Przeczytaj
Tapetowanie banknotami tańsze niż tapetami
Po zakończeniu I wojny światowej większość krajów europejskich i pozaeuropejskich musiała zmierzyć się z poważnym kryzysem gospodarczym. Długotrwały i bardzo zacięty konflikt doprowadził do ogromnych strat materialnych. Zniszczeniu uległa infrastruktura przemysłowa, rolnictwo, zabudowa mieszkalna, budynki użyteczności publicznej i sieć komunikacyjna. Najbardziej dotkliwe straty odniosły kraje, na terytorium których toczyła się wojna - Francja, Belgia, Polska i państwa bałkańskie. Dodatkowe trudności w okresie powojennym wynikały z konieczności przestawienia gospodarki z torów produkcji militarnej na produkcję pokojową. Wiązało się to bardzo często z zamykaniem zakładów zbrojeniowych i zwalnianiem pracowników.
Wiele krajów wyszło z wojny z ogromnym deficytem budżetowym. Wydatki walczących państw wyniosły ponad 200 mld dolarów, z czego większośc pochodziła z kredytów. Największym wierzycielem były Stany Zjednoczone. Wbrew nadziejom po zakończeniu konfliktu długi te nie zostały umorzone, tylko odroczono w czasie ich spłatę i obniżono roczne oprocentowanie.
Spłata długu stanowiła duże obciążenie dla budżetu państw zwycięskich. Brakowało wystarczających środków na realizowanie nowych inwestycji. Rządy zaciągały więc kolejne pożyczki, popadając w jeszcze większe długi. Próbą zaradzenia problemom było dodrukowywanie pieniędzy. Nie miały one jednak pokrycia ani w zasobach budżetowych, ani w ilości towarów na rynku. W niektórych państwach inflacjainflacja osiągnęła niebotyczne rozmiary, wzrastając w porównaniu z okresem przedwojennym o miliony procent. Bardzo trudne było przywrócenie naderwanego przez inflację zaufania do pieniądza. Dotychczas zjawisko to nie było znane na szerszą skalę i dlatego wywarło ono tak duży wpływ na mentalność ludzi tamtych czasów. Jak się okazało odbudowa stabilnej waluty była znacznie trudniejsza niż odbudowa zniszczonych miast i wsi.
Największy kryzys dotknął Niemcy oraz większość nowopowstałych państw w Europie Środkowo‑Wschodniej. Wcześniej cały ten region stanowił jedną wspólną strefę ekonomiczną, powiązaną wzajemnymi zależnościami ekonomicznymi. Po zakończeniu wojny więzy te zostały przecięte, a tworzenie nowych fundamentów pod rozwój gospodarczy następowało zazwyczaj w ogniu konfliktu z sąsiadami i w atmosferze ostrej rywalizacji na tle ekonomicznym. Ogromny kryzys gospodarczy, który ogarnął Europę po zakończeniu wojny, spowodował, że państwa coraz częściej odchodziły od zasad liberalizmu ekonomicznegoliberalizmu ekonomicznego. Zastąpił go interwencjonizm państwowyinterwencjonizm państwowy, polegający na tym, że rządy coraz częściej ingerowały w sprawy gospodarcze, ustanawiając np. wysokie taryfy celne na granicach. Niestety podjętą ogromnymi kosztami i ogromnym wysiłkiem odbudowę gospodarczą podkopał Wielki Kryzys Ekonomiczny z lat 1929 - 1933.
Burzowa „pogoda na demokrację”
Po zakończeniu I wojny światowej w większości państw zapanowały systemy demokratyczne. Okres ten często w historiografiihistoriografii nazywany jest “pogodą na demokrację”. W 1920 r. wszystkie państwa europejskie poza dwoma - Rosją bolszewicką i Turcją - przyjęły systemy parlamentarne, z czego większość była republikami (16). Demokracja została wprowadzona we wszystkich nowo powstałych państwach. Wszystkie one, poza jednym (Czechosłowacją), w późniejszych latach odeszły od demokracji. W obliczu pogarszającej się sytuacji, ogólnego upadku wartości i autorytetów wiele ludzi z nadzieją spoglądało na przejmowanie władzy przez charyzmatyczne jednostki, obiecujące zażegnanie kryzysu. System demokratyczny utrzymał się niemal wyłącznie w starych, ustabilizowanych krajach Zachodnich: w Wielkiej Brytanii, Francji i krajach skandynawskich.
Przyczyny kryzysu demokracji były bardzo złożone. Niektóre z nich miały charakter ogólny, inne znów odnosiły się do poszczególnych państw. Wskazuje się na trudną sytuację gospodarczą po zakończeniu I wojny światowej, wzrost niestabilności politycznej - w szczególności w nowo powstałych państwach, rozgoryczenie weteranów wojennych, nie mogących się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Szukanie źródeł totalitaryzmówtotalitaryzmów jest także przedmiotem badań socjologiisocjologii, psychologii społecznejpsychologii społecznej i teorii kultury.
Słownik
(od łac. socius – zbiorowość, społeczeństwo i gr. logos - mądrość, wiedza), nauka badająca funkcjonowanie i zmiany w społeczeństwie
(od stgr. psiupsilonchiή psyche - dusza; lambdaόgammaomicronς logos - słowo, myśl, rozumowanie), nauka badająca, w jaki sposób ludzie wywierają wpływ na postawy, sposoby myślenia i emocje innych ludzi
(łac. inflatio – nadęcie), proces wzrostu cen w gospodarce, czego skutkiem jest spadek siły nabywczej pieniądza (mniej można kupić za tę sama sumę pieniędzy)
nielegalne przejęcie władzy na drodze obalenia poprzednio funkcjonującego rządu
(łac. interventio), polityka gospodarcza państwa, polegająca na jego interwencji w mechanizmy rynkowe, np. poprzez ustalanie płac minimalnych
system rządów, w którym władza się skupiona w rękach jednej osoby (zwykle dowódcy) i jego najbliższego otoczenia, zostają jednak zachowane niektóre elementy demokracji
(łac. totalitas – całość; totalis – cały, zupełny), ustrój polityczny, w którym władza zostaje skupiona w rękach jednej osoby, charakteryzuje się zniesieniem wszelkich pozostałości systemu demokratycznego i całkowitą kontrolą nad obywatelami
(łac. liberalis – wolnościowy, od łac. liber – wolny), system poglądów mających zastosowanie w gospodarce, której fundamentem jest całkowita neutralność państwa w sprawach gospodarczych
(z gr. Historia + grapho – pisać) – dział historii obejmujący całokształt pracy historyka, włączając do tego to, co stanowi jej rezultat, czyli pisarstwo
opłata nakładana na państwo na wwożone i wywożone na i z jego terytorium towary
zbiór poglądów, służący ludziom do objaśniania otaczającego świata i zachodzących w nich procesów
kierowanie się interesem własnej partii
Słowa kluczowe
kryzys demokracji, kryzys gospodarczy po I wojnie światowej, totalitaryzm, Europa i świat po I wojnie światowej
Bibliografia
W. Roszkowski, Do horyzontu i z powrotem. Eseje o historii i współczesności, Kraków 2000.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów,oprac. M. Sobańska‑Bonadruk, S. B. Lenard, Warszawa 1998.
A. Radziwiłł, W. Roszkowski, Historia 1871‑1939, Warszawa 1998.