Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozkwit filozofii

Filozofia najwcześniej pojawiła się w Azji Mniejszej. Jońska filozofia przyrody, bo tak ją nazywamy, starała się odpowiedzieć na pytanie, z czego powstał świat. Żyjący na przełomie VII i VI w. p.n.e. Tales z Miletu uważał, że początek światu dała woda. Z kolei żyjący sto lat później Heraklit z Efezu za pierwotną substancję uważał ogień. Sądził też, że świat ulega ciągłej przemianie. Teorię bliską poglądom dzisiejszej fizyki głosił Demokryt z Abdery. Uważał on, że świat powstał z materii, czyli z niezmiennych cząstek (atomów) pozostających w ciągłym ruchu. Demokryt, twórca materializmu filozoficznego, zajmował się także zagadnieniami etycznymi i polityką (był zwolennikiem demokracji). O ile ludzkie działania i szaleństwa miały być powodem zmartwień Heraklita, o tyle dla Demokryta były raczej przyczynkiem do śmiechu, stąd w tradycji przedstawiano go jako śmiejącego się filozofa. Wszystkich filozofów przyrody chciał pogodzić Empedokles, który uważał, że świat powstał z wszystkich czterech żywiołów: powietrza, ziemi, wody i ognia (poemat O przyrodzie).

R1PU0SELk0y8a
Demokryt i Heraklit przedstawieni na obrazie Petera Paula Rubensa z 1603 r. To popularny w renesansie i baroku motyw ukazywania opozycji filozofów śmiejącego się i poważnego, jak oceniano ich już od antyku. Jakie znaczenie symboliczne ma globus, o który obaj się opierają?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia pozostająca pod wpływem myśli Talesa koncentrowała się na problemach natury i nie podejmowała refleksji nad człowiekiem w jego aspekcie duchowym czy też nad zagadnieniami etyki. Te kwestie stały się natomiast przedmiotem zainteresowań filozofów okresu klasycznego, którzy zajęli się racjonalnym rozważaniem fundamentalnych pojęć, takich jak istota bytu czy dobro.

Sokrates, Platon i Arystoteles

RxHxWd4luqewc1
Sokrates (ok. 470–399 p.n.e.) twierdził, że jest tylko „akuszerem” prawdy, gdyż prowadząc dialogi filozoficzne, pomaga jedynie swoim rozmówcom ją poznać oraz uświadomić sobie własne przekonania i sformułować je w sposób zrozumiały dla innych, co z kolei umożliwia prowadzenie dalej sensownej dyskusji.
Źródło: Derek Key, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Szczególnie ważną rolę odegrał wówczas nurt zainicjowany u schyłku V w. p.n.e. przez Ateńczyka Sokratesa. Według niego najważniejszym dobrem jest cnota, czyli dążenie do doskonałości. Myśliciel ten wierzył w istnienie absolutnej prawdy i dobra, które są poznawalne dla człowieka, a najpewniejszą drogą do ich poznania jest żywy dialog. Mówiąc: wiem, że nic nie wiem, z pokorą przyznawał, że jego wiedza jest znikoma, ale zarazem gwałtowną polemiką reagował na wystąpienia „wszystkowiedzących” sofistówsofistasofistów. Ponieważ Sokrates ośmieszał wielu polityków ateńskich, oskarżono go o bezbożność i deprawację młodzieży i skazano na śmierć.

Poglądy Sokratesa znamy głównie z dzieł jego ucznia – Platona. Opracował on własny system filozoficzny i stworzył szkołę zwaną AkademiąAkademiaAkademią. Według niego otaczający nas świat jest tylko niedoskonałym odbiciem niewidzialnego świata idei. Teorię tę nazwano idealizmemidealizmidealizmem filozoficznym. Platon zajmował się także polityką, głosząc pogląd, że w państwie idealnym władzę powinni sprawować najlepsi obywatele, czyli filozofowie, wspomagani przez wojowników, a jednych i drugich mieli utrzymywać chłopi i rzemieślnicy (traktat O państwie). Więcej o Platonie dowiesz się z poniższego filmu.

