Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zanim przejdziemy do wyznaczenia obrazu prostej w przesunięciu o wektor u przypomnimy podstawowe wiadomości dotyczące tego przekształcenia.

Przesunięcie (translacja) o wektor
Definicja: Przesunięcie (translacja) o wektor

Przesunięciem (translacją) o wektor u nazywamy przyporządkowanie każdemu punktowi P płaszczyzny (przestrzeni) takiego punktu P', że:

PP'=u.
RR5H7vtcFZN42

Wyznaczymy teraz współrzędne obrazu danego punktu.

Załóżmy, że obrazem punktu P=x, yprzesunięciu o wektorprzesunięcie (translacja) o wektorprzesunięciu o wektor u=p, q jest punkt P'=x', y'. Współrzędne wektora PP' zapisujemy następująco:

PP'=x'-x, y'-y.

Dwa wektory są równe, gdy mają równe odpowiednie współrzędne, stąd

x'-x=p, y'-y=q,

a zatem

x'=x+py'=y+q.
Izometria
Definicja: Izometria

Przekształcenie płaszczyzny na siebie zachowujące odległości punktów nazywamy izometrią.

Wykażemy teraz, że przesunięcie o wektor jest izometrią.

Niech AB będą dowolnymi punktami płaszczyzny a u dowolnym wektorem. Umieszczamy w układzie współrzędnych punkty A=x1, y1B=x2, y2 oraz wektor u=p, q.

Obrazy A'B' punktów AB w przesunięciu o wektor u mają współrzędne A'=x1', y1'B'=x2', y2'.

Ponieważ A A = u oraz B B = u wnioskujemy, że: A'=x1+p, y1+qB'=x2+p, y2+q.

Wyznaczymy długość odcinka A'B':

A'B'=x2+p-x1+p2+y2+q-y1+q2=
=x2-x12+y2-y12=AB.

Zatem każde przesunięcie o wektorprzesunięcie (translacja) o wektorprzesunięcie o wektor jest izometrią, co oznacza, że obrazem prostej w przesunięciu o wektor jest też prosta.

Udowodnimy teraz, że obrazem prostej w przesunięciu o wektor u=p, q jest prosta do niej równoległa.

Rozważymy dwie sytuacje: gdy prosta jest postaci y=ax+b lub postaci x=c.

Korzystamy ze związków między współrzędnymi punktu P=x, y i jego obrazu P'=x', y':

x'=x+py'=y+q,

z których otrzymujemy:

x=x'-py=y'-q.

Wyznaczone wartości x, y podstawiamy do równania prostej y=ax+b i otrzymujemy równanie jej obrazu w postaci:

y'-q=ax'-p+b, stąd y'=ax'-ap+b+q.

Zatem obrazem prostej o równaniu y=ax+b, w przesunięciu o wektor u=p, q jest prosta o równaniu

y=ax+b-ap+q.

Zauważmy, że w równaniach obu prostych współczynniki kierunkowe są równe, czyli proste są równoległe.

Wykażemy teraz, że obrazem prostej x=c jest prosta do niej równoległa.

Wykorzystując związki

x=x'-py=y'-q

dostajemy prostą o równaniu x'-p=c czyli x'=c+p.

Zatem obrazem prostej o równaniu x=c w przesunięciu o wektor u=p, q jest prosta o równaniu x=p+c. Jest to równanie prostej równoległej do prostej x=c.

Obrazem prostej w przesunięciu o wektor u=p, q jest prosta do niej równoległa.

Przykład 1

Wyznaczymy równanie obrazu prostej o równaniu y=2x+5 w przesunięciu o wektor v=2, 3.

Rozwiązanie:

Korzystając ze związków pomiędzy współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor u=p, q mamy:

x'=x+2, stąd x=x'-2,

y'=y+3, stąd y=y'-3.

Podstawiając wyznaczone wielkości xy do wzoru y=2x+5 otrzymujemy

y'-3=2x'-2+5 więc y'=2x'-4+5+3.

Prosta o równaniu y=2x+4 jest obrazem prostej y=2x+5 po przesunięciu o wektor u=2, 3.

Przykład 2

Wyznaczymy współrzędne wektora, o który należy przesunąć prostą o równaniu y=23x+13, aby otrzymać prostą o równaniu y=23x.

