Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pozycja sędziów w Polsce – podstawy prawne

Od czasu przemian ustrojowych, które dały początek Rzeczypospolitej Polskiej w 1989 r., sędziów powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Do podstawowych aktów prawnych, które regulują prawa, obowiązki, zasady powoływania i odwoływania sędziów, należą:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej;

  • Ustawa z 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym;

  • Ustawa z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych;

  • Ustawa z 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych;

  • Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych;

  • Ustawa z 30 listopada 2016 r. o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego;

  • Ustawa z 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu;

  • Ustawa z 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw.

Powoływanie sędziów

Sędzią w Rzeczypospolitej Polskiej można zostać po spełnieniu konkretnych warunków.

RVHs77RsuuM9d1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: warunki, które musi spełnić kandydat na sędziego Elementy należące do kategorii warunki, które musi spełnić kandydat na sędziego Nazwa kategorii: posiadanie wyłącznie polskiego obywatelstwaNazwa kategorii: korzystanie z pełni praw cywilnych i publicznychNazwa kategorii: nie można być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślneNazwa kategorii: nieskazitelny charakterNazwa kategorii: ukończenie wyższych studiów prawniczych Elementy należące do kategorii ukończenie wyższych studiów prawniczych Nazwa kategorii: w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra Nazwa kategorii: za granicą; studia te muszą być uznane w RPKoniec elementów należących do kategorii ukończenie wyższych studiów prawniczych Nazwa kategorii: stan zdrowia pozwalający na pełnienie funkcjiNazwa kategorii: ukończenie 29 latNazwa kategorii: złożenie egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiegoNazwa kategorii: zajmowanie stanowiska asesora sądowego i pełnienie obowiązków sędziego co najmniej trzy lataKoniec elementów należących do kategorii warunki, które musi spełnić kandydat na sędziego
Warunki, które muszą spełnić kandydaci na sędziów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Osoby, które przed powołaniem na to stanowisko wykonywały przez odpowiedni czas inne zawody prawnicze, są zwolnione z obowiązku złożenia egzaminu bądź ukończenia aplikacji sędziowskiej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, lub pracy w charakterze asesora prokuratorskiego.

Zasady funkcjonowania sędziów w Polsce

Sędziowie w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie funkcjonującego prawa są:

niezawiśli

Przy wydawaniu wyroków i orzeczeń sędziowie kierują się tylko konstytucją i ustawami, nie podlegają żadnym wpływom i naciskom z zewnątrz ani władzy wykonawczej; w skład niezawisłości sędziowskiej wchodzą:

  • bezstronność w stosunku do uczestników postępowania;

  • niezależność wobec organów pozasądowych;

  • samodzielność sędziego wobec władz i innych organów sądowych;

  • niezależność od wpływu czynników politycznych, w tym partii politycznych;

  • wewnętrzna niezależność sędziego.

nieusuwalni z urzędu

W Polsce sędzia jest powoływany na urząd dożywotnio, tym samym z tego stanowiska może zostać usunięty tylko na podstawie orzeczenia sądu:

  • gwarancje te pozwalają sędziom na niezależność od wszelkich nacisków i orzekanie w zgodzie z własnym sumieniem i obowiązującym prawem, bez obawy, że może to spowodować utratę pełnionej funkcji;

  • dożywotność pełnienia funkcji, rozumiana jako brak kadencyjności, oznacza, że sędzia nie musi dążyć do uzyskania popularności, by ponownie uzyskać określone stanowisko w sądzie.

nieprzenoszalni

Konstytucja RP gwarantuje sędziom, że nie mogą zostać przeniesieni na inne stanowisko lub do innego sądu bez wyrażenia na to przez nich zgody; w przypadku braku takiej zgody przeniesienie może odbyć się tylko na podstawie orzeczenia sądu lub w następstwie zmiany granic okręgów sądowych.

Dotyczy ich także:

immunitet sędziowski

Sędzia nie może być, bez uprzedniej zgody sądu dyscyplinarnego, pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub pozbawiony wolności:

  • sędziego nie wolno zatrzymać lub aresztować, wyjątkiem jest ujęcie go na uczynku przestępstwa, jeżeli zatrzymanie jest konieczne dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania sądowego;

  • w przypadku zatrzymania sędziego należy o tym fakcie powiadomić prezesa sądu właściwego miejscowo, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego sędziego (immunitet formalny);

  • sędziowie w przypadku wykroczeń są chronieni immunitetem materialnym, na mocy którego za wykroczenia odpowiadają wyłącznie dyscyplinarnie.

zakaz określonej działalności publicznej

Zakaz członkostwa w partiach politycznych, związkach zawodowych oraz prowadzenia działalności publicznej, która się nie da pogodzić z zasadą niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

zakaz dodatkowego zatrudniania się

Dodatkowe zatrudnienie przeszkadzałoby w pełnieniu funkcji, osłabiało bezstronność lub wpływało na godność urzędu sędziego; wyjątkiem są stanowisko wykładowcy akademickiego, stanowiska naukowe oraz zajęcia, które nie przeszkadzają w pełnieniu funkcji sędziego;

  • sędzia, który chce podjąć dodatkowe zatrudnienie, powinien powiadomić prezesa właściwego sądu, który może się temu sprzeciwić;

  • sędzia nie może być członkiem komisji rewizyjnej spółek prawa handlowego  lub komisji rewizyjnej spółdzielni;

  • sędzia nie może być członkiem zarządu fundacji prowadzącej działalność gospodarczą, sam także nie może jej prowadzić i zarządzać nią lub być przedstawicielem przedsiębiorcy;

  • sędziemu nie wolno posiadać w spółce prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziałów wynoszących więcej niż 10% kapitału zakładowego.

Czas pracy sędziego jest nienormowany, co jest konsekwencją zakresu zadań konkretnego sędziego.

Wyjątek od tych zasad stanowią sędziowie Trybunału Konstytucyjnego, których na kadencję wybiera Sejm RP, oraz sędziowie Trybunału Stanu orzekający jedynie w razie konieczności zwołania Trybunału Stanu.

Wynagrodzenie sędziów w związku z powyższymi ograniczeniami jest gwarantowane przez Konstytucję RP w art. 178 ust. 2, która zapewnia im warunki pracy oraz wynagrodzenie odpowiadające godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków.

Sędziowie na mocy art. 69 Prawa o ustroju sądów powszechnych przechodzą w stan spoczynku z dniem ukończenia 65. r. ż. Sędzia może jednak w terminie do sześciu miesięcy przed ukończeniem 65. r. ż. oświadczyć ministrowi sprawiedliwości wolę dalszego pełnienia funkcji. W przypadku wniosku złożonego przez sędziego o przejście w stan spoczynku, wymagane jest ukończenie 55 lat przez kobiety i 60 lat przez mężczyzn. Kobieta powinna posiadać co najmniej 25‑letni staż, a mężczyzna 30‑letni staż na stanowisku sędziowskim. Decyzja Krajowej Rady Sądownictwa o przeniesieniu sędziego w stan spoczynku może nastąpić z powodu choroby lub utraty sił orzeczonych przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który może uznać, że jest on trwale niezdolny do pełnienia obowiązków sędziego.

Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów

Pełnienie funkcji sędziego może się wiązać z przewinieniami służbowymi, obrazą przepisów prawnych, uchybieniem godności sędziego. W takich sytuacjach sędziowie odpowiadają dyscyplinarnie. Do kar dyscyplinarnych zaliczamy:

  • upomnienie;

  • naganę;

  • obniżenie wynagrodzenia zasadniczego od 5 do 50% na okres od sześciu miesięcy do dwóch lat;

  • usunięcie z zajmowanej funkcji;

  • przeniesienie na inne miejsce służbowe;

  • złożenie sędziego z urzędu.

Sędziowie odpowiadają dyscyplinarnie przed sądami dyscyplinarnymi działającymi przy sądach apelacyjnych i Izbą Dyscyplinarną Sądu Najwyższego. W przypadku sędziów sądów administracyjnych funkcję dyscyplinarną pełni Naczelny Sąd Administracyjny, w przypadku sędziów wojskowych kary dyscyplinarne orzekają wojskowe sądy okręgowe i Izba Dyscyplinarna Sądu Najwyższego. Sprawy dyscyplinarne dotyczące sędziów Sądu Najwyższego podlegają orzecznictwu Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego, dla sędziów Trybunału Konstytucyjnego rolę dyscyplinarną pełni Trybunał Konstytucyjny.

Ławnicy

Art. 182 Konstytucji RP gwarantuje udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości przez udział ławnikówławnikławników w rozprawie sądowej, co jest określone w ustawie. Ławnicy to sędziowie społeczni, nie zawodowi członkowie zespołów orzekających, którzy orzekają w sprawach sądowych. Są oni niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji RP oraz ustawom. Ich prawa, mimo braku przygotowania zawodowego, są równe prawom sędziów oraz asesorów sądowych. Ławnicy w trakcie narady i głosowania nad wyrokiem mają taki sam głos, jak sędziowie zawodowi, z tym zastrzeżeniem, że ławnik nie może przewodniczyć rozprawie sądowej i nie musi uzasadniać odrębnego zdaniazdanie odrębneodrębnego zdania w przypadku jego złożenia.

Słownik

immunitet sędziowski
immunitet sędziowski

uprawnienie sędziów chroniące ich przed odpowiedzialnością prawną wynikającą z pełnionej przez nich funkcji

ławnik
ławnik

wybierany przez radę gminy niezawodowy członek składu orzekającego w polskich sądach

zdanie odrębne
zdanie odrębne

(z łac. votum separatum); sytuacja, kiedy dana osoba ma inne zdanie niż większość podejmująca daną decyzję