R131JnJcrjW2J
Film pod tytułem Religia i filozofia starożytnej Grecji

Cnota, szczęście czy przyjemność?

Jeszcze w V w. p.n.e. specyficzny nurt w myśli greckiej stworzyli sofiści, których można by nazwać typowym wytworem greckiej polis okresu klasycznego. Nie interesował ich początek świata; głosili sensualizm, czyli poznawanie za pomocą zmysłów. Sofiści nauczali retoryki i ogólnej ogłady – niezwykle potrzebnych w greckim życiu politycznym. Byli przekonani, że o sukcesie na zgromadzeniu decyduje umiejętność zręcznego wyłożenia sprawy, w związku z czym odrzucali pojęcie prawdy absolutnej. Prawda według nich jest wynikiem umowy między ludźmi. Sofiści nie wierzyli również w możliwość poznania spraw i działań bogów. Najwybitniejsi z nich, jak Protagoras z Abdery (autor maksymy: człowiek jest miarą wszystkich rzeczy) czy Gorgiasz z Leontinoi, występują w dialogach Platona jako przeciwnicy Sokratesa w filozoficznych dysputach.

R1cz9wcxoWQye
Protagoras z Abdery wraz z Demokrytem. O czym mogli dyskutować obaj filozofowie i jak Demokryt mógłby się odnieść do maksymy miarą wszystkich rzeczy jest człowiek, istniejących, że istnieją, nieistniejących, że nie istnieją?
Źródło: Salvator Rosa (1615–1673), 1663–1664, olej na płótnie, Ermitaż, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W okresie hellenistycznym do poglądów sofistów nawiązywali sceptycysceptycysceptycy, negujący możliwość jakiegokolwiek poznania i doradzający powstrzymywanie się od wszelkich sądów, co miało zapewnić obojętność (gr. apatheia) wobec spraw światowych. W tej samej epoce rozwinęły się również trzy inne ważne kierunki filozoficzne: cynizm, stoicyzmstoicyzmstoicyzmepikureizmepikureizmepikureizm. Cynicycynizm (cynicy)Cynicy za podstawowy ideał uważali cnotęcnotacnotę, rozumianą jako doskonałość moralną, możliwą do osiągnięcia tylko pod warunkiem wyrzeczenia się majątku, odwrócenia się od społeczeństwa oraz odrzucenia ogólnie przyjętych zwyczajów i wartości. Twórca tej szkoły, Diogenes z Synopy (IV w. p.n.e.), postać niezwykle malownicza, co utrwaliły liczne anegdoty, potwierdzał swoją naukę czynem: żył w skrajnym ubóstwie, mieszkał w beczce, a ludzi traktował obcesowo.

RcTYinrKi1Qhf
Jules Bastien-Lepage, Latarnia Diogenesa, 1873 r. W jaki sposób artysta podkreślił poglądy cyników?
Źródło: olej na płótnie, Musée Marmottan Monet, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Cynizm

Termin „cynizm” potocznie rozumiemy jako określenie postawy drwiącej, a nawet pogardliwej wobec ogólnie szanowanych wartości, takich jak miłość lub uczciwość. Postulatem starożytnych filozofów cynickich nie było jednak dumne wywyższanie się ponad „naiwność” zwykłych ludzi. Przeciwnie: to właśnie cynicy uchodzili w oczach swych współczesnych za godnych pogardy dziwaków. Grecka nazwa kynismos pochodzi od słowa kyon – pies. Tak bowiem, oczywiście obraźliwie, nazywano Diogenesa i jego naśladowców. Cynicy przekuli obelgę w komplement, twierdząc, że życie psa, niechełpiącego się sławą ani majątkiem, lecz żyjącego zgodnie z naturą, w lichej budzie i żywiącego się resztkami, jest ich ideałem. Takim „psim” życiem Grecy pogardzali. Myśliciele cyniccy odpowiadali im zaś lekceważeniem, jak Diogenes, który spacerując w biały dzień z zapaloną latarnią, tłumaczył zdziwionym przechodniom, że szuka prawdziwego człowieka. Cynicy nie dbali też o światowe splendory i uznanie. Według innej anegdoty Aleksander Wielki, sam uczeń Arystotelesa, przyszedł w odwiedziny do Diogenesa i stanąwszy przed jego beczką, powiedział: Proś mnie, o co chcesz!. Filozof miał mu na to odpowiedzieć: Nie zasłaniaj mi słońca.

