Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Impresjonizm

RE70ILCmK6FPE
Claude Monet, Japoński mostek w Giverny (1890).
Źródło: domena publiczna.

W latach 70. XIX wieku europejscy artyści postanowili zmienić dotychczasowe, akademickie podejście do sztuki malarskiej. Preferowali tworzenie obrazów w plenerze, bezpośrednio z natury, rezygnując z przedstawiania problemów metafizycznych i społecznych. Interesowały ich przede wszystkim chwilowe, ulotne wrażenia, którym ulega ludzkie oko za sprawą różnorodności odcieni i zmian oświetlenia. Utrwalali je za pomocą techniki dywizjonizmu – nakładali na płótno małe plamki kolorów, które oglądane z odpowiedniej odległości zlewały się, wywołując nowe efekty wizualne. Swoje obrazy zaprezentowali podczas ośmiu paryskich wystaw odbywających się w latach 1874–1886. Wśród artystów, którzy przedstawili na nich swoje prace, znaleźli się m.in. Claude Monet (1840–1926), Auguste Renoir (1841–1919) i Edgar Degas (1834–1917) – najwybitniejsi przedstawiciele kierunku nazwanego przez krytyków impresjonizmem, od obrazu Moneta Impresja, wschód słońca (1872). Początkowo było to określenie pogardliwe, jednak wkrótce zaczęto go używać powszechnie. Impresjonizm silnie oddziaływał również na inne rodzaje sztuk – inspirowali się nim muzycy, np. Claude Debussy (1862–1918), autor słynnego pianistycznego utworu Claire de luneŚwiatło księżyca, a także pisarze i poeci, m.in. Marcel Proust (1871‑1922), a wśród polskich twórców Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865‑1940). Przykładem poezji impresjonistycznej jest jego cykl wierszy Z Tatr, skąd pochodzi utwór W lesie:

Kazimierz Przerwa-Tetmajer W lesie

Wolno i senne chodzą
po jasnym tle błękitu
złocistobiałe chmurki
z połyskiem aksamitu.

Niekiedy się zasrebrzy
pod słońca blask z ukosa
jaskółka śmigła, czarna,
sunąca przez niebiosa.

Po łące cichej, jasnej,
w srebrne objętej ramy
przez opalony strumień,
złote się kładą plamy.

Szmaragdem słońce błyska
na ciemnej drzew zieleni
lub przez konary rzuca
ognistych pęk promieni.

Po niebie i po lesie,
po łąk zielonych łanie
przejrzyste, zwiewne idzie
błękitne zadumanie.

KPT226 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, W lesie, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 226.

Symbolizm

Rmmu29Pv76u3L
Jacek Malczewski, Meduza (1900).
Źródło: domena publiczna.

Symbolizm powstał początkowo jako nurt literacki, a do jego najbardziej znanych reprezentantów należeli poeci Stéphane Mallarmé (1842–1898), Paul Verlaine (1844–1896), Artur Rimbaud (1854–1891) oraz uznawany za ojca francuskiego symbolizmu Charles Baudelaire (1821–1867). Artyści próbowali opisać w swoich utworach wewnętrzne przeżycia trudne do jednoznacznego określenia. Ich wiersze były oparte na sugerowaniu uczuć i nastrojów wypowiadanych nie wprost – by zaznaczyć ich wieloznaczność i możliwość wielorakich interpretacji. Symboliści skupiali się na świecie idei, na wrażeniach niepodlegających racjonalnemu rozumowaniu, szukali inspiracji w snach i w przeżyciach duchowych. Ich dzieła wpłynęły również na rozwój innych rodzajów sztuki, w tym przede wszystkim malarstwa. Artyści podejmowali tematykę fantastyczną, a także mitologiczną i religijną, nadając obrazom charakter metaforyczny, kreując często nastrój niepokoju i tajemnicy. Wśród polskich realizacji estetyki symbolizmu ważne miejsce zajmują dzieła Jacka Malczewskiego. Jednym z najsłynniejszych jest obraz Hamlet Polski – Portret Aleksandra Wielopolskiego, w którym tytułowa postać staje pomiędzy dwiema wizjami Polski – starą, zniszczoną niewolą, oraz młodą, mającą siłę do walki o wyzwolenie. Symbolizm zajmował też ważne miejsce w estetyce młodopolskiej poezji, a jego elementy pojawiały się w twórczości Jana Kasprowicza, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Tadeusza Micińskiego czy Leopolda Staffa, autora sonetu Kowal:

Leopold Staff Kowal

Całą bezkształtną masę kruszczców drogocennych,
Które zaległy piersi mej głąb nieodgadłą,
Jak wulkan z swych otchłani wyrzucam bezdennych
I ciskam ją na twarde, stalowe kowadło.

Grzmotem młota w nią walę w radosnej otusze,
Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne,
Bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę,
Serce hartowne, mężne, serce dumne, silne.

Lecz gdy ulegniesz, serce, pod młota żelazem,
Gdy pękniesz, przeciw ciosom stali nieodporne:
W pył cię rozbiją pięści mej gromy potworne!

Bo lepiej giń, zmiażdżone cyklopowym razem,
Niżbyś żyć miało własną słabością przeklęte,
Rysą chorej niemocy skażone, pęknięte.

LS3 Źródło: Leopold Staff, Kowal, [w:] tegoż, Wybór poezji, wybór M. Jastrun, Wrocław 1963.

Secesja

R17Sz00r3Ee1e
Ilustracja Aubreya Beardsleya do dramatu Salome Oscara Wilde’a z 1892 roku.
Źródło: domena publiczna.

U schyłku XIX wieku w większych europejskich ośrodkach kulturalnych, jak np.: Monachium, Wiedeń, Berlin i Barcelona, w środowiskach artystycznych wykształcił się styl secesyjny. Jego reprezentantów łączyły sprzeciw wobec schematycznej sztuki akademickiej i chęć poszukiwania nowych środków wyrazu. Na określenie nowego stylu używano także innych terminów: art nouveau czy modern art. Secesja charakteryzowała się bogatą ornamentyką, czerpiącą wzorce ze świata przyrody – w dziełach tego okresu pojawiało się wiele motywów florystycznych oraz wizerunków ptaków i owadów. Dominowały w nich wysmukłe, opływowe kształty; silnie podkreślano kontury. W dziełach twórców secesyjnych często pojawiały się postaci kobiece – najczęściej jako zwodnicze femme fatalefemme fatalefemme fatale. Nowy styl wykorzystywany był rozmaicie w sztuce użytkowej – biżuterii, ubraniach, wyrobach ceramicznych oraz w architekturze. Do najsłynniejszych polskich dzieł utrzymanych w tej estetyce należą witraże Stanisława Wyspiańskiego w kościele Franciszkanów w Krakowie.

Ekspresjonizm

R1MsjF7iHCahh
Franz Marc, Niebieski koń I, 1911.
Źródło: domena publiczna.

Ekspresjonizm powstał w pierwszych dwóch dekadach XX wieku jako przeciwieństwo ówczesnych kierunków w sztuce, takich jak impresjonizm czy symbolizm. Rozwijał się początkowo w Niemczech, w czym swój udział miał również polski pisarz Stanisław Przybyszewski (1868–1927), należący w latach 90. XIX wieku do berlińskiej bohemy artystycznej. Podstawowym założeniem ekspresjonizmu było wyrażanie silnych wewnętrznych przeżyć i dążenie do wyzwolenia z fizycznych barier. Przedstawiciele kierunku radykalnie przeciwstawiali sobie ducha i materię. Dążyli do poznania tzw. nagiej duszy, wolnej od przyziemnych ograniczeń. Ekspresjoniści posługiwali się kontrastem, hiperboląhiperbolahiperbolą, korzystali z wyrazistych środków wyrazu, a ich sposób wypowiedzi był skrajnie subiektywny. Zarówno w literaturze, jak i w malarstwie ekspresjonistycznym występują elementy groteskigroteskagroteski – współistnienie realizmurealizmrealizmu z fantastyką, piękna i brzydoty.

Słownik

belle époque
belle époque

(fr. piękna epoka) nazwa wykorzystywana do określenia ostatnich dekad XIX wieku i początku XX, do czasu wybuchu I wojny światowej. Wyrażenie odnosiło się do panującego ówcześnie długotrwałego pokoju, postępu technicznego i rozwoju sztuki

dandyzm
dandyzm

(ang. dandy) postawa przejawiająca się poprzez wyrafinowanie, dbałość o wygląd zewnętrzny i często kontrowersyjny styl życia; reprezentowana przez wielu artystów XIX wieku, m.in. Oskara Wilde’a, była przejawem buntu wobec wartości mieszczańskich

drzeworyt
drzeworyt

technika druku wypukłego wykorzystująca rysunki naniesione na desce; także odbitka powstała w wyniku jej zastosowania

femme fatale
femme fatale

(fr. kobieta fatalna) termin określający kobietę doprowadzającą mężczyznę do zguby, wykorzystującą swój urok lub pozycję społeczną do manipulowania nim; częsty motyw w sztuce modernizmu

fin de siècle
fin de siècle

(fr. koniec wieku) nazwa wykorzystywana do określenia ostatnich dekad XIX wieku, w przeciwieństwie do belle époque zwracająca uwagę na negatywne skutki postępu cywilizacyjnego, wyczerpanie kultury europejskiej, niestabilność życia w dobie rewolucji przemysłowej i kryzys wartości

hiperbola
hiperbola

(stgr. piepsilonrhobetaomicronlambdaή, łac. superlatio) środek stylistyczny polegający na zamierzonym wyolbrzymieniu w opisie rzeczy, zjawiska

groteska
groteska

(wł. grottesca) kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego. Utwory groteskowe charakteryzuje różnorodność stylistyczna, operowanie kontrastem, opisywanie lub obrazowanie wydarzeń niezwykłych lub absurdalnych

malarstwo realistyczne

(łac. realis – rzeczywisty) powstały w XIX wieku styl malarski, którego przedstawiciele odwzorowują rzeczywistość przy użyciu uproszczonych środków wyrazu, obierając za temat najczęściej sprawy przyziemne, zwykłych ludzi i ich obowiązki

realizm
realizm

(łac. realis – rzeczywisty) w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej

symbol
symbol

(gr. sýmbolon) wieloznaczny, obrazowy odpowiednik treści niemających określenia w systemie językowym, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, w przeciwieństwie do alegorii nieposiadający utrwalonego w kulturze znaczenia