Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Jeszcze nie umarła…” polska kultura wobec zaborców

Wiek XVIII przyniósł upadek Rzeczypospolitej, państwo polskie zostało zlikwidowane, a jego dotychczasowe granice wymazane z mapy Europy. Naród trwał jednak mimo braku własnej, niezależnej państwowości. Polacy zmuszeni byli do podejmowania działań, które pozwalały obronić kulturę oraz tożsamość narodową. Pod groźbą kary, a czasem nawet śmierci pielęgnowano polskie tradycje, w kontaktach między sobą rozmawiano po polsku, rozwijano polską kulturę oraz naukę. Taka postawa zastępowała w dużej mierze działalność polityczną.

Po kongresie wiedeńskim na ziemiach polskich do działalności powrócić mogły niektóre funkcjonujące wcześniej instytucje kulturalne i naukowe. Często przybierały one nowe formy. I tak na przykład Józef Elsner kontynuował ideę Akademii Muzycznej, dawne Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych przekształciło się w Towarzystwo Przyjaciół Nauk, odnowiono też Uniwersytet we Lwowie. Pewną suwerennością zaczął się cieszyć Kościół. Ważną rolę odgrywały prywatne salony artystyczne, będące miejscem spotkań literackich, koncertów i wytwornych bali. W rozwój kultury wkład miały również loże masońskieloża masońska (loża wolnomularska)loże masońskie, a przede wszystkim wszelkiego rodzaju towarzystwa naukowe, które wspierały rozwój nauki i kultury. Po 1815 r. na ziemiach polskich funkcjonowały cztery ważne ośrodki teatralne - w Warszawie, Krakowie, Wilnie oraz Lwowie. W następnych latach sceny zaczęły powstawać także w innych miastach.

Warszawa jako siedziba prężnie działającego i powszechnie znanego Towarzystwa Przyjaciół Nauk okazała się także ważnym ośrodkiem wydawniczym polskiej prasy, która systematycznie się rozwijała. Ukazywały się takie tytuły jak: „Gazeta Warszawska”, „Gazeta Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego”, „Gazeta Codzienna Narodowa i Obca”, „Kurier Warszawski”. Intensywne życie kulturalne rozwijało się także m.in. w Wilnie, Krakowie, Poznaniu i Krzemieńcu.

Klasycyzm i romantyzm

Teatr, literatura, a także architektura początku XIX w. opierały się na wzorcach klasycystycznychklasycyzmklasycystycznych. Twórcy czerpali inspirację z klasycystycznej architektury miast niemieckich oraz francuskiego stylu empirestyl empire (styl cesarstwa)stylu empire . Na ziemiach polskich największą aktywnością wykazywali się trzej architekci: Antonio CorazziAntonio CorazziAntonio Corazzi, Christian Piotr AigneraignerChristian Piotr AignerWawrzyniec GucewiczgucewiczWawrzyniec Gucewicz. Również na wsi posiadacze ziemscy swoje szlacheckie dworki zamieniali na okazałe pałace otoczone ogrodami w stylu angielskim. Klasycyzm charakteryzował się równowagą, harmonią, umiarem, ładem i spokojem. Każdą dziedzinę polskiej kultury obowiązywały te same klasyczne wzorce, głęboko inspirowane antykiem, ale także odwołujące się do narodowych tradycji i katolicyzmu.

aigner
gucewicz
Antonio Corazzi

Wiek XIX to również narodziny na polskich ziemiach romantyzmuromantyzmromantyzmu. Nurt ten powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją francuską oraz rewolucją przemysłową. Romantycy buntowali się przeciwko ustalonym regułom społecznym, które rządziły oświeceniowymi społeczeństwami. Negowali nudne zasady życia arystokracji i mieszczaństwa, występowali przeciw naukowemu podejściu do natury. Zwracali uwagę na życie wewnętrzne człowieka – duchowość, uczucia, emocje, a również na odmienność i indywidualność każdego człowieka. W poglądach romantyków dominacja uczuć nad rozumem była buntem przeciwko zastanej rzeczywistości stworzonej przez twórców związanych z klasycyzmem.

Polscy romantycy poszukiwali inspiracji w tradycjach ludowych i regionalnych. Spowodowane było to chęcią stworzenia czegoś nowego i niepowtarzalnego. Nie bez przyczyny polski romantyzm narodził się na KresachKresyKresach i z lokalnego, wileńskiego nurtu wyrósł na popularny ogólnonarodowy trend, reprezentowany przez trzech najbardziej znanych poetów - Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego a także innych nie mniej ważnych twórców: Seweryna Goszczyńskiego Maurycego Mochnackiego, czy Wincentego Pola. Oprócz ludowości równie istotnym elementem polskiego romantyzmu stała się tematyka patriotyczna oraz mesjanistyczna przynosząca refleksje związane z polityką, narodem i religijnością. Po upadku powstania listopadowego centrum polskiego romantyzmu stał się Paryż.

