Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia poprzedza w dziejach wszystkie nauki, gdyż jako pierwsza starała się wypracować całościowy, racjonalny obraz świata. Trzy pierwsze wieki jej rozwoju umożliwyły jej dokonywanie analiz na wszelkich płaszczyznach ludzkiego namysłu, przez co stawała się dziedziną wszechogarniającą, choć bardzo nieuporządkowaną. To właśnie stąd wynikały dążenia filozofów do tego, aby podzielić ją na konkretne działy, z których każdy miał badać inne zagadnienia dotyczące rzeczywistości. Dzięki temu badania filozoficzne miały z jednej strony nabrać porządku, a z drugiej – dążyć do systematycznego uprawiania filozofii jako całości. Z tej perspektywy dążenia Arystotelesa jawią się jako udana i bardzo owocna próba podziału nauk filozoficznych, która przyjęła się w Likejonie i była powszechnie uznawana przez jego uczniów. Naczelną zasadą parcelacji zaproponowanej przez Stagirytę było rozróżnianie nauk pod względem ich zastosowania.

bg‑cyan

Zastanów się, jakie znasz dyscypliny filozoficzne. Pomyśl, czy znasz już jakiś podział dziedzin filozoficznych. Przypomnij sobie, czy jesteś w stanie podać konkretny moment historyczny (badania jakiegoś naukowca, przełomowe odkrycie czy teorię), w którym jakaś nauka usamodzielniła się i przestała być częścią filozofii.

Podział Arystotelesa

Podział wprowadzony przez Arystotelesa wygląda następująco:

1
nauki teoretyczne

Dziś powiedzielibyśmy, że to nauki „czyste”, a więc służące czystej spekulacji, namysłowi rozumianemu jako cel sam w sobie, niezależnie od tego, czy można go przekładać na praktyczne zastosowanie. Naukami teoretycznymi zwiemy więc wszystkie nauki, które rozważają sposób istnienia i funkcjonowania rzeczywistości ogólnie rozumianej, lecz nie muszą ingerować w rzeczywistość (zmieniać ją czy podporządkowywać naszym potrzebom i zamysłom).

nauki praktyczne

To rodzaj nauk, które służą praktycznemu wykorzystaniu naszej wiedzy teoretycznej. W ujęciu Arystotelesa poprzez nauki praktyczne jest możliwe doskonalenie jednostki oraz ogółu obywateli.

nauki pojetyczne (nauki wytwórcze, od gr. piomicronίetasigmaiotaς, poiesis – wytwarzanie)

Nauki, dzięki którym wytwarzamy konkretne przedmioty. Należą do nich wszelkiego rodzaju rzemiosła i sztuki.

Nauki teoretyczne

Pod nazwą nauk teoretycznych kryją się te dziedziny ludzkiej wiedzy, które są uprawiane dla niej samej. Ich zgłębianie służy zatem zaspokojeniu czysto poznawczych, teoretycznych potrzeb ludzkiego intelektu, a nie wykorzystaniu wiedzy teoretycznej poprzez jej praktyczne zastosowanie. Możemy też powiedzieć inaczej: nauki teoretyczne tym różnią się od nauk praktycznych, że stanowią cel sam w sobie – nie muszą koniecznie posiadać zastosowania w życiu codziennym.

RjrTWuTwDNQLw1
Arystoteles ze Stagiry (384 r. p.n.e. – 322 r. p.n.e.)
Jeden z najwybitniejszych filozofów w dziejach, uczeń Platona Ateńczyka i prywatny nauczyciel Aleksandra Macedońskiego. Założyciel Likejonu, historycznie drugiej szkoły filozoficznej, uważanej (na równi z platońską Akademią) za pierwowzór uniwersytetu. Szacuje się, że dokonał inicjacji ponad sześćdziesięciu nauk, od geografii i geodezji, po botanikę i zoologię, które funkcjonują dziś jako osobne dziedziny ludzkiej wiedzy.
Źródło: licencja: CC 0 1.0.

