Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer

RtRXvkeSJmfpy1
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, fotografia sprzed 1901.
Źródło: domena publiczna.

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865–1940) był jednym z najbardziej wpływowych poetów okresu Młodej Polski. Od jego pierwszego tomu jego poezji, wydanego w 1891 roku, datuje się niekiedy początek tej epoki literackiej. Liryka Tetmajera, a zwłaszcza druga seria poezji z 1894 roku, była dla jego współczesnych powiewem świeżości – zamiast kontynuacji wieszczej poezji romantyków i utylitarystycznej twórczości pozytywistów prezentowała postawę indywidualistyczną. Tetmajer w swoich utworach poruszał tematy nośne w czasach przełomu XIX i XX wieku: zwątpienie w dotychczasowe wartości, poszukiwanie dróg ucieczki od nędzy istnienia, skupienie na subtelnych doświadczeniach wewnętrznych. Poeta szokował współczesnych dekadenckim przesłaniem swoich wierszy, odważnym opisywaniem przeżyć miłosnych, a także własnym ekstrawaganckim stylem życia. Miał niebagatelny wpływ na rozwój polskiego symbolizmu. Zaszczepił na rodzinnym gruncie osiągnięcia francuskich mistrzów słowa, takich jak Charles Baudelaire (1821–1867) czy Paul Verlaine (1844–1896), sam zaś zyskał rzesze naśladowców.

Symbol

W drugiej połowie XIX wieku – w czasach rozwoju nauki, która coraz częściej zgłaszała ambicje do rozwikłania wszystkich zagadek wszechświata - sztuka musiała odmienić swoje oblicze. I choć wciąż dochodziły do głosu przekonania, że dzieło artystyczne powinno odzwierciedlać i naśladować naturę, to już rozwój fotografii umożliwiającej utrwalenie widzianego obrazu zmienił status malarstwa realistycznegorealizmmalarstwa realistycznego. Postęp w naukach przyrodniczych i społecznych zrodził z kolei wątpliwości co do sensu uprawiania poezji opisowej.

Nauka nie wyparła sztuki. Choć wieszczono jej zanik, twórczość artystyczna przetrwała, ponieważ artyści zmienili kierunek zainteresowań. Nie pragnęli już odtwarzać obiektywnej rzeczywistości, lecz skupili się na jej subiektywnym odczuwaniu, a wręcz kreowaniu. Powrócono do idei romantycznych, wedle których sztuka powinna odwoływać się do sfery ducha. Podczas gdy naukowcy wyjaśniali „szkiełkiem i okiem” funkcjonowanie świata, artyści koncentrowali się na tym, co niezbadane i zagadkowe. Postanowili dokonać niemożliwego – wyrazić niewyrażalne, a więc wszystko to, co dotyczy stanów duszy, marzeń sennych, tajemniczych doświadczeń doznawanych przez człowieka. Aby je wysłowić, nie mogli używać języka bezpośredniego, lecz potrzebowali odpowiedniego środka, za pomocą którego będzie możliwe sugerowanie tych enigmatycznych odczuć. Dlatego korzystali z symbolusymbolsymbolu

Symbol tym różni się od alegorii, że nie ma ustalonego w kulturze znaczenia. Można go interpretować na wiele sposobów, w zależności od kontekstu i osobistej intuicji. Dzieło artystyczne również może być symbolem – nie przekazywać konkretnej treści, lecz tworzyć nastrój, podpowiadać wzruszenia i emocje. W ten sposób funkcjonuje muzyka instrumentalna, która potrafi bez słów wpłynąć na usposobienie słuchacza. Do niej właśnie odwoływali się symboliści, których przedstawicieli można znaleźć zarówno wśród twórców XIX‑wiecznego malarstwa, jak i literatury. Polskim poetą zainspirowanym symbolizmemSymbolizmsymbolizmem był Kazimierz Przerwa‑Tetmajer. W tytule jednego ze swoich wierszy odwołał się bezpośrednio do pojęcia symbolu:

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Symbol

Noc na wód cichym, bezbrzeżnym pustkowiu.
Przez nieruchome ciemnych wód tumany
na fale księżyc prześwieca miedziany
wśród gwiazd o blasku przygasłym ołowiu.

Wiatr świszcząc głucho, jak w gęstym sitowiu,
pełza po wody powierzchni rozchwianej
i, zda się, wlecze senne oceany
ku nagich, skalnych wybrzeży wezgłowiu.

Na głębi głuchej, ciemnej i bezkresnej,
w mglistym księżyca blasku się kołysze
krzyż – na nim Chrystus rozpięty bolesny.

