Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początki teatru w Polsce

Do powstania Teatru Narodowego doprowadziły przede wszystkim starania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, który zabiegał o zorganizowanie w Warszawie stałego teatru publicznego. Wcześniej sztuka teatru była domeną obcojęzycznych zespołów teatralnych, przede wszystkim francuskich i niemieckich, zjeżdżających do Polski, aby wystawiać widowiska operowe i baletowe oraz zaznajamiać publiczność z repertuarem europejskim. Grywano m.in. WolteraWolterWoltera, MolieraMolierMoliera czy Pierre'a Corneille’aCorneillePierre'a Corneille’a. Język polski pojawiał się wówczas jedynie w teatrach szkolnychteatry szkolneteatrach szkolnych oraz magnackichteatry magnackiemagnackich. Zofia Wołoszyńska pisze:

Wolter
Molier
Corneille
Zofia Wołoszyńska Teatr Narodowy (dzieje instytucji)

[...] teatralnie żywy polski język, który okres stagnacji kulturalnej przetrwał jedynie w wąskim nurcie intermediów na scenach jezuickich, a od lat czterdziestych XVIII wieku z powrotem zaczął odżywać w twórczości dramatycznej – nie wyszedł aż po rok 1765 poza realizacje przedstawień szkolnych i amatorskich widowisk na scenach magnackich.

przecz1 Źródło: Zofia Wołoszyńska, Teatr Narodowy (dzieje instytucji), [w:] Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977, s. 704.

Stanisław August Poniatowski wstąpił na polski tron w 1764 roku, a już wiosną roku 1765 wydzierżawił od spadkobierców Augusta III Sasa Operalnię saskąOperalnia saskaOperalnię saską i zaangażował przedsiębiorcę teatralnego Karola Tomatisa. Jak pisze Zbigniew Raszewski:

Operalnia saska
Zbigniew Raszewski Krótka historia teatru polskiego

W przeciwieństwie do teatru Augusta III była to prywatna antrepryzaantrepryzaantrepryza. Król dawał antreprenerowiantreprenerantreprenerowi subwencję, a w zamian za to warowałwarowaćwarował sobie tylko dwie rzeczy: ogólny nadzór sprawowany za pośrednictwem swoich inspektorów i prawo do kilku lóż. Pozostałe miejsca były dostępne dla każdego, kto kupił bilet albo opłacił abonament. Na utworzenie pierwszego funduszu dla antreprenera zebrano składkę wśród najbogatszych widzów.

Nowa organizacja wywołała liczne nowości w życiu teatralnym [...]. Powstało pojęcie sezonu trwającego cały rok, od Wielkanocy do Wielkanocy. Na wielu narożnikach i bramach miejskich pojawiły się afisze, drukowane przed każdym przedstawieniem, a więc stanowiące rodzaj teatralnego dziennika.

przecz2 Źródło: Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977, s. 59.
RUPQ9YCvrS08N
Budynek Operalni saskiej w Warszawie
Źródło: „Pamiętnik Teatralny” 1956, z. 4, domena publiczna.
antreprener
antrepryza
warować

Tomatis uruchomił trzy zespoły teatralne: francuski, włoski z baletem oraz polski. Francuzi wystawiali na scenie sztuki swoich klasyków: Moliera, Corneille’a, Racine’a, sięgali po dokonania współczesnego autora komedii dydaktycznych Philippe’a Destouches’aDestouchesPhilippe’a Destouches’a, komedie płaczliwe, dramydramadramy i opery komiczne. Włoski zespół obok baletu prezentował przede wszystkim opery komiczne Carla GoldoniegoGoldoniCarla Goldoniego.
Polski zespół teatralny zainaugurował swoją działalność 19 listopada 1765 roku przedstawieniem komedii Natręci Józefa Bielawskiego, która powstała w ramach konkursu ogłoszonego przez króla. Była to swobodna przeróbka sztuki Moliera. Zaangażowani do przedstawienia artyści byli tytułowani „Aktorami Narodowymi Jego Królewskiej Mości”. Zespół liczył pięć aktorek i dwunastu aktorów. Choć sztuka Bielawskiego była krytykowana, a samego autora określano mianem grafomana, podejmowała tematykę narzuconą przez króla – była krytyką sarmatyzmu i dawała pojęcie o funkcjach, jakie w zamyśle monarchy miał pełnić teatr w oświeconej Rzeczypospolitej. Polski zespół grał na tej samej scenie co francuski i włoski. Nie istniał wówczas jeszcze Teatr Narodowy jako instytucja. Przymiotnik „narodowy” oznaczał, że sztuki wystawiane są w języku polskim.
W pierwszych latach funkcjonowania tego teatralnego przedsięwzięcia pojawiło się wiele problemów organizacyjnych. Dużych trudności nastręczało zaangażowanie aktorek – kobiet, które nie chciały narazić się na „niesławę”. Konserwatyści niechętni sztuce teatralnej powielali opinię, że środowiska aktorskie to siedlisko rozpusty. Jak pisze Raszewski:

Destouches
Goldoni
Zbigniew Raszewski Krótka historia teatru polskiego

Dopiero po uciążliwych poszukiwaniach i naleganiach udało się do tego nakłonić dwie piękności „odbieżałe” od swoich mężów. Dzięki ich determinacji mogło się odbyć pierwsze przedstawienie zespołu, który wytrwale uzupełniano, tak że po upływie dwóch sezonów liczył już 11 aktorów i 5 aktorek.

przecz2 Źródło: Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977, s. 59.

Problematyczne okazało się także zjednanie publiczności – mieszkańcy Warszawy narzekali na opłatę, którą musieli uiszczać, chcąc obejrzeć przedstawienie, oraz słabe wyposażenie Operalni, ponieważ dysponowała jedynie podstawową maszynerią teatralną oraz ograniczoną liczbą dekoracji. W czasie konfederacji barskiej i I rozbioru Polski (1772) teatr w Operalni został zamknięty, a król utracił antrepryzę. Sama Operalnia popadła w ruinę i została rozebrana.
Nowy rozdział w dziejach polskiego teatru rozpoczął się w roku 1774, kiedy sejm uchwalił monopol teatralny obejmujący wszystkie wystawiane na scenie widowiska. W 1776 roku dzierżawcą tego monopolu stał się dworzanin i powiernik Stanisława Augusta Poniatowskiego - Franciszek Ryx, który rozpoczął budowę nowego gmachu teatralnego na placu Krasińskich. Teatr Narodowy został uroczyście otwarty 7 września 1779 roku. Jak pisze Janina Pawłowiczowa:

Janina Pawłowiczowa Teatr - zagadnienia sztuki scenicznej

[...] mieścił on około 1000 widzów w trzech kondygnacjach lóż, na parterze, galerii, i tzw. paradyzieparadyzparadyzie. Poszczególne „sektory” widowni odpowiadały stanowemu podziałowi publiczności: magnaterii, ludzi dworu i elity towarzyskiej stolicy; stałych mieszkańców – urzędników, uczniów, nauczycieli, przyjezdnej szlachty prowincjonalnej, wreszcie plebsu warszawskiego, który zajmował paradyz, czyli „raj”. Dość już głęboka scena wysunięta była w kierunku widowni i oddzielona od niej rampą, na której umieszczono oświetlenie z lamp oliwnych. Między sceną a rzędami ław dla widzów zarezerwowano miejsce dla orkiestry. Nie stosowano jeszcze kurtyny, ale portal sceny miał u góry zwieńczenie z kolorowej materii (tzw. płaszcz Arlekina). Widownia była oświetlona zwisającymi u sufitu żyrandolami, po bokach umieszczone były kinkiety.

przecz3 Źródło: Janina Pawłowiczowa, Teatr - zagadnienia sztuki scenicznej, [w:] Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977, s. 716.
paradyz
R6RD2NQ8MuH2S
Nieistniejący już budynek Teatru Narodowego na pl. Krasińskich w Warszawie, ok. 1873 r.
Źródło: domena publiczna.

W pierwszym okresie działalności nowo wybudowanego Teatru Narodowego żadnemu z jego dyrektorów nie udało się utrzymać stanowiska dłużej niż przez dwa sezony. W roku 1783 kierownictwo nad tą instytucją kultury objął Wojciech Bogusławski.

RqV7zaCRBM8N9
Józef Reichan, portret Wojciecha Bogusławskiego, 1798
Źródło: domena publiczna.

Wojciech Bogusławski (1757–1829) – aktor, najważniejszy twórca polskiego teatru doby oświecenia. Przez współczesnych był określany mianem ojca teatru polskiego. W 1783 roku został dyrektorem Teatru Narodowego. W roku 1785 wyjechał do Wilna, gdzie założył teatr, który prowadził przez pięć lat. Po powrocie do Warszawy ze stworzonym w Wilnie zespołem teatralnym Bogusławski ponownie objął kierownictwo w Teatrze Narodowym, które sprawował do upadku powstania kościuszkowskiego. Okres ten poświęcił na zbudowanie sceny narodowej z prawdziwego zdarzenia w myśl zasady, że teatr powinien być przede wszystkim szkołą dobrych obyczajów, trybuną do głoszenia narodowych idei. Bogusławski – zwolennik reform dyskutowanych w czasie Sejmu WielkiegoSejm WielkiSejmu Wielkiego – wprowadził na scenę Teatru Narodowego sztuki dotyczące najważniejszych spraw ówczesnej Polski i Polaków. Wystawił m.in. Powrót posła Juliana Ursyna NiemcewiczaNiemcewiczJuliana Ursyna Niemcewicza – pierwszą polską komedię polityczną, własną kontynuację tego dramatu Dowód wdzięczności narodu i Szlachcica mieszczaninem Józefa Wybickiego. Najsłynniejsze dzieło Wojciecha Bogusławskiego to Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale – pierwsza polska opera z muzyką Stefaniego, która miała swoją premierę w przededniu wybuchu powstania i została zdjęta przez cenzurę po trzech przedstawieniach.

Niemcewicz
Sejm Wielki

Po upadku powstania kościuszkowskiego Wojciech Bogusławski wyjechał z Warszawy do Lwowa, gdzie założył polski teatr działający tam do roku 1799. Jak napisał Zbigniew Krawczykowski o Bogusławskim:

Zbigniew Krawczykowski Wojciech Bogusławski

Dźwignąć teatr, gdzie będzie można grać w nim po polsku, o ile się da, grając powiedzieć, co trzeba i kiedy trzeba, a pamiętać zawsze, że się wyszło z Warszawy i do Warszawy godzi się powrócić - to było jego artystyczne i organizacyjne credo.

przecz4 Źródło: Zbigniew Krawczykowski, Wojciech Bogusławski, Warszawa 1994, s. 136.

W czasie jego kadencji na stanowisku dyrektora Teatr Narodowy stał się żywą instytucją polskiej kultury, zaangażowaną również w walkę o reformy oraz w ich obronę. Bogusławski rozszerzył repertuar polskiej sceny, wystawiając na niej po raz pierwszy m.in. klasycystyczną tragedię, heroiczną operę, widowiskową dramę. Zorganizował przy Teatrze Narodowym Szkołę Dramatyczną oraz opracował na jej potrzeby podręcznik Dramaturgia, czyli nauka sztuki scenicznej.

Działalność na polu teatralnym zapoczątkowana przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, a kontynuowana przez jego współpracowników dała początek Teatrowi Narodowemu, stała się także czynnikiem sprawczym spontanicznego rozwoju rodzimej literatury dramatycznej. Stworzyła podstawę do wykształcenia pierwszych zawodowych aktorów, dzięki którym zapewniono ciągłość rozwojową pierwszej w kraju sceny oraz jej promieniowanie na ośrodki pozawarszawskie. Otwarcie instytucji określanej mianem Teatru Narodowego stanowiło w dziejach teatru w Polsce wydarzenie doniosłe w skutkach dla dalszego rozwoju tej dziedziny sztuki oraz jej miejsca w kulturze.

RSZNxEUuF0vgK
W 1833 r. Teatr Narodowy przeniósł się do nowej siedziby na pl. Marywilskim (dziś pl. Teatralny). Z rozkazu cara został przemianowany na Teatr Wielki, by po klęsce powstania listopadowego unikać polskich akcentów narodowych. Na ilustracji stan z ok. 1900 r.
Źródło: domena publiczna.

Słownik

drama
drama

(łac. dráma – czynność, akcja)  –  dawny utwór dramatyczny zbliżony tematyką do melodramatu

„Monitor”
„Monitor”

najważniejsze czasopismo polskiego oświecenia poświęcone kwestiom społecznym i politycznym. Ukazywało się od marca 1765 roku do końca 1785 roku dwa razy w tygodniu. „Monitor” nawiązywał do angielskich czasopism tzw. moralnych (społeczno‑kulturalnych) z początku XVIII wieku („Spectator”) oraz do innych wzorów współczesnego europejskiego czasopiśmiennictwa. Na jego łamach pojawiała się przede wszystkim tematyka społeczna, polityczna, obyczajowa, moralna i ogólnokulturowa. Rzadziej natomiast publikowane były rozważania dotyczące kwestii ściśle estetycznych i literackich oraz utwory literackie

teatry magnackie
teatry magnackie

odmiana teatru dworskiego, przedsięwzięcia teatralne realizowane z inicjatywy magnatów, którzy organizowali sale teatralne, a nawet budowali specjalne budynki przeznaczone do wystawienia spektakli; aktorami były czasami zespoły z zagranicy, a czasami dworzanie i uczniowie szkół założonych przez magnatów; duża część tego typu teatrów powstawała na tzw. kresach Rzeczypospolitej, gdzie znajdowały się największe majątki magnackie

teatry szkolne
teatry szkolne

teatry tworzone przez uczniów i nauczycieli przy średnich szkołach katolickich, przede wszystkich jezuickich i pijarskich, oraz innowierczych od XVI wieku; działalność teatrów tego typu służyła nauce języka łacińskiego i retoryki oraz wychowywaniu uczniów – w tym celu wystawiano umoralniające widowiska w duchu chrześcijańskim, wykorzystując motywy mitologiczne oraz biblijne, nawiązujące jednak do aktualnych wydarzeń; popularne były także tzw. żywe obrazy wywodzące się ze średniowiecznych misteriów