Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RxW9T8bY7zDO31

Przedstawiciele sztuki hiperrealistycznej

Źródło: online-skills.

Ważne daty

druga połowa lat 60. i lata 70 – czas narodzenia się sztuki hiperrealistycznej: powstają wtedy najważniejsze i najbardziej typowe dla tego nurtu artystycznego obrazy olejne i rzeźby

1972 – odbywają się documenta w Kassel, gdzie amerykańscy hiperrealiści odnoszą wielki sukces; wtedy też po raz pierwszy ich twórczość zaprezentowana jest w Europie

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RbeVp6TOTWh2d
Pobierz plik: scenariuszlekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 142.48 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

analizować prace amerykańskich malarzy i rzeźbiarzy hiperrealistycznych pod kątem charakterystycznego sposobu przenoszenia na płótno obrazów z wykonanych fotografii (lub odlewów branych z modeli), rodzaju technik i używanych materiałów;

rozpoznawać tematykę podejmowaną w dziełach hiperrealistów;

wymieniać najważniejsze prace wykonane przez przedstawicieli hiperrealizmu;

używać terminologii plastycznej podczas wykonywania analizy dzieł;

formułować wypowiedzi na temat postawy artystycznej hiperrealistów i możliwych sposobów oddziaływania ich sztuki.

Geneza i cechy malarstwa hiperrealistycznego

O sztuce hiperrealistycznej mówimy przede wszystkim w odniesieniu do artystów tworzących przede wszystkim w drugiej połowie lat 60. i w latach 70. w Stanach Zjednoczonych. Ich sposób malowania charakteryzował się niezwykle wiernym odtwarzaniem rzeczywistości – najczęściej nie bezpośrednio, ale poprzez fotografię. Wierzyli oni, że tylko fotografia jest w stanie uchwycić zjawiska, które umykają ludzkiemu oku. Do hiperrealistów zalicza się również kilku rzeźbiarzy, którzy tworzyli naturalnej wielkości figury ludzkie – czy to zupełnie nagie, czy to w prawdziwych ubraniach, zaopatrzone w przedmioty codziennego użytku.

Tematyka prac hiperrealistów czerpana była z codzienności, z otoczenia artystów. Gdy mowa o malarstwie, wzorem dla prac były zawsze fotografie – w przeszłości realiści malowali z natury, z wyobraźni, pomagali sobie szkicami i studiami; malarze hiperrealistyczni zamiast szkiców używali zdjęć. W tym wypadku więc artystyczne opracowanie kompozycji obrazu zastępował wybór kadru fotograficznego. Przez kluczową rolę tego medium dla omawianych przez nas malarzy, byli oni również nazywani fotorealistami.

Posługiwali się najczęściej diapozytywamiDiapozytywdiapozytywami, czyli rodzaj fotograficznych slajdów, rzucanymi za pomocą epidiaskopówEpidiaskopepidiaskopów (czyli rzutników) na ścianę, czy też bezpośrednio na powierzchnię płótna. Artysta starannie przenosił i odtwarzał wszystkie detale z wyświetlonego obrazu. To bardzo pracochłonna i mozolna metoda – ten sposób przenoszenia obrazu trwał minimum kilka dni.

Część z artystów wykorzystywała tzw. siatkę (znaną od wieków artystom, gdy chcieli przenieść rysunki na powierzchnię płótna bez zaburzenia proporcji). Tworzyło się ją nakładając na wybraną fotografię pionowe i poziome linie o stałych odstępach (tworzyły one bardzo małe kwadraty, najczęściej o bokach od pięciu milimetrów do trzech centymetrów). Następnie malarze odwzorowywali siatkę w odpowiednich proporcjach na płótnie.

W malarstwie hiperrealistycznym rzadko możemy zaobserwować grubo nałożoną farbę, a gdy artyści posługiwali się aerografemAerografaerografem, czyli specjalnym pistoletem, dzięki któremu strumień powietrza precyzyjnie rozpyla farbę, była to zawsze gładka powierzchnia cienko i równomiernie nałożonego koloru. Gdybyśmy dotknęli ich płócien, nie zauważylibyśmy pod palcami różnicy w traktowaniu trawy, ludzkiej skóry, końskiego włosia, szkła czy artyści tworzyli całkowicie gładkie powierzchnie.

