Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Koncept

Termin „koncept” wywodzi się z antyku. W pierwotnym znaczeniu był pojęciem związanym z teorią powstawania dzieła literackiego i oznaczał ogólny zamysł dzieła ze wszystkimi środkami mogącymi pomóc w jego realizacji. Z czasem wykształciło się nowe znaczenie konceptu jako trafnej, celnej myśli, która miała być istotą danego utworu. Celem konceptu było dotarcie do pewnej konkluzji, prawdy w zaskakujący i kunsztowny sposób. Choć pojęcie konceptu wywodzi się ze starożytności, konceptyzmkonceptyzmkonceptyzm jako kierunek w literaturze rozwinął się w pełni dopiero w twórczości XVI i XVII wieku i jest związany z estetyką manierystycznąmanieryzmmanierystyczną oraz barokową.

W sztuce manierystycznej, głównie w malarstwie, rozwinęły się nowe tendencje, odsuwając w cień założenia sztuki renesansowej. Nastąpiło zerwanie z ideałami ładu i harmonii na rzecz skomplikowanych form, wyszukanych tematów i wirtuozerii wykonania. Manieryzm to nadmierna ekspresja, przesada, dążenie do niesamowitości i oryginalności. Często przejawiało się to w kreowaniu świata nienaśladującego rzeczywistości (zdeformowane postaci, niezgodny z naturą dobór barw). Ideałem malarzy tego okresu było ukazywanie wyrafinowanego i wytwornego piękna.

I w literaturze, i w sztuce opartych na koncepcie ważne było zaskakiwanie odbiorcy, wzbudzanie u niego podziwu i poczucia niesamowitości.

Koncept jako zgodna niezgodność

RlZmbIwmNKq7s1
Litografia przedstawiająca Macieja Kazimierza Sarbiewskiego
Źródło: domena publiczna.

Maciej Kazimierz Sarbiewski (1595–1640), polski pisarz i teoretyk literatury tworzący w epoce baroku, w jednej ze swoich prac wyjaśniał, czym jest koncept, zwracając uwagę na wieloznaczność tego pojęcia. Koncept był definiowany jako piękna sentencja albo rzadka i wytworna figura stylistyczna, jako nieoczywiste dojście do niespodziewanych wniosków lub jako niespodzianka, coś, czego się nie oczekiwało. Sarbiewski stworzył własną definicję ‒ jego zdaniem koncept opiera się na błyskotliwej puencie, „w której zachodzi zetknięcie się czegoś niezgodnego i zgodnego, czyli jest w słownym wypowiedzeniu zgodną niezgodnością lub niezgodną zgodnością”¹¹¹. Autor ilustruje swój wywód przykładem zaczerpniętym z antycznego epigramu:

Maciej Kazimierz Sarbiewski O poincie i dowcipie, czyli Seneka i Marcjalis (De acuto et argotu Liber unicum, sive Seneca et Martialis)

Lwie żarty widzieliśmy i figle, Cezarze —
Snadź twą władzę uznają nawet nieme twarze —
Jak lew chwyta zajączka i wolno go puści,
Jak zając cały wraca z otwartej czeluści.
Skąd się bierze łagodność w krwiożerczym potworze?
Co za dziw? Lew twój, panie; więc oszczędzać może.

pier Źródło: Maciej Kazimierz Sarbiewski, O poincie i dowcipie, czyli Seneka i Marcjalis (De acuto et argotu Liber unicum, sive Seneca et Martialis), [w:] tegoż, Wykłady poetyki (Praecepta poetica), oprac. S. Skimina, Wrocław 1958, s. 6.

W komentarzu do tekstu Sarbiewski zwraca uwagę na obecną w nim niezgodność: wygłodniały lew oszczędzający zajączki, oraz zgodność: lew jest łagodny, bowiem jest lwem Cezara, łagodnego władcy, nieskłonnego do rozlewu krwi. Ostatni wers jednoczy oba te elementy, co tworzy zaskakującą puentę. Według Sarbiewskiego koncept wywołuje w odbiorcy zdumienie związane z pewną osobliwością i nowością oraz przyjemność wynikającą z niespodzianki, a także możliwości dostrzeżenia ciekawego wyjątku w dotychczasowej wiedzy.

Barokowe koncepty

RM8oFmX6WbDVC
Konceptyzm w poezji można porównać do eksperymentów włoskiego malarza XVI-wiecznego, Giuseppe Arcimbolda (tu Cztery pory roku w jednej głowie).
Źródło: domena publiczna.

Giuseppe Arcimboldo może uchodzić za mistrza malarskiego konceptu. Jego słynne portrety opierają się na zaskakującym pomyśle: twarze i postaci portretowanych osób złożone są z elementów otaczającego świata – owoców, kwiatów, warzyw (cykl obrazów związanych z porami roku), ptaków czy ryb (cykl dotyczący żywiołów). Arcimboldo, na praskim dworze Rudolfa II, był także specjalistą od fantastycznych widowisk, do których tworzył oryginalne scenografie. Dzięki niemu powiększyła się też cesarska kolekcja osobliwych przedmiotów.

Barokowe koncepty mogły być związane zarówno z treścią dzieła, jak i jego formą. Celem konceptu było zadziwienie odbiorcy poprzez ukazanie paradoksów otaczającej go rzeczywistości, a także odkrywanie nieoczywistej prawdy o świecie. Koncept dążył często do ukazania prawd niezgodnych z potocznym doświadczeniem. W dziełach zestawiano pewne elementy w niecodzienny sposób, zmuszając odbiorcę do zmiany spojrzenia na przedstawiane zjawiska, a często przewartościowania wcześniejszych sądów. Koncept był postrzegany jako narzędzie poznania, ukazywał złożoność istnienia i paradoksy rządzące światem.

Polska poezja nurtu dworskiego

Konceptyzm jest wyraźnie widoczny w poezji należącej do nurtu dworskiego, tworzonej przez artystów związanych z dworem królewskim, m.in. przez Jana Andrzeja Morsztyna czy Daniela Naborowskiego. Utwory poetów są często swoistą grą z czytelnikiem, narzędziem rozrywki, którą przynoszą dzieła erudycyjne, o wysublimowanej formie. Typowe jest tu użycie takich środków artystycznych jak metafora, oksymoron, paradoks, kontrast, antyteza, technika wyliczenia i gradacji. Utwory są podsumowane błyskotliwą puentą. Koncepty wykorzystywano także w poezji metafizycznejpoezja metafizycznapoezji metafizycznej (np. Mikołaj Sęp Szarzyński, Wacław Potocki), często poruszającej kwestie trudne, budzące niepokój, m.in. temat przemijania i marności. Epoka baroku to czas kryzysu świadomości człowieka. W utworach metafizycznych ograniczano konceptyzm formalny, ale dążono do wyrazistej puenty przynoszącej prawdę o życiu i losie ludzkim, np. podkreślającej, że wartości świata doczesnego są zwodnicze i ulotne. Barokowe koncepty były zatem zarówno polem do zabawy i żartu, jak i narzędziem służącym budzeniu refleksji i pogłębiającym poznanie świata.

¹

Słownik

instrumenatcja głoskowa
instrumenatcja głoskowa

powtarzanie pewnych głosek w określonym porządku lub w sąsiadujących ze sobą wyrazach, stosowane w celu osiągnięcia efektu artystycznego, np. rymu albo rytmu lub podkreślające warstwę znaczeniową wyodrębnionych słów; rodzajem instrumentacji głoskowej są np. paronomazja, aliteracja, gra słów, onomatopeja

koncept
koncept

(łac. conceptus – ujęcie; wł. concetto – świetny, wyszukany pomysł) – wyszukany, oryginalny i niespodziewany pomysł, na którym oparty jest utwór poetycki. Skonstruowany zazwyczaj za pomocą takich środków stylistycznych, jak antyteza, paradoks, paralelizm czy oksymoron, a nakierowany na wywołanie zaskoczenia odbiorcy

konceptyzm
konceptyzm

(łac. conceptus – ujęcie; wł. concetto – świetny, wyszukany pomysł) – kierunek w poezji, szczególnie popularny w literaturze i sztuce baroku; wykorzystuje koncept, cechuje się dążeniem do zadziwiania, zaskakiwania i szokowania czytelnika

manieryzm
manieryzm

(fr. maniérisme < manière – sposób) – styl w sztuce i literaturze europejskiej rozwijający się w okresie przejściowym pomiędzy renesansem a barokiem; ideałem literatury i sztuki manierystycznej stał się koncept, pojmowany zarówno jako ukryty zamysł utworu, jak i jego dekoracyjne tworzywo; typowe cechy manieryzmu to dążenie do doskonałości formalnej i technicznej, a także wyrafinowanie

paralelizm składniowy
paralelizm składniowy

(gr. parallēlismós) – powtórzenie identycznych lub podobnych pod względem budowy zdań lub zespołów składniowych

poezja metafizyczna
poezja metafizyczna

nurt refleksyjnej, osobistej liryki baroku, dotyczący najczęściej sfery religijnej, który rozwinął się w Anglii w XVII w.; skupia się na dociekaniu sensu zmienności świata i tragicznej znikomości człowieka; charakterystyczne są dla tej poezji wyszukane środki ekspresji stylistycznej (koncepty, hiperbole, oksymorony, metafory). W Polsce przedstawicielami poezji metafizycznej byli: Mikołaj Sęp‑Szarzyński, Daniel Naborowski i Sebastian Grabowiecki

wyliczenie (enumeracja)
wyliczenie (enumeracja)

wymienienie elementów, najczęściej tej samej kategorii, które tworzą całość znaczeniową; służy budowaniu nastroju, wyeksponowaniu treści oraz podkreśleniu rytmu wypowiedzi