmuszona do akceptacji obowiązującej ideologii i bezwzględnego posłuszeństwa władzy, którą sprawuje „nieomylny”, otoczony kultem dyktator. Ideę totalitaryzmu najpełniej realizowały faszyzm (powstał we Włoszech pod rządami Benito Mussoliniego), nazizm (skrajna odmiana faszyzmu stworzona w Niemczech przez Adolfa Hitlera) oraz komunizm (system oparty na ideologii marksistowskiej, wprowadzony w Rosji przez Włodzimierza Lenina i kontynuowany przez Józefa Stalina).

R1NiT0JsvCIhx
Plakaty z wizerunkami Adolfa Hitlera i Józefa Stalina
Źródło: Earlyspatz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Największe tryumfy systemy totalitarne święciły w pierwszej połowie XX wieku. Powstały na gruzach starego świata, zniszczonego przez I wojnę światową (1914–1918). Hannah Arendt, filozofka, twierdzi, że zarówno faszyzm, jak i komunizm zaistniały w wyniki załamania systemu klasowego. Według niej otrząśnięte z letargu, niezorganizowane masy ludzkie zaczęły dobitnie manifestować swoje niezadowolenie i opozycję wobec nowego porządku w Europie. Gwałtowny wzrost inflacji i bezrobocia oraz porażka militarna Niemiec i Austrii w I wojnie światowej spowodowały nastrój frustracji, rozpaczy oraz poczucia niesprawiedliwości. Można również powtórzyć za filozofem Piotrem Jaroszyńskim, że systemy totalitarne to konsekwencja zachłyśnięcia się utopijnymi wizjami wieku XVIII, planami gruntownej przebudowy społeczeństwa i opanowania świata.

Karol Kuźmicz Jednostka a totalitaryzm. Czy filozofowie przyczynili się do narodzin systemów totalitarnych?

Bycie panem życia i śmierci ludzi — to jest istota władzy w totalitaryzmach. Totalitaryzm jest nowoczesną formą niewolnictwa. Jego celem jest całkowite zniewolenie człowieka, zarówno fizyczne, jak i duchowe. Panować nad jednostką to kontrolować nie tylko jej czyny, ale także słowa i myśli. Wydaje się, że historia jakby zatoczyła koło od starożytnych despotii do XX‑wiecznych totalitaryzmów, gdzie jednostka sprawuje nieograniczoną władzę. Władza jest dla niej wszystkim, władza należy tylko do niej, władzą się nie może dzielić i nigdy z niej zrezygnować.

kuzmicz Źródło: Karol Kuźmicz, Jednostka a totalitaryzm. Czy filozofowie przyczynili się do narodzin systemów totalitarnych?, [w:] Człowiek przeciwko człowiekowi. Filozofia, polityka i prawo a systemy totalitarne, red. I. S. Grat, Białystok 2008, s. 48.

Cechy rządów totalitarnych

Ideologia

Ideologia, w którą wierzą bezdyskusyjnie wszyscy i której nigdy nie można kwestionować. Różnica czy też wymiana poglądów są niedopuszczalne.

Forma rządów

Rządy monopartyjne, kierowane przez jednego człowieka — wodza, przy czym zadaniem partii jest kontrolowanie machiny państwowej.

Terror

Biurokracja państwowa i struktury partyjne służą do pełnej kontroli obywateli. Wspierane są w tym przez system fizycznego i psychologicznego nadzoru policyjnego, którego głównym narzędziem jest terror.

Kontrola informacji

Ciągle doskonalona kontrola nad środkami i kanałami informacji oraz komunikacji. Cenzura prasy i wydawnictw.

Centralizacja

Centralne kontrolowanie wszystkich i wszystkiego, również kierowanie całą ekonomią państwa.

Kult jednostki

Zasada wodzostwa.

Jednostka

Izolowanie jednostek, osłabianie więzi rodzinnych i społecznych. Obywatele powinni być bezwzględnie posłuszni, lojalni wobec ideologii, partii i wodza.

Propaganda

Prawdziwość twierdzeń i idei totalitarnych wspierana jest elementami pseudonaukowej wiedzy.

Wróg

Lansowanie tezy o wrogu obiektywnym. Człowiek stawał się przestępcą poprzez swoje obiektywne i nieusuwalne cechy, takie jak przynależność do określonej rasy czy narodu, wyznawanie religii. W ZSRS każdy mógł zostać wrogiem i stać się ofiarą terroru.