Z nieco podobnych jak cynicy założeń wychodzili stoicy, którzy wzięli swą nazwę od portyku (gr. stoa) na ateńskiej agorze, czyli rynku, gdzie na przełomie IV i III w. p.n.e. nauczał założyciel tej szkoły – Zenon z Kition na Cyprze. Także oni traktowali cnotę jako najwyższe dobro. Ich zdaniem jednak, aby żyć cnotliwie, nie trzeba rezygnować z pozycji zajmowanej w społeczeństwie, pod warunkiem że jest ona okazją do służby na rzecz innych. Im wyższa pozycja społeczna, tym większe, według stoików, obowiązki wobec ludzi stojących niżej w hierarchii. Człowieka cnotliwego cechować winny samowystarczalność i spokój (gr. ataraksia), gdyż do szczęścia i doskonałości poza cnotą nic mu nie potrzeba, a na pokusy bogactwa, siły, urody i namiętności jest on nieczuły.

RO6adNcscKc621
Epikur, założyciel szkoły epikurejskiej.
Źródło: Marie Lan Nguyen, domena publiczna.

W tym samym czasie co Zenon z Kition działał w Atenach Epikur. Jego zwolennicy, zwani epikurejczykami, za najważniejszy cel życia człowieka uważali szczęście, rozumieli je jednak przede wszystkim jako brak cierpienia. Niemniej ich myśl wyjątkowo łatwo poddawała się wulgaryzacji i w języku potocznym epikureizm szybko zaczął znaczyć tyle samo, co hedonizmhedonizmhedonizm (gr. hedone – przyjemność, rozkosz), czyli dążenie do przyjemności. To ostatnie hasło stało się zresztą rychło postulatem jeszcze jednej szkoły filozoficznej – cyrenaikówcyrenaicycyrenaików. Nauka Epikura swój najtrwalszy ślad pozostawiła w wierszach rzymskiego poety Horacego, zwłaszcza zaś w jego słynnej łacińskiej maksymie: carpe diem, co znaczy dosłownie „chwytaj dzień”, czyli nie marnuj ani chwili swego życia.

Teoria i praktyka

R1IR6yg6gVpwn1
Demostenes (384-322 p.n.e.), polityk i mówca. Pochodził z zamożnego rodu, ale jako dziecko został pozbawiony majątku przez nieuczciwych opiekunów. Na życie zarabiał jako logograf, czyli osoba pisząca mowy dla osób występujących w sądzie. W wieku 30 lat całkowicie poświęcił się polityce. Był przeciwnikiem króla macedońskiego Filipa II. Demostenesa rozsławiły mowy skierowane przeciwko Filipowi, zwane filipkami. Mówca zawarł przymierze z Tebami, jednak klęska pod Cheroneą (338 r. p.n.e.) sprawiła, że prawie cała Grecja została podporządkowana Macedonii. Demostenes wzywał również do oporu przeciwko Aleksandrowi, kolejnemu władcy macedońskiemu. Wielki mówca do historii przeszedł również jako twórca specyficznej metody radzenia sobie z jąkaniem, które utrudniało mu karierę. Aby nauczyć się poprawnej wymowy wkładał sobie garść kamieni do ust i wstawiał nóż między zębami.
Źródło: Sting, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Wielką rolę w Grecji odgrywały szkoły retoryki uczące sztuki wymowy. Umiejętność ta była niezbędna zwłaszcza w krajach demokratycznych. Pierwszą szkołę retoryki w Atenach założył Isokrates, uczono w niej także prawa i psychologii. Jego uczniem był świetny mówca, przeciwnik Macedonii, Demostenes. Nie można nie wspomnieć o rozwoju starożytnej matematyki. Współczesny Heraklitowi Pitagoras zajmował się głównie matematyką (twierdzenie Pitagorasa o wzajemnym stosunku boków trójkąta prostokątnego). Grecki filozof przyrody i matematyk Archimedes (autor prawa określającego siłę wypieranego płynu przez ciało w nim zanurzone) w czasie wojen punickich wspierał broniące się Syrakuzy, konstruując machiny ciskające pociski, jemu też przypisywano wynalezienie tzw. śruby Archimedesa, pozwalającej podnosić wodę na wyższy poziom.