Pierwszą z nich jest metafizykametafizykametafizyka (gr. taumuepsilontautauphiupsilonsigmaiotakappaά), pouczająca nas o tym, co jest ponad lub poza światem fizycznym. Uczy o życiu po śmierci, o tym, jak działa kosmos, czy też ogólnie o tym, co wymyka się wszystkim naukom fizycznym. Stagiryta uważał ją za najważniejszą i najdonioślejszą dyscyplinę filozoficzną, stąd jej częste określanie mianem „filozofia pierwsza”. Arystoteles nie poświęcił jej żadnego dzieła – dysponował jedynie obszernymi notatkami, którymi posługiwał się na wykładach. Notatki te zaginęły, przeszły burzliwą drogę, aż zostały odkryte przez Andronikosa z Rodos. Był on dziesiątym lub jedenastym scholarchą (dyrektorem) LikejonulikejonLikejonu. Uporządkował zapiski Stagiryty, po czym opatrzył je podpisem taumuepsilontautauphiupsilonsigmaiotakappaά. Stąd została upowszechniona nazwa „metafizyka”.

Kolejną istotną nauką teoretyczną jest fizyka (gr. phiupsilonsigmaiotakappaά), która zajmuje się opisem otaczającego nas świata, zmian w nim zachodzących i życia na ziemi. Odgrywa ona mniejszą rolę niż metafizyka, a w niektórych kwestiach jest to rola metafizyce służebna. Fizyka ogranicza się bowiem do świata poznawanego przez człowieka zmysłami. Możemy kolokwialnie powiedzieć, że fizyka dotyczy funkcjonowania świata, a metafizyka – wszechświata. Fizyce podporządkowane zostały wszystkie nauki ścisłe (które dzisiaj są samodzielnymi dziedzinami wiedzy), jak biologia, chemia, geografia i inne.

Jako przykład nauki fizycznej można podać psychologię, której przedmiotem jest dusza człowieka. Pewną trudność interpretacyjną sprawia dziś ustalenie, czy Arystoteles faktycznie uważał psychologię za osobną naukę teoretyczną. Wiadomo, że była dla niego częścią fizyki, ponieważ dotyczyła otaczającego nas świata (a dokładniej tego, jak poznaje go człowiek), ale rozważania z jej zakresu czasem wykraczały daleko poza fizykę. Ostatnią nauką teoretyczną jest matematyka (gr. mualfathetaetamualfatauiotakappaός mathematikos), zajmująca się relacjami matematycznymi.

Nauki praktyczne

Do drugiego rodzaju nauk należą dyscypliny praktyczne (gr. pirhoxiiotaς, praxis), uprawiające wiedzę teoretyczną dla zastosowania w praktyce. Arystoteles wymienia ich dwa rodzaje. Pierwsza jest polityka (od gr. piόlambdaiotaς, polis, oznaczające greckie państwo‑miasto), która służy wychowaniu ogółu ludzi i ludności zamieszkującej dany kraj. Rozważa też takie zagadnienia, jak ustrój idealny lub prawość i sprawiedliwość społeczna przy ustalaniu praw. Drugą dyscypliną praktyczną jest etyka (gr. thetaomicronς, ethos – zwyczaj, obyczaj), adresowana nie do ogółu ludzi, ale do jednostki. Poucza, w jaki sposób pojedynczy obywatele mogą się zachowywać etycznie i sprawiedliwie.

Nauki pojetyczne

Od greckiego terminu poiesis (piomicronίetasigmaiotaς) oznaczającego tyle, co wytwarzanie, pochodzi nazwa trzeciego rodzaju nauk, czyli nauk pojetycznych. Dotyczą one tego rodzaju wiedzy technicznej (gr. tauέchinueta, technē – sztuka, rzemiosło, umiejętność), która jest niezbędna, aby wytwarzać konkretne przedmioty. Dlatego też Stagiryta ogólnie wymienia dwie nauki jako reprezentantki tej grupy. Pierwszą jest szeroko rozumiane rzemiosło, a więc fachowa wiedza dotycząca wytwarzania wszelakich przedmiotów. Drugą są ogólnie rozumiane sztuki piękne, a więc wszelka działalność artystyczna. Aby ją uprawiać, również należy posiadać fachową wiedzę z dziedziny danej sztuki.