Rozwiązanie:

Korzystając z równania y=ax+b-ap+q obrazu prostej o równaniu y=ax+b w przesunięciu o wektor v=p, q mamy

y=23x-23p+13+q.

Obrazem prostej y=23x+13 ma być prosta y=23x, stąd: -23p+13+q=0.

Otrzymujemy następującą zależność między współrzędnymi pq wektora u:

-2p+3q+1=0.

Każda para liczb pq spełniająca warunek -2p+3q+1=0 wyznacza współrzędne wektora tego przesunięcia.

Stąd: v=p, 23p-13.

Przykład 3

Wyznaczymy współrzędne niezerowego wektora, o który należy przesunąć prostą y=4x+1, aby otrzymać prostą o tym samym równaniu.

Rozwiązanie:

Korzystając z równania y=ax+b-ap+q obrazu prostej o równaniu y=ax+b w przesunięciu o wektor v=p, q mamy

y=4x-4p+1+q.

Prosta y=4x-4p+1+q ma być postaci y=4x+1, stąd: -4p+1+q=1 więc: 4p=q.

Stąd: u = [ p ,   4 p ] , gdzie p0.

Przykład 4

Obliczymy pole figury ograniczonej osiami układu współrzędnych, prostą y=-12x+1 oraz obrazem tej prostej w przesunięciu o wektor u=2, 2.

Rozwiązanie:

Napiszemy równanie obrazu prostej y=-12x+1 w przesunięciu o wektor u=2, 2.

Korzystając z równania y=ax+b-ap+q obrazu prostej o równaniu y=ax+b w przesunięciu o wektor v=p, q otrzymujemy: y=-12x+1--12·2+2,

zatem: y=-12x+4.

Wyznaczamy punkty przecięcia prostych z osiami układu współrzędnych.

Punkt przecięcia prostej o równaniu y=-12x+1 z osią Y: A=0, 1; z osią X: B=2, 0.

Punkt przecięcia prostej y=-12x+4 z osią Y: C=0, 4; z osią X: D=8, 0.

Rysujemy wykresy obu prostych:

R1Q94MQlQJkec

Z rysunku wynika, że otrzymaną figurą jest trapez.

R1WfdHHCWuDBl

Obliczamy długości podstaw trapezu, korzystając ze wzoru: AB=xB-xA2+yB-yA2 na odległość dwóch punktów: CD=8-02+0-42=64+16=80=5·16=45,

AB=2-02+0-12=4+1=5.

Długość wysokości jest równa odległości punktu A od prostej y=-12x+4.

Wykorzystamy wzór: d=Ax0+By0+CA2+B2 na odległość punktu x0, y0 od prostej Ax+By+C=0.

Równanie prostej y=-12x+4 zapisujemy w postaci ogólnej: x+2y-8=0.

Obliczamy wysokość trapezu:

h=1·0+2·1-812+22=2-85=-65=65.

Korzystamy ze wzoru na pole trapezu: P=a+b2·h, gdzie a, b - długości podstaw trapezu a h - długość jego wysokości.

Ostatecznie otrzymujemy: P=45+52·65=552·65=15.

Pole trapezu wynosi 15.

Pokażemy drugą metodę rozwiązania tego zadania.

Możemy zauważyć, że szukane pole trapezu jest różnicą pól dwóch trójkątów: trójkąta prostokątnego ODC i trójkąta prostokątnego OBA.

Rtnew9rt4brTn

Obliczamy pole trójkąta OCD: POCD=12·4·8=16.

Obliczamy pole trójkąta OBA: POBA=12·1·2=1.

Pole trapezu: PABDC=POCD-POBA, więc PABDC=16-1=15.

Odpowiedź:

Pole figury ograniczonej osiami układu współrzędnych, prostą y=-12x+1 oraz obrazem tej prostej w przesunięciu o wektor u=2, 2 wynosi 15.

Słownik

przesunięcie (translacja) o wektor
przesunięcie (translacja) o wektor

przesunięcie o wektor u to przyporządkowanie każdemu punktowi P płaszczyzny (przestrzeni) takiego punktu P', że:

PP'=u