Uniformizacja społeczeństwa

Brak pluralizmu światopoglądowego. Stworzenie człowieka‑marionetki, pozbawionego cech indywidualnych, moralności, spontaniczności.

Kłamstwo

U samych podstaw totalitaryzmu leży zorganizowane kłamstwo, którego celem nadrzędnym jest pozbawienie człowieka jego praw.

Pseudorzeczywistość

Nie sposób odróżnić prawdy od kłamstwa, gdyż istnieją dwie rzeczywistości, przy czym pseudorzeczywistość góruje nad rzeczywistością realną.

Indeks górny Oprac. na podstawie rozprawy doktorskiej Emilii Truskolaskiej‑Kopeć Problematyka ideologiczna w twórczości George'a Orwella i jej polskich przekładach, Uniwersytet Warszawski, Wydział Artes Liberales, Warszawa 2014. Indeks górny koniec

Wizje totalitarne w literaturze

R19JX8JE7zYde1
Drzeworyt z powieści Thomasa More'a Utopia
Źródło: domena publiczna.

Zalążków idei totalitaryzmu upatruje się w myśleniu utopijnym. Przypomnijmy, że określenie utopiautopiautopia (z gr. ‘miejsce nieistniejące’), pochodzące od tytułu dzieła Thomasa More’a, oznacza mrzonkę, krainę nierealną, idealne państwo stanowiące wzorzec praw i stosunków społecznych. Literacka utopia to projekt doskonałego ustroju, w którym nie istniałyby bieda, wyzysk, przemoc i niesprawiedliwość. Odpowiedzią na takie entuzjastyczne wizje są antyutopie, odwracające schemat utopii – to, co tam traktowane jest jako przejaw idealnej organizacji państwa, demaskują jako zniewolenie jednostki przez system. Ukazują społeczeństwo przyszłości jako nadmiernie zorganizowane, rządzone metodami dyktatorskimi, niszczące indywidualność człowieka drogą terroru i propagandy.

Antyutopia George'a OrwellaRok 1984

RHst65nbyO6CJ1
George Orwell w BBC (1940)
Źródło: domena publiczna.

Literatura analizuje i obnaża mechanizmy ustrojów totalitarnych. Szczególne miejsce wśród dzieł antytotalitarnych zajmuje powieść George’a Orwella ***Rok 1984***. To wydana u schyłku lat 40. antyutopia, która demaskuje komunistyczne mrzonki o idealnym ustroju społecznym. W świecie przedstawionym przez Orwella trzeba uważać nawet na własne myśli, aby nie popełnić wykroczenia przeciwko systemowi. Myślozbrodnia jest bowiem natychmiast wychwytywana przez Policję Myśli i – po torturach oraz upokarzającym procesie – karana śmiercią. Bohaterowie są poddawani nieustannej inwigilacji. Kontrolowaniu ideologicznej czystości służą wszechobecne (także w mieszkaniach) teleekrany, przez które Wielki Brat, legendarny przywódca Partii, nieustannie śledzi zachowania obywateli, zalewając ich jednocześnie potokiem nachalnej propagandy. Zniewoleniu służy też nowomowanowomowanowomowa, język stworzony przez partyjnych speców, ograniczający swobodę myślenia. Świat wykreowany przez Orwella to świat bez prawdy i bez historii:

George Orwell Rok 1984

Już dziś nie wiemy właściwie nic o Rewolucji i czasach ją poprzedzających – stwierdza Winston. – Każdy dokument zniszczono lub sfałszowano, każdą książkę napisano od nowa, każdy obraz przemalowano, zmieniono nazwy wszystkich pomników, ulic, budynków, przerobiono daty. Proces ten trwa co dzień i w każdej minucie. Zatrzymano historię. Istnieje tylko nieograniczona teraźniejszość, w której Partia zawsze ma rację.

cyt1 Źródło: George Orwell, Rok 1984, Kraków 2004.
R1JmnHdmevZrX
Zdjęcie reklamowe z planu serialu telewizyjnego na podstawie Roku 1984 G. Orwella w amerykańskiej telewizji CBS Studio One. Od lewej: scenograf Kim Swados, aktorzy Norma CraneEddie Albert oraz reżyser Paul Nickell
Źródło: domena publiczna.

Partia, panując nad przeszłością, może kształtować przyszłość. Podporządkowaniu się temu służy dwójmyślenie – proces psychiczny umożliwiający akceptację każdego kłamstwa i uznanie go za prawdę. To Partia decyduje, co jest białe, a co czarne. Dlatego wszyscy bez protestu przyjmują zarówno ograniczenia przydziału żywności jako podwyżki rzekomo obniżonych wcześniej norm, jak i raptowne zmiany sojuszy.