Szkolnictwo polskie 1815‑1830

RMOAqRC79UJAz1
Miniatura z 1818 r. przedstawiająca Samuela Bogumiła Lindego. Był on jedną z najważniejszych postaci związanych z polską oświatą tamtych czasów. Działał jako członek Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk i brał udział w pracach Rady Ogólnej Komisji Rządowej Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. W latach 1816–1818 wykładał na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie został dyrektorem wyodrębnionej z Uniwersytetu Biblioteki Publicznej, której zbiory powiększył o cenne starodruki. Jako slawista i językoznawca był autorem wielu ważnych publikacji, m.in. O literaturze rosyjskiej, O języku dawnych Prusaków. Dziełem jego życia można jednak nazwać monumentalny sześciotomowy Słownik języka polskiego, który ukazał się jeszcze za czasów Księstwa Warszawskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po kongresie wiedeńskim polskie szkolnictwo rozwijało się, był to jednak proces nierównomierny oraz uzależniony od woli i polityki zaborców. W Królestwie Polskim od 1815 r. minister Wydziału Oświecenia Narodowego Rządu Tymczasowego (później Komisji Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego) Stanisław Kostka Potocki kontynuował politykę rozbudowy systemu szkolnictwa elementarnego, która została zainicjowana jeszcze w czasach napoleońskich. Działania Potockiego doprowadziły także do stworzenia ośrodków edukacyjnych, na które składały się szkoły wojewódzkie, wydziałowe i podwydziałowe. Tempo ich rozwoju było znacznie mniejsze niż w przypadku szkół elementarnych. Sieć oświatową uzupełniały szkoły zawodowe, rzemieślnicze (prowadzone głównie przez zakon pijarów) oraz różnego rodzaju placówki prywatne – w tym także żeńskie.

Kres rozwoju rodzimej edukacji tego okresu przyniosło przegrane powstanie listopadowe - po jego upadku na ziemiach porozbiorowych nasiliły się tendencje rusyfikacyjne oraz germanizacyjne. Dochodziło do celowych antypolskich działań w postaci zmiany programów nauczania, znoszenia autonomii oświatowej i zamykania polskich szkół.

W 1821 r. minister Potocki napisał antyklerykalną powieść‑traktat Podróż do Ciemnogrodu i wszedł z tego powodu w konflikt z Kościołem katolickim. Rok później musiał podać się do dymisji po interwencji biskupów polskich u cara Aleksandra I. Polityka jego następcy Stanisława Grabowskiego doprowadziła do likwidacji setek szkół. Wyniki podjętych przez Grabowskiego decyzji charakteryzuje historyk Andrzej Chwalba:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795–1918

Spadła liczba uczniów i szkół. Gdy w 1819 r. do szkół elementarnych uczęszczało 45 tys. uczniów, to w 1830 – 29 tys. W 1820 r. było na wsi 880 szkół, w 1830 – 329.
W okresie rządów Grabowskiego wzrósł wpływ Kościoła katolickiego na programy szkolne, na wychowanie dzieci i młodzieży. W ogóle wraz ze słabnięciem środowisk wolnomyślicielskich i liberalnych Kościół zyskiwał na powadze i znaczeniu.

chwalba3 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001, s. 268.
R1Ufl3TajTqbI
Portret Stanisława Staszica. Rozwijał on program uprzemysłowienia kraju, propagował szkolnictwo zawodowe oraz dokształcające. Z jego inicjatywy w 1816 r. założono Szkołę Akademiczno‑Górniczą w Kielcach. W tym samym roku przyczynił się do powołania Uniwersytetu Warszawskiego, obejmującego pięć wydziałów (do wybuchu powstania listopadowego 1830–1831 dyplomy uzyskało 1254 studentów).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W Wielkim Księstwie Poznańskim zachowano język polski w szkołach, natomiast na pozostałych terenach zaboru pruskiego obowiązywał język niemiecki. W 1815 r. w Wielkim Księstwie analfabeci stanowili aż 86,3 proc. społeczności. Jednak na terytorium Prus systematycznie następował proces zmian w szkolnictwie, o których pisze Andrzej Chwalba:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795-1918

[…] szkoły wszystkich stopni, w tym polskie, miały za zadanie upowszechniać pozytywny wizerunek monarchii i państwa, krzewić miłość do pruskiej ojczyzny. Propagując postawy lojalistyczne, miały jednocześnie zapewniać państwu wykształconych obywateli […].
[…] W 1825 r. na mocy rozporządzenia królewskiego, w Poznańskiem wprowadzono obowiązek nauczania dzieci od szóstego roku życia. Wcześniej, bo w 1819 r. to samo uczyniono na Śląsku, a w 1845 w Prusach Zachodnich. Dzięki przystępności oświaty, w 1848 r. do szkół w Poznańskiem i w Prusach Zachodnich uczęszczało 82% dzieci.

chwalba4 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2001, s. 180.

Polacy mieszkający na terenie zaboru pruskiego, którzy chcieli podjąć studia, musieli w tym celu udawać się do Berlina lub Breslau (Wrocławia). Nie istniał bowiem żaden polski uniwersytet w Księstwie Poznańskim.

RfMG5HH6tSnNp
Pałac w miejscowości Kórnik położonej nieopodal Poznania. Mieści się w niej siedziba powstałej w 1928 r. biblioteki. Założycielem Biblioteki Kórnickiej był hrabia Tytus Działyński, który zaczął gromadzić swój księgozbiór w pałacu. Biblioteka posiada wiele cennych materiałów dotyczących kultury i historii Polski.
Źródło: Diego Delso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Utworzona na kongresie wiedeńskim Rzeczpospolita Krakowska zachowała własne szkolnictwo aż do 1850 r., a Uniwersytet Jagielloński kontynuował swoją wcześniejszą pracę. O sytuacji tamtejszej oświaty Andrzej Chwalba pisze:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795–1918

W opinii wizytatora austriackiego z 1846 r. poziom szkolnictwa w Rzeczypospolitej był na tyle dobry, iż mógł stanowić wzór dla zaprojektowanej reformy oświatowej w monarchii austriackiej. W Krakowie istniały też szkoły średnie, w tym techniczne. Od 1817 do 1821 r. zwierzchnictwo nad szkolnictwem, tak jak w czasach Komisji Edukacji Narodowej, posiadał Uniwersytet Jagielloński. Na skutek tego stanowił niejako państwo w państwie, a władza rektora była konkurencją dla prezesa Senatu. Stopniowo rosła pozycja naukowa uniwersytetu i liczba studentów. […] Niemniej uniwersytet krakowski – tak pod względem liczby studentów, jak i rangi naukowej – dał się wyprzedzić warszawskiemu, a nade wszystko wileńskiemu. Życie naukowe, poza uniwersytetem, rozwijało się w Towarzystwie Naukowym, założonym w 1815 r.

chwalba5 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001, s. 254.
RaOSNc1im1hJm1
XIX‑wieczna litografia przedstawia znanego i cenionego mecenasa kultury, twórcę zbiorów bibliotecznych Józefa Maksymiliana Ossolińskiego. Niektórzy arystokraci również pod zaborami pełnili funkcje mecenasów kultury. Szczególnie zasłużeni pod tym względem oprócz rodu Ossolińskich byli: Stanisław Kostka Potocki, Tadeusz Czacki, rodzina Lubomirskich, Tarnowskich, Raczyńskich, Działyńskich oraz bardzo aktywna pod tym względem familia Czartoryskich.
Jakie formy działalności magnackich mecenasów spotykały się z najmniejszym oporem zaborców?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najgorzej pod względem rozwoju polskiej edukacji przedstawiała się sytuacja w GalicjiGalicjaGalicji. We Lwowie od 1817 r. funkcjonował odnowiony uniwersytet z trzema wydziałami: prawa, filozofii, teologii i chirurgii oraz Instytutem Medyczno‑Chirurgicznym. Językiem wykładowym był niemiecki, władze państwowe wskazywały kandydatów na stanowisko rektora oraz dziekanów, a profesorowie i studenci nie mogli tworzyć organizacji ani zrzeszeń. Ośrodkiem polskości na uczelni stała się natomiast katedra języka i literatury polskiej, która swoje istnienie od 1826 r. zawdzięczała osobie Józefa Maksymiliana Ossolińskiego. Mimo że w Krakowie powstała szkoła realna, a w Bochni i Nowym Sączu gimnazja, to jak pisze Andrzej Chwalba: galicyjskie szkoły uchodziły za – jak powiadano – wylęgarnię idiotów i bigotów. O skali problemu świadczy fakt, że za pobliską granicą, w Czechach, do szkoły uczęszczało nawet kilkadziesiąt procent więcej uczniów niż w obrębie Galicji.

Słownik

Czartoryscy
Czartoryscy

magnacki ród książęcy herbu Pogoń Litewska, aktywnie działający na scenie politycznej Rzeczypospolitej, ale także po jej upadku; szczyt potęgi rodziny przypadał na XVIII i XIX w.; w 1801 r. z inicjatywy familii Czartoryskich powstało w Puławach pierwsze w Polsce muzeum; jego zbiory zawierały dzieła malarstwa (m.in. obraz Dama z gronostajem Leonarda da Vinci), zabytki europejskiego i islamskiego rzemiosła artystycznego, grafiki, dzieła sztuki starożytnej oraz militaria; w 1876 r. Czartoryscy przekazali swój wielki księgozbiór do użytku publicznego w Krakowie

Działyńscy
Działyńscy

ród szlachecki herbu Ogończyk, którego nazwisko pochodzi od nazwy ich siedziby rodowej – Działynia w ziemi dobrzyńskiej; od drugiej połowy XVII w. kolejni przedstawiciele rodu Działyńskich przenosili się do Wielkopolski i to oni stali się dominującą linią rodziny, organizującą tam życie polityczne i kulturalne

Galicja
Galicja

potoczna nazwa ziem będących pod zaborem austriackim – koronnego Królestwa Galicji i Lodomerii, istniejącego w latach 1772–1918; zalicza się do niej ziemie południowej Małopolski, Roztocze Wschodnie, Podkarpacie Wschodnie i Wyżynę Podolską na zachód od Zbrucza; w obrębie Galicji wyróżnić można część zachodnią, której głównym ośrodkiem był Kraków, oraz wschodnią ze Lwowem

klasycyzm
klasycyzm

styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków, pojawił się w Europie podczas renesansu i trwał do przełomu XVIII/XIX w., w niektórych krajach do lat 30. XIX w.; twórcy klasycystyczni zauroczeni byli klasyczną harmonią i propagowali klasyczne wzorce; w dziedzinie literatury kres klasycyzmu przyniosła walka klasyków z romantykami

loża masońska (loża wolnomularska)
loża masońska (loża wolnomularska)

nazwa organizacji, a także miejsca spotkań masonów (wolnomularzy); stowarzyszenia masońskie wywodzą się za średniowiecznych angielskich cechów murarskich - związków wolnych mularzy (ang. freemasons), budowniczych katedr. Członkowie lóż spotykają się w celu doskonalenia swojej osobowości a także rozważania nad kondycją świata. Siedziba loży to budowla świecka zbudowana na planie prostokąta, zorientowanym zgodnie z głównymi kierunkami geograficznymi, z najważniejszym – Wschodem. Dużą rolę odgrywają określone rytuały. Loże wspierały funkcjonowanie polskiej kultury w okresie zaborów.

Ossolineum – Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Ossolineum – Zakład Narodowy im. Ossolińskich

polski instytut naukowy i kulturalny, jeden z najważniejszych i najstarszych ośrodków kultury polskiej, ufundowany we Lwowie w 1817 r. przez Józefa Maksymiliana Ossolińskiego; do 1939 r. instytucja łączyła w sobie bibliotekę, wydawnictwo i Muzeum Książąt Lubomirskich; obecnie Ossolineum znajduje się we Wrocławiu, dokąd zostało przeniesione po II wojnie światowej

romantyzm
romantyzm

nurt w kulturze, który dał nazwę epoce w historii sztuki i historii literatury trwającej od lat 90. XVIII w. do lat 40. XIX w.; rozwinął się początkowo w Europie i obejmował różne obszary kultury, m.in. poezję, malarstwo i muzykę; polscy przedstawiciele romantyzmu to m.in. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Fryderyk Chopin

styl empire (styl cesarstwa)
styl empire (styl cesarstwa)

(empire - imperium) styl w architekturze, sztuce, meblarstwie i modzie, który narodził się w XIX -wiecznej Francji w okresie panowania Napoleona Bonaparte. Przedmioty wykonane w stylu empire były inspirowane starożytnością. Charakteryzowała je symetria, monumentalność i liczne ozdobne ornamenty

Kresy
Kresy

wschodnie ziemie dawnej Rzeczpospolitej, które w wyniku rozbiorów nie weszły w skład utworzonego w 1815 r. Królestwa Polskiego a zostały wcielone do Imperium Rosyjskiego

Słowa kluczowe

Królestwo Polskie, zabory, szkolnictwo, kultura, romantyzm, Waszawa, Wilno, Puławy, Galicja, ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848

Bibliografia

A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.

J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.

E. Słodkowska, Produkcja i rozprowadzanie wydawnictw w Królestwie Polskim w latach 1815–1830, Warszawa 2003.