Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Reguła równoliczności

Dwa zbiory AB są równoliczne (mają tyle samo elementów) jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy: każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A.

Przykład 1

Wykażemy, że w zbiorze k,k+1,,l-1,l kolejnych liczb naturalnych od k do l jest l-k+1 elementów.

Uzasadnienie podamy na dwa sposoby.

  • I sposób:

Ponumerujmy, zaczynając od 1, kolejne liczby zapisane w zbiorze k,k+1,k+2,,l-1,l i zauważmy, że w tak otrzymanym ciągu numer wyrazu jest niezmiennie o k-1 mniejszy od tego wyrazu, zatem jego ostatni wyraz równy l ma numer l-k-1.

Na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności stwierdzamy, że w zbiorze k,k+1,k+2,,l-1,l jest tyle samo elementów, co w zbiorze kolejnych liczb naturalnych od 1 do l-k+1. Oznacza to, że jest ich l-k+1.

Uwaga! Ciąg arytmetycznyciąg arytmetycznyCiąg arytmetyczny an, o wyrazie pierwszym a1=k i różnicy 1 jest określony wzorem ogólnym an=k+n-1. Gdy an=l, to k+n-1=l, skąd n=l-k+1.

  • II sposób

Zauważmy, że zbiór 1,2,,l-1,l, liczący l elementów, możemy podzielić na dwa rozłączne podzbiory:

podzbiór liczb mniejszych od k: 1,2,,k-2,k-1, który ma k-1 elementów

oraz podzbior kolejnych liczb od k do l: k,k+1,k+2,,l-1,l.

Oznacza to, że zbiór k,k+1,k+2,,l-1,l ma l-k-1=l-k+1 elementów.

Z powyższego spostrzeżenia wynika np., że w zbiorze 1410,1411,,2020 kolejnych liczb naturalnych od 1410 do 2020 jest dokładnie 611 liczb, co dostajemy z następującego rachunku: 202014101=611

Przykład 2

Wykażemy, że wszystkich trzycyfrowych liczb parzystych jest tyle samo, co trzycyfrowych liczb nieparzystych.

Zauważmy, że najmniejszą liczbą trzycyfrową jest liczba 100 (parzysta), a największą liczbą trzycyfrową jest liczba 999 (nieparzysta). Oznacza to, że:

  1. liczb trzycyfrowych jest 999-100-1=900,

  2. zapisując wszystkie liczby trzycyfrowe rosnącom będziemy więc mogli dobrać je w pary tak, aby liczbie mniejszej, parzystej odpowiadała wzajemnie jednoznacznie liczba większa od niej o jeden, nieparzysta.

Można je na przykład wypisywać parami, w kolejnych wierszach, których będzie 450:

numer wiersza

liczba parzysta

liczba nieparzysta

1

100

101

2

102

103

3

104

105

450

998

999

Zatem trzycyfrowych liczb parzystych jest tyle samo, co trzycyfrowych liczb nieparzystych.

Powyższe rozumowanie możemy sformalizować. Ponieważ każdą naturalną liczbę parzystą da się zapisać w postaci 2n, gdzie n jest liczbą naturalną, więc do zbioru trzycyfrowych liczb parzystych należą wszystkie liczby spełniające dodatkowo warunek 1002n999. Zatem n może przyjmować wartości 50,51,51,,499. Rozpatrzmy więc dwa ciągi:

ciąg an, opisany wzorem an=2n, gdzie n=50,51,,499,

ciąg bn, opisany wzorem bn=an+1=2n+1, gdzie n=50,51,,499.

W ciągu an występują kolejne parzyste liczby trzycyfrowe, a w ciągu bn występują kolejne nieparzyste liczby trzycyfrowe.

wyrazy ciągu an

wyrazy ciągu bn

a50=100

b50=101

a51=102

b51=103

a52=104

b52=105

a499=998

b499=999

Wyrazy ponumerowane są od 50 do 499, więc na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności stwierdzamy, że  jest ich w obu ciągach tyle samo.

Obliczamy, że jest ich w każdym ciągu po 499-50-1=450.

Przykład 3

Rozstrzygniemy, których liczb trzycyfrowych jest więcej: tych, które dzielą się przez 7, czy tych, które dają resztę 3 z dzielenia przez 7.

  • I sposób:

Zapiszmy wszystkie liczby trzycyfrowe rosnąco.

Ponieważ 900 przy dzieleniu przez 7 daje resztę 4, więc liczb w tym zbiorze nie da się podzielić na grupy siedmioelementowe.

Natomiast na grupy siedmioelementowe można podzielić zbiór A=104,105,,999, czyli zbiór kolejnych liczb trzycyfrowych, z którego usunięto cztery najmniejsze liczby trzycyfrowe: 100, 101, 102, 103.

Zapisując elementy zbioru A w porządku rosnącym i z podziałem na grupy siedmioelementowe zauważymy, że tych grup jest 900-4:7=128 i w każdej z nich jest dokładnie jedna liczba podzielna przez 7 oraz dokładnie jedna liczba, która przy dzieleniu przez 7 daje resztę 3.

Zatem na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności stwierdzamy, że w zbiorze A=104,105,,999 jest tyle samo liczb podzielnych przez 7, co liczb, które przy dzieleniu przez 7 daja resztę 3.

Ponieważ wśród czterech usuniętych liczb nie ma żadnej podzielnej przez 7, natomiast dokładnie jedna z nich, 101, przy dzieleniu przez 7 daje resztę 3, więc wśród liczb trzycyfrowych więcej jest tych, które dają resztę 3 z dzielenia przez 7 niż tych, które dzielą się przez 7.

  • II sposób:

Rozpatrzmy dwa ciągi:

ciąg an opisany wzorem an=7n+94, gdzie n=1,2,,129,

ciąg bn opisany wzorem bn=7n+98, gdzie n=1,2,,128.

Ponieważ:

a1=101, a129=997, an=7n+94=7n+13+3, oraz an+1-an=7, więc w ciągu an jest każda z liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 7 dają resztę 3. Na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności stwierdzamy, że tych liczb jest 129;

b1=105, b128=994, bn=7n+98=7n+14, oraz bn+1-bn=7, więc w ciągu bn jest każda z liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 7. Na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności stwierdzamy, że tych liczb jest 128.

Wynika stąd, że liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 7 dają resztę 3 jest o jedną więcej, niż liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 7.

Przykład 4

Rozpatrzmy wszystkie możliwe wyniki rzutu siedmioma symetrycznymi monetami o różnych nominałach. Rozstrzygnij, których wyników wśród nich jest więcej:

  1. na dokładnie dwóch monetach wypadły reszki”, czy „na dokładnie dwóch monetach wypadły orły”,

  2. „wypadło więcej orłów niż reszek”, czy „wypadło więcej reszek niż orłów”.

Rozwiązanie

Zapiszmy wynik każdego rzutu tymi siedmioma monetami w porządku przypisanym monetom od najniższego nominału do najwyższego, przy czym przez o oznaczmy wynik ‘wypadł orzeł’, a przez r – ‘wypadła reszka’.

Przykładowo ciąg: o, o, o, r, o, r, r opisuje wynik rzutu, w którym na trzech pierwszych monetach oraz na piątej wypadły orły, a na pozostałych trzech – reszki.

  1. Korzystając z powyższej umowy, rozpatrzmy dwa rodzaje ciągów:
    1 ciagi, w których występują dokładnie dwa r i pięć o; tych ciągow jest tyle samo, co wszystkich wyników, w których na dokładnie dwóch monetach wypadły reszki,
    2 ciagi, w których występują dokładnie dwa o i pięć r; tych ciągow jest tyle samo, co wszystkich wyników, w których na dokładnie dwóch monetach wypadły orły.
    Zauważmy, że jeżeli w każdym ciągu typu 1 zamienimy każde o na r i każde r na o, to otrzymamy ciąg typu 2, a jeżeli w każdym ciągu typu 2 zamienimy każde r na o i każde o na r, to otrzymamy ciąg typu 1.
    Zatem da się wzajemnie jednoznacznie przyporządkować do siebie każdy ciąg typu 1 z ciągiem typu 2, skąd, na podstawie reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności, otrzymujemy, że wyników „na dokładnie dwóch monetach wypadły reszki” jest tyle samo, co wyników „na dokładnie dwóch monetach wypadły orły”.

  2. Zauważmy, że jeżeli w ciągu opisującym przypadek „wypadło więcej orłów niż reszek” zamienimy każde o na r, to otrzymamy przypadek „wypadło więcej reszek niż orłów” i odwrotnie, jeżeli w ciągu opisującym przypadek „wypadło więcej reszek niż orłów” zamienimy każde o na r, to otrzymamy przypadek „wypadło więcej orłów niż reszek”.
    Zatem każdy z wyników jednego przypadku da się wzajemnie jednoznacznie przyporządkować do wyniku z drugiego przypadku.
    Wobec tego wyników „wypadło więcej orłów niż reszek” jest tyle samo, co wyników „wypadło więcej reszek niż orłów”, co stwierdzamy, korzystając z reguły równolicznościReguła równolicznościreguły równoliczności.

Problem 1

Na zakończenie proponujemy samodzielne rozwiązanie problemu, który został podany we wstępie.

Na parapecie pod oknem leżała talia 52 kart do brydża. Po otwarciu okna zrobił się przeciąg, który zwiał dziesięć kart z parapetu za okno. Oglądamy pierwszą kartę, która została na parapecie.

Który przypadek jest bardziej prawdopodobny:

  • „oglądana karta jest w kolorze czerwonym”,

czy

  • „oglądana karta jest w kolorze czarnym”?

Słownik

reguła równoliczności
reguła równoliczności

Dwa zbiory AB są równoliczne (mają tyle samo elementów), jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy: każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A

ciąg arytmetyczny
ciąg arytmetyczny

ciąg liczbowy o co najmniej trzech wyrazach, w którym każdy wyraz (oprócz pierwszego) różni się od wyrazu poprzedniego o tę samą wartość, nazywaną różnicą ciągu arytmetycznego