George Orwell Rok 1984

Ideał, do którego dążyła Partia, cechował rozmach, monstrualność i połysk: był to świat ze stali i betonu, świat gigantycznych maszyn i straszliwej broni, świat wojowników i fanatyków maszerujących naprzód noga w nogę, identycznie myślących i skandujących te same hasła, wiecznie zapracowanych, walczących, triumfujących i szpiegujących się nawzajem – trzysta milionów obywateli o jednej twarzy.

cyt2 Źródło: George Orwell, Rok 1984, Kraków 2004.

Życie was pokona – promień nadziei w ponurym proroctwie

R1WES54lEwIqf1
Okładka książki George’a Orwella Rok 1984, wydanie z 1949
Źródło: Digital Collections at the University of Maryland Follow, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Rok 1984 to przygnębiająca powieść o tragicznym wymiarze – jej bohaterowie wiedzą, że cokolwiek uczynią, poniosą klęskę. System inwigilacji i represji jest tak doskonale zaprogramowany, że zmiażdży najmniejszy przejaw oporu. Orwell pisał swą książkę jako ostrzeżenie przed narastającym po zakończeniu II wojny światowej totalitaryzmem sowieckim, który po pokonaniu faszyzmu objął prawie 1/3 świata. W tym ponurym proroctwie przebłyskuje jednak promyczek nadziei. Winston zapisał w swoim pamiętniku: Jeśli istnieje jakakolwiek nadzieja, spoczywa w prolach. Miał na myśli pogardzaną, żyjącą w nędzy warstwę robotniczą, stanowiącą 75% mieszkańców Oceanii, którą Partia lekceważyła i pozostawiła samą sobie, gdyż nie uważała jej nawet za potencjalnie groźną. Główny bohater, Winston, dostrzega jednak, że ci biedni, ciemni, mieszkający w slumsach ludzie zachowali uczucia, czyli istotę człowieczeństwa. I jeśli ktoś kiedyś obali Partię, to właśnie oni – jeśli tylko tego zapragną. Życie was pokona – mówi Winston torturującemu go O’Brienowi.

Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego – groteskowa antyutopia

RzE4Qkc6cIFuk1
Pałac Kultury i Nauki widziany z ronda Jerzego Waszyngtona, lata 60. XX wieku
Źródło: Autor nieznany, Plan generalny Warszawy, Prezydium Rady Narodowej miasta stołecznego Warszawy i Rada Główna Społecznego Funduszu Odbudowy Stolicy i Kraju, Warszawa 1965, s. 102, domena publiczna.

Absurdy funkcjonujące w państwie totalitarnym są przedmiotem powieści Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego, wydanej w podziemiu w 1979 r. Utwór ma charakter groteskowej antyutopii, w której autor ukazuje peerelowską rzeczywistość w krzywym zwierciadle. W tym świecie zakłamanie sięgnęło już tego stopnia, że nie wiadomo nawet, czy jest rok 1979, czy może 1999, gdyż komuniści zamknęli w sejfie ostatni kalendarz. Polski wchłanianej od dziesięcioleci przez komunistyczne imperium właściwie już nie ma.

Stanisław Bereś pisał w eseju poświęconym twórczości Konwickiego:

Stanisław Bereś Polski Dante wśród popiołów

Szczególny pesymizm i ostrość sądu nad rzeczywistością proza Konwickiego osiągnęła w antyutopijnych groteskach podziemnych (Kompleks polski, Mała apokalipsa, Podziemna rzeka, podziemne ptaki), które w jadowity sposób ukazały upadek duchowy polskiego społeczeństwa, epidemię postaw przystosowawczych, polityczny konformizm, zanik ducha patriotycznego i sowietyzację stosunków międzyludzkich (donosicielstwo, podejrzliwość, obłuda, interesowność, pseudosolidaryzm pijacki). Szydercze i bolesne, powieści te okazały się szokiem zarówno dla ówczesnych władz, jak i dla opozycji. Nomenklaturę przeraziły krańcowością obrazu degrengolady partyjnych elit i społeczeństwa, dysydentów zaszokowały niewiarą w ich kryształowość. Dziś wiemy doskonale, że w tej pesymistycznej diagnozie nie było przesady – komunizm naprawdę murszał i gnił, a opozycja odziedziczyła jego schorzenia (...).

beres Źródło: Stanisław Bereś, Polski Dante wśród popiołów, dostępny w internecie: https://angelus.com.pl/2015/01/stanislaw-beres-o-tadeuszu-konwickim/.

Dojmujące odczucie rozpadu kraju, narodu, ludzkiej egzystencji zostało w Małej apokalipsie połączone z wizją powszechnej katastrofy, która ogarnia cały świat, dotknięty erozją podstawowych wartości. Krocząca, szara apokalipsa dotyczy bowiem każdego człowieka, nawet tego pozostającego poza obrębem totalitaryzmu, gdyż etyczny, duchowy krach dotyczy wszystkich i wszystkiego.

Dziedzictwo totalitaryzmu

Z końcem XX w. ta niszcząca ludzkość polityczno‑ideologiczna dżuma przestała istnieć. Choć tu i ówdzie zachowały się totalitarne „skanseny” (Kuba, Chiny, Korea Północna), a w wielu pozornie wolnych krajach wciąż nie przestrzega się praw człowieka, totalitaryzm jako zjawisko globalne należy już do przeszłości. Trzeba jednak pamiętać, że w każdej chwili może zaistnieć na nowo. Albert Camus w powieści o zarazie grasującej w Oranie przestrzegał, że bakcyl dżumy nigdy nie umiera – trwa w utajeniu, gotów do ponownego ataku. Nie możemy mieć pewności, że przyszłość będzie od niego wolna, choć tym razem totalitaryzm może przybrać zupełnie inne oblicze. Francuski pisarz i polityk André Malraux powiedział, że wiek XXI będzie wiekiem religii. Gdy obserwujemy różnego rodzaju fundamentalizmy religijne, głoszące nienawiść do wszystkich myślących i wierzących inaczej, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mogą one stać się ideowym podłożem nowych systemów o totalitarnym charakterze. U źródeł każdego totalitaryzmu stoi bowiem poczucie własnej wyższości (ideologicznej, rasowej, klasowej, religijnej) połączone z pogardą dla wszelkiej odmienności, która z definicji zasługuje na zniszczenie. Czyż ten sposób myślenia nie jest dzisiaj bliski wielu ludziom? Dlatego – mimo klęski XX‑wiecznych totalitarnych ideologii – nie należy zbyt szybko zapominać o tym fatalnym dziedzictwie.

Słownik

atomizacja
atomizacja

(z gr. atomos – niepodzielny, atom) – rozdrobnienie lub rozpad czegoś na drobne elementy; atomizacja społeczna oznacza proces rozpadu więzi społecznych w wyniku nadmiernej indywidualizacji lub izolowania (alienacji) jednostek

Gułag
Gułag

(ros. akronim od Gławnoje uprawlenije isprawitielno‑trudowych łagieriej i kolonij) system obozów pracy przymusowej w ZSRS, których więźniami byli przestępcy kryminalni, osoby uznawane za społecznie niepożądane oraz tzw. przestępcy polityczni; dopuszczalny zapis: GUŁag

nowomowa
nowomowa

kalka językowa z Orwellowskiego pojęcia „newspeak”, stworzonego na potrzeby powieści Rok 1984. Pisarz stworzył to pojęcie, aby zobrazować metody manipulacji językowej w systemie totalitarnym; język propagandy totalitarnej, którego głównym celem jest manipulowanie ludźmi i nastrojami społecznymi, fałszowanie rzeczywistości, narzucenie społeczeństwu konkretnego systemu wartości, bazuje na zręcznie zmanipulowanych faktach. Poza kontekstem państwa totalitarnego jest określeniem wypowiedzi jednoznacznie wartościującej pojęcia i zjawiska

reifikacja
reifikacja

(łac. rei – rzecz + łac. ficatio od facere – robić, czynić, działać) – uprzedmiotowienie, traktowanie człowieka i istot żywych jak rzeczy, istotnym składnikiem reifikacji jest zobojętnienie na śmierć, wywołane jej masowością i powszechnością

totalitaryzm
totalitaryzm

(łac. totalis – całkowity) – system polityczny oparty na obowiązującej wszystkich ideologii i na nieograniczonej władzy jednej partii, kontrolującej wszystkie dziedziny życia

utopia
utopia

(gr. – nie lub éu – dobry, tópos – miejsce) – niezmiernie odległe miejsce stworzone w wyobraźni, państwo idealne, zwłaszcza w dziedzinie praw, rządów i stosunków społecznych