Gdzieś w nieskończoność, w nieprzebraną ciszę,
w niezmierną pustkę płynie przez odmęty
krzyż – na nim Chrystus bolesny rozpięty…

q1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Symbol, [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 398.
RX8iajhXHb3Uc1
Twórcą jednego z najbardziej znanych nieortodoksyjnych przedstawień postaci Mesjasza w malarstwie epoki jest Paul Gauguin, autor Żółtego Chrystusa (1889).
Źródło: domena publiczna.

Podstawowym założeniem symbolizmu była wieloznaczność, która nie oznacza jednak całkowitej dowolności interpretacji utworu. Wiersz Tetmajera może mieć szereg różnych wykładni, lecz wszystkie będą się odwoływać do szarej i ponurej tonacji wytworzonej przez obraz pustkowia i ukrzyżowanego Zbawiciela. Czy cierpienie Chrystusa jest daremne, czy też świadczy o tym, że istnieją wartości, dla których warto ponieść śmierć – odpowiedź na to pytanie zależy od czytelnika. Tetmajer sięga w wierszu po chrześcijański symbol krzyża, lecz nie odwołuje się do religijnego kontekstu. Dzięki temu uniwersalny znak ofiary można zrozumieć w odmienny sposób, niż czyni to teologia.

Dusza

Sferą, której nauka do dziś nie potrafi w pełni opisać, jest życie psychiczne człowieka. Choć umiejscawia je w mózgu, nie wyjaśnia, w jaki sposób praca neuronów przekształca się w myśli. Dlatego też symboliści szczególnie interesowali się przeżyciami duchowymi, widząc w nich pomost do świata metafizycznego – niedostępnego dla poznania racjonalnego. Podkreślali niezależność duszy od cielesnej postaci, jej nieskończoną głębię i niewytłumaczalność procesów zachodzących poza świadomością. Poszukiwali tajemnic kryjących się w istocie ludzkiej, która przemierzyła całą ziemię, zdobyła wysokie górskie szczyty i zajrzała w głębie oceanów, lecz wciąż jest zagadką sama dla siebie.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Próżno w swej duszy...

Próżno w swej duszy przepastne otchłanie
rzucasz źrenicę, jak ołów: nie spadnie
głębiej, niż może, i zawsze coś na dnie
nie dojrzanego dla niej pozostanie.

Choćby poznała nawet rusztowanie,
na którym cegła twych myśli się kładnie,
by wznieść gmach czynów życia; choć odgadnie
nawet fundament, na którym gmach stanie:

to w tajemnicy pozostanie wiecznej 
szczyt wieży gmachu i kamień węgielny,
bo, aby zbadać duszy swej głębinę,

musiałbyś poznać skutek ostateczny
i znać najpierwszą wszechistnień przyczynę,
a tych nie dojrzy nigdy wzrok śmiertelny.

q2 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Próżno w swej duszy..., [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 366.
RuqmlJh2K4hGY1
Ferdinand Hodler, Sen pasterza (1896). Marzenia senne były dla symbolistów równie istotnym źródłem inspiracji co przeżycia duchowe.
Źródło: domena publiczna.

By opisać coś tak nieuchwytnego jak dusza, poeci uciekali się do symboli, które w ich zamierzeniu miały być zmysłowym odpowiednikiem pojęć niemających adekwatnego określenia w języku. Tetmajer posłużył się symboliką architektoniczną, zestawiając głębię ludzkiego jestestwa z konstrukcją olbrzymiej budowli. Taki rodzaj obrazowania mógł przejąć z dzieł mistyków chętnie czytanych przez twórców symbolizmu. Zaskakująco bliska poetom drugiej połowy XIX wieku okazała się na przykład św. Teresa z Ávili (1515–1582), autorka m.in. przewodnika duchowego Twierdza wewnętrzna.

Pejzaż

Popularną konwencją umożliwiającą wyrażanie wyjątkowych stanów duszy był na przełomie wieków „pejzaż wewnętrzny”. Zamiast nazywać uczucia, poeci woleli tworzyć ich obrazowe odpowiedniki – malować literacki krajobraz odpowiadający przeżyciom podmiotu. Zamierzali nie tylko opisywać dany nastrój, lecz także wywoływać go u czytelnika. Unikanie klarownego określenia uczuć miało też chronić poezję od płytkiej interpretacji. Symboliści dostrzegali, że przeżycia człowieka są zawsze złożone, niejednoznaczne. Wyprzedzali późniejsze tezy psychologii mówiące o ukrytych afektach odrzucanych przez świadomość, lecz ciągle żywych w podświadomości.

Symboliści najczęściej przedstawiali obrazy ponure, tworząc typową dla przełomu wieków aurę wątpliwości i niepokoju. Jednocześnie manifestowali miłość do przyrody, szukając na jej łonie ukojenia. Niestałej kondycji człowieka przeciwstawiali stałość natury, której spektakl trwa nieprzerwanie przez wieki, bez względu na przewroty mające miejsce w społeczności ludzi. Niekiedy przedstawiali pejzaż zdewastowany lub opuszczony, ukazując spalone lasy, zbutwiałe zagajniki lub pustkowia:

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Potok symboliczny

Nad polem pustem, szerokiem, głuchem
ćma ptaków czarną zawisa chmurą, 
krążą jak liście gnane podmuchem
wiecznego wiru, kracząc ponuro.
Pośród czarnego ptaków odmętu,
w skłębionych skrzydeł ruchomej fali,
lśni jeszcze słońce. Tak od okrętu,
co się w czas burzy morskiej zapali,
ponad bałwanów chmurą spiętrzoną
błyskają ognie krwawe czerwono.
Zniknęło słońce… Czyż tej powodzi
ptaków nad polem pustynnym owym
nigdy już, nigdy nie będzie końca?
Wiecznież to pole będzie jałowym
i nic się na nim nigdy nie zrodzi,
oprócz bezdennych tęsknot do słońca?...

q3 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Potok symboliczny, [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 348.
R1LIagtnYuR8Q1
Józef Pankiewicz, Nokturn. Łabędzie w Ogrodzie Saskim w Warszawie nocą, 1893/1894
Źródło: domena publiczna.

Niezwykle istotne w pejzażach wewnętrznych były podkreślane przez poetów szczegóły. Jednostkowe zjawiska, drobne poruszenia fauny i flory miały oddawać nieustanną zmienność życia psychicznego. Równie ważne były kolory, którymi mieni się przyroda, gra świateł oraz wszelkie odgłosy, wonie, doznania dotykowe i smakowe. W tej materii symbolizm łączył się z impresjonizmemimpresjonizmimpresjonizmem, który eksponował ulotne, zmysłowe wrażenia odczuwane w sposób subiektywny przez istotę ludzką. Wielofunkcyjność pejzażu wewnętrznego sprawiała, że po ten rodzaj wypowiedzi poetyckiej sięgali nie tylko młodopolscy symboliści, lecz także twórcy innych epok.

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allegoreo – mówić coś innego) – motyw, postać lub opowiadanie mające, poza sensem dosłownym, sens przenośny; w przeciwieństwie do symbolu alegoria jest jednoznaczna i opiera się na ścisłym związku przedstawienia z sugerowaną treścią

impresjonizm
impresjonizm

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) – powstały w latach 70. XIX wieku kierunek w malarstwie europejskim skupiający się na odtwarzaniu chwilowych, subiektywnych wrażeń zmysłowych, który silnie oddziałał na inne sztuki, w tym literaturę. Za jego prekursora w obrębie malarstwa uważa się Édouarda Maneta, do czołowych przedstawicieli należeli zaś m.in. Claude Monet, Auguste Renoir oraz Edgar Degas. Elementy impresjonistycznej poetyki inspirowanej osiągnięciami francuskich malarzy można odnaleźć w twórczości m.in. Stéphane’a Mallarmégo, Paula Verlaine’a, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy Jana Kasprowicza

personifikacja
personifikacja

(fr. personnification < łac. persona – osoba, facio – czynię) – środek stylistyczny polegający na nadaniu cech ludzkich przedmiotom, roślinom, zwierzętom lub ideom

psychizacja krajobrazu
psychizacja krajobrazu

(gr. psūkhḗ – dusza, duch) – środek stylistyczny polegający na obrazowym wyrażeniu wewnętrznych stanów podmiotu lirycznego lub bohatera utworu literackiego za pomocą opisu krajobrazu oraz ukazaniu powiązania między przeżyciami człowieka a dziełami natury

realizm
realizm

(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej

sugestia
sugestia

(łac. suggestio) – w literaturze rodzaj wypowiedzi pośredniej, polegającej na stosowaniu aluzji, aby wywołać u czytelnika określony nastrój, wzruszenie lub refleksję

sylabotonizm
sylabotonizm

(gr. syllabe – sylaba + gr. tónos – napięcie, dźwięk) – system wersyfikacyjny polegający na zgodności rozkładu akcentów i liczby sylab w kolejnych wersach utworu poetyckiego

symbol
symbol

(gr. sýmbolon) – wieloznaczny, postrzegany zmysłowo odpowiednik jakości niemających określenia w systemie językowym, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, w przeciwieństwie do alegorii nieposiadający utrwalonego w kulturze znaczenia

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon – symbol) – kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym

synestezja
synestezja

(gr. synaísthēsis – równoczesne postrzeganie) – środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu