Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Jakim ruchem może poruszać się bryła sztywna?

Najkrótsza odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi: bryła sztywna może poruszać się ruchem postępowym lub ruchem obrotowym. Każdy z tych ruchów może występować niezależnie od drugiego. Bryła może też wykonywać oba ruchy jednocześnie. W tym przypadku mogą wystąpić ciekawe powiązania pomiędzy tymi ruchami.

Ruch postępowy

Opis ruchu postępowego bryły sztywnej jest bardzo zbliżony do opisu ruchu punktu materialnego. Polega on na ustaleniu układu współrzędnych i na podaniu w nim położenia wybranego punktu bryły. Najczęściej podajemy zależność od czasu położenia środka masy O bryły (Rys. 1). Położenie dowolnego innego punktu P bryły różni się od o wektor, którego kierunek, zwrot i wartość są stałe w czasie. Tak więc wektory prędkości tych punktów są jednakowe, choć są zaczepione w różnych punktach.

RoceIZD84ZGsX
Rys. 1. Bryła ma środek masy w punkcie O. Ruch postępowy bryły jest opisywany za pomocą wektora położenia środka masy rśm. Położenie innego punktu bryły P jest inne, ale prędkości wszsytkich punktów bryły są równoległe i mają jednakowe wartości.

Gdy ruch bryły jest prostoliniowy, tory punktów są równoległe. Przykładem takiej sytuacji może być upuszczona piłka, spadająca na ziemię.

Ruch obrotowy

Opis ruchu obrotowego polega na określeniu osi obrotu. Może ona być wyznaczona właściwościami bryły lub warunkami, w jakich odbywa się obrót. W wielu sytuacjach mamy możliwość wyboru osi obrotu. Często wybieramy oś przechodzącą przez środek masy bryły, ale w wielu przypadkach przyjęcie innej osi obrotu ułatwia opis.

Każdemu punktowi bryły przypisujemy odległość od osi obrotu. Każdy punkt, dla którego , porusza się po okręgu. Środek tego okręgu leży na osi obrotu, a jego płaszczyzna jest prostopadła do osi obrotu. Skoro bryła jest sztywna, to prędkości kątowe wszystkich punktów są jednakowe. Odległości różnych punktów P i Q mogą natomiast być różne. Wtedy punkty takie krążą wokół osi z prędkościami liniowymi oraz o różnych wartościach. Tak zachowują się punkty na powierzchni piłki leżącej na stole i wprawionej w ruch obrotowy (Rys. 2.)

R1DqDrLKUL2Vi
Rys. 2. Piłka obraca się na stole, pozostając względem niego w spoczynku - jej środek masy O jest nieruchomy. Punkty PQ są położone w różnych odległościach od osi obrotu, więc ich liniowe prędkości w ruchu obrotowym mają różne wartości.

Współwystępowanie obu ruchów bryły

Wiele sportów związanych jest z odpowiednim rzucaniem czy uderzaniem piłki. Na pewno potrafisz wymienić kilka z nich. A czy znasz sport, w którym wprawia się piłkę w ruch postępowy, ale nie wykorzystuje się możliwości wprawienia jej w ruch obrotowy? Niewiele jest takich.
Oto przykład: piłkarz kopiący piłkę nożną wprawia ją w ruch postępowy - to oczywiste. Przy silnych kopnięciach, na dużą odległość, gdy piłka przez długi czas leci w powietrzu, zostaje ona także w sposób celowy podkręcona. Modelowo polega to na wprawieniu jej w ruch obrotowy, na przykład wokół pionowej osi. Skutkiem jest wtedy „skręcanie” piłki w locie, w lewo lub w prawo, zależnie od kierunku nadanego jej obrotu. Może to zdezorientować zawodników drużyny przeciwnej, na przykład bramkarza. Czy znasz pojęcie „rogale Deyny” - strzały z rzutu rożnego, które wpadały wprost do bramki?

Ciekawostka
RQhOfqVBZmmau1
Rys. 3. E‑ship 1 (widok od rufy) – statek towarowy z tzw. napędem rotorowym. Cztery pionowo ustawione cylindry wprawiane są w ruch obrotowy przy sprzyjającym (bocznym) wietrze i napędzają statek wykorzystując efekt Magnusa. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/E‑Ship_1_achtern.JPG

Takie zachowanie piłki jest przykładem występowania efektu MagnusaEfekt Magnusaefektu Magnusa.

U podstaw tego efektu leży pojawianie się, w cieczach i gazach, różnic ciśnień związanych z różnymi prędkościami przemieszczania się poszczególnych warstw ośrodka. Więcej o tym przeczytasz w e‑materiale „Prawo Bernoulliego”.

Jeśli zaś zainteresuje Cię specyficznie efekt Magnusa, to poszukaj informacji o nim samodzielnie, na przykład w Internecie. Dowiesz się, między innymi, że siły powodujące efekt Magnusa mogą być nawet wykorzystywane do napędu statków.

Zwróć także uwagę, że zawodnik może wprawić piłkę w ruch postępowy, nadając jej jednocześnie ruch obrotowy względem dowolnie zorientowanej osi, z prędkością kątową o wartości niezależnej bezpośrednio od wartości prędkości środka masy piłki. Nieco inaczej jest w sytuacji, gdy piłka nie przemieszcza się w powietrzu, lecz toczy się po nawierzchni boiska.

Toczenie się bryły po powierzchni

Gdy bryła o kształcie kuli toczy się po powierzchni, jej oś obrotu może przyjmować dowolną orientację względem tej powierzchni. By uprościć nasze rozważania, ograniczymy się do opisu toczenia się bryły takiej jak walec czy koło. Ustalimy, że oś obrotu jest równoległa do powierzchni i prostopadła do wektora prędkości środka masy walca. Takie założenia pozwolą nam opisać toczenie się na przykładzie kół samochodu jadącego po jezdni. Przeanalizujemy trzy przykłady; w każdym opiszemy inną relację pomiędzy ruchem obrotowym kół i ruchem postępowym samochodu.

Przykład 1. Normalna jazda - toczenie bez poślizgu

Kiedy jedziemy spokojnie po jezdni poziomej lub o niewielkiej stromiźnie, koła płynnie toczą się po asfalcie. Taką sytuację nazywamy toczeniem bez poślizgu. Oznacza to, że prędkość ruchu postępowego środka masy oraz prędkość kątowa kół są w prostej, jednoznacznej relacji: każdy pełen obrót koła o promieniu oznacza, że w czasie tego obrotu przemieszczenie samochodu jest równe obwodowi koła, czyli 2 π R. Jeśli oznaczymy okres obrotu koła jako , to otrzymamy związek

Po lewej stronie, po podzieleniu obu stron równania przez 'T', rozpoznajemy prędkość środka masy samochodu. Po prawej zauważamy iloczyn prędkości kątowej obrotu koła i jego promienia:

(1)
Ważne!

Choć wyprowadziliśmy ten związek zakładając jednostajny ruch samochodu (wykorzystaliśmy pojęcie okresu obrotu koła), to obowiązuje on także w przypadku ruchu zmiennego. Wartości przyspieszenia samochodu i kątowego przyspieszenia koła pozostają w bardzo podobnej relacji:

(2)

Równania (1) oraz (2) to warunki toczenia się kół bez poślizgu.

Na Rys. 4. pokazano skutek toczenia się bez poślizgu w postaci żartobliwego zapisu zasady składania ruchów. Po lewej stronie znaku „dodawania prędkości” przedstawiony jest ruch postępowy koła. Wszystkie trzy wyróżnione punkty - punkt najwyższy koła (w chwili przedstawionej na rysunku), punkt środkowy koła oraz jego punkt najniższy, w którym koło styka się z jezdnią - poruszają się z prędkościami względem ziemi o jednakowych kierunku, zwrocie i wartości. Na prawo od znaku „dodawania” przedstawiono ruch obrotowy koła. Punkt środkowy koła, który leży na osi, jest względem tej osi nieruchomy. Punkty najwyższy i najniższy mają, względem osi, prędkości liniowe o jednakowej wartości, ale o przeciwnych zwrotach.

R19xokoYyLcW6
Rys. 4. Ruch bryły sztywnej jako złożenie ruchu postępowego i obrotowego.

Na rysunku po prawej „równości” widzimy złożenie tych ruchów. Uwzględniono w nim związek (1). Jeśli przyjrzymy się punktowi, w którym bryła styka się z podłożem, to stwierdzimy, że jego prędkość liniowa względem ziemi wynosi zero – jest to właśnie toczenie bez poślizgu.

Ciekawostka

Chwilowa prędkość względem ziemi punktu na szczycie koła jest dwa razy większa od Jeśli Cię to dziwi nieco, to pomyśl o gąsienicy czołgowej. Jak zachowują się ogniwa leżące na ziemi? Czy jest to zgodne z przeznaczeniem gąsienicy? Jak zachowują się ogniwa na górnym poziomym odcinku? Co stałoby się, gdyby ich prędkość była równa prędkości czołgu a nie dwa razy większa? Zaobserwuj ruchy ogniw gąsienicy czołgowej jakiejś zabawki lub na oglądanym filmie.

Przykład 2. Poślizg na oblodzonej drodze

Kiedy jedziemy po oblodzonej nawierzchni, możemy wpaść w poślizg. Samochód cały czas porusza się naprzód ruchem postępowym z praktycznie niezmienioną prędkością, mimo naciśnięcia hamulców. Ale prędkość obrotowa naszych kół zmalała - nie jest więc spełniony warunek (1), gdyż . Mówimy wtedy o  toczeniu się z poślizgiem, ślizganiu lub zsuwaniu. Prędkość koła w punkcie styku z podłożem z Rys. 3. jest różna od zera i ma zwrot zgodny z . Czyli, ujmując rzecz nieco nieprecyzyjnie, samochód szybciej się porusza, niż koło się obraca.

Przykład 3. Buksowanie podczas próby ruszenia

Kiedy próbujemy gwałtownie ruszyć z błota lub śniegu, zdarza się, że koła napędowe zaczynają bardzo szybko się obracać. Ale samochód praktycznie stoi w miejscu. Taka sytuacja nazywa się buksowaniem. Prędkość obrotowa naszych kół jest duża, ale nie następuje zauważalny (i pożądany) postępowy ruch środka masy. W tym przypadku warunek (1) jest niespełniony, gdyż Prędkość koła w punkcie styku z podłożem z Rys. 3. jest różna od zera, ale ma zwrot przeciwny do Taką sytuację określilibyśmy więc potocznie: koło szybciej się obraca, niż samochód się porusza.

Tarcie statyczne, tarcie kinetyczne, tarcie toczne

Przyczyną różnych zachowań samochodu na drodze jest zmienność warunków jazdy. Mówi się o zmianie przyczepności kół do podłoża. W fizyce najprostszym opisem tego pojęcia są siły tarcia występujące na styku koła z podłożem. Wymieńmy tu trzy podstawowe siły:

  • Siła tarcia statycznego występuje w przypadku toczenia bez poślizgu. W punkcie (dokładniej: w obszarze) styczności koła z podłożem nie występuje ich względne przemieszczenie. Ten stan zapewnia najlepszą przyczepność; samochód zachowuje się w sposób przewidywalny.

  • Siła tarcia kinetycznego „zastępuje” siłę tarcia statycznego, gdy dochodzi do poślizgu lub do buksowania. Mówimy wtedy, że samochód stracił przyczepność - hamowanie czy przyspieszanie stają się mniej efektywne. Potrafi dojść wtedy do nietypowego zachowania samochodu, np. do obrotu po drodze.

  • Siła tarcia tocznegoTarcie tocznetarcia tocznego występuje zawsze, gdy koło się toczy, niezależnie od występowania poślizgu. W typowych warunkach (jazda bez poślizgu, także bez gwałtownego hamowania czy przyspieszania) tarcie toczne wspomaga tarcie statyczne w utrzymaniu przyczepności kół. Głównym skutkiem obecności tarcia tocznego jest jednak „przeciwstawianie się ruchowi”, czyli rozpraszanie energii kinetycznej pojazdu.

Więcej informacji o toczeniu się bryły sztywnej w obecności różnych sił znajdziesz w e‑materiale „Jak zastosować zasady dynamiki dla ruchu obrotowego?”.

Słowniczek

Tarcie toczne
Tarcie toczne

(ang.: rolling resistance) – opór ruchu występujący w trakcie toczenia jednego ciała po drugim, związany z odkształceniem tych ciał.

Efekt Magnusa
Efekt Magnusa

(ang.: Magnus effect) – zjawisko polegające na zmianie charakteru ruchu ciała stałego przemieszczającego się w cieczy lub gazie, która jest wywołana obrotem ciała. Zmiana, np. kierunku ruchu lub kształtu toru, jest uzależniona od orientacji osi obrotu względem wektora prędkości ciała.