Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1bzAEzh2mDnZ1

Przedstawianie ruchu w komiksie

Źródło: online-skills.
m1c6caaa722afb26f_0000000000016
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rzwt6Z8BfwWId1
Scenariusz lekcji do pobrania.
Źródło: online skills.
m1c6caaa722afb26f_0000000000019

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;

5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

m1c6caaa722afb26f_0000000000025
Nauczysz się

definiować pojęcia: kadr, obrazy sekwencyjne, linia ruchu, manga, zabieg posadzenia czytelnika za kierownicą, onomatopeje, znaki ikoniczne;

wyjaśniać w jaki sposób ukazywany jest ruch w komiksie;

przedstawiać przykłady różnych sposobów ukazywania ruchu w komiksie;

wskazywać środki służące do ukazywania ruchu w komiksie;

m1c6caaa722afb26f_0000000000051

Przedstawienie ruchu w komiksie - początki

Przed poznaniem zawartości tego e‑materiału warto zapoznać się z treściami dwóch innych e‑materiałów:

  • Czym jest komiks? Cz. I.

  • Czym jest komiks? Cz. II.

Dla twórców opowieści obrazkowych zagadnienie ruchu było od początku bardzo ważne. Można powiedzieć, że stanowiło dla nich poważne wyzwanie. Musieli odpowiedzieć sobie na pytanie: jak ukazać ruch w statycznym medium, jakim jest komiks?

Pierwsze rozwiązania dotyczące stosowania ruchu w opowieściach rysunkowych pojawiły się jeszcze w pierwszej połowie XIX w. Jeden z prekursorów komiksu – Rodolphe Töpffer – wpadł na pomysł, aby osobno występujące ilustracje umieścić w kadrachKadrkadrach w taki sposób, by wzajemnie się dopełniały.

Dobrze obrazuje to poniższa ilustracja. Na pierwszym obrazku bohater historyjki, pan Jabot, wisi zaczepiony ubraniem na ścianie. Na drugim obrazku leży na podłodze. Aby pokazać ten rodzaj ruchu Töpffer użył dwóch kadrów, które czytelnik musiał dookreślić w swojej wyobraźni jako sekwencję zdarzeń.

R9ZMzutLZSNUV1
Rodolphe Töpffer, „Histoire de Monsieur Jabot”, 1833 r., litografia (fragment), images.zeno.org, CC BY 3.0

Töpffer wyraził ruch poprzez zastosowanie dwóch lub więcej obrazków. W ten sposób zmienił statyczne obrazy w obrazy sekwencyjneObrazy sekwencyjneobrazy sekwencyjne.

Następcy Töpffera dążyli do tego, aby wyrazić ruch jeszcze inaczej. Wymyślono linię ruchu, za pomocą której starano się odwzorować tor ruchu poruszających się obiektów w przestrzeni.

Początkowo linie ruchu ukazywano nieporadnie. Ważniejszy był efekt komiczny, a nie precyzja rysunku. Dowodzi tego przedstawiony poniżej fragment przygód marynarza Popeye’a.

RpJ4b3tGj8zb31
Elzie Crisler Segar, „Marynarz Popeye”, [w:] Jerzy Szyłak, „Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999, s. 17 (fragment), CC BY 3.0

Z czasem jednak linie ruchu stawały się co raz bardziej wyraźne, dopracowane, precyzyjnie oddające kierunek poruszania się postaci w przestrzeni. Tak jak w tym kadrze z komiksu.

R1KQVQeFfAKYh1
John Buscema (rys.), Jo Duffy (scen.), „Wolverine. Strażnik dziedzica”, [w:] „Essential: Wolverine”, t. 2, Wydawnictwo Mandragora, Warszawa 2006, s. 44 (fragment), CC BY 3.0

Linie ruchu stały się szczególnie ważnym elementem w komiksach amerykańskich – zwłaszcza tych o superbohaterach – nadzwyczajnych postaciach obdarzonych niezwykłymi mocami. Są to opowieści zdominowane przez przygody, w których akcja przebiega bardzo szybko. Występują tam pojedynki, walki, ucieczki i pościgi. Linie ruchu są niezbędne, aby oddać dynamikę tych narracji. Można powiedzieć, że linie ruchu mają tu niemal fizyczną namacalność, co dobrze pokazuje fragment poniższego komiksu.