Co ciekawe, większość z amerykańskich malarzy tworzących fotorealistyczne prace nie słyszała o sobie nawzajem przez pierwsze lata twórczości każdy z nich doszedł do sformułowania swoich idei i do uczynienia z fotografii swojego głównego narzędzia samodzielnie. Nie opracowali oni również wspólnie żadnej doktryny, manifestu czy zestawu reguł, którymi mieliby się posługiwać.

Jak to się stało, że pod koniec lat 60. w Stanach Zjednoczonych kilku artystów niezależnie powróciło do tworzenia figuratywnych, bardzo drobiazgowych, realistycznych obrazów olejnych na płótnie? Hiperrealiści zaczęli tworzyć niedługo po tym, jak popularność zdobył pop‑art, pojawiły się wówczas również nurty w sztuce takie, jak minimalizm, konceptualizm i environment.

Uważa się, że pierwsze prace hiperrealistyczne powstały w Stanach Zjednoczonych około 1965 roku. Przez kilka lat ten sposób malowania zaczął cieszyć się dużym uznaniem – momentem triumfu była wystawa prac hiperrealistycznych w Europie podczas documentadocumentadocumenta 5 w Kassel w Niemczech.

Przedstawiciele hiperrealizmu w malarstwie

Ralph Goings

Jeden z najważniejszych malarzy hiperrealistycznych to Ralph Goings, urodzony i studiujący w Kalifornii. Początkowo posługiwał się zdjęciami z ilustrowanych czasopism, potem zaczął sam wykonywać fotografie do swoich płócien. W ten sposób opowiadał o swojej artystycznej drodze: W 1963 roku chciałem znowu malować, ale zdecydowałem, że nie pójdę w stronę malarstwa abstrakcyjnego. Przyszło mi do głowy, że powinienem pójść w kierunku przeciwnym, tak daleko, jak to tylko możliwe [...]. Pomyślałem, że wyświetlanie na płótnie fotografii i odręczne ich przerysowywanie będzie bardziej szokujące. Dosłowne kopiowanie fotografii uchodziło wówczas za rzecz niewłaściwą, było niezgodne ze wszystkim, co wpojono mi w akademii [...]. Niektórych moje działania wyprowadzały z równowagi, mówili: to nie jest sztuka, to nie może być sztuka*. W przewrotny sposób dodało mi to odwagi, ponieważ byłem zachwycony, robiąc coś, co denerwuje innych. Sprawiało mi to piekielnie dużo przyjemności.* [cyt. za: Fotorealizm amerykański. Z kolekcji Rodziny Louisa K. i Susan Meiselów, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2009, s. 90].

R19NQ78fAMijo1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło wykonane przez Ralpha Goings pt. „Złoty Dodge”. Goings wymalował pikap - samochód charakteryzujący się skrzynią ładunkową znajdującą się zaraz za kabiną pasażerską. Na rysunku zawartym jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje: Na początku swojej twórczości malował głównie pikapy, bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych samochody (tak popularne, że niemal niezauważalne na ulicy).
Ralph Goings, „Złoty Dodge”, 1971, Kolekcja Rodziny Louisa K. i Susan Meiselów, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikiart.org, domena publiczna

Jego obrazy stawały się malowane coraz bardziej precyzyjnie; w 1970 roku stworzył jeden z najbardziej znanych swoich obrazów – Airstream, przedstawiający metalową, błyszczącą przyczepę mieszkalną.

W jego obrazach nie ma narracji, uczuć, efektywnych ujęć. Z czasem za przedmiot przedstawienia zaczął wybierać tanie restauracje – niekiedy był to widok całego pomieszczenia, innym razem jedynie fragment baru. Na tych obrazach po raz pierwszy u Goingsa pojawiają się ludzie, stanowią oni jednak dodatek do całego przedstawienia. W latach 80. Goings zaczął malować martwe natury składające się z najzwyklejszych przedmiotów z restauracji: butelek z keczupem, solniczek, serwetek.

Richard Estes

Richard Estes uważany jest za najbardziej tradycyjnego z hiperrealistów. Urodził się w Illinois, z wyboru stał się nowojorczykiem. Jest autorem niezliczonej ilości przedstawień elewacji budynków, witryn, wejść do budynków, skrzyżowań alei, wnętrz wagonów metra, autobusów, sklepów, restauracji czy barów. Jego malarstwo cechuje się wyszukanymi efektami materialnymi – w sposób mistrzowski odtwarza lustra i metalowe przedmioty.

RdvJ0klxjOMMh1
lustracja interaktywna przedstawia metalowe, chromowane, błyszczące budki telefoniczne, które zostały uznane za wykonane przez Richarda Estesa pt. „Budka telefoniczna”. Na rysunku znajduje się pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje: Szczególnie znane jest jego przedstawienie budki telefonicznej z 1968 roku o chromowanych, błyszczących kabinach.

Na przykładzie obrazów Estesa widzimy, że z odległości ponad jednego metra prace hiperrealistyczne prezentują się klarownie i wyglądają jak fotografie, ale gdy przyjrzymy się im z bliska, będziemy w stanie dostrzec delikatne pociągnięcia pędzla, poprzez które ujawni się osobowość każdego artysty. Na przykładzie obrazów Richarda Estesa możemy zrozumieć, na czym polega różnica między malowaniem z natury a malowaniem ze zrobionej wcześniej fotografii. Gdyby artysta postanowił usiąść naprzeciwko któregoś z budynków nowojorskich i po prostu malować to, co widzi, jego obraz nie odróżniałby się niczym od typowych realistycznych prac. Nie tylko takie malowanie byłoby trudne i niedokładne przez ruch uliczny, zmianę pozycji światła w ciągu dnia i przez niemożliwość utrzymania wzroku na tym samym poziomie. Artysta przede wszystkim nie zarejestrowałby wszystkich detali, które jest w stanie zapisać fotografia. Poza tym malarz nie byłby w stanie uniknąć subiektywności w wyborze przedstawionych elementów dzieła – fotografia zapisuje wszystko, oko artysty, w sposób bardziej lub mniej świadomy, wybiera to, na co patrzy i na co zwraca uwagę.

Don Eddy

Również Don Eddy wybierał na przedmiot swoich przedstawień samochody, jednak robił to w zupełnie inny sposób: wybierał z samochodu części najbardziej błyszczące, chromowane, które odbijają zewnętrzny świat.

RumA6NCQcwWYg1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło wykonane przez Dona Eddy pt. „Złomowisko 1”. Artysta przedstawił fragment rozbitych samochodów na złomowisku przez siatkę metalową. Na rysunku zawartym jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje. Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło wykonane przez Dona Eddy pt. „Złomowisko 1”. Artysta przedstawił fragment rozbitych samochodów na złomowisku widoczny przez siatkę metalową. Na rysunku zawartym jest pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Najczęściej nie malował całego samochodu a jedynie najbardziej interesujący go fragment.

Z czasem problem odtwarzania refleksów oraz przezierających i odbitych przez witryny sklepów stał się dla niego największą inspiracją. Od lat 80. malował martwe natury ze szkłem i srebrem połyskującym na szklanych półkach. Stosował on niecodzienną technikę malarską: pokrywał płótno trzema warstwami podkładu akrylowego w kolorach brązowym, czerwonym i zielonym – oddzielają one plamy kolorów zimnych i ciepłych. Następnie kładł aż trzydzieści warstw różnokolorowych laserunkówLaseruneklaserunków, co sprawiało, że jego obrazy sprawiają wrażenie bogatych i połyskujących. Farbę nakładał aerografemAerografaerografem, przez co warstwa farby była bardzo cienka.

Richard McLean

Z tematyki miejskiej, pozbawionej najczęściej ożywionych elementów, przechodzimy do twórczości pochodzącego ze stanu Waszyngton Richarda McLeana, który malował przede wszystkim konie. Na początku malował je na podstawie fotografii z czasopism dla hodowców koni, później zaczął sam wykonywać zdjęcia podczas wyścigów i pokazów.

RIZ7a8mAronmI1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Richarda Mc Leana pt. „Scenka z Zachodu z psem rasy Rhodesian Ridgeback (Zachodni Szlak)”. Artysta przedstawia brązowego konia na tle przyczepy do transportu koni. Z za przyczepy widać część tułowia białego konia, którego łeb schowany jest za przyczepę. Na ilustracji widoczna jest też kobieta z białymi włosami w okularach, stojąca obok białego konia. Przed nią stoi brązowy pies patrzący w stronę widza. Na rysunku znajduje się pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje: Od lat osiemdziesiątych tłem dla zwierząt jest najczęściej przyczepa dla koni. W tamtym czasie do przedstawianych na jego obrazach koni dołączyły psy. Przez lata doszedł do perfekcji w odtwarzaniu zwierzęcej muskulatury.
Richard Mc Lean, „Scenka z Zachodu z psem rasy rhodesian ridgeback (Zachodni Szlak)”, 1993, Kolekcja Rodziny Louisa K. i Susan Meiselów, Nowy Jork, stmarys-ca.edu.com, CC BY 3.0

Chuck Close

Od lat stosuje fotografie, którym zmienia głębię ostrości i rozkłada na nich strefy wyraźne i zamazane niezgodnie z normalnym widzeniem, co przenosi później na płótno. Jego wielkoskalowe obrazy nie wyglądają jak portrety, ale jak medium, za pomocą których powstały – jak fotografie.

R1KxI4d4gLUSD1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Chucka Close pt. „Wielki autoportret”. Na obrazie znajduje się rozczochrany mężczyzna, z papierosem. Wąsy ma zaniedbane i krzywo obcięte. Close nosi okulary z grubymi, czarnymi oprawkami.
R16NIJbXxHYGQ1
Źródło: online-skills.

Zadania

R1WCRObhQ4gTh1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: W jakich krajach rozwijał się hiperrealizm?
R4Q6He8Qv4IqA
Ćwiczenie 2
HS‑232‑Z2
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R16qWSy5BgO5K
Ćwiczenie 3
odpowiedz na pytanie: Który z przedstawicieli sztuki hiperrealistycznej malował zwierzęta?
Rs57Oc8RXn1zQ
Ćwiczenie 4
Z podanych sformułowań wybierz te, które charakteryzują sposób malowania hiperrealistycznego. Propozycje do wyboru: 1.malowanie na podstawie fotografii; 2. malowanie z pamięci, 3. zaangażowanie emocjonalne, 4. ekspresyjność, 5. precyzja, 6. malowanie spontaniczne, 7. bałagan, 8. wstępne szkicowanie, 9. dowcip, 10. grubo nałożona farba
RewUSrX2Fdfg7
Ćwiczenie 5
HS‑232‑Z5
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1TkOPfQUUwuc
Ćwiczenie 6
R1UbfIXnombS6
Ćwiczenie 7
Podaj tytuł jednego dzieła malarskiego, każdego z następujących artystów : Richard McLean, Chuck Close, Ralph Goings

Słownik pojęć

Aerograf
Aerograf

to bardzo miniaturowy, precyzyjny pistolet natryskowy służący do precyzyjnego malowania. Rozpyla farby przez strumień powietrza. Wygląda jak przyrząd do pisania i tak też jest trzymany w dłoni, nigdy jednak nie dotyka płótna. Aerograf zużywa bardzo niewiele farby i pozostawia gładko rozprowadzoną powierzchnię, bez widocznych pociągnięć pędzla, ale z lekko rozmytymi brzegami.

Diapozytyw
Diapozytyw

w ten sposób określa się obraz naniesiony na przezroczyste podłoże; otrzymuje się go przede wszystkim poprzez fotografię, specjalne naświetlanie, kopiowanie stykowe. Abyśmy mogli zobaczyć diapozytyw, musimy podświetlić go światłem. Fotografię w ten sposób zapisaną można prezentować w postaci przezroczy. Kolorowe diapozytywy fotograficzne, w porównaniu z odbitkami z negatywów o podobnej czułości, odznaczają się większym nasyceniem barw, większym kontrastem i niższą ziarnistością.

documenta
documenta

to wielka wystawa sztuki współczesnej, jedna z najważniejszych na świecie, odbywająca się co 5 lat od 1955 roku w Kassel (miasto w zachodnich Niemczech); trwa każdorazowo 100 dni.

Epidiaskop
Epidiaskop

to urządzenie, które służy do wyświetlania nieruchomych obrazów na ścianie – umożliwia ono prezentację oświetlonych materiałów w powiększeniu. Epidiaskopy od kilkunastu lat wypierane są przez projektory multimedialne.

Laserunek
Laserunek

to przezroczysta warstwa farby, którą kładzie się na powierzchni obrazu olejnego lub temperowego. Jest to wykończeniowa warstwa farby, która zmienia zabarwienie tej części obrazu, która była pokryta laserunkiem. Ten typ kładzenia farby, czyli laserowanie, znany był już w starożytności, rozpowszechnił się w europejskim malarstwie nowożytnym. Jak wiemy, również niektórzy malarze XX‑wieczni stosowali laserunek (w szczególności niektórzy hiperrealiści).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki