Przeczytaj
Podróż kosmiczna oraz konfrontacja z innością
Inspiracje
Podróż kosmiczna oraz konfrontacja z różnymi przejawami inności (pozaziemskie formy inteligencji czy cywilizacje) to dwa główne motywy, wokół których zostały zorganizowane opowiadania z Dzienników gwiazdowych. Konwencja tej prozy kontynuuje tradycję narracji podróżniczo‑przygodowych, reprezentowaną przez twórczość takich autorów, jak François RabelaisFrançois Rabelais, Jonathan SwiftJonathan Swift, Rudolf Erich RaspeRudolf Erich Raspe czy Michaił Sałtykow‑SzczedrinMichaił Sałtykow‑Szczedrin, a korzeniami sięgającą epiki greckiego antyku. Światopoglądowa podbudowa tych fabuł obficie czerpie z tradycji oświeceniowych, niektóre z nich afirmując (racjonalizm poznawczy, idea postępu), inne - poddając krytyce (projekty inżynierii społecznej, zaburzenie równowagi między technologią a człowieczeństwem).
Bohater
Ijon Tichy eksploruje kosmos, przemieszczając się zarówno w przestrzeni, jak i w czasie. Daje się prowadzić przede wszystkim ciekawości, podążając śladem intrygujących informacji i pogłosek. Czasem zostaje powołany, by realizować jakieś przedsięwzięcie zaplanowane na dużą skalę (jak np. przy okazji projektu optymalizacji historii), na ogół jednak kierują nim czysto indywidualne pobudki: pasja poznawcza i pragnienie przygody. Bohater ukazany został fragmentarycznie, głównie przez pryzmat wyzwań i przeżyć, które składają się na jego podróże. Ze zdarzeń tych wyłania się obraz ciekawego świata intelektualisty, na ogół pomysłowo radzącego sobie z trudnościami, choć niekiedy roztargnionego i niefrasobliwego. Zazwyczaj optymistycznie nastawiony wobec rzeczywistości, w konfrontacji z trudnościami odznacza się odwagą, pomysłowością i humorem, choć cechy te nie zawsze okazują się wystarczające, by uniknąć porażki. Początkowo wydarzenia i doświadczenia nie wywierają na niego znaczącego wpływu, dopiero w później powstałych tekstach Ijon Tichy zmienia się pod wpływem przeżyć. Taka koncepcja bohatera pozostaje w ścisłym związku z inspiracjami pisarza oraz estetycznym i intelektualnym ukierunkowaniem tej prozy.
Problematyka
Z jednej strony Lem wprowadził do podróży Ijona Tichego liczne elementy komizmu, demaskującego często absurdy i niedoskonałości rzeczywistości. Z drugiej - wykorzystał związaną z motywem podróży okazję do pokazu żywej wyobraźni, której w Dziennikach nie krępowały ograniczenia właściwie utrzymanym w poważniejszym tonie dokonaniom pisarza. Przede wszystkim jednak, na głębszym poziomie interpretacji, eskapady Tichego w przestrzeni kosmicznej i spotkania z bezkompromisowymi oryginałami świata nauki stały się - jak w powiastce filozoficznej - pretekstem do refleksji o człowieku, społeczeństwie, kulturze i cywilizacji. Podróże w międzygwiezdnej przestrzeni okazują się więc w istocie okazją, by z nowej perspektywy czy w nieoczywistym kontekście spojrzeć krytycznie na świat i sprawy człowieka. W obrazie, jaki wyłania się ten sposób, dominują tony pesymistyczne. Nieograniczony postęp technologiczny uwalnia wprawdzie z ograniczeń, ale jednocześnie, pozbawiając stopniowo celów, uniemożliwia zaangażowanie i działanie. Projekty społeczeństw idealnych w praktyce okazują się opresyjne wobec jednostki, a nierzadko także jawnie absurdalne pod względem organizacji i mechanizmów. AntropocentryczneAntropocentryczne roszczenia w kwestii wyjątkowości bytu człowieka we wszechświecie i uprzywilejowanej perspektywy poznawczej zostają skompromitowane. Teologiczne pytania o sens istnienia i zmagania z metafizyczną zagadką wszechświata, osadzone w innym kontekście niż ludzkie doświadczenie egzystencjalne (np. powiązane z zagadnieniami sztucznej inteligencji lub pozaziemskich cywilizacji), przypominają o uwarunkowaniach i limitach ludzkiego pojmowania i przeżywania sacrum. We wszystkich tych dziedzinach skaza niedoskonałości okazuje się niezbywalną własnością ludzkiej rzeczywistości.
Słownik
(gr. anthropos - człowiek, łac. centrum - środek) - pogląd, w myśl którego człowiek jest centralną kategorią poznania i wartościowania rzeczywistości
(gr. anti - przeciw, ou - nic, topos - miejsce) - utopia negatywna; wizja ustroju społeczno‑politycznego, w której urzeczywistnienie założeń utopijnych prowadzi do zniewolenia człowieka w obrębie systemu, w którym jednostka pozostaje całkowicie podporządkowana obowiązującej organizacji społecznej i stojącej na jej straży władzy; wizje antyutopijne mają zwykle charakter polemiczny wobec projektów utopijnych
notatki o charakterze osobistym prowadzone codziennie, w dowolnej formie literackiej
(gr. dis - przedrostek, który wskazuje na przeczenie czemuś, zakwestionowanie czegoś; topos - miejsce) - pesymistyczna wizja ustroju społeczno‑politycznego, którego opresyjna organizacja przedstawiana jest jako konsekwencja tendencji rozwojowych charakterystycznych dla rzeczywistości współczesnej autorowi i stanowi zwykle wyolbrzymienie niektórych z tych tendencji
(gr. ontos - byt, logos - słowo, nauka) - taki, który dotyczy bytu; mający charakter refleksji o bycie, istnieniu, jego aspektach i atrybutach
utwór z pogranicza prozy fabularnej i eseju filozoficznego, ilustrujący jakąś tezę filozoficzną lub moralistyczną, jego korzenie tkwią w oświeceniu
(łac. satira) utwór literacki ośmieszający i piętnujący wady ludzkie, obyczaje, stosunki społeczne itp.
(łac. tractatus) obszerna rozprawa naukowa rozważająca problemy filozoficzne
(gr. ou - nic, topos - miejsce) - wizja lub projekt doskonałego ustroju społeczno‑politycznego, którego idealny ład przedstawiany jest zazwyczaj bez względu na możliwość jego urzeczywistnienia; utopia nierzadko stanowi formę krytyki istniejącej rzeczywistości społeczno‑politycznej lub jakichś jej aspektów