R3scy8i9SJvzo1
John Buscema, Dan Green (rys.), Jo Duffy (scen.), „Wolverine. Projekt Łazarz”, cz. 1: „Drapieżniki i ofiary”, [w:] „Essential: Wolverine”, t. 2, Wydawnictwo Mandragora, Warszawa 2006, s. 94 (fragment), CC BY 3.0
m1c6caaa722afb26f_0000000000109

Przedstawienie ruchu w komiksie japońskim

Przypisywanie równie dużego znaczenia do linii ruchu można zauważyć także w japońskich komiksach nazywanych mangami. Od wieków japońscy rysownicy, graficy i malarze interesowali się przedstawianiem ruchu. Potrafili uchwycić zmienność natury i dynamikę poruszających się postaci. Twórcy mang kontynuują dawną tradycję. W tym celu bardzo często posługują się dynamicznymi układami linii ruchu.

Często stosowany w japońskich komiksach zabieg kadrowania powoduje, że czytelnik może mieć wrażenie, że sam jest członkiem grupy pędzących motocyklistów. Granica pomiędzy fikcją komiksową a rzeczywistością zaciera się. Jak myślisz, jak określa się taki zabieg? Kliknij na punkt wskazany na ilustracji. Wtedy dowiesz się, o jaki termin chodzi.

RV2w6Ct9sZnoA1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „Akira” Katushira Otoma. Ukazuje jadących motocyklistów. Wrażenie szybkości zostało osiągnięte poprzez narysowanie na ulicy czarnych, zbiegających się linii. W górnej części ilustracji znajduje się biały napis z czarnym konturem: BAOF, informujący o wypadku. Punkt 1: posadzenie czytelnika za kierownicą
Katsuhiro Otomo, „Akira”, t. 3: „Pułapka na clownów”, J.P.F. Comics, Olecko 2000, s. 46 (fragment), CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
RUtTzQCQXWcQ51
Odpowiedz na pytanie. Jaki rodzaj linii oddaje oddalanie się? Możliwe odpowiedzi: 1. zbiegające się, 2. równoległe, 3. krzyżujące się.
Źródło: online-skills.
static

A teraz przekonaj się, jak wygląda oryginalny kadr komiksu z zadania nr 1. Kliknij na niebieski punkt widoczny na ilustracji.

Rfmf8jvsLa6Ki1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu Katsuhiro Ōtomo, „Akira”. Ukazuje chłopca jadącego na motocyklu w ujęciu od przodu. Chłopiec jest lekko pochylony, jego twarz częściowo zasłania motocykl. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt ukazujący tą samą postać otoczoną przez zbiegające się w jego kierunku linie. Nad nim umieszczony został duży, wyraźny napis VOOOOOM.
Katsuhiro Ōtomo, „Akira”, t. 3: „Pułapka na clownów”, J.P.F. Comics, Olecko 2000, s. 55 (fragment), CC BY 3.0

Za pomocą linii ruchu można pokazywać przemieszczanie różnych obiektów na wiele sposobów. Przykładowo obiekt zostaje rozmazany lub zwielokrotniony, lub pozostaje ostry, a tło, na jakim się porusza, jest rozmazane.

classicmobile
Ćwiczenie 2
RbcOtU9DD5Jcu1
Odpowiedz na pytanie. Jaki środek wyraża ruch w komiksie? Możliwe odpowiedzi: 1. dymek z tekstem, 2. linie, 3. chmurka z myślą bohatera.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1HJzL6AV5ofEm1c6caaa722afb26f_00000000000051
Polecenie do zadania brzmi: „Do przedstawionych poniżej kadrów z komiksów dopasuj właściwe odpowiedzi umieszczone poniżej, przeciągając je kursorem w szare pola". Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia Asterixa i Obelixa, podających sobie rękę. Asterix rzuca Obelixem unosząc dłoń to w góre, to w dół. Na drugiej grafice widać dziewczynę, jadącą na motorze. W tle są narysowane czarne, poziome linie. Trzecia grafika przedstawia kilka kadrów z komiksu, wszystkie są rozmyte. Zadanie jest też przygotowane w wersji, gdzie prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R9As64FtPn1Fa1
Wybierz formy wyrazu plastycznego, które wyrażają ruch postaci w komiksie. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwielokrotnienie postaci lub jej fragmentu, 2. Przedstawienie postaci w perspektywie żabiej (od dołu), 3. Przedstawienie w perspektywie w lotu ptaka (od góry), 4. Dołączenie do postaci linii kierunkowych.
Źródło: online-skills.
static

Przekonaj się, jak wyglądają oryginalne kadry z komiksów umieszczonych w zadaniu nr 3. Kliknij w dowolną ilustrację.

R1Udb0wEulHPd1
Ilustracja przedstawia trzy postaci komiksowe. Pierwsza z nich to podskakująca kobieta w czarnych włosach, ukazana z prawego półprofilu. Ma na sobie także czarny, sportowy strój. Ma uniesione ręce. Druga postać to biegnąca dziewczyna w czarnych, krótkich włosach, ukazana frontalnie. Ubrana jest w białą koszulę i krótkie, szare spodenki. Trzecia postać ukazana jest z lewego półprofilu, podczas biegu. Ma na sobie hełm ze skrzydełkami oraz miecz przy lewym boku. Punkt 1: Marjane Satrapi (rys., scen.), „Persepolis II. Historia powrotu”, Wydawnictwo Post, Kraków 2007, s. 125 (fragment). Punkt 2: Katsuhiro Otomo, „Akira”, t. 2: „Numer 41 – Tetsuo”, J.P.F. Comics, Olecko 1999, s. 81 (fragment). Punkt 3: Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Asterix. Podarunek Cezara”, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1994, s. 36 (fragment).
Katsuhiro Otomo, „Akira”, t. 2: „Numer 41 – Tetsuo”, J.P.F. Comics, Olecko 1999, s. 81 (fragment); Marjane Satrapi (rys., scen.), „Persepolis II. Historia powrotu”, Wydawnictwo Post, Kraków 2007, s. 125 (fragment); Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Asterix. Podarunek Cezara”, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1994, s. 36 (fragment), CC BY 3.0
m1c6caaa722afb26f_0000000000005
m1c6caaa722afb26f_0000000000197

Przedstawienie ruchu w komiksie europejskim

Komiksy europejskie są bardziej statyczne niż amerykańskie czy japońskie. Nawet gwałtowne sceny są wyrażane głównie przez dynamiczny układ postaci, ich gestykulację, mimikę twarzy, w mniejszym stopniu przez zastosowanie linii ruchu. Dobrze ilustruje to poniższy fragment komiksu z serii Thorgal.

ROrLiPGVhfanJ1
Grzegorz Rosiński (rys.), Jean Van Hamme (scen.), „Thorgal. Wyspa wśród lodów”, Wydawnictwo Korona, 1991, s. 6 (fragment), CC BY 3.0
Zapamiętaj!

We wszystkich komiksach ruch podkreślany jest przez takie elementy formalne jak:

Żywiołowy charakter bójki prezentowanej na poniższej ilustracji ukazano za pomocą linii ruchu, ale i onomatopei oraz znaków ikonicznych. Najedź kursorem na zaznaczone punkty, a zobaczysz, co jest onomatopeją, a co znakiem ikonicznym.

R1ahkeCjckd2Y11
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu „Asterix. Wielka przeprawa” Alberta Uderzo i René Goscinnego. Ukazuje zbiorową scenę walki, w której biorą udział Galowie. Zachowanie postaci wpływa na dynamikę - ukazane są w różnych pozach, na różnych wysokościach. Dynamikę przedstawienia podkreślają również odgłosy oddane za pomocą napisów: „BRZDĘK! BRZDĘK”, „PAC!” i „PRASK!” oraz liczne znaki ikoniczne. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami wskazującymi, które z nich są onomatopejami, a które znakami
Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Asterix. Wielka przeprawa”, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1995, s. 7 (fragment), CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1PU4eZzoZx3r1
Odpowiedz na pytanie. Jaką funkcję pełni dołączony do ilustracji dźwięk?
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RhOGexijvmxUhm1c6caaa722afb26f_00000000000061
Polecenie do zadania brzmi: „Przypatrz się poniżej przedstawionej sekwencji kadrów komiksowych, na których dynamika ruchu galopującego konia jest wspomagana przez zastosowanie onomatopei. Dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych niżej propozycji”. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Na grafice przedstawiony został fragment komiksu o przygodach Thorgala. Scena przedstawia galopującego jeźdźca na koniu, który przedstawiony jest kilkakrotnie z coraz to bliższej perspektywy. Od kadru, w którym z oddali widać zbliżającego się jeźdzca na koniu, do kadru, ukazującego zbliżenie na kopyta i kadru, ukazującego zbliżenie na twarz jeźdźca. Zadanie jest też przygotowane w wersji, gdzie prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej.
Źródło: online skills, cc0.

Aby wyobrazić sobie narastający pęd galopującego konia, którego dosiada bohater tego komiksu Thorgal, pomoże Ci w tym poniższa interaktywna ilustracja.

RY7qnNICUdAHA
Ilustracja przedstawia fragment komiksu o przygodach Thorgala. Scena ukazuje galopującego jeźdźca na koniu, ukazanego w kilku ujęciach - od dalekiego do zbliżenia. Przedstawione są także same kopyta konia. Wrażenie zbliżającego się jeźdźca autor spotęgował poprzez wprowadzenie coraz większych onomatopei.
Grzegorz Rosiński (rys.), Jean Van Hamme (scen.), „Thorgal. Wyspa wśród lodów”, Wydawnictwo Korona, 1991, s. 10 (fragment), CC BY 3.0

Niekiedy ruch w komiksach jest ukazywany w bardzo umowny sposób. Pomagają w tym znaki ikoniczne, na przykład strzałki oznaczające na mapie trasę podróży bohaterów komiksu.

ROKO3OQGmYdM31
Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Asterix. Odyseja Asteriksa”, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1996, s. 36 (fragment), s. 26, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
RM7QftQ4BXVz51
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się najmniejsza część czasowo‑przestrzenna narracji komiksowej? Możliwe odpowiedzi: 1. sekwencja, 2. kadr, 3. onomatopeja.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R82b5eIPjOoIRm1c6caaa722afb26f_00000000000071
Polecenie do zadania brzmi: Przypatrz się poniższym kadrom i zastanów się, w jaki sposób autor przedstawił na nich ruch. Dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych niżej propozycji. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Grafika składa się z trzech kadrów komiksu. Przedstawia galopujących jeźdźców na koniach, którzy przedstawieni są trzykrotnie z coraz to bliższej perspektywy. W pierwszym kadrze w oddali, widoczne są tylko lekko zarysowane postacie, zaś w trzecim są już bliżej, postacie widać wyraźnie.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1aIWb0zBbftV1
Odpowiedz na pytanie. Jaką funkcję pełnią w komiksie onomatopeje? Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrażają nastrój, 2. Wyrażają dźwięki i odgłosy, 3. Informują o losach bohaterów.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RsNGhaLNiwYm3m1c6caaa722afb26f_00000000000081
Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: „W komiksie z serii „Corto Maltese” został ukazany proces stopniowego zawalania się budynku. Na ilustracjach prezentowanych poniżej uporządkuj kadry we właściwej kolejności, przesuwając kafle w pionie". Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, cc0.
m1c6caaa722afb26f_0000000000006
m1c6caaa722afb26f_0000000000007
m1c6caaa722afb26f_0000000000008
m1c6caaa722afb26f_0000000000252

Ukazanie w komiksie ruchu związanego z oddziaływaniem zjawisk atmosferycznych

Rysownicy komiksów ukazują także ruch związany z oddziaływaniem różnych zjawisk przyrodniczych, tak jak na zamieszczonych niżej kadrach.

R1YQQ7q8UFfGf1
Frank Miller, „Sin City. Girlsy, gorzała i giwery”, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa 2002, s. 38 (fragment), CC BY 3.0
RCoq5wkHrLuNY1
Grzegorz Rosiński (rys.), Jean Van Hamme (scen.), „Thorgal. Zdradzona czarodziejka”, Wydawnictwo Korona, 1991, s. 45 (fragment), CC BY 3.0
RP2t1uYAVf4921
Hugo Pratt, „Corto Maltese. Opowieści słonych wód”, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa 2017, s. 72 (fragment), CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 8
R8olnCrvF7He41
Odpowiedz na pytanie. W jaki sposób w komiksie „Sin City. Girlsy, gorzała i giwery” została ukazana dynamika? Możliwe odpowiedzi: 1. za pomocą linii wertykalnych, 2. za pomocą linii diagonalnych, 3. za pomocą linii horyzontalnych.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R13Ct6i6tSC2gm1c6caaa722afb26f_00000000000091
Polecenie do zadania brzmi: „Do każdego kadru przyporządkuj odpowiednie hasło opisujące ruch związany z oddziaływaniem zjawisk przyrodniczych". Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia zamieć śnieżną, na której tle rysuje się postać mężczyzny. Druga grafika przedstawia dwie czarne postacie, nad którymi widać liczne rozbłyski jasnych, kolorowych świateł. Trzecia grafika przedstawia scenę z nurkującym mężczyzną i atakującym go rekinem.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

W komiksie 300 amerykański rysownik Frank Miller opowiada o bitwie pod Termopilami. W jednym z kadrów narysował greckich wojowników idących w równych, zwartych szeregach. Powstało w ten sposób wrażenie zgodnego, niepowstrzymanego ruchu bohaterskich Spartan.

RnvkwxmrHBqAd1
Frank Miller (scen., rys.), Lynn Varley (kolory), „300”, Wydawnictwo Taurus Media, Piaseczno 2005, s. 44 (fragment), CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 9
R1Zw7VMNyRH991
Dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych propozycji. Ruch Spartan w opisie kadru komiksu 300 najlepiej opisuje określenie... Możliwe odpowiedzi: 1. ruch jednostajny, 2. ruch rytmiczny, 3. ruch chaotyczny, 4. ruch swobodny.
Źródło: online-skills.
static

Niekiedy ruch w komiksach jest bardzo stonowany, prawie niewidoczny. Wtedy służy oddaniu ogólnej atmosfery opowieści. Dobrze ilustruje to poniższa strona z komiksu, w której czytelnik może śledzić powolne zmiany w pejzażu – od poruszających się delikatnie traw, po szeroki horyzont pełen przesuwających się po niebie chmur. Zastosowanie takiego zabiegu umożliwiło oddanie atmosfery pełnej melancholii, a nawet osamotnienia.

RKTQ3uPorDjLk1
Goseki Kojima (rys.), Kazuo Koike (scen.), „Samotny wilk i szczenię”, t.5: „Czarny wiatr”, Wydawnictwo Mandragora, Warszawa 2007, s. 193, CC BY 3.0

Przyjrzyj się zaprezentowanej poniżej stronicy komiksu 5 liczba doskonała. Również w tym wypadku ruch wywoływany przez morski wiatr został pokazany w bardzo dyskretny sposób i miał służyć uzyskaniu określonego nastroju. Zastanów się, jakie emocje mogły towarzyszyć wędrującemu po plaży mężczyźnie.

R1U7crwpAW4Pu1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „5 liczba doskonała”. Scena podzielona jest na pięć kadrów, które umieszczone zostały w trzech wierszach (po jednej scenie na dole i u góry oraz trzy pośrodku). W pierwszym kadrze widać od tyłu fragment głowy mężczyzny. Na trzech środkowych kadrach pokazany jest ruch fali morskiej, przybijającej do brzegu. Znajdują się na nich napisy: „SHOOOO”. Na ostatnim ukazana jest postać mężczyzny, idącego wzdłuż brzegu morskiego po piasku, na którym widoczne są pozostawione przez niego ślady stóp. Punkt 1: nastrój nostalgiczny, kontemplacyjny, melancholijny.
Igort (rys., scen.), „5 liczba doskonała”, Wydawnictwo Kultura Gniewu, Warszawa 2008, s. 173, CC BY 3.0
Zobacz także

Więcej na temat komiksu możesz dowiedzieć się z E‑materiału Przedstawianie upływu czasu w komiksie.

m1c6caaa722afb26f_0000000000009
m1c6caaa722afb26f_0000000000265

Słownik pojęć

Kadr
Kadr

w komiksie to najmniejsza część czasowo‑przestrzenna narracji komiksowej.

Obrazy sekwencyjne
Obrazy sekwencyjne

to obrazy, w których celowo zestawione obok siebie obrazki (ujęte w kadry) tworzą spójną i logiczną narrację, wzajemnie się dopełniając. Narracje zbudowane z obrazów sekwencyjnych wymagają od odbiorcy, aby czytał je kadr po kadrze, a następnie żeby sam dookreślał ich sens.

Onomatopeje
Onomatopeje

inaczej wyrazy dźwiękonaśladowcze. Są to opracowane graficznie wyrazy, które imitują swym brzmieniem zjawiska, dźwięki wydawane przez jakiś obiekt. Zadaniem onomatopei w komiksie jest pomóc czytelnikowi lepiej wyobrazić sobie daną sytuację lub nastrój określonej sceny.

Znaki ikoniczne
Znaki ikoniczne

to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje, na przykład na temat stanów psychicznych postaci (gniew symbolizują błyskawice, zamroczenie gwiazdki unoszące się wokół głowy, miłość serduszka itp.).

m1c6caaa722afb26f_0000000000267

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Szyłak J., Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999