Ostatnia jest poetyka (gr. piomicroniotaetatauiotakappaῆςpoetikos), która bada nasze odczucia towarzyszące analizie dzieł sztuki. W tym przypadku kluczowymi pojęciami dla Arystotelesa były mimesis (gr. muiotamuήsigmaiotaς– naśladowanie w sztuce rzeczywistych przedmiotów i zachowań) oraz katharsis (gr. kappaάthetaalfarhosigmaiotaς– oczyszczenie, przeżycie estetyczne towarzyszące podziwianiu dzieł artystycznych). Dzięki tym dwóm pojęciom (mówionym w Poetyce, która traktuje o strukturze i specyfice utworów literackich) Stagiryta podłożył podwaliny pod estetykę, dziedzinę filozoficzną badającą pojęcie piękna i analizującą dzieła artystyczne. W Poetyce Arystoteles przytacza relację (piomicroniotaetatauiotakappaῆς), która odnosi się do poezji lub bardziej dosłownie „sztuki poetyckiej”, wywodzącej się z określenia poeta, rozumianego przez filozofa jako autor i twórca (piomicroniotaetatauής). Jak zatem widzimy, poetyka zarówno służy naukom pojetycznym, przez co w niektórych opracowaniach bywa uważana za naukę pojetyczną. Warto zauważyć jednak, że sama nie wytwarza dzieł sztuki, skupiając się tylko na ich analizie, przez co omawiamy ją tutaj osobno.

Nauki pozostałe

Trójpodział nauk, jaki zaprezentował Arystoteles, nie wyczerpuje jednak całej ich gamy. Filozof wskazywał bowiem także inne dziedziny wiedzy ludzkiej, których nie można zaklasyfikować do żadnej z trzech wymienionych grup lub można je do nich kwalifikować tylko pod pewnymi warunkami. Dla porządku i przejrzystości wywodu wymienimy je w tym miejscu bez przyporządkowania do konkretnej grupy, nie zapominając jednak o funkcjach, jakie względem nich pełnią. Pierwsza jest logika (gr. lambdaόgammaomicronς, logos – rozum, słowo, myśl). Nie należy ona do żadnego z trzech rodzajów nauk, ale towarzyszy każdej z nich. Logika niczego nie wytwarza (jak nauki pojetyczne) ani nie dotyczy działania praktycznego (jak nauki praktyczne). Nie ma jednak żadnej nauki mogącej funkcjonować bez logicznego myślenia i poprawnego wnioskowania. Zadaniem logiki jest rozkładanie wszystkich rozumowań na czynniki pierwsze, dokonywanie ich analizy (stąd synonimiczna nazwa – analityka), sprawdzanie ich logicznego powiązania i weryfikowanie naszego rozumowania względem stanu rzeczywistego. Druga jest retoryka (gr. etatauomicronrhoiotakappaή) dotycząca tego, jak się pięknie wysławiać i przekonywać rozmówców lub słuchaczy do naszych racji i poglądów. Nie jest wiedzą praktyczną, lecz zdolnością wymagającą szkolenia. Z tej perspektywy retoryka okazuje się przydatna zwłaszcza w polityce i może być interpretowana jako jej część.

R110vQaH3pnGt1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Podział nauk
    • Elementy należące do kategorii Podział nauk
    • Nazwa kategorii: Nauki teoretyczne
      • Elementy należące do kategorii Nauki teoretyczne
      • Nazwa kategorii: Metafizyka
      • Nazwa kategorii: Fizyka
      • Nazwa kategorii: Matematyka
      • Koniec elementów należących do kategorii Nauki teoretyczne
    • Nazwa kategorii: Nauki praktyczne
      • Elementy należące do kategorii Nauki praktyczne
      • Nazwa kategorii: Polityka
      • Nazwa kategorii: Etyka
      • Koniec elementów należących do kategorii Nauki praktyczne
    • Nazwa kategorii: Nauki pojetyczne
      • Elementy należące do kategorii Nauki pojetyczne
      • Nazwa kategorii: Rzemiosła
      • Nazwa kategorii: Sztuki artystyczne
        • Elementy należące do kategorii Sztuki artystyczne
        • Nazwa kategorii: Poetyka
        • Koniec elementów należących do kategorii Sztuki artystyczne
        Koniec elementów należących do kategorii Nauki pojetyczne
    • Nazwa kategorii: Nauki pozostałe
      • Elementy należące do kategorii Nauki pozostałe
      • Nazwa kategorii: Logika
      • Nazwa kategorii: Retoryka
      • Koniec elementów należących do kategorii Nauki pozostałe
      Koniec elementów należących do kategorii Podział nauk
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możemy zatem stwierdzić, że od czasów Arystotelesowi współczesnych poszczególne domeny filozofii składają się na filozofię ogólnie rozumianą. Stagiryta zaprezentował i upowszechnił historycznie pierwszy podział dyscyplin filozoficznych, choć już w jego czasach znana był także inna parcelacja, zaproponowana przez szkoły hellenistyczne (stoików, epikurejczyków i sceptyków), dzieląca filozofię na trzy dziedziny: etykę, logikę i fizykę. Współcześnie zaś możemy mówić o sześciu tak zwanych klasycznych dyscyplinach filozoficznych, a więc tych dziedzinach wiedzy, które nie stały się niezależnymi naukami, a wespół stanowią ogólnie rozumianą filozofię. Należą do nich: etyka, estetyka, epistemologia, aksjologia, ontologia/metafizyka, antropologia filozoficzna, a oprócz nich uprawiane są filozofie dedykowane poszczególnym naukom szczegółowym (jak na przykład filozofia prawa, filozofia historii itp.) oraz konkretne dziedziny filozoficzne, dedykowane różnym naukom (takie jak etyka lekarska, moralność medycyny itp.).

Słownik

byt
byt

(gr. tauomicron omicronnu – to on) to jeden z podstawowych i najogólniejszych terminów filozoficznych, oznaczający wszystko to, co jest, lub każdą poszczególną rzecz wyodrębnioną ze względu na swoje cechy istotne

likejon
likejon

(od gr. lambdaύkappaepsiloniotaomicronnu, lykeion – liceum) szkoła filozoficzna założona przez Arystotelesa ze Stagiry; historycznie druga, zaraz po Akademii platońskiej; jej nazwa wywodzi się od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni; nazywana też „Gimnazjonem” lub „Gimnazjum” (od gr. gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu, gymnasion, gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne) i Perypatem (od gr. piepsilonrhoiotapialfatauepsilonnu, peripatos – przechadzka, ponieważ Arystoteles lubił wykładać, przechadzając się wraz z uczniami)

logika
logika

(od gr. lambdaόgammaomicronς, logos, jednego z najbardziej wieloznacznych pojęć greckich, tu: rozum, słowo, myśl) nauka zajmująca się poprawnością rozumowania, jasnego sposobu jego wykładania, właściwego wyciągania wniosków i weryfikacji stawianych twierdzeń. zaistniała w starożytności (dzięki Arystotelesowi ze Stagiry), jako jeden z działów systematycznej filozofii; dziś funkcjonuje jako nauka od filozofii niezależna, osobna dziedzina wiedzy

metafizyka
metafizyka

(od gr. taualfa muepsilontaualfa taualfa phiupsilonsigmaiotakappaά, ta meta ta physika) to dział filozofii, który zajmuje się badaniem bytu; nazwa wywodzi się od komentatora Arystotelesa, Andronikosa z Rodos, który porządkując pisma mistrza, umieścił zbiór ksiąg poświęcony pierwszym zasadom bytu po księgach z zakresu fizyki – stąd wzięła się nazwa metafizyki, czyli tego, co jest po fizyce; choć w pierwotnym sensie odnosiła się ona do filozofii pierwszej Arystotelesa, to w nowożytności zaczęto ją stosować zamiennie z nazwą ontologia