Oprócz filozofii i nauk ścisłych w Grecji rozwijała się także medycyna. Najwybitniejszym lekarzem starożytności był Hipokrates, autor hasła przewodniego lekarzy: przede wszystkim nie szkodzić (primum non nocere). Hipokrates przywiązywał wielką wagę do obserwacji i prowadzenia doświadczeń, aby postawić właściwą diagnozę, oraz podkreślał znaczenie diety i higieny w leczeniu chorych. Do dziś studenci medycyny składają ślubowanie, że będą ratować życie i zdrowie ludzi wszelkimi sposobami (przysięga Hipokratesa).

RSYsorpi87Ovi
Hipokrates (ok. 460-370 p.n.e.), lekarz, nazywany jest ojcem współczesnej medycyny przedstawiony na ilustracji pochodzącej z 1657 r. Zostawił po sobie kilkadziesiąt pism dotyczących m.in. anatomii, położnictwa, chirurgii. Według Hipokratesa główną siłą leczącą jest natura, a lekarz ma jej tylko pomagać. Badał również ludzkie temperamenty. Wyróżnił cztery z nich – sangwiniczny, choleryczny, flegmatyczny, melancholiczny. Przypisywał je czterem płynom organicznym (tzw. humorom) – krwi, żółci, śluzowi zwierzęcemu i czarnej żółci. Przewaga jednego z nich określała temperament.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Religia i mitologia grecka

Mity greckie, podobnie jak mity wielu innych ludów, można podzielić na kilka kategorii: kosmogoniczne, opowiadające o początkach wszechświata, teogoniczne, opisujące narodziny świata bogów, i heroiczne (gr. heros – bohater), poświęcone przygodom wielkich bohaterów, którym niekiedy przypisywano boskie pochodzenie. Wspólną cechą opowieści mitycznych jest stała obecność sił nadprzyrodzonych – przede wszystkim bogów i ich nadludzkiej mocy – a także zaklęć magicznych, klątw, przepowiedni.

RKkAMUuXTTZtc1
Chaos. W mitologii greckiej to właśnie z chaosu, nicości, pierwotnej próżni powstały pierwsze istoty, m.in. Gaja (ziemia). Gdzie jeszcze podobnie opisuje się początek świata?
Źródło: George Frederic Watts, 1875 r., domena publiczna.
R17pZyuTVbkIn1
Hera i Zeus wedle mitologii greckiej byli zarówno rodzeństwem, jak i małżeństwem; płaskorzeźba ze zbudowanej w VI w. p.n.e. świątyni w Selinuncie, greckiej kolonii na Sycylii.
Źródło: dostępny w internecie: http://www.aia.biz.pl/20.html.

Fundamentem naszej wiedzy o najdawniejszych formach religijności greckiej i wyobrażeniach na temat bogów jest literatura okresu archaicznego – głównie dzieła Homera oraz Hezjoda, poety z Beocji, żyjącego na przełomie VIII i VII w. p.n.e. Z twórczości tego drugiego do naszych czasów dochowały się dwa poematy: Teogonia (o pochodzeniu bogów) oraz Prace i dnie (opisujące trud rolników). Homer i Hezjod, jak też inni poeci archaiczni, posługiwali się wątkami mitycznymi oraz – do pewnego stopnia – współkreowali je, o czym warto pamiętać, rekonstruując na podstawie ich twórczości mitologię Hellenów. Niemniej wiemy na pewno, że religia grecka była politeistycznapoliteizmpoliteistyczna, bogów zaś konsekwentnie antropomorfizowanoantropomorfizacjaantropomorfizowano, przypisując im także ludzkie wady. Bogów odróżniała od mieszkańców ziemi nieśmiertelność i znacznie większa od ludzkiej moc działania, zwłaszcza z wykorzystaniem sił przyrody. Bogowie greccy nie byli jednak wszechmocni i, podobnie jak ludzie, podlegali przeznaczeniu.

Rt7bXf7OvlNvq
Cornelius van Poelenburgh, Spotkanie bogów w chmurach, ok. 1630 r. Wymień greckich bogów przedstawionych na obrazie.
Źródło: Mauritshuis, Wikimedia commons, domena publiczna.

Żaden z archaicznych utworów literackich poświęconych bogom nie stał się świętą księgą. Choć wpływ Homera i Hezjoda na mentalność religijną epoki archaicznej był ogromny, Grecy bardzo indywidualizowali swoje wyobrażenia o bogach. Zresztą dociekanie istoty bogów nie było główną cechą religijności helleńskiej. Pobożny Grek przede wszystkim powinien brać udział w publicznym składaniu ofiar bogom. Każde miasto greckie miało swój publiczny kult (np. kult bogini Ateny w Atenach). Uczestnictwo w oficjalnych ceremoniach religijnych było formą życia społecznego Greków, poświadczało przynależność jednostki do danej społeczności.

Za najpiękniejszą świątynię Hellady, zaliczaną do siedmiu cudów świata starożytnego, uchodził Artemizjon (przybytek Artemidy) w Efezie, a największymi wpływami w całej Helladzie – dzięki słynnej wyroczni – cieszyła się świątynia Apollina w Delfach. Ponieważ Grecy wierzyli w los determinujący życie ludzkie, przed podjęciem ważnych decyzji pragnęli poradzić się bogów, którzy znali przyszłość. Dlatego do Delf przybywały osoby prywatne i poselstwa poleis z bogatymi darami, aby zasięgnąć opinii Apollina. Kapłani delficcy przekazywali pytania Pytii – wieszczce, która udzielała wieloznacznej odpowiedzi. Kiedy np. polityk ateński Temistokles zapytał wyrocznię, czy Ateńczycy obronią się przed Persami, usłyszał, że tak, jeśli schronią się za drewnianymi murami. Temistokles uznał to za nakaz budowy floty wojennej, ponieważ w jego rozumieniu drewnianymi murami miały być burty okrętów.

1

Słownik

Akademia
Akademia

(łac. academia, gr. akademia) szkoła filozoficzna założona w IV w. p.n.e. przez Platona w gaju poświęconym czci Akademosa, greckiego herosa

antropomorfizacja
antropomorfizacja

(gr. ánthrōpos – człowiek; morphē – kształt, forma) – przypisywanie przyrodzie lub bogom cech ludzkich, przedstawianie ich w sztuce i literaturze na podobieństwo człowieka

cnota
cnota

(północnoprasł.) zbiór cech charakteru, postawa lub siła moralna charakteryzujące jednostkę, która żyje według norm etyki i dąży do osiągnięcia doskonałości osobistej; życie cnotliwe polega na przedkładaniu dobra etycznego nad przyjemności; treść pojęcia dobra zależy od przyjmowanego przez jednostkę systemu etycznego

cynizm (cynicy)
cynizm (cynicy)

(gr. kynismos od kyon – pies) szkoła filozoficzna z V/IV w. p.n.e. założona przez Antystenesa, która akcentowała problematykę etyczną; według cyników jedynym dobrem dającym szczęście jest cnota, rozumiana jako pełne panowanie nad sobą (autarkia)

epikureizm
epikureizm

jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Epikura z Samos; w myśl tej doktryny w życiu powinniśmy zaspokajać tylko naturalne potrzeby, niezbędne dla naszego życia i tylko z nich czerpać przyjemność (tzw. hedonizm umiarkowany); Epikur nauczał w swoim ogrodzie, do którego mógł wstąpić każdy przechodzień, aby nieco odpocząć, napić się wody i brać udział w przyjemnych, intelektualnych pogadankach

hedonizm
hedonizm

(z gr. hedone – rozkosz, przyjemność) pogląd filozoficzny uznający, że podstawą ludzkiego szczęścia jest dążenie do przyjemności i rozkoszy, a unikanie cierpienia i bólu; hedonizm jest nurtem bardzo niejednorodnym, zależnym m.in. od tego, czy konkretny myśliciel zrównuje ze sobą wszystkie przyjemności (Arystyp z Cyreny), czy też wprowadza ich hierarchię (Annikeris z Cyreny, Epikur z Samos); hedonizm w etyce oznacza przyjęcie pojęcia przyjemności za podstawę nauki moralnej

idealizm
idealizm

(z łac. idealis – idealny, od gr. idea kształt, wyobrażenie) kierunek filozoficzny uznający, że jedynym istniejącym samoistnie bytem jest idea, duch itd. (byt niematerialny), który istnieje niezależnie od rzeczywistości materialnej; rzeczywistość idealna może być przyczyną lub – jak u Platona – wzorem rzeczywistości materialnej

politeizm
politeizm

(gr. polýs – liczny; theós – bóg) – wielobóstwo, religia uznająca kult wielu bogów.

sceptycy
sceptycy

(z gr. skeptikos – wątpiący, myślący, skeptesthai – badać, rozważać) wyznawcy stanowiska filozoficznego, które odrzuca możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej; sceptycy uznawali, że ludzki rozum oraz zmysły nie pozwalają ogarnąć i właściwie ująć istoty rzeczy, dlatego też nie można dojść do prawdy

sofista
sofista

(z gr. sofia – mądrość, sofistes – mędrzec) w starożytnych Atenach nauczyciel z grupy filozofów przygotowujących obywateli do życia publicznego przez nauczanie retoryki, polityki, filozofii i etyki; sofistyka to nurt filozoficzny starożytnej Grecji kładący nacisk na problematykę społeczno‑polityczną; sofiści przyjmowali istnienie wyłącznie rzeczywistości poznawanej za pomocą zmysłów, odrzucali wszelką transcendencję, co zaowocowało relatywizmem

stoicyzm
stoicyzm

jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Zenona z Kition; system filozoficzny głoszący atomizm i zasadę niewzruszoności – nieodczuwania żadnych emocji, życie zdystansowane od spraw bieżących i wyobcowane; Zenon nie był Ateńczykiem, nie więc mógł nabyć w mieście budynków do stworzenia własnej szkoły; nazwa pochodzi od greckiego określenia „brama malowana” (gr. he stoa he poikile), ponieważ wykładał w bramie prowadzącej do miasta

cyrenaicy
cyrenaicy

przedstawiciele greckie szkoły filozoficznej, którą w Cyrenie założył Arystyp, sam będący uczniem sofistów; cyrenaicy głosili hedonizm, co w ostateczności mogło oznaczać, że w życiu przyjemność jest jedynym dobrem, a przykrość – jedynym złem

Słowa kluczowe

starożytna Grecja, filozofia grecka, stoicyzm, epikureizm, cynicy, sceptycy, cyrenaicy, kultura grecka, Platon, Arystoteles, Sokrates, Delfy, Pytia, mit, mitologia grecka

Bibliografia

Musiał D., Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

Paradowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1992.

Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